2019-09-24, 19:07
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nänänänä
Jag bryr mig egentligen inte men vill ändå påpeka att prostitution och trafficking inte är samma sak, precis som att bomullsplockare och slavhandel inte är samma sak.
Citera
2019-09-24, 19:10
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det ger ju inte samma maktkänsla, vilket jag faktiskt tror är en del av det som sexköpare gillar. De kanske faktiskt inte ens är medvetna om det själva.
Men när man betalar någon så är man ju kund och de prostituerade lär veta om detta mycket väl. Det är per automatik en maktobalans till köparens fördel och det vet givetvis torsken om. Han vet att han kan kräva det han betalt för, det är väl inte riktigt samma sak på swingerklubb kan jag tänka mig.
Jag vet att du inte är så här infantil.

Har man tålamod så går det givetvis utmärkt att ragga upp någon som kan dra en polygrip, men har man bråttom ringer man rörmokaren.
Citera
2019-09-24, 19:14
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag vet att du inte är så här infantil.

Har man tålamod så går det givetvis utmärkt att ragga upp någon som kan dra en polygrip, men har man bråttom ringer man rörmokaren.

Vad är det som är osant i det jag skriver menar du? Det innebär inte att alla män som köper sex tänker så, men du måste nog kunna tillstå det faktiskt att det finns en del som lär vara funtade så.
Citera
2019-09-24, 19:22
Medlem
I don't cares avatar
Citat:
Det ger ju inte samma maktkänsla, vilket jag faktiskt tror är en del av det som sexköpare gillar. De kanske faktiskt inte ens är medvetna om det själva.
Men när man betalar någon så är man ju kund och de prostituerade lär veta om detta mycket väl. Det är per automatik en maktobalans till köparens fördel och det vet givetvis torsken om. Han vet att han kan kräva det han betalt för, det är väl inte riktigt samma sak på swingerklubb kan jag tänka mig.

Singelkillar har i princip noll chans att få delta i swingers träffar, par eller tjejer är det som gäller. Dessutom är det inte alla som gillar att ha publik.
Citera
2019-09-24, 19:25
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Vad är det som är osant i det jag skriver menar du? Det innebär inte att alla män som köper sex tänker så, men du måste nog kunna tillstå det faktiskt att det finns en del som lär vara funtade så.
Visst, med kriteriet "en del" så är ju nästan allt sant.

En del kvinnor gillar att sälja sex.
Citera
2019-09-24, 19:29
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Visst, med kriteriet "en del" så är ju nästan allt sant.

En del kvinnor gillar att sälja sex.

Ja en del kvinnor gillar säkert att sälja sex. Det legitimerar dock inte att branschen som sådan ska bre ut sig i samhället.
Citera
2019-09-24, 19:37
Avslutad
Citat:
Jag bryr mig egentligen inte men vill ändå påpeka att prostitution och trafficking inte är samma sak, precis som att bomullsplockare och slavhandel inte är samma sak.

Nej men det går hand i hand.

Som i Holland. Där avkriminaliserade de och tog bort bordellförbudet. Då steg efterfrågan, men där var för få inhemska tjejer/kvinnor som ville sälja så då ökade traffickingen för bordellerna ville ju tjäna pengar och svara på efterfrågan. Så då fick man (samhället i stort) problem med tung kriminalitet.
Citera
2019-09-24, 19:57
Medlem
I don't cares avatar
Citat:
Nej men det går hand i hand.

Som i Holland. Där avkriminaliserade de och tog bort bordellförbudet. Då steg efterfrågan, men där var för få inhemska tjejer/kvinnor som ville sälja så då ökade traffickingen för bordellerna ville ju tjäna pengar och svara på efterfrågan. Så då fick man (samhället i stort) problem med tung kriminalitet.

https://feministire.com/2012/03/18/sex-trafficking-in-the-netherlands-should-we-believe-the-hype/

-In other words, the numbers aren’t actually increasing, we’re just finding more of them. The Rapporteur could of course be entirely wrong about this; perhaps the recorded increase does reflect a real increase as well. I quote her here only to point out that what sex work opponents portray as an undisputed fact actually isn’t.

-The real spike in the numbers occurred after 2005, and it should be apparent from the shape of the curve that something significant happened at that point. Sure enough: in 2005 the Dutch law on trafficking was amended, to cover non-sexual labour and the trade in organs as well (previously it had only applied to sex trafficking). So, a certain amount of that increase has nothing to do with the sex industry. How much of it? Well, on pages 174-175 the total number of victims specifically linked to the sex sector in the years 2007, 2008 and 2009 is given as 338, 473 and 419 respectively.

