2019-09-24, 06:18
Avslutad
Läser att även Jakob Johansson vill återvända hem efter alla sina skador. Intressant mittfält Göteborg kan få till nästa år. Öppnar verkligen upp för en stabil 4-2-3-1.
Citera
2019-09-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Läser att även Jakob Johansson vill återvända hem efter alla sina skador. Intressant mittfält Göteborg kan få till nästa år. Öppnar verkligen upp för en stabil 4-2-3-1.

En frisk JJ hade varit en stor tillgång, herregud, Gurra och JJ i form och skadefria hade mosat sönder typ alla motståndare, men som det är nu hade vi ju också haft en trupp helt i obalans då, dessutom har vi ju lagt en strategi där vi vill satsa på på våra akademispelare, vill vi nå målen måste vi vara tålmodiga och hålla oss till den tror jag... precis som Pontus säger nedan...

Citat:
– Det är en jobbig situation för Jakob just nu med den färska skadan, men jag förstår hur han resonerar. Jakob är en spelare som har känslor för Blåvitt. Vi håller en öppen dialog med honom, precis som med några andra, fast de är i andra klubbar, säger Farnerud.

Har ni plats för flera av utlandsproffsen om de vill hem till IFK Göteborg?

– Det beror på. Just nu har vi många centrala mittfältare men få försvarsspelare i truppen. Då måste vi ta hänsyn till det. Sedan har vi några kontrakt som går ut och andra spelare som det finns intresse för från utlandet. Det är ett pussel.
”En kostnadsfråga också”

– Just nu hade vi inte kunnat plocka in alla de spelarna. Det är ju dessutom en kostnadsfråga, säger Farnerud. Vi har många unga, lovande spelare och vi vill fortsätta att bygga på det sättet. Det gäller att hitta den balansen.

En prio för IFK Göteborg är också att förlänga avtalen med målvakten Giannis Anestis och Lasse Vibe (har ett optionsår ytterligare).

”Lösningen” för att få plats för flera av hemvändarna är försäljningar.

Flera spelare med Alhassan Yusuf i spetsen är intressanta för utländska klubbar.

– Det har suttit lite klubbar på en hel del matcher den här säsongen, inte minst sedan Alhassan fick sitt genombrott i våras. Vi vet att det finns intresse. Men just nu är det inget mer än så, säger Farnerud.

Hasse ut, Gurra in på en "ICA-lön"... och ett mittfält likt nedan så är jag nöjd och glad.

Gio - Paka - Aiesh
Sana/Seb - Erling Jr/Gurra

Titi joker.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-09-24 kl. 10:18.
Citera
2019-09-24, 12:23
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det dom syftar till(i Aftonbladet) är att GP skrev att Wolves hade folk på plats nu i Lördags, inte att Wolves är intresserade, för det har ju precis som du skriver varit känt länge.

GP har väl enligt mig bäst koll på Blåvitt utav massmedierna, oftast blir det likt ovan att andra får referera till det GP rapporterat, för GP är först och har också bäst koll.

Jag är inte 100 på att Gurra kommer nu i vinter, det är trots allt en hyfsad årslön han har där borta, men med det sagt han har väl sammanlagt 7 år utomlands nu så det borde ju finnas på cash på kontot.

Tror det blir fina pengar in, frågan är väl bara när vi säljer för det måste ju finnas någon sorts balans i truppen, mängder med spelare som konkurrerar om samma positioner blir ju knas, dessutom helt hopplöst om man även vill försöka slussa in t ex Titi.

Wolves har kollat tidigare med, antagligen var det mer officiellt besök denna gången.

Nja, GP undviks av mig likt majoriteten av alla änglar som pesten. Hur var det nu fick Poya sparken när dom "avslöjade det"? Eller andra andra idiotgrejer dom skrivit genom åren...

Nej, inte heller jag är 100 på att Gurra kommer i vinter, han säger att det lockar men att han är önskad även därborta, penningsmässigt är det ingen fara, han fick ju dubbla löner nåt år med när den kinesiska klubben skickade iväg honom...

Ja, det är lite ojämnt fördelat nu minst sagt. Skulle dessutom Gurra och ev JJ komma (JJ blir väl inte spelklar förrän till sommaren isf med tanke på skadan) blir det lite väl tätt där. Skulle vi sedan slänga in Sebban där med skulle vartenda mittfält i serien ätas upp omedelbart dock..
Men det skulle förstöra mycket av vårt nuvarande tänk med ungdomssatsningen.

