2019-10-17, 19:27
  #505
Medlem
welcometorealitys avatar
Vi testade på jobbet att rita ett frimärke en fyrkant med taggar runt och en smile gubbe på ett vykort för de var en kollega som påstod att det funkar, tammefan så funkade detta hehe, det är viktigt med de små taggar påstod han...Vi postade detta på Fredag, så dök den upp nästa Tisdag till jobbet.
Citera
2019-10-17, 19:31
  #506
Medlem
För mig får de höja hur mycket de vill!
Jag skickar alltid elektronisk post.
Tror det var c:a 15 år sedan jag köpte ett frimärke.
__________________
Senast redigerad av bosseriks 2019-10-17 kl. 19:41.
Citera
2019-10-17, 19:31
  #507
Medlem
hippilis avatar
11 kr? Trodde det kostade 5 att skicka, hm det märks att jag inte skickar så mycket och köpte en hel del frimärken för många år sedan och har några kvar
Citera
2019-10-17, 19:35
  #508
Medlem
DeadLikeMes avatar
Vore intressant att höra från någon brevbärare om brevmängden verkligen minskat så mycket på några år som de hela tiden motiverar höjningen med. Man tycker ju att den stora ökningen av internethandel borde täcka mycket av detta.
Citera
2019-10-17, 19:35
  #509
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Antar att det enbart gäller frimärken och inte varubrev samt rek? Vanligt folk skickar idag sällan snigelpost. Jag har inte skickat något med frimärken sedan julkorten för snart ett år sedan.
Citera
2019-10-17, 19:42
  #510
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Antar att det enbart gäller frimärken och inte varubrev samt rek? Vanligt folk skickar idag sällan snigelpost. Jag har inte skickat något med frimärken sedan julkorten för snart ett år sedan.

Samtliga Postnords priser baseras på priset för frimärke, så alla priser kommer så klart att höjas.
Citera
2019-10-17, 19:46
  #511
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Vore intressant att höra från någon brevbärare om brevmängden verkligen minskat så mycket på några år som de hela tiden motiverar höjningen med. Man tycker ju att den stora ökningen av internethandel borde täcka mycket av detta.

Internethandel är paket. Brev och paket har helt skilda flöden och hanteras srparat från varandra. På paketsidan är konkurrensen stor så det går inte att subvetionera brevennmed intäkterna från paketen.

I danmark är brevportot ännu högre.
Citera
2019-10-17, 19:50
  #512
Medlem
DeadLikeMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Internethandel är paket. Brev och paket har helt skilda flöden och hanteras srparat från varandra. På paketsidan är konkurrensen stor så det går inte att subvetionera brevennmed intäkterna från paketen.

I danmark är brevportot ännu högre.

De allra flesta saker jag köper på nätet skickas med brevpost?
Citera
2019-10-17, 19:59
  #513
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Samtliga Postnords priser baseras på priset för frimärke, så alla priser kommer så klart att höjas.

Svårt att se hur de skulle kunna motivera en höjning av varubrev och hempaket. Men vi får se.
Citera
2019-10-17, 20:46
  #514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Ny CHOCKHÖJNING - 1 januari höjer Postnord priset på frimärken med 2 kr.
  • 1 april 2016 kostade ett frimärke 7 kr, men momsen slopades på frimärken pga dom i EU-domstolen vilket innebar en sänkning till 6,50 kr. Egentligen skulle priset ha sänkts till 5,60 kr i och med borttagen moms, men PostNord var giriga och passa på att höja portopriset med 90 öre samtidigt som momsen togs bort.
  • April 2017 höjdes priset till 7 kr
  • Januari 2018 höjdes priset till 9 kr
  • Januari 2020 höjs priset till 11 kr

Det är för helvete en kriminell höjning av priset med 100% på mindre än 4 år, från 5,60 kr till 11 kr. Till detta ska läggas att tömningen av brevlådor har ändrats till 09.00 på morgonen (ja, på morgonen), och att Postnord slopat garantin om levererans dagen efter.

https://www.expressen.se/dinapengar/postnords-prishojning-portot-upp-med-tva-kronor/


Nu er Post Nord en fælles svensk-dansk virksomhed.

I Danmark koster forsendelsen af et brev,som kan være op til fem dage om at nå frem, 10kr - det svaret til 14,47skr, så 11skr for et brev i Sverige er særdelse billigt i forhold til at der er større afstande i Sverige og derfor større omkostninger forbundet med at udbringe brevene.

Hvis der er nogen der skal klage er det de danske postkunder.

https://www.postnord.dk/quick-finder/portoberegner
Citera
2019-10-17, 20:52
  #515
Medlem
Det blir bra när Amazon tar över och sköter utdelningen med drönare. Billigare, snabbare, säkrare.
Citera
2019-10-17, 21:00
  #516
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Det blir bra när Amazon tar över och sköter utdelningen med drönare. Billigare, snabbare, säkrare.
Amazon sköter utdelningen med lågbetalda idioter som kastar paket, skiter på uppfarten och backar över rabatter. Varför tror du det skulle bli någon skillnad här i Sverige?

Ontopic så är det en helt rimlig ökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in