2019-09-23, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Då föreslår jag att du tar en telefon till AB,expressen,svt och förklarar för dom att dom lever i fablernas värld

Aftonbladet var först ut med denna nyhet som dom diktade ihop med hjälp av FB. Hos polisen är FO sökt med anledning av missad rättegång.
Citera
2019-09-23, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemag
Aftonbladet var först ut med denna nyhet som dom diktade ihop med hjälp av FB. Hos polisen är FO sökt med anledning av missad rättegång.
BS. Du pratar som du har förstånd till. Varför skriver man "enligt polisens uppgifter" både där och i Dagens Juridik. Att flera här inte klarar av att läsa innantill är en sak, men det börjar bli pinsamt.
Citera
2019-09-23, 12:56
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag är övertygad de har lite mer än så. Känns konstigt annars. Å andra sidan kanske de enbart har misstankar och därmed slår två flugor i en smäll. In i finkan och låt oss kolla din teknikhistorik. Men de kommer inte hitta något. OM han haft någon historik så är dessa förstörda vid det här laget. Mobilen ligger i Strömmen och ev ipad är sönderstampad och slängd i en container. Nej, det är nog ganska kört att få fast honom.
Jo, får hålla med dig. Det var mest ett sidospår som kändes intressant i avvaktan på nyheter, och det är nog något långsökt. Av mediarapporteringen att döma så kan man ju tycka att polisen skulle ha på fötterna. Rimligen borde de ju visat FO:s bild för HOL, varvid den senare åtminstone inte kunnat avfärda FO som skytt.
Citera
2019-09-23, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Främjande av flykt är ett brott enligt 17 kapitlet 12 § brottsbalken. Man gör sig skyldig till detta brott om man hjälper den som är intagen på kriminalvårdsanstalt, häktad, anhållen eller laga frihetsberövad på något annat sätt att komma fri. Man gör sig också skyldig till främjande av flykt om man hjälper en som har flytt att hålla sig gömd eller på något annat sätt underlättar för honom att hålla sig undan.
Det förutsätter dock att det kan bevisas att den som hjälper FO känner till vem han är och att han är på rymmen.
Citera
2019-09-23, 13:04
Medlem
Gusselbys avatar
I början av den händelsen fick vi höra att det har varit känt länge, i i typ 10 år, att KL varit ute efter HOL.

Går att läsa här t ex:
https://www.expressen.se/nyheter/krim/advokatens-radsla-for-toppjuristen-/
Citat:
– Hon har varit ute efter honom i flera år, det är ett känt polisärende som går tio år tillbaka. Hon har tidigare försökt leja folk för att skjuta honom, det är känt hos polisen. Första gången var 2015, tror jag. Men hon fick aldrig tag i någon, säger Leif GW Persson.*

Sedan tror jag knappast att polisen fick nys om FO och ev inblandning första gången efter att ha läst här vad Efternamn08 skrev redan första dagen. De har nog bättre koll än så tror jag.
Citera
2019-09-23, 13:06
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Subarach?
Då får hon vara glad att hon lever.
Låter mer som kron. subdural vilket ofta drabbar äldre minnessvaga el alkholister.
Enligt brev jag läste nyss så hade de ju gjort hjärt- lungräddning enl KL (länk via timeout nyss, akt. bil 22) när hon slog i skallen nån gång så det kan nog vara väldigt drama.

Som sagt, det är inte på något sätt bekräftat att det skulle vara subarach. Lutar väl snarare åt att KL velat överdriva det hela. Drama som sagt.
Citera
2019-09-23, 13:09
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Den benämn bara som liten blödning med god prognos, inget annat.

Men jag tror att en hel del av Karins symtom var spelade för hon mådde inte sämre än att hon under rehaben kunde gå ut och supa sig aprak
Trots att hon då var aprak när hon LOBades så lyckade hon med sin enorma duperingsförmåga övertyga poliserna om att hon var sjuk så dom körde henne till sjukhus...

"Vid det tillfälle som Karin omhändertogs den 14 april 2014, dvs. under den tid som hon genomgick rehabilitering på Stockholms sjukhem, har bl.a. vårdpersonal på Sankt Görans akutmottagning, dit polisen förde Karin från centrala Stockholm, uttryckt sin stora oro över den kraftigt berusade kvinnan."

Hon har använt den blödningen som ursäkt många gånger. Är nog bra att ha...

