2019-09-23, 08:17
Medlem
Rebali179s avatar
Har vi några här på forumet som ser fram emot nya skivan
Eller är det bara jag som gillar det nya Opeth på detta forum tro??
Citera
2019-09-23, 11:38
Moderator
zanteras avatar
Har förhandsbokat den och kommer ge den en chans, är alltid lite hypad för nya Opeth skivor även om de senaste 3 skivorna de släppt är de 3 skivorna jag gillar minst med bandet.
Citera
2019-09-23, 15:11
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Har förhandsbokat den och kommer ge den en chans, är alltid lite hypad för nya Opeth skivor även om de senaste 3 skivorna de släppt är de 3 skivorna jag gillar minst med bandet.

Själv så är jag ett stort fan av deras nya sound.

Vilka är dina Opeth favorit album?
Citera
2019-09-23, 16:01
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Själv så är jag ett stort fan av deras nya sound.

Vilka är dina Opeth favorit album?

Har svårt att välja favorit då det brukar variera lite mellan 3-4 stycken, men top5 skulle inkludera Deliverance, My Arms Your Hearse, Ghost Reveries, Still Life och Blackwater Park.

Jag skulle dock inte säga att jag tillhör fansen som säger "Opeth utan metal kan inte vara bra", jag tycker inte senaste 3 skivorna är dåliga eller så, men är inget jättefan av 70-tals retro soundet som Opeth (och många andra band) verkar snöat in på. Tycker väl dock att de bästa growl-fria Opeth låtarna ändå hittas på tidigare skivor. A Fair Judgement, Windowpane, Face of Melina, Burden, Credence osv.

Blir intressant att höra nya skivan både på svenska och engelska dock.
Citera
2019-09-23, 16:04
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Har svårt att välja favorit då det brukar variera lite mellan 3-4 stycken, men top5 skulle inkludera Deliverance, My Arms Your Hearse, Ghost Reveries, Still Life och Blackwater Park.

Jag skulle dock inte säga att jag tillhör fansen som säger "Opeth utan metal kan inte vara bra", jag tycker inte senaste 3 skivorna är dåliga eller så, men är inget jättefan av 70-tals retro soundet som Opeth (och många andra band) verkar snöat in på. Tycker väl dock att de bästa growl-fria Opeth låtarna ändå hittas på tidigare skivor. A Fair Judgement, Windowpane, Face of Melina, Burden, Credence osv.

Blir intressant att höra nya skivan både på svenska och engelska dock.

Får ta och kolla upp en del av deras gamla material med tiden.
Själv så är jag rätt så nyfiken på nya skivan, Undrar hur det kommer låta mera på svenska.
Citera
2019-09-23, 19:04
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Får ta och kolla upp en del av deras gamla material med tiden.
Själv så är jag rätt så nyfiken på nya skivan, Undrar hur det kommer låta mera på svenska.

Om du har svårt för growlandet / metal-soundet så borde du kolla upp Damnation iaf, som de senaste 3 skivorna så är det en lugnare skiva med bara vanlig sång. Dessutom mycket bra låtar, dock inte lika mycket 70-tal som de 3 senaste. Men metal-skivorna är såklart väldigt bra och värda tids-investeringen.
Citera
2019-09-23, 20:36
Medlem
Concubines avatar
Citat:
Har vi några här på forumet som ser fram emot nya skivan
Eller är det bara jag som gillar det nya Opeth på detta forum tro??

Nädå, jag gillar det nyare också, dock har ingen av de nyare överträffat Watershed i mitt tyckte. Gillar Pale Communion och Sorceress särskilt mycket så hoppas soundet påminner mer om dem än om Heritage.
Citera
2019-09-23, 21:55
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Om du har svårt för growlandet / metal-soundet så borde du kolla upp Damnation iaf, som de senaste 3 skivorna så är det en lugnare skiva med bara vanlig sång. Dessutom mycket bra låtar, dock inte lika mycket 70-tal som de 3 senaste. Men metal-skivorna är såklart väldigt bra och värda tids-investeringen.

Growlandet har jag alltid haft svårt för när det kommer till "Hårdrockmusik"
Det går bara inte att lyssna så då blir det väl lite svårt att uppskatta Opeths gamla skivor.
Men det är inget att göra åt. Damnation får jag ta och hitta med tiden

Citat:
Ursprungligen postat av Concubine
Nädå, jag gillar det nyare också, dock har ingen av de nyare överträffat Watershed i mitt tyckte. Gillar Pale Communion och Sorceress särskilt mycket så hoppas soundet påminner mer om dem än om Heritage.

Heritage är faktiskt min favoritskiva med Opeth. (Dock var det den första skivan jag hörde när jag fick reda på att de skulle byta sound)
Citera
2019-09-25, 09:41
Medlem
Autumnals avatar
Hej!

Har just börjat lyssna på Opeth och gillar Blackwater Park. Vilka av deras skivor tycker ni är bäst? Ska lyssna igenom dom när jag får tid men vill gärna ha lite tips först..

Egentligen så är det lite för tung musik för mig(jag gillar Pink Floyd osv) men just Opeth tycker jag är väldigt bra.

xoxo..
Citera
2019-09-25, 15:59
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autumnal
Hej!

Har just börjat lyssna på Opeth och gillar Blackwater Park. Vilka av deras skivor tycker ni är bäst? Ska lyssna igenom dom när jag får tid men vill gärna ha lite tips först..

Egentligen så är det lite för tung musik för mig(jag gillar Pink Floyd osv) men just Opeth tycker jag är väldigt bra.

xoxo..

Gillar du progressive Rock så är väl de tre senaste skivorna enligt mig bäst

Heritage
Pale Communion
Sorceress

Engelska versionen av nya Skivan In Cauda Venenum har kommit ut på fildeningsnätverken
Så den som vill får väl ta och tjuvlyssna på nya skivan
Citera
2019-09-25, 20:13
Medlem
Autumnals avatar
Citat:
Gillar du progressive Rock så är väl de tre senaste skivorna enligt mig bäst

Heritage
Pale Communion
Sorceress

Engelska versionen av nya Skivan In Cauda Venenum har kommit ut på fildeningsnätverken
Så den som vill får väl ta och tjuvlyssna på nya skivan

Jag ska kolla upp alla. Tack!
Citera
2019-09-29, 10:44
Medlem
Concubines avatar
Både engelska och svenska har funnits på spotify sedan någon dag eller två! Tvivlar dock på en svensk version kommer till sin rätt på samma sätt när det handlar om Opeth, men skadar väl i och för sig inte som komplement om man blir nyfiken på't.

Bara ett par genomlyssningar igenom (den "riktiga" versionen dvs) men spontant får den tummen upp, känns lite annorlunda i soundet jämfört med senaste två skivorna men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Hur som helst bra platta, och lär ju antagligen växa bandets vana trogen.

Vad tycker ni andra som hunnit lyssna?
Senast redigerad av Concubine 2019-09-29 kl. 10:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in