2019-09-26, 08:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Min teori är att sänkta kunskapskrav i de nordiska skolorna återspeglar sig i IQ-test. Jag är själv 80-talist och mina syskon är födda på 70-talet; deras skolböcker från högstadiet och gymnasiet är definitivt på en högre nivå än böckerna jag hade. För att inte tala om mina föräldrars... Detta gäller särskilt för matematiska ämnen.

Jag tror faktiskt inte att skolkraven har urholkats i motsvarande grad någon annanstans i världen.
"Hej matematik", när man i Sverige började ignorera kunskap och ville att barnen skulle ha lekstuga genom att jämföra mängder istället för multiplikationstabellen inleddes kring 1970. Före dess var det samma matematik i svenska skolor som på 1940-talet, ganska torr och strikt faktafokuserad.

Å andra sidan har jag inte läst att svenska elever blev sämre i matte förrän skolreformerna på 1990-talet dvs ytterligare kanske 5 år senare. Så jag får inte riktigt ihop åren där. Kanske att gamla lärare fortsatte i några år att lära ut på det gamla sättet, men till slut tvingades ge efter för det nya sättet att lära in.

Dessutom ingår Finland i undersökningen och samma IQ-hack verkar finnas där även om detaljerna inte framgår i artikeln. Finland har inte rört sitt skolsystem alls, och finska barn har högst resultat i t.ex matte av alla barn i Europa.
Citera
2019-09-26, 10:10
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
"Hej matematik", när man i Sverige började ignorera kunskap och ville att barnen skulle ha lekstuga genom att jämföra mängder istället för multiplikationstabellen inleddes kring 1970. Före dess var det samma matematik i svenska skolor som på 1940-talet, ganska torr och strikt faktafokuserad.

Å andra sidan har jag inte läst att svenska elever blev sämre i matte förrän skolreformerna på 1990-talet dvs ytterligare kanske 5 år senare. Så jag får inte riktigt ihop åren där. Kanske att gamla lärare fortsatte i några år att lära ut på det gamla sättet, men till slut tvingades ge efter för det nya sättet att lära in.

Dessutom ingår Finland i undersökningen och samma IQ-hack verkar finnas där även om detaljerna inte framgår i artikeln. Finland har inte rört sitt skolsystem alls, och finska barn har högst resultat i t.ex matte av alla barn i Europa.
Jag är själv från Finland😀 och det har gått utför även i den finländska skolan. Skulle tro att läroplanen som kom -94 var förödande.
Citera
2019-09-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Du vill inte förstå, eller kan du inte?

"Men när de tittade på skillnader mellan brödernas poäng så såg man samma sak även där – de yngre bröderna fick sämre på testerna. Då hade forskarna också tagit hänsyn till det faktum att det äldsta barnet i en syskonskara generellt tenderar att få högre IQ-poäng än nästa syskon, och så vidare.

Trots det såg man alltså samma trend: IQ-poängen minskade även inom familjer."

Det vill säga att det spelar ingen roll om det var vita, svarta, lågintelligenta eller högintelligenta familjer: förändringen fanns där!

Trillar polletten ner nu?
Är du dum på riktigt? Läs vad jag skriver. Det finns FLERA faktorer vilket hela artikeln är ett bevis för. Jag påpekar bara att evolutionen är ett faktum, men du kanske förnekar det? Är du kreationist? Är genetik ett påhitt? Är jorden platt också?

IQ har genom studier visat sig vara väldigt ärftligt (upp till ca 80%) och därför finns det en biologiskt evolutionär koppling vare sig du gillar det eller inte. Om en organism tex har en viss egenskap z (ex IQ) som är ärftlig så kommer genomsnitts z inom dessa organismer bero bla på antalet avkomma hos organismerna med låg kontra hög förekomst/grad av egenskapen z. Detta är elementär evolutionsteori, kom in i matchen nu.
Senast redigerad av Noot 2019-09-26 kl. 17:11.
Citera
2019-09-26, 19:46
Medlem
Numes avatar
Jag tror knappast att intelligens är fördelaktigt för reproduktion (eller överlevnad) generellt (om än i vissa situationer).
Richard Lynn (som många kritiserat såklart) har ju tagit upp det faktum att kondomer sedan deras uppfinnande används mer av högintelligenta personer, och om jag kommer ihåg rätt så menar han att grunden för IQ urholkats under lång tid, långt innan massinvandring m.m. Men bättre föda osv har gömt undan denna IQ-nedsättande effekt.
https://www.youtube.com/watch?v=ZDkrgVyI5fE
Citera
2019-09-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Jag tror knappast att intelligens är fördelaktigt för reproduktion (eller överlevnad) generellt (om än i vissa situationer).
Richard Lynn (som många kritiserat såklart) har ju tagit upp det faktum att kondomer sedan deras uppfinnande används mer av högintelligenta personer, och om jag kommer ihåg rätt så menar han att grunden för IQ urholkats under lång tid, långt innan massinvandring m.m. Men bättre föda osv har gömt undan denna IQ-nedsättande effekt.
https://www.youtube.com/watch?v=ZDkrgVyI5fE
Lynn är en rätt skön lirare. Denna sekvens med Lynn kan trigga vilken vänstertomte som helst,
https://youtu.be/19l3L-ldLas?t=1425 (timestampad- förövrigt bra dokumentär om rasrealism)
Senast redigerad av Noot 2019-09-26 kl. 20:16.
Citera
2019-09-26, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noot
Är du dum på riktigt? Läs vad jag skriver. Det finns FLERA faktorer vilket hela artikeln är ett bevis för. Jag påpekar bara att evolutionen är ett faktum, men du kanske förnekar det? Är du kreationist? Är genetik ett påhitt? Är jorden platt också?