Ja, nog verkar KL ha försökt utnyttja den där lilla blödningen till max. Och den lär väl dras upp i det här fallet också...
Citera
2019-09-23, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, det är inte spekulationer. Media skrev att den namngivne torpeden man nu söker (ja, så skrev dom) är känd för att misshandla kvinnor, att han missade en förhandling i fredags samt annat som jag glömt, och därför är häktad i sin frånvaro. Jag tog en rövare (!) och bad om Olafsens häktningspapper. Och fick dom. Och se där, han kom inte och var häktad i sin frånvaro. Och det jag har läst om hans misshandlar är ingen vacker läsning. Vad är oddsen för det? Så jo, det är FO man söker. Begriper man inte det å är man blind.

Sen om det ÄR han som är skytten, får utredningen visa. Men det är honom som skytt man letar efter.
Polisen måste ju ha bild på honom. I så fall kan både HOL och vittnen fått möjlighet att peka ut eller avskriva honom redan.
Citera
2019-09-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Polisen måste ju ha bild på honom. I så fall kan både HOL och vittnen fått möjlighet att peka ut eller avskriva honom redan.
Du har säkert rätt i det. Media har ju också bild på honom, fast de har valt att pixla den.
Citera
2019-09-23, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Det förutsätter dock att det kan bevisas att den som hjälper FO känner till vem han är och att han är på rymmen.

Det har du helt rätt i.
Ja han kanske rent av gått i kloster och går och plockar äpplen nånstans vid det här laget. Större odds än att han skulle vara inneboende hos någon på SU kanske...

Skämt åsido. Polisen får reda ut hans eventuella inblandning i detta. Vore bra om det kom fram lite mer konkreta fakta här om hans relation till KL så vi slipper spekulera hej vilt. En bild får gärna läcka ut så vi kan hålla utkik efter en dokumenterat våldsam man på flykt undan rättvisan.
Citera
2019-09-23, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag kopplade direkt till honom när jag läste hur vittnena hade beskrivit honom.

Snaggad man, ca 35 och vit. Fredrik är den enda som jag sett Karin med och som har det utseendet.

Är KL även bekant med C S*immerud?
(domstol och SU mfl beröringspunkter)
Senast redigerad av Avel 2019-09-23 kl. 13:51.
Citera
2019-09-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flammer
Jag finner det underligt hur KL verkar ha så bra insikt i HOL:s liv och situation, fastän de varit separerade väldigt länge.

Enligt egen uppgift har hon en uppfattning om att personer med koppling till organiserad brottslighet skulle ha motiv att skjuta HOL. Hur kan hon ha en sådan uppfattning? Givet KL:s och HOL:s frostiga relation så kan hon väl på sin höjd ha fått sådan information i andra, tredje eller fjärde hand genom bekanta och i så fall borde det väl finnas minst ett tiotal personer som har samma information? Då bör ju polisen fått denna information från dessa bekanta tämligen omgående efter skjutningen, varför polisens agerande och massmedias rapportering rimligen borde sett lite annorlunda ut. Eller?

Jag får inte riktigt ihop detta. Om KL är oskyldig (vilket såklart inte bör uteslutas helt), så vore väl det mest sannolika att hon inte hade en aning om vem som kan ha gjort det? Varför skulle hon ha, till synes, bättre insikt än vänner, kollegor, flickvän, polis etc.?

Ett långsökt alternativ kan väl vara att HOL varit "jagad" av organiserad brottslighet under lång tid (t.o.m. medan de var gifta) men att HOL hållit detta hemligt för alla utom sin dåvarande fru, för att hans inblandning är komprometterande för honom själv? Men om så är fallet, varför skulle han peka ut KL som en möjlig anstiftare i detta läge? Vad har han att vinna på det? Han har redan vunnit alla tvister mot henne och det rimliga borde väl vara att hålla henne borta framgent (inte inlåta sig i brottmålsrättegångar med/mot henne). Genom att peka ut henne riskerar han ju även - om denna långsökta teori skulle stämma - att hon avslöjar hans koppling till organiserad brottslighet, vilket ju enligt denna teori skulle vara hans högsta prioritet att dölja.

Det långsökta alternativet synes mig alltså helt orimligt, varför min första fundering kvarstår. Hur kan KL veta så mycket?

KL gör som så många andra (de flesta?) i den här tråden - hon gissar och spekulerar (och hittar på).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in