Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-28, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Från vänster till höger dvs, nr.10,14 samt 22 är det korrekt uppfattat ?

Precis.
Citera
2019-08-28, 01:59
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Precis.

Bra jobbat finner faktiskt bild 22 intressant vi får väl se om G.W håller med.

Citera
2019-08-28, 02:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Bra sammanfattning.
Ligan ska tydligen slagit till mot en värdetransport i Oslo med bazooka.
Detta strax efter mop.
Här är en teckning av medlemmarna i ligan.

https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1Mjc0Mjk7czoxOiJ3IjtpOjQ4MD tzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6 MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImQ4NTE4YWRhMDExOThlZTNkOTQxZT ZmOTYwYWM1NTI0MWM1YTAwYmIiO30=

Flera ansikten stämmer överens med en av fantombilderna.

Några dagar innan rättegången skulle inledas i maj 1993, hittades Patrick Haemers hängd i sin cell i Saint Gilles-fängelset. Officiellt rubricerades det som självmord, men det trodde ingen på.

Scenariot känns igen......

Tack. Att de attackerat med bazooka i Oslo visste jag inte.

Apropå Oslo. I oktober 1986 stoppades en vit belgiskregistrerad Mercedes av tullen i Oslo. I bilen satt två unga amerikanska kriminella, söner till en amerikansk militär stationerad i Belgien (Nato).

Bilen kom till Oslo från Sverige.

Bilens ägare visade sig vara Denise Tyack. Hennes pojkvän hette Patrick Haemers. De unga amerikanerna var kompisar till Haemers.

Jo Haemers död i cellen är märklig. Han satt vid ett element med en snara om halsen.

Strax innan hade han sagt att han i den kommande rättegången skulle avslöja vad han visste om kriminaliteten i Belgien. Hans nätverk sträckte sig till samhällstoppen, bland annat till en ledande politiker och till flera inflytelserika affärsmän.

Haemers brukade säga att han "gjorde uppdrag åt en grupp farliga män med galna politiska idéer". Till vardags var han rånmördare tillsammans med Philippe Lacroix, Thierry Smars, Murat Kaplan, Basri Bajrami, Robert Darville (brorson till den i Palmediskussionen förekommande Jean Claude Darville m fl). Det var Lacroix, Bajrami och Smars som skötte dödandet. Darville fixade sprängmedel och Kaplan var chaufför.

Belgien på 1980-talet var verkligen en soppa med paramilitära högerextrema grupper, skumma säkerhetspoliser, CIA-inflytande, "spänningens strategi", pedofilnätverk, ledande affärsmän i internationella antikommunistiska organisationer etc. Man kan gå bort sig även i den djungeln.

En värld i sig det där. Men vi håller oss väl kvar vid Palmemordet?
Citera
2019-08-28, 09:56
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Den avlidne polisen som på dödsbädden 2015 berättade för sin bror att han medverkade vid Brabantmorden hette Chris Bonkoffsky och var anställd inom en specialstyrka inom belgisk polis som hette Grupp Diana.

Poliserna i specialstyrkan var kända för sina högerextrema åsikter (har vi hört det förut nånstans?).

I belgisk media hävdas att Grupp Diana var en Stay Behind-grupp.

Det var främst tre män som enligt vittnena på alla brottsplatserna utförde terrordåden då oskyldiga människor på köpcentra mfl platser bara sköts ned.

Dessa tre kallades jätten, den gamle och mördaren.

Misstänkt i rollen som jätten var länge Patrick Haemers, men Bonkoffsky hävdade att han hade den "rollen" i gruppen.

Den gamle kan ha varit den lokala chefen vid en amerikansk säkerhetsfirma, Jean Francis Calmette som hade för vana att anställa nynazister från paramilitära Westland New Post. En grupp som för övrigt den finsksvenskamerikanske fd CIA-agenten Carl Armfelt påstod att han varit med och grundat.

Även WNP misstänktes ha kopplingar till Stay Behind/CIA.

Mördaren ansågs vara Haemers polare, albanen Basri Bajrami som bevisligen mördat vakter o andra i samband med rån mot värdetransporter.

Brabantmorden är Belgiens Palmemord.
Ja det är väl klarlagt att det var en vilande STAY-BEHIND cell. Och det är väl klarlagt att Mossad övertog just den cellen då USA tappat intresset för den typen av verksamhet i Europa. Och det är klarlagt att Mossad gärna fiskade upp övergivna agenter....kanske inte bara i Belgien och i USA. Sverige är ju mest intressant då det gäller MOP.
Citera
2019-08-28, 10:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
6.40in i klippet en man som skuggat OP.
https://youtu.be/HcMajJd38Jc

Tänker bild 1,3 samt 4

En stor blond man refereras det till i övervaknings-PM . Han siktas på Fredsgatan redan torsdag 27februari klockan 1530 och ska man tro vad som berättats om PM så finns han med under sekvenser under sista morddygnet. Signalementet ligger till grund för fantombilden "skuggan" som märkligt nog förses med mörkt hår och påminner om Lars-Inge Svartenbrandt.

Att skuggan är en hypotes PU jobbar med visas av att Viktor Gunnarssons store blonde kompis Peter Boenel plockas in i april -86.Han tar mycket illa vid sig av förhören, trots att han frias från inblandning.
Citera
2019-08-28, 11:25
Medlem
DettaBlirBras avatar
Jag funderar över ett scenario som bör kunna vara det som ger en lösning till mordet.

