2019-09-23, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Är KL även bekant med C S*immerud?
(domstol och SU mfl beröringspunkter)

Inte vad jag vet, hon satt väl i tingsrätten 2007 och Lilja satt väl i Hovrätten? Vet inte alls om de känner varandra. Stockholm är litet så det är inte otroligt. Nu pratar vi 12 år sedan de kan ha haft beröringspunkter med domstol och SU.

Tittar vi Julia/Fredrik och KL så pratar vi senaste tiden och året.
Citera
2019-09-23, 14:21
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Jag har sett HOL alldeles nyss! Strax efter 14 satt jag på buss 4 på St Eriksgatan i riktning norrut. Precis innan St Eriksbron ser jag någon jag känner igen och det tar något ögonblick innan jag inser vem det är. Han har en salladsbytta i ena handen och en brun portfölj i andra och ska gå över gatan. Precis mitt emot på andra sidan gatan liger hans kontor (kollade upp det nu).
Citera
2019-09-23, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Inte vad jag vet, hon satt väl i tingsrätten 2007 och Lilja satt väl i Hovrätten? Vet inte alls om de känner varandra. Stockholm är litet så det är inte otroligt. Nu pratar vi 12 år sedan de kan ha haft beröringspunkter med domstol och SU.

Tittar vi Julia/Fredrik och KL så pratar vi senaste tiden och året.

Ok hur länge har FO och KL varit bekanta menar du?
Citera
2019-09-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Skulle inte tro det. Det är polisen som jagar honom. Inte AB. Och AB har inte gått ut med namn. Inte Expressen heller. Vi visste inte att han häktats i sin frånvaro innan tidningarna rapporterade om det.

Fast polisen jagar honom för att han inte dykt upp till en rättegång.
Media tror han är misstänkt för detta också och kopplar ihop.
Det kan höra ihop. Men lika gärna en tidningsanka.
Citera
2019-09-23, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Jag har sett HOL alldeles nyss! Strax efter 14 satt jag på buss 4 på St Eriksgatan i riktning norrut. Precis innan St Eriksbron ser jag någon jag känner igen och det tar något ögonblick innan jag inser vem det är. Han har en salladsbytta i ena handen och en brun portfölj i andra och ska gå över gatan. Precis mitt emot på andra sidan gatan liger hans kontor (kollade upp det nu).

Hoppla. Såg han omplåstrad ut? Hälta?

Hans bäste vän är väldigt lik HOL sett till hår och skägg. Också jurist och kanske hade ärende till HOLs kontor?
Senast redigerad av Avel 2019-09-23 kl. 14:35.
Citera
2019-09-23, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Oisin Cantwell har i sin kolumn i Aftonbladet 18 Sep skrivit att det bara är en tidsfråga innan den misstänkta skytten grips. Det är possitivt för polisen att han häktades i sin utevaro när han inte dök upp till förhandlingen om ett bedrägeribrott. Då kan de plocka in honom för det och samtidigt i lugn och ro hinna gå igenom elektronisk utrustning samt hålla förhör med personer i hans närhet utan att känna tidspress och riskera att inte snabbt nog få ihop bevis för att låta häkta honom för mordförsöket på H.

Möjligen kan man utgå ifrån att polisen inte hittat honom ännu eftersom inget hindrar dem i så fall från att plocka in honom och därifrån fortsätta leta bevis. Det kan ju annars finnas en risk att han förstör bevis. Jag håller helt med dig om att polisen knappast ligger på latsidan. Det är ett högprioriterat brott.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/P9mnB0/bara-en-tidsfraga-innan-misstankta-torpeden-grips

5 dagar utan att gripa det som borde vara en av Sveriges just nu mest efterspanade.
Citera
2019-09-23, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Fast polisen jagar honom för att han inte dykt upp till en rättegång.
Media tror han är misstänkt för detta också och kopplar ihop.
Det kan höra ihop. Men lika gärna en tidningsanka.