Citat:

JJ får givetvis gärna komma men samtidigt är det tveksamt om vi ska satsa några slantar där. Svårt skadad för andra gången på rätt kort tid, äldre som tar plats från våra unga när han väl blir hel igen och svårt/omöjligt att få tillbaka mycket om han skulle sticka igen.
Tveklöst inget emot JJ så sett men det rimmar illa med satsningen på ungdomarna.

Vore rätt surt och emot allt vi säger oss stå för nu om vi låter ungdomarna spela 1-2 år och ta oss upp från träsket i botten och sedan när det gått bra låter dom nöta bänk för att ta in äldre spelare igen...
Citera
2019-09-24, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Wolves har kollat tidigare med, antagligen var det mer officiellt besök denna gången.

Nja, GP undviks av mig likt majoriteten av alla änglar som pesten. Hur var det nu fick Poya sparken när dom "avslöjade det"? Eller andra andra idiotgrejer dom skrivit genom åren...

Ja, och GP har fortfarande bäst koll enligt mig, och då undviker inte jag GP som pesten, så jag har ju iaf möjlighet att jämföra deras material med andra mediers, det blir ju svårt för någon som inte läser det dom skriver att avgöra om det dom gör är bra eller dåligt om man skall vara ärlig, för då har man ju inte någon aning om vad dom faktiskt skriver.

Nu är det en ny snubbe som sköter det mesta som har med Blåvitt(och fotbollen) att göra, Linus Petersson, antar att dom kanske ansåg att dom behövde ett nytt ansikte. Sedan att GP inte är speciellt populära i de blåvita kretsarna är ju sedan gammalt, men det spelar ju ingen roll vad "vi" tycker om dom, det förändrar ju inte faktum.
Citera
2019-09-25, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Vore rätt surt och emot allt vi säger oss stå för nu om vi låter ungdomarna spela 1-2 år och ta oss upp från träsket i botten och sedan när det gått bra låter dom nöta bänk för att ta in äldre spelare igen...

Fast det där är inget konstigt egentligen och kommer inte komma som någon överraskning när man börjar ta in tyngre pjäser när det börjar gå bättre. Ni har egentligen redan påbörjat den resan när ni tog in Aiesh och Sana. Säljer ni Yusuf för de pengar det ryktas om så kommer ni bara fortsätta med att plocka in äldre mer erfarna spelare såsom Jakobsson och Svensson.
Citera
2019-09-27, 13:29
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja, och GP har fortfarande bäst koll enligt mig, och då undviker inte jag GP som pesten, så jag har ju iaf möjlighet att jämföra deras material med andra mediers, det blir ju svårt för någon som inte läser det dom skriver att avgöra om det dom gör är bra eller dåligt om man skall vara ärlig, för då har man ju inte någon aning om vad dom faktiskt skriver.

Nu är det en ny snubbe som sköter det mesta som har med Blåvitt(och fotbollen) att göra, Linus Petersson, antar att dom kanske ansåg att dom behövde ett nytt ansikte. Sedan att GP inte är speciellt populära i de blåvita kretsarna är ju sedan gammalt, men det spelar ju ingen roll vad "vi" tycker om dom, det förändrar ju inte faktum.

Man kan inte undvika vissa saker gp skriver så visst hör man om det men det finns en anledning till att folk avskyr den maggan som pesten, speciellt efter fjolåret när t.o.m. klubben själva vägrade prata med dom.
Det är inget som direkt kommit upp på senare år heller.
Det har inte heller bara berott på sporten...

Sedan att du tycker om det dom skriver tar ju inte bort det faktumet att en förkrossande majoritet anser det vara uselt.

Citat:
Fast det där är inget konstigt egentligen och kommer inte komma som någon överraskning när man börjar ta in tyngre pjäser när det börjar gå bättre. Ni har egentligen redan påbörjat den resan när ni tog in Aiesh och Sana. Säljer ni Yusuf för de pengar det ryktas om så kommer ni bara fortsätta med att plocka in äldre mer erfarna spelare såsom Jakobsson och Svensson.