-This looks to me as though basically anyone can report a “trafficking victim” to CoMensha, and CoMensha will include that person in its data without ensuring they truly qualify. That must call into question whether the numbers have been inflated through misrepresentation of their actual victim status.

Hitta detta också
-Most of the prostitutes are working illegally. Because the Netherlands does not issue work visas for prostitution

Så alla som reser till Holland för att sälja frivilligt men inte är från EU hamnar i traffickingstatistiken.
Senast redigerad av I don't care 2019-09-24 kl. 20:08.
Citera
2019-09-24, 20:08
Avslutad
Citat:

Ligger något i "maktkänslan". När jag föreslog en avkriminaliserad hårt reglerad sexmarknad för vår största prostitutionsförespråkare WordW frågade han hur jag kunde vara så gammal och torr. En viss typ av sexköpare går definitivt igång på olika grader av tvång inom köpandet av en annan människa att sätta på.

Han har också enligt egen utsaga "studerat" prostitutionsfrågan lite mer än ett årtionde. Han vet antagligen att traffickingen ökar och hade inget bättre svar att komma med.

Jag läste om detta senast igår (exemplet med Holland) så nu är jag återigen inne på att nuvarande svensk lagstiftning är den bästa.

Allt prostitutionsförespråkarna har att komma med verkar i stort sätt vara "jag är man, jag är kåt, jag måste knulla, det är skönt, hororna är snygga, jag kan inte hjälpa det, skit i att samhället drabbas" Frustrerande när man vill ha lite seriös input.
Citera
2019-09-24, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av I don't care
https://feministire.com/2012/03/18/sex-trafficking-in-the-netherlands-should-we-believe-the-hype/

-In other words, the numbers aren’t actually increasing, we’re just finding more of them. The Rapporteur could of course be entirely wrong about this; perhaps the recorded increase does reflect a real increase as well. I quote her here only to point out that what sex work opponents portray as an undisputed fact actually isn’t.

-The real spike in the numbers occurred after 2005, and it should be apparent from the shape of the curve that something significant happened at that point. Sure enough: in 2005 the Dutch law on trafficking was amended, to cover non-sexual labour and the trade in organs as well (previously it had only applied to sex trafficking). So, a certain amount of that increase has nothing to do with the sex industry. How much of it? Well, on pages 174-175 the total number of victims specifically linked to the sex sector in the years 2007, 2008 and 2009 is given as 338, 473 and 419 respectively.

-This looks to me as though basically anyone can report a “trafficking victim” to CoMensha, and CoMensha will include that person in its data without ensuring they truly qualify. That must call into question whether the numbers have been inflated through misrepresentation of their actual victim status.

Hitta detta också
-Most of the prostitutes are working illegally. Because the Netherlands does not issue work visas for prostitution

Så alla som reser till Holland för att sälja frivilligt men inte är från EU hamnar i traffickingstatistiken.

Jag läste denna som är väldigt detaljerad och nyare(?):

https://ec.europa.eu/anti-trafficking/member-states-0/Netherlands_en

I Nederländerna i stort verkar de ha haft stora problem med trafficking både inom sexindustrin (majoriteten) och inom andra branscher. Men de verkar ta det på stort allvar och bekämpar det med specalistutbildade poliser, myndigheter med mera.

2011 exempelvis:

The total number of (potential) victims encountered in 2011 was 1222. Of these, around 1,000 were women and around 200 were men. Of the women, 716 were (potential) victims of sexual exploitation and 115 of labour or other kinds of exploitation. Of the men, 66 were sexually exploited and 141 were exploited through labour or otherwise. (Figures from Comensha).
Senast redigerad av Jenny9 2019-09-24 kl. 20:29.
Citera
2019-09-24, 20:27
Medlem
I don't cares avatar
Citat:
skit i att samhället drabbas

Det ironiska är att du tror att samhället inte drabbas av förbudet.
Citera
2019-09-24, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av I don't care
Det ironiska är att du tror att samhället inte drabbas av förbudet.

Har jag inte sagt något om. Klart samhället drabbas av förbud också, vi har ju liksom suttit här nu i x-antal inlägg och gaggat om just detta.

Den nuvarande lagstiftningen verkar vara den bästa när det gäller skademinimering.
Senast redigerad av Jenny9 2019-09-24 kl. 20:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in