Ingen polismyndighet sätter upp stora resurser och jagar en människa, så det slås upp i tidningarna, bara för att en rövare inte kommit till en förhandling. Det kan du bara glömma. Har du en aning om hur många som inte kommer till förhandlingar? Han höll sig undan eftersom han vet att han är jagad pga skotten. Annars hade han dykt upp. Han har dykt upp på de andra förhandlingarna trots att han visste att han skulle bli dömd till ett fängelsestraff. Han var ju dessutom jagad INNAN den där häktningsförhandlingen. Det säger något också.

Begriper inte hur svårt folk har för enkel matematik. Det är ju inte relativitetsteorin direkt.
Citera
2019-09-23, 14:33
Medlem
Citat:
Nej, det är inte spekulationer. Media skrev att den namngivne torpeden man nu söker (ja, så skrev dom) är känd för att misshandla kvinnor, att han missade en förhandling i fredags samt annat som jag glömt, och därför är häktad i sin frånvaro. Jag tog en rövare (!) och bad om Olafsens häktningspapper. Och fick dom. Och se där, han kom inte och var häktad i sin frånvaro. Och det jag har läst om hans misshandlar är ingen vacker läsning. Vad är oddsen för det? Så jo, det är FO man söker. Begriper man inte det å är man blind.

Sen om det ÄR han som är skytten, får utredningen visa. Men det är honom som skytt man letar efter.

Att man jagar FO köper jag. Men var finns substansen i att han är den misstänkte skytten?
Han kommer säkert att höras om saken. Men på ”sannolika skäl”, nej, tillåt mig tvivla .
Citera
2019-09-23, 14:35
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:

Tyvärr hann jag inte lägga märke till så mycket. Reagerade lite långsamt tyvärr och sen åkte bussen iväg. Tror att han hade en grönaktig jacka men mer än så uppfattade jag inte. Konstigt, för några timmar sen undrade jag om han var tillbaka på kontoret som han uttalade sig om tidigare.
Citera
2019-09-23, 14:37
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:

Hans bäste vän är väldigt lik HOL sett till hår och skägg. Också jurist och kanske hade ärende till HOLs kontor?

Nej, jag är helt 100 på att det var HOL.
Citera
2019-09-23, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Att man jagar FO köper jag. Men var finns substansen i att han är den misstänkte skytten?
Han kommer säkert att höras om saken. Men på ”sannolika skäl”, nej, tillåt mig tvivla .
Inte alls säkert det finns sannolika skäl, men uppenbarligen har de viss substans i sina misstankar. Man sätter inte in poliser i aktivt sökande för att nån inte kommer till förhandling. Det kan vara så att det varit flera som tipsat polisen om honom, eller att HOL faktiskt känt igenom honom - vad vet jag? Men att han söks pga utebliven från en häktningsförhandling, icke. I så fall hade de väntat tills han dykt upp, inte lagt en massa resurser på att söka honom aktivt.

Själv lägger jag ner diskussionen om detta. Känns ganska meningslöst.
Citera
2019-09-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ingen polismyndighet sätter upp stora resurser och jagar en människa, så det slås upp i tidningarna, bara för att en rövare inte kommit till en förhandling. Det kan du bara glömma. Har du en aning om hur många som inte kommer till förhandlingar? Han höll sig undan eftersom han vet att han är jagad pga skotten. Annars hade han dykt upp. Han har dykt upp på de andra förhandlingarna trots att han visste att han skulle bli dömd till ett fängelsestraff. Han var ju dessutom jagad INNAN den där häktningsförhandlingen. Det säger något också.

Begriper inte hur svårt folk har för enkel matematik. Det är ju inte relativitetsteorin direkt.

Precis. Men om han är huvudmisstänkt i advokatskjutningen så borde det läggas enorma resurser på att gripa honom.
Nån i tråden kanske känner en polis och kan luska ut vilken prio den efterlysningen har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in