IQ har genom studier visat sig vara väldigt ärftligt (upp till ca 80%) och därför finns det en biologiskt evolutionär koppling vare sig du gillar det eller inte. Om en organism tex har en viss egenskap z (ex IQ) som är ärftlig så kommer genomsnitts z inom dessa organismer bero bla på antalet avkomma hos organismerna med låg kontra hög förekomst/grad av egenskapen z. Detta är elementär evolutionsteori, kom in i matchen nu.
Jag försöker verkligen förstå hur mina enkla ord kan flyga så över huvudet på dig.
Citera
2019-09-26, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Jag försöker verkligen förstå hur mina enkla ord kan flyga så över huvudet på dig.
Skippa personangreppen och förklara vad är det jag skrivit som är felaktigt och varför?

Edit: Kanske har du missförstått mig? Jag säger inte att faktorn som dom pratar om i artikeln beror på arvs förklarningar utan att medel IQ överhuvudtaget påverkas av arvs genetik som en faktor- det kan du ju ändå inte förneka?
Senast redigerad av Noot 2019-09-26 kl. 20:49.
Citera
2019-09-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niighaag
Tror du inte på det jag påstår så har jag tyvärr bara en sak att säga åt dig.
Stick tillbacks till ditt husvagns kollektiv, din bort sprungna byracka!

All makt åt invandringen.
Jävlar vilket starkt argument, förmodligen är du ett troll.

"Det märks väldigt mycket i den yngre kulturen att det engageras mer i att prata om en specifik politik istället för att prioritera skolgången." IQ påverkas inte alls av hur mycket man engagerar sig i skolan i tonåren.
Citera
2019-09-29, 23:03
Medlem
Att iq sjunker med några ynka poäng lär inte ha förödande effekt. Värre är att färre får en ordentlig skolgång. Utan baskunskaper eller erforderlig kunskap är det svårt att utföra något avancerat.

Sedan läser ungdomar mindre böcker vilket tydligen kan ge mindre ordförråd. Ytterligare en sak som troligen på kort sikt kan påverka mer
Citera
2020-01-13, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niighaag
Tror du inte på det jag påstår så har jag tyvärr bara en sak att säga åt dig.
Stick tillbacks till ditt husvagns kollektiv, din bort sprungna byracka!

All makt åt invandringen.

Och där sjönk intelligensen till och med i den här tråden.
Citera
2020-01-15, 10:52
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Kan inte direkt svaret, men har några tankar om det
Barn med iq blir inte direkt uppmuntrade, eftersom det ses som något att skämmas för och ett problem som de ska försöka dölja. Det är dåligt och fult att vara bättre än andra och de får inte utveckla sina talanger. De får anpassas till de andras takt och i Norden gör man inte t.ex iqtester på barn som man gör i en del länder för att känna igen dem och ge dem rätt utmaningar. Det kallas för elitistiskt att erkänna att några barn skulle ha lättare för sig.

Jag vet inte vad som var annorlunda förut.
Människor med lägre iq föder även fler barn så det sprids ju mer. Sen är det sociala klimatet att man ska vara dum för att passa in.

Konsekvenser kan bli att mänskligheten utvecklas mindre och ingen kan lösa de svåra uppgifterna,

Sett en video då sa hon att förr i krigen så dödade man de som var intelligenta i det landet man anföll för att få befolkningen att gå över till andra sidan lättare.
Citera
2020-01-17, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intermittent
Och där sjönk intelligensen till och med i den här tråden.

Memorera det jag tidigare skrivit åt dig, sedan ställer du dig vid en spegel och upprepar sakta orden åt dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in