2019-09-22, 20:27
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
/.../ Vet du om SD nämnt sin pappa i den uppsjö av ”dokumentation” du arbetat dig igenom?
Nej, har inte läst ”far” eller ”pappa” en enda gång; däremot ”päronen” resp. ”gamlingarna”. Inte ens när han tillsammans med sina barn besökte föräldrarna i V-ås: https://coord.info/GLVJV2FA nämns annat än ”mammas bullar”.

Han har dock ”förärat” föräldrarna en cache: Barndom på Barometern”: https://coord.info/GC3XME2

Om denna cache skriver han på sitt sedvanligt tvetydiga sätt: ”Denna plats är kanske viktigare för mig än många andra, men jag tyckte att den ändå var värd en liten plastburk. Välkomna hem till min barndoms gata!”

Det framgår av de 208 loggade visiterna att cachen placerats 30 m från föräldrarnas dörr samt att man känt sig bevakade vid besöket. ”Frun i huset blev nog lite tagen”, skriver någon; en annan att cachen hittats efter ”äppelpallning i närliggande trädgård”. ”o**eoljud” rapporterar: ”En mugglare ville inte stänga dörren så vi kollade in lekplatsen nån sekund innan jag högg cachen och signerade. En annan av cacharna tror att det här var ”en mysig gård att växa upp på”.

Efter att en av cacharna bytt ut en trasig bloggremsa, skriver SD:
Citat:
Tack K för du bytt till ny logg. Ska se till att gamlingarna till föräldrar är hemma och sköter om min gömma lite bättre i fortsättningen
Åter en av cacharna säger sig ha ”förstått att kvarteret verkar införstådd med att det kommer suspekta typer och spanar”. Någon nämner ”grannsamverkan”; en annan ”husnära aktivitet”; ytterligare en säger sig ogilla ”gömmor som ligger i bostadsområden där man smyger omkring”.

SD bör ha varit en snäll och välartad liten gosse som nu tänker på sina föräldrar och unnar dem allt gott på äldre dagar; t.o.m. att få visa upp hans barndomshem för 208 vallfärdande burkintressenter med sina resp. familjer.
Citera
2019-09-22, 20:38
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Instämmer fullständigt med dig!

Börjar bli en löjlig hetsjakt på Jokermannen. Låt bli att läs inläggen eller låt bli engagera er om ni inte tror på informationen eller förstår när det blir ironi i JM´s inlägg. Det är väl bättre att kommentera sådant man tror på än att sitta och hacka på de som skriver? Låt helt enkelt bli att läs.

En hel del av Jokermannens information stämmer definitivt med sådant jag också hört IRL. Alltså INTE från tråden eller media, utan på riktigt.

Mvh
/FS

Så då kan det vara du eller någon
liknande som matar JM med insiderinformation?
Citera
2019-09-22, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Är det någon som påstått det?
Det enda JM skrivit är väl att LWs vän
är rädd?
Nej,förstås inte.
Citera
2019-09-22, 21:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Tjoho!! Men hon har nog cachat innan, bara inte publikt, då hon var inloggad på sitt konto varje dag...
Old habits die hard...
Och den nämnde är enligt källor väldigt bundis med JG och SD
Hon började redan 15/9:
https://coord.info/GC2KNJW
...och verkar nu vara tillbaka på banan igen:
https://coord.info/GC3NXWG
Citera
2019-09-22, 21:10
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hon började redan 15/9:
https://coord.info/GC2KNJW
...och verkar nu vara tillbaka på banan igen:
https://coord.info/GC3NXWG

...se där, 15/9...det var ju en i sammanhanget passade cache med tanke på dess namn... ”Heart of Darkness”
Här finns det nog både ett och två såna i denna svarta soppa
Citera
2019-09-22, 21:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej, någon bautaskandal liknande Kevin- och Quickfallen lär det inte bli, de är svårslagna i sitt slag. GW har visserligen svarat "klart det kan även om det inte kommer se exakt likadant ut" när han fått frågan om sådana fall kan hända igen.

Jag har ingen aning om hur "brett" man jobbat i det här fallet men tror mycket smalt. Men även om man låst sig vid ett spår så behöver det inte betyda att det inte är rätt spår.
Det är intressanta frågor. Nu vet vi ju ingenting om hur det faktiskt ligger till här, men om vi leker med tanken att SD inte har med brottet att göra så finns det nog en möjlighet att processen ändå skulle kunna fortgå ett tag. Risken för en riktig bautaskandal är dock som du säger liten, eftersom det alltså saknas en del speciella omständigheter som fanns i t.ex. Kevin- och Quickfallen.

För det första handlar det ju här om en till synes normalbegåvad och välanpassad familjefar, medan det i Kevinfallet rörde sig om en 5- resp 7-åring, och i Quickfallet en psyksjuk och möjligen drogad särling. En annan skillnad är att SD verkar ha en bra advokat, till skillnad från bröderna i Kevinfallet som inte hade någon advokat alls, och Quick som hade Claes Borgström (som arbetade för att få sin klient fälld).

Det som å andra sidan kan vara till SD:s nackdel är att den lokala chefredaktören i grunden tycks vara starkt lojal med åklagarsidan (även om det fanns lite klädsamt granskande i den där krönikan), och att domaren i tingsrätten kan ha en (enligt Oisin Cantwell) förmåga till objektivitet och opartiskhet som ligger i nivå med tokstollen Göran Lambertz.

