Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
MP söker väl aldrig när brottet är människorov? Det här fallet rubricerades inte som försvunnen person.
Det har jag också felaktigt utgått från.
Nu är exemplet undertill inte jämförbar emedan det i LW,s fall tidigt slogs fast det var ett brott bakom försvinnandet vilket
inte gjordes i fallet med pojken. (Och gjordes alltför snabbt med försvinnandet av LW)
I båda fallen har dock rubriceringen människorov används som verktyg för att få andra resurser/möjligheter i sökandet.
Varken LW eller pojken kan väl ansetts rövats bort/kidnappats. Tyvärr ledde det sannolikt att LW inte hittades medan rubriceringen människorov i pojkens fall
inte hindrade polisens öppna sinnen att också kalla in missing people.
2 st olika scenarion gällande 2 st försvunna personer med samma rubricering. Skillnaden i utfall får nog tillskrivas tunnelseendet som ska tilläggas flera fatala misstag av polisen i inledning på utredningen gällande LW.
Vilket får en igen att bli förbaskad på den amatörmässigt blixtsnabba låsningen vid SD som det finns fog föf ledde till att inte missing people kom på tal i Wesströms fall. Det finns väl ingen som tror MP skulle missat LW,s sargade kropp 160 m om deras hjälp begärts? (Pojken hittades drunknad i Ätran efter 3 dygn)
Pojken försvann från ett bostadsområde i Falkenberg vid 17-tiden och anmäldes kort därefter försvunnen.
En massiv sökinsats inleddes och polisen upprättade en ”särskild händelse” för att få fler resurser och verktyg i arbetet.
Missing people kopplades in redan på tisdagskvällen och organisationen engagerade tusentals frivilliga sökande över tre dygn.
Onsdagen den 7 november
På onsdagen inledde polisen en förundersökning om misstänkt människorov. Inte för att det fanns något som pekade på att ett brott begåtts, utan för att få fler möjligheter i sökandet efter pojken.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/12-arig-pojke-hittades-dod-efter-forsvinnande-detta-har-hant
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/12-arig-pojke-hittades-dod-efter-forsvinnande-detta-har-hant
Det har ifrågasatts om rubriceringar ibland används eller inte får användas som en teknikalitet vilket i dessa fall bekräftats. Kanske är det speciellt intressant med rubriceringen skäligen misstänkt gällande HD då det ger möjlighet till full span mot henne vilket kontot T34Pantzar varit inne på.
Då jag antog att HD göranden som nära anhörig till SD med stöd av hans rubricering redan var under heltäckande span känner jag mig alltmer osäker på om det ändå inte kan ligga något i T34Pantzar,s resonemang. HD,s roll i detta är det som är mest intressant i detta kriminaldrama enligt mitt förmenande.
Vill ha in Hanna D och har hintat om och tror Åkl finner skäl att häkta henne igen.
Edit: ramlade över detta fall ang, medhjälp till mord.
I december 2016 sköts en man till döds i sin säng i Västerås, inför ögonen på sina barn. Nu har en 35-årig man dömts till livstids fängelse för mordet. Den mördade mannens hustru döms till tolv års fängelse för medhjälp, meddelar Västmanlands tingsrätt.
En enig tingsrätt anser att det är ställt utom rimligt tvivel att det var 35-åringen som sköt och att den dödes hustru hjälpte honom genom att ge viktig information om mordplatsen.
https://www.kuriren.nu/nyheter/langt-straff-for-medhjalp-till-mord-pa-make-nm4942293.aspx