Citat:
Ursprungligen postat av
Sven-Dufva1
Min teori är att sänkta kunskapskrav i de nordiska skolorna återspeglar sig i IQ-test. Jag är själv 80-talist och mina syskon är födda på 70-talet; deras skolböcker från högstadiet och gymnasiet är definitivt på en högre nivå än böckerna jag hade. För att inte tala om mina föräldrars... Detta gäller särskilt för matematiska ämnen.
Jag tror faktiskt inte att skolkraven har urholkats i motsvarande grad någon annanstans i världen.
"Hej matematik", när man i Sverige började ignorera kunskap och ville att barnen skulle ha lekstuga genom att jämföra mängder istället för multiplikationstabellen inleddes kring 1970. Före dess var det samma matematik i svenska skolor som på 1940-talet, ganska torr och strikt faktafokuserad.
Å andra sidan har jag inte läst att svenska elever blev sämre i matte förrän skolreformerna på 1990-talet dvs ytterligare kanske 5 år senare. Så jag får inte riktigt ihop åren där. Kanske att gamla lärare fortsatte i några år att lära ut på det gamla sättet, men till slut tvingades ge efter för det nya sättet att lära in.
Dessutom ingår Finland i undersökningen och samma IQ-hack verkar finnas där även om detaljerna inte framgår i artikeln. Finland har inte rört sitt skolsystem alls, och finska barn har högst resultat i t.ex matte av alla barn i Europa.