2019-09-24, 22:10
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Förut cirkulerade en teori om att Petersson sköt Palme i tron att det var hans antagonist Cigge Cedergren som han hade mycket otalt med(Palme och Cigge är MYCKET lika, särskilt bakifrån i pälsrock).

Vad tror ni om detta? För mig lät det som den mest plausibla teori av de som fanns på den tiden jag studerade palmemordet(många år sedan, jag var lite av privatsparare då).

Finns det något nytt som framkommit senaste åren som kullkastar teorin med Cerdergren, eller är det fortfarande en förklaringsmodell att räkna med?

Mvh
Belavia
Nej mordet är beställt av Marc Rich och hans gelikar. Ingen tvekan om det alls.
En utgångspunkt..
Mannen som våldtog det sönderfallande Sovjetunionen tillsammans med Bronfmans Oligarker. Det kunde Palme ha satt stopp för!
Sverige stoppade även vapenleveranser till Iran med början 1983. Cats Falck var något stort på spåret.
Vem som höll i vapnet spelar mindre roll.
Citera
2019-09-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du tror de fick träff på vapnet för 1,5 år sen. Inte en chans att de skulle lyckas hålla det hemligt i 1,5 år

Det ser jag inte alls som någon omöjlighet. Tvärtom.
Citera
2019-09-24, 22:22
Medlem
Fundera över denna:

Ponera att Dom har inte hittat vapnet.

Tror du då att KP ,med alla år av erfarenhet av stora utredningar, skulle gå i samma fälla som sina föregångare och lova en lösning?

Jag finner ingen Annan trolig förklaring än att dom hittat vapnet och att det tillhör SE:s vapensamlande granne.

Vad skulle annars få KP att bli så säker på att dom kommer lösa mordet?

Jag Skulle för övrigt tippa på den S&W, med tillverkningsnr 120396, som fanns i samlingen.
Senast redigerad av Backihallen 2019-09-24 kl. 22:25.
Citera
2019-09-24, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ytterligare dokumentation.
- Bild på bilen nere i backen. Källa: Göteborgstidningen 2/3 -1986
- Kungörelsen (ang. bortforsling). Källa: DN 21/3 -1986
https://imgur.com/a/yeIkmOz

Har ingen uppgift om att det skulle vara DB-gata 22 exakt utan i kungörelsen står 22-24.
Achtung Panzer, du får gärna bistå med "kvittot".
Skrev lite slarvigt i farten. På duin bil syns som du säger folkvagnen stå längst fram i raden precis i korsningen med Johannesgatan som D ochså beskriver tv3.s film. Med "kvittot" menade jag kungörelsen under fotot där det står nr 22-24.
Citera
2019-09-24, 23:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backihallen
Fundera över denna:

Tror du då att KP ,med alla år av erfarenhet av stora utredningar, skulle gå i samma fälla som sina föregångare och lova en lösning?

Jag finner ingen Annan trolig förklaring än att dom hittat vapnet och att det tillhör SE:s vapensamlande granne.

Jag Skulle för övrigt tippa på den S&W, med tillverkningsnr 120396, som fanns i samlingen.

Jag tror det är så enkelt att KP enbart försöker rättfärdiga hela PU. Han försöker visa att han har målet att arbeta med detta i några år och presentera något. Även om de inte hittat något bevisat bokslut när den dagen kommer.

Om jag också ska dra en gissning ur hatten så tror jag att PU använder skandiamannen som en dimridå för andra spår de egentligen jobbar mycket hårdare med. Perfekt sätt att få lugn
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-09-24 kl. 23:22.
Citera
2019-09-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Öppen fråga:
Tycker ni att man kan lita på Lars Jeppssons vittnesuppgifter?
Det är inte lätt att tveka på dom, intern konsistens såväl som konsistens med andra uppgifter.
Det som väl är möjligt, är att det föregick nån slags relä bakom barackerna, så att det inte var GM LJ såg passera. Oklarheten kring rörelserna till SE visar ju, att det vore gott möjligt för GM att smyga sig omärkt bortöver Luntmakargatan, och t.ex. in en bakdörr på Skandiahuset. Efter byte av kläder skulle troligen ingen känna igen honom. Inom få minuter kunde GM därmed vara på väg ut ut landet. Personen som LJ följde efter, kunde t.ex. ta sig in på Protector AB, och tredje relä-etapp kunde så gå norrut Regeringsgatan med sista "GM".

Vi måste betänka, att om LJ inte såg någon på Luntmakargatan eller vid barackerna, så betyder det inte, att ingen där såg honom.
Citera
2019-09-24, 23:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fundera över denna:

Hur har SE fått just detta vapen från samlaren? Hur går det från hand till hand så att säga?

Var samlaren inblandad i mordet eller en olycklig utlånare?
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-09-24 kl. 23:41.
Citera
2019-09-25, 00:03
Medlem
Citat:
Fundera över denna:

PU kommer aldrig att försöka påskina att SE är något spår de jobbar efter.
De har läst både här och på Gunnar Walls blogg, och måste ha kommit till insikt om det lönlösa att driva detta längre.
TP är överbevisad gånger tusen, och har brallorna nere vid anklarna.
Om PU haft någon idé om detta, vilket jag ändå inte tror, är det kört i alla lägen.

Spåret är rökt.
Citera
2019-09-25, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
De har läst både här och på Gunnar Walls blogg, och måste ha kommit till insikt om det lönlösa att driva detta längre.
Om PU haft någon idé om detta, vilket jag ändå inte tror, är det kört i alla lägen.

Spåret är rökt.

Hm... Detta får du gärna utveckla.

Jag hör många som uttrycker sig lika negativt runt SE spåret. Men jag har aldrig hört något handfast argument till att SE inte är GM.

Spåret är inte rökt. Rykande hett däremot
Citera
2019-09-25, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Spåret är rökt.

Skulle inte förvåna mig om KP med kollegor vet vem som avlossade skotten. Problemet är bara att bevisa det. Det är nyckeln tror jag.
Citera
2019-09-25, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror det är så enkelt att KP enbart försöker rättfärdiga hela PU. Han försöker visa att han har målet att arbeta med detta i några år och presentera något. Även om de inte hittat något bevisat bokslut när den dagen kommer.

Om jag också ska dra en gissning ur hatten så tror jag att PU använder skandiamannen som en dimridå för andra spår de egentligen jobbar mycket hårdare med. Perfekt sätt att få lugn

Vore det inte lättare att inte säga något alls om som vill kunna jobba ostört?
Citera
2019-09-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En till version

Han ska ha flyttat bilen från Regeringsgatan 103

https://www.youtube.com/watch?v=pLtecT3N_dY
Här stod Polisman Fs bil INNAN han flyttade den till David Bagares Gata

Erik visar Dan var Polisman As vapenfirma, Polisman Fs lägenhet, Holm'érs övernattningslägenhet och PKKs bokcafé låg 1986. Hörnet David Bagares Gata - Regeringsgatan är den sista platsen man såg Olof Palmes baneman på. Varför ligger dessa platser just här och kan de ha med mordet att göra

https://www.youtube.com/watch?v=AJZyDdmuWOg

Tycker Eriks undersökande är riktigt intressant. Att han anger Holmers övernattningslägenhet som "runt hörnet i mitten på kvarteret", bör ju innebära att Holmér bodde någonstans på Brunnsgatan 24-26 någonstans vilket rimmar med Eriks påstående att man från dess bakgård kommer rakt ut vid David Bagares gata exakt där D´s bil stod.

Detta kan ju också vara förklaringen till att Dallas egentligen var på väg att köra hem honom och de åker förbi mordplatsen en stund efter mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in