2019-09-24, 15:51
Medlem
Postnord Varning - Lurar Folk - o vill inte tjäna pengar

Följande har jag råkat ut för på kort tid.

1. Paket från USA - tull o avgiftdebiterades som betalades direkt - härefter aviserades inte paketet - varken normalbrev eller påminnelse. Betalas till moms.postnord under annat nummer som inte stämmer mot paketet*

Kände inte till tracking number - när jag kontaktade avsändaren o letade fram domestic visar det
sig att paketet returnerats till avsändaren i USA. Var tvungen att bråka till mig tull o avgifter.

2. Paket från icke-euland - skickat som rek - betalt typ 300 kr. Hade tracking nummer som jag bevakade låg i Sverige typ 6 dagar helt utan avisering. När jag började jaga visar det sig att paketet returnerats till avsändaren pga felaktig/ofullständig tulldeklaration. Ingen info gavs från Postnord.
Här avstpd posten från sina 100 kr - POSTNORD VILL M A O INTE TJÄNA PENGAR

Så Postnord påstår - avsändaren äger paketet o det skickas i retur. MEN POSTNORD HAR INGEN ANING OM VEM SOM ÄGER PAKETET - ofta gäller förskottsbetalning där man betalar innehåll + frakt-
ibland betalar man även emballaget.

3. annat fall paket skickat som express - betalade tull o avgifter o ändå tar det 2 veckor härefter innan Postnord behagar att skicka ut paketet.

* systemet är heeelt väääärdelööözt eftersom samma paket får olika nummer - ett vid förtullning/avgifter o ett annat vid utlämning

M A O VARNING FÖR POSTNORD - SÅ VEM KAN MAN SE TILL BLI ANLITAD ISTÄLLET???
Citera
2019-09-24, 16:09
Bannlyst
Ja man kan säga "Varning för Postnord" men jag tror att ingen är så himla glada med deras system över huvud taget. Problemet är ju att dem har monopol, om du inte vill betala extremt mycket med pengar.
Jag som beställer från Kina har ju inget val än att ha Postnord som leverantör.
Citera
2019-09-24, 17:49
Medlem
SmyghukareNs avatar
Som jag tidigare påpekat, deras affärsidé är djävulsk, men väldigt lönsam.

Är fråga om paketförädling, du beställer ett mobilskal från Kina för 10:- SEK.

Paketet hamnar hos Postnord, som kräver dig på moms, 2.50:- + deras lilla avgift på 75:-.

Skalet är nu värt 87:50 SEK, vilket blir ditt pris.

En miljon paket ger 75 miljoner kronor, bara så där - inga besvärligheter, bara casha in, pling!

Sen bor folk på så konstiga ställen, bära ut paket är både dyrt och jobbigt, så ofta slängs paketen efter deras lilla avgift kasserats in och efter deras anställda fått loota paketen först.
Citera
2019-09-24, 21:14
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Som jag tidigare påpekat, deras affärsidé är djävulsk, men väldigt lönsam.

Är fråga om paketförädling, du beställer ett mobilskal från Kina för 10:- SEK.

Paketet hamnar hos Postnord, som kräver dig på moms, 2.50:- + deras lilla avgift på 75:-.

Skalet är nu värt 87:50 SEK, vilket blir ditt pris.

En miljon paket ger 75 miljoner kronor, bara så där - inga besvärligheter, bara casha in, pling!

Sen bor folk på så konstiga ställen, bära ut paket är både dyrt och jobbigt, så ofta slängs paketen efter deras lilla avgift kasserats in och efter deras anställda fått loota paketen först.
Postnord gör stora förluster. Det är inte rimligt att frakten ska vara gratis som det är från många e handlare.
Citera
2019-09-24, 21:52
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Postnord gör stora förluster. Det är inte rimligt att frakten ska vara gratis som det är från många e handlare.

Så det är rimligare då, att den åker hit ända från Kina, men sedan den hamnat hos Postnord vill dom ha 75:- för att frakta den inrikes?

Dom borde kanske omförhandla vissa avtal, än att syssla med skojeriverksamhet..
Citera
2019-09-24, 21:59
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Så det är rimligare då, att den åker hit ända från Kina, men sedan den hamnat hos Postnord vill dom ha 75:- för att frakta den inrikes?