Nej det är väl ingen överraskning men likväl en farlig väg att redan börja ta.
Vi riskerar att snart hamna i samma läge som tvingade oss in i besparingarnas tidevarv om vi går den vägen.
Citera
2019-09-27, 14:57
Medlem
Eldarn.s avatar
Det förvånar mig verkligen att inte fler journalister eller motståndarsupportrar reagerat på AIK:s - eller bör man säga Björn Wesströms - otroligt svaga vinterfönster.

Ut:
Kristoffer Olsson: ~45M
Robin Jansson: ~5M
Alexander Milosevic: 0kr
Denni Avdic: 0kr

In:
Karol Mets: 3M (4/5)
Anton Salétros: lån (4/5)
Daniel Granli: 0kr (3/5)
Kolbeinn Sigthorsson: 0kr (2/5)
Chinedu Obasi: 0kr (2/5)
Saku Ylätupa: ~500k-1M (1/5)
Magnar Ødegaard: lån (1/5)

Det är ju ett praktuselt fönster? Det är ju nästan ett hån mot alla AIK-supportrar om Wesström får sitta kvar 2020.
Citera
2019-09-27, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldarn.
Det förvånar mig verkligen att inte fler journalister eller motståndarsupportrar reagerat på AIK:s - eller bör man säga Björn Wesströms - otroligt svaga vinterfönster.

Ut:

In:

Det är ju ett praktuselt fönster? Det är ju nästan ett hån mot alla AIK-supportrar om Wesström får sitta kvar 2020.
Varför får inte Ylätupa spela?
Citera
2019-09-27, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldarn.

Ut:

In:

Vad är det som är uselt? Att sålt för 50 Mkr eller det han lyckats köpa för 4 Mkr? Jag tycker det är rätt bra "Bang för the buck"? Jag tycker ditt betyg på Kolbein är hårt, det är väl inte i år han förväntas vara bra? Ylätupa har han fått chansen, så dålig har han väl inte varit av det man fått se?

Vad hade du värvat om du haft en budget på 4mkr?
Citera
2019-09-27, 22:01
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Vad är det som är uselt?
Att man efter ett vunnet SM-guld och stundande CL-kval blir av med tre nyckelspelare och knappt försöker ersätta dem?
Citat:
Citera
2019-09-30, 20:27
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Daniel Andersson snälla locka HIF med 6 mille och 10 procent vidareförsäljning för Max Svensson.
Citera
2019-09-30, 21:25
Medlem
Eldarn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Varför får inte Ylätupa spela?
Ingen vet. Blev offrad på innermittfältet mot Peking borta i andra omgången från start i en halvlek som borde slutar 5-0 till dem. Utbytt i andra och har typ inte gjort en minut sedan dess. Ett klassiskt Norlingoffer...

Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Vad är det som är uselt? Att sålt för 50 Mkr eller det han lyckats köpa för 4 Mkr? Jag tycker det är rätt bra "Bang för the buck"? Jag tycker ditt betyg på Kolbein är hårt, det är väl inte i år han förväntas vara bra? Ylätupa har han fått chansen, så dålig har han väl inte varit av det man fått se?

Det usla är ju självklart att vi inte ersatt Olsson och Milosevic. Panos värvades in som reserv till Adu förra säsongen, i år har han varit regelbunden starter som mittback!!

Olsson ersätts med en tonårig finne som knappt spelat seniorfotboll i sitt liv.

Obasi och Sigthorsson värvas in som anfallare där vi redan har en Goitom med exakt samma egenskaper. Kolbeinn har för övrigt varit praktusel, så otroligt besviken på honom. Vad är det för snack om att det inte är i år han ska vara bra? Kujovic har samma bakgrund som Sigthorsson och har redan gjort fler poäng på jag vet inte hur många färre minuter spelade.

Ylätupa är en 1a som värvning för att den varit totalt onödig sett till förväntningar i år?

Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Daniel Andersson snälla locka HIF med 6 mille och 10 procent vidareförsäljning för Max Svensson.
Riktigt läcker spelare. Gigovic, född -02, är också fin.

Hör lite om att Tarik Elyounoussi är på väg att förlänga med AIK. Björn Wesström verkar känna pressen utifrån. Vore självklart den bästa värvning inför nästa säsong som går att hitta, i konkurrens med Milosevic hem.
Senast redigerad av Eldarn. 2019-09-30 kl. 21:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in