Citat:

Ursprungligen postat av 
DikT

Jag tror absolut inte att Jorden går under.
Dock kan jag inte ta någon på allvar som säger att CO2 inte kan påverka temperaturen och att temperaturen inte har stigit alls. Det blir bara för dumt. 

Nollhypotesen säger att det rimligaste är att inget ovanligt pågår. Att det finns temperatursvängningar är inget jag förnekar. Co2 kan påverka temperatur, lägg en klump kolsyreis i handen så känner du hur koldioxidens värmeabsorption påverkar temperatur.
Var har du gjort av ditt vetenskapliga sinne i denna frågan? Räcker det med att någon säger att koldioxid kan värma för att du ska tro på det? Du efterfrågar inte ens bevis? 
Vet du att "backradiation" aldrig har uppmätts? Vet du hur en pyrgeometer fungerar? Vet du att värme endast överförs från hög till låg temperatur? Vet du att energi enbart överförs som antingen värme eller arbete?
	Citat:

Jag är inte speciellt orolig, jag tror på människans förmåga till anpassning och (teknik)utveckling, men visst har vi problem som måste lösas (det största är såklart "elefanten i rummet", dvs befolkningsmängden).

Om olja står för lika stor andel av energiförbrukningen som kärnkraft och vattenkraft tillsammans i Sverige, hur långt bort tror du det är att vi kan ens halvera oljeförbrukningen? 
Så fort man räknar på det så inser man att det inte finns möjlighet. Och då är det Sverige vi pratar om, vi är bäst i klassen, vi har väldigt små utsläpp. Vad folk måste inse är att enda möjligheten är att vi går tillbaka till 1800-tals nivå på levnadsstandard. Oljan är det som driver hela det moderna samhället. Att tro att "grön teknik" ska magiskt lösa det hela är hippie-bullshit.