Dom borde kanske omförhandla vissa avtal, än att syssla med skojeriverksamhet..
Är det rimligt att du ska handla hårsnoddar och mobilskal från Kina utan att betala frakt? Det är inte gratis att skeppa prylar från andra sidan jordklotet.
Citera
2019-09-25, 09:04
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Är det rimligt att du ska handla hårsnoddar och mobilskal från Kina utan att betala frakt? Det är inte gratis att skeppa prylar från andra sidan jordklotet.

Hur troligt är det, att just Postnord har hand om all utrikespost i Kina?
Citera
2019-09-25, 16:16
Medlem
Citat:

Men kunderna som drabbas av Postnord har ju redan betalat frakt Kina-Utlämningsstället i Ankdammen
Citera
2019-09-30, 19:47
Medlem
Alltså jag har upptäckt en ganska konstig grej med Postnord som ägs till 60% av den svenska staten och till 40% av den danska staten alltså det är vi svenska skattebetalare som får bekosta både den svenska men även den danska i stor del eftersom att dom inte kan hålla i budget. Nu har man också på den svenska sidan valt att höja portot med 2kr "för att kompensera minskade volymer" Detta medans man också finansierar en sponsring av Division 2 i fotboll i Norge dock så motsvarar detta svenska division 1 (alltså ligan ligan under Superettan ni som kan fotboll) Alltså jag tycker det är dax att man lägger ner hela det här samarbetet då jag inte kan se att det gynnar svenska intressen
Citera
2019-10-07, 09:21
Bannlyst
Jag är så trött och missnöjd med PostNord att jag numer ser till att få Schenker eller Bring att leverera mina saker..Det är nått fel varje gång men när grejorna väl kommer så är paketet öppnat och flera gånger så står jag vid utlämningsdisken och kollar så att paketyet innehåller hela min beställning. Har vägrat tagot emot ett paker där det saknades två tröjor. Är det någon som går igenom paketen på Postnord ? SIst jag beställde kom inget paket och PostNord meddelade att de inte kunde lokalisera paketet. Det innhöll kläder för 5600 kr som plötsligt var borta, jag fick be Boozt att ta tillbaka beställningen och göra en ny beställning. Jag hann inte få kläderna som jag skulle haft till min kompis bröllop
Citera
2019-10-17, 19:19
Medlem
Portot höjs IGEN! 11 kr för ett frimärke, 100% höjning sedan 2016.

Ny CHOCKHÖJNING - 1 januari höjer Postnord priset på frimärken med 2 kr.
  • 1 april 2016 kostade ett frimärke 7 kr, men momsen slopades på frimärken pga dom i EU-domstolen vilket innebar en sänkning till 6,50 kr. Egentligen skulle priset ha sänkts till 5,60 kr i och med borttagen moms, men PostNord var giriga och passa på att höja portopriset med 90 öre samtidigt som momsen togs bort.
  • April 2017 höjdes priset till 7 kr
  • Januari 2018 höjdes priset till 9 kr
  • Januari 2020 höjs priset till 11 kr

Det är för helvete en kriminell höjning av priset med 100% på mindre än 4 år, från 5,60 kr till 11 kr. Till detta ska läggas att tömningen av brevlådor har ändrats till 09.00 på morgonen (ja, på morgonen), och att Postnord slopat garantin om levererans dagen efter.

https://www.expressen.se/dinapengar/postnords-prishojning-portot-upp-med-tva-kronor/
Citera
2019-10-17, 19:22
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Ny CHOCKHÖJNING - 1 januari höjer Postnord priset på frimärken med 2 kr.
  • 1 april 2016 kostade ett frimärke 7 kr, men momsen slopades på frimärken pga dom i EU-domstolen vilket innebar en sänkning till 6,50 kr. Egentligen skulle priset ha sänkts till 5,60 kr i och med borttagen moms, men PostNord var giriga och passa på att höja portopriset med 90 öre samtidigt som momsen togs bort.
  • April 2017 höjdes priset till 7 kr
  • Januari 2018 höjdes priset till 9 kr
  • Januari 2020 höjs priset till 11 kr

Det är för helvete en kriminell höjning av priset med 100% på mindre än 4 år, från 5,60 kr till 11 kr. Till detta ska läggas att tömningen av brevlådor har ändrats till 09.00 på morgonen (ja, på morgonen), och att Postnord slopat garantin om levererans dagen efter.

https://www.expressen.se/dinapengar/postnords-prishojning-portot-upp-med-tva-kronor/

Ja det är dåligt, ett rån.Jag själv köper rabattfrimärken ifrån 80-90 talet när jag skickar utomlands. För post i Sverige köper jag tvättade frimärken som jag limmar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in