Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Om du inte hjälpte till att vittna så gav du gärningsmannen möjlighet att kunna begå fler brott i framtiden. Hur många fler offer drabbades genom att du inte vågade vittna.
Bryr du dig överhuvudtaget om det?
Fattar du vilket samhälle vi får om ingen vågar vittna?
Fritt fram för alla kriminella är uppenbarligen vad du förespråkar.
I det här fallet är det bara löjligt av JM att försöka skrämma folk med att vara rädda för SD:s vänner och bekanta.
Det var knappast så att SD var en del i en kriminell gruppering.
Men JM kanske menar att HD, JG och Järngänget sitter och planerar hämnd om någon vågar knysta det minsta lila om vad de vet för polisen.
Det är helt absurt.
Som om hela gänget runt SD består av ett gäng kriminella psykopater.
Jag kan ju förstå om grannar känner obehag av att vittna, särskilt som att gm gått fri så länge.
Jag har dock väldigt svårt att tro att varken han eller HD skulle göra något, utom det obehagliga att gå runt och fiska ge sin version (om det nu stämmer).
Att någon av de andra i "järngänget" skulle hindra rättvisan så att vittnen inte vågar träda fram tror jag inte heller.
Det har förekommit hot mot personer som deltagit i tråden är något som det skrivits om här. Och det är klart, att sådant kan om man blir kallad till förhör som vittne kännas obehagligt. Då kan också gränsa till att vara olagligt att hota på det viset.
Jag tror absolut inte att järngänget är ett gäng som liknar kriminella, utan är vänner till SD och HD som de kan ha svårt att ta för mördare.
Jag tror faktiskt att de allra flesta människor känner allvaret när de blir förhörda och säger sanningen, även om det kan kännas svårt. Som sagt, de är vanliga människor och inte kriminella.