Min gissning är nog att SD, även om han inte alls skulle ha något med saken att göra, mycket väl skulle kunna bli åtalad och t.o.m. dömd, åtminstone i tingsrätten.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-22 kl. 21:38.
Citera
2019-09-22, 21:21
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Han har inte förhindrat att MP skulle söka, och har heller ingen befogenhet att göra det. Han skrev att de som ville leta efter Lena inte skulle söka själva utan ansluta sig till Missing People istället.

TACK! Behövs information i tråden för att motverka dessa trådsanningar som hela tiden växer och växer, kvävs för att åter sedan dyka nåt nytt när nån tillkommen inte ens bemödar sig att läsa på :-(
Pga av ett litet fåtal postare håller denna tråd på att bli oläslig.
Citera
2019-09-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag menar att hen kan tipsa
polisen om vad hen vet så att polisen
vet vem LW var rädd för och vad motivet
till mordet kan vara.
Ja visst.
(Ponera att SD och LW har en gemensam vän)
Citera
2019-09-22, 21:30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
(Jag vet inte längre.Det var för länge sedan jag läste detta om släpspåren.)Jag tror jag läste att släpspåren var ca tio meter från BP

Att släpa en avliden människa är sjukt tugnt.Man måste va hyfsat vältränad för att orka.10 meter kan man troligtvis klara ensam..

Det där med släpspår är bara en trådsanning, hittepå eller spekulation.
Citera
2019-09-22, 21:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är intressanta frågor. Nu vet vi ju ingenting om hur det faktiskt ligger till här, men om vi leker med tanken att SD inte har med brottet att göra så finns det nog en möjlighet att processen ändå skulle kunna fortgå ett tag. Risken för en riktig bautaskandal är dock som du säger liten, eftersom det alltså saknas en del speciella omständigheter som fanns i t.ex. Kevin- och Quickfallen.

För det första handlar det ju här om en till synes normalbegåvad och välanpassad familjefar, medan det i Kevinfallet rörde sig om en 5- resp 7-åring, och i Quickfallet en psyksjuk och möjligen drogad särling. En annan skillnad är att SD verkar ha en bra advokat, till skillnad från bröderna i Kevinfallet som inte hade någon advokat alls, och Quick som hade Claes Borgström (som arbetade för att få sin klient fälld).

Det som å andra sidan kan vara till SD:s nackdel är att den lokala chefredaktören i grunden tycks vara starkt lojal med åklagarsidan (även om det fanns lite klädsamt granskande i den där krönikan), och att domaren i tingsrätten (enligt Oisin Cantwell) kan ha en förmåga till objektivitet och opartiskhet som ligger i nivå med tokstollen Göran Lambertz.

Min gissning är nog att SD, även om han inte alls skulle ha något med saken att göra, mycket väl skulle kunna bli åtalad och t.o.m. dömd, åtminstone i tingsrätten.
Angående din gissning om tingsrätten, ja det tror jag med, sånt har ju som bekant hänt förr.
Citera
2019-09-22, 21:38
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Sedan skrevs det också att JG hade något slags samordnings/administationsroll inom Missing People (med det kanske bara var en trådsanning) och att han ställde in sökningen.
Har du någon annan förklaring till att det inte blev någon sökning?

Missing People bestämmer ju inte själva om de ska eftersöka en saknad person, utan de agerar på anhörigas och polisens inrådan.
Men det vanligaste skälet till att MP inte söker är att polisen ber dem att avvakta för att inte förstöra spår. Som jag förstår händer det även att MP inte kopplas in vid misstanke om väldigt grova brott.

Håller absolut med om att det skaver att de inte sökte så här i backspegeln, men jag tror det finns en logisk förklaring. Kanske valde familjen att inte anmäla till MP, kanske skulle polishunden få arbeta ostört, eller kanske stod MP faktiskt i startgroparna precis när man hittade henne, svårt att säga. (Jag har nästan fått intrycket av att polisen redan visste att hon var död, det kändes liksom aldrig som det var någon panikartad kamp mot klockan att hitta henne).

Långt svar kort; Jag vet inte varför man inte sökte, men jag är rätt säker på att det inte var för att en av MPs volontärer inte ville.
Citera
2019-09-22, 21:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Missing People bestämmer ju inte själva om de ska eftersöka en saknad person, utan de agerar på anhörigas och polisens inrådan.
Men det vanligaste skälet till att MP inte söker är att polisen ber dem att avvakta för att inte förstöra spår. Som jag förstår händer det även att MP inte kopplas in vid misstanke om väldigt grova brott.

Håller absolut med om att det skaver att de inte sökte så här i backspegeln, men jag tror det finns en logisk förklaring. Kanske valde familjen att inte anmäla till MP, kanske skulle polishunden få arbeta ostört, eller kanske stod MP faktiskt i startgroparna precis när man hittade henne, svårt att säga. (Jag har nästan fått intrycket av att polisen redan visste att hon var död, det kändes liksom aldrig som det var någon panikartad kamp mot klockan att hitta henne).

Långt svar kort; Jag vet inte varför man inte sökte, men jag är rätt säker på att det inte var för att en av MPs volontärer inte ville.

MP söker väl aldrig när brottet är människorov? Det här fallet rubricerades inte som försvunnen person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in