Leif GW. Persson har ang. Palmemordet i ''Veckans brott'' beskrivit att en gärningsman av denna kaliber som ''lyckats'' utföra ett sådant attentat, ser mordvapnet som oerhört värdefullt och inte något han gör sig av med. Även i hans bok, Faller fritt som i en dröm är det ungefär så det ligger till.

Om så är fallet så bör det väl, när gärningsmannen avlider, och släkt ska städa ut kvarlevorna ur dödsboet hitta vapnet? Vilket inte brukar vara ovanligt. Kan tänka mig att många hittar gamla vapen när det städar ett dödsbo. Kanske sparar man vapnet till och med? Kanske har det redan hänt och vapnet just nu finns hos något lyckligt ovetande barnbarn som sparat vapnet. Någon gång måste ju iaf någon, som vet att vapen inte är lagligt att äga utan licens, lämna in vapnet till polisen för att slippa ev påföljder. Kanske tar det 50 år innan detta sker, men känns ändå som det mest trovärdiga om mordet ska bli löst.
Citera
2019-08-28, 15:17
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En stor blond man refereras det till i övervaknings-PM . Han siktas på Fredsgatan redan torsdag 27februari klockan 1530 och ska man tro vad som berättats om PM så finns han med under sekvenser under sista morddygnet. Signalementet ligger till grund för fantombilden "skuggan" som märkligt nog förses med mörkt hår och påminner om Lars-Inge Svartenbrandt.

Att skuggan är en hypotes PU jobbar med visas av att Viktor Gunnarssons store blonde kompis Peter Boenel plockas in i april -86.Han tar mycket illa vid sig av förhören, trots att han frias från inblandning.
Gunnarssons kontakter med USA's ambassadör Franklin F Forsberg är en liten pittoresk detalj tycker jag. Forsberg föddes i Salt Lake City i Utah men hans mor var från Fårö på Gotland. Fadern från Horndal i Dalarna tror jag. Det gör inte saken mindre intressant att en D. Forsberg levde i Fårösund på Gotland och att Gunnarsson av en slump hamnade just där som lärarvikarie efter mordet.
Citera
2019-08-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DettaBlirBra
Jag funderar över ett scenario som bör kunna vara det som ger en lösning till mordet.

Leif GW. Persson har ang. Palmemordet i ''Veckans brott'' beskrivit att en gärningsman av denna kaliber som ''lyckats'' utföra ett sådant attentat, ser mordvapnet som oerhört värdefullt och inte något han gör sig av med. Även i hans bok, Faller fritt som i en dröm är det ungefär så det ligger till.

Om så är fallet så bör det väl, när gärningsmannen avlider, och släkt ska städa ut kvarlevorna ur dödsboet hitta vapnet? Vilket inte brukar vara ovanligt. Kan tänka mig att många hittar gamla vapen när det städar ett dödsbo. Kanske sparar man vapnet till och med? Kanske har det redan hänt och vapnet just nu finns hos något lyckligt ovetande barnbarn som sparat vapnet. Någon gång måste ju iaf någon, som vet att vapen inte är lagligt att äga utan licens, lämna in vapnet till polisen för att slippa ev påföljder. Kanske tar det 50 år innan detta sker, men känns ändå som det mest trovärdiga om mordet ska bli löst.

Or the other scenario is that Hans Melander has yet to go get the S&W and "efterlevande" have it.
But it is something that "den prater vi inte om" and "den har mama"

those 2 statements are recorded facts!
Citera
2019-08-28, 16:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DettaBlirBra

Ja det är en förhoppning god som någon.😊 Jag tänker som du.

En annan förhoppning jag har är att någon som kände GM råkade se honom på stan före mordet på mordkvällen, kanske t o m hejade utan att förstå (hur skulle man förstå det) att han var GM. Hoppas polisen gör en bred efterforskning i den delen.
Citera
2019-08-28, 16:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ja det är väl klarlagt att det var en vilande STAY-BEHIND cell. Och det är väl klarlagt att Mossad övertog just den cellen då USA tappat intresset för den typen av verksamhet i Europa. Och det är klarlagt att Mossad gärna fiskade upp övergivna agenter....kanske inte bara i Belgien och i USA. Sverige är ju mest intressant då det gäller MOP.

Du är lite inne på Mossad märker jag. Du tänker på Palmes stöd till PLO antar jag.

Jag vet att det i höger om kretsar fanns en stor irritation just kring Palmes vänskapliga förbindelser med Arafat.
Citera
2019-08-28, 16:30
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Or the other scenario is that Hans Melander has yet to go get the S&W and "efterlevande" have it.
But it is something that "den prater vi inte om" and "den har mama"

those 2 statements are recorded facts!
How about?
Mr. Franklin F. Forsberg?
A US citizen

Kände du till honom?
Citera
2019-08-28, 16:44
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Du är lite inne på Mossad märker jag. Du tänker på Palmes stöd till PLO antar jag.

Jag vet att det i höger om kretsar fanns en stor irritation just kring Palmes vänskapliga förbindelser med Arafat.
Nja det räcker nog tyvärr inte bara med Mossad.
Tre stater förutom Sverige tycker jag är intressanta.
Alla väldigt rasistiska på den tiden.(och arabfientliga)
Israel, Utah och Sydafrika.
Sydafrika har sannolikt inget med mordet att göra men det finns anledning att tro att massmördarna av bara farten skulle ta på sig mordet för att skona andra och rikta sökarljuset åt fel håll. Visst, polacken/sydafrikanen Janusz Walus är ännu intressant med tanke på kronologin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in