Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Bra input. Skall inte påstå att jag vet, men jag tror man betraktar kvalmatcherna mellan lag 14 i Allsvenskan och lag 3 i Superettan som ett "uppflyttningskval". Det heter "Kvalspel till Allsvenskan" dit två lag "kvalificerat" sig och det är alltså inget "nedflyttningskval". Den som kommer tvåa i denna "kvalserie" bör rimligen betraktas som första lag att erbjudas en plats i Allsvenskan om ett lag därifrån blir tvångsnedflyttat. Ungefär som i andra sporter med kval uppåt så erbjuds platsen till "första förlorare" i kvalet och inte till lag som hamnat efter i tabellen eller inte ens kvalat in för att kvala. Men jag vet som sagt inte om just fotbollen har andra tolkningar kanske pga att "kvalserien" bara innehåller två lag.. (senaste exemplet jag har i minnet är volleyboll damer där det i våras spelades en kvalserie och Lund slutade 3:a och tappade sin plats i Elitserien. När senare Degerfors drog sig ur så fick Lund platsen och inte IKSU som var klar seriesegrare i Div 1 men slutade 4:a i samma kvalserie).
Men skulle 2 lag tvångsnedflyttas är jag ganska säker på att lag 4 i Superettan erbjuds plats. Då inträder just det där om att "har man åkt ur så har man åkt ur" och lag 15 i Allsvenskan får alltså inte en plats.
Men det kan vara en soppa och ibland tycker man platser erbjuds på ett ologiskt sätt i de lägre serierna när lag drar sig ur etc. Så jag påstår som sagt inte med säkerhet att jag har rätt i ovan.
Lägre serier är en sak, där handlar det ofta om ekonomi med, det kostar väldigt mycket mer (med glappen mellan dessa låga serier som måttstock) att gå upp så vissa lag vill inte nå t.ex. trean/tvåan utan spela kvar längre ner.
I eliten är det ju annorlunda dock, där finns givetvis glapp men klubbarna har större chans att "ta chansen" vid uppflyttning.
Beträffande vad som sker om ÖFK tvingas ner får man helt enkelt se, det beror ju garanterat också på om det blir ren kk, då får dom ju inte ens spela i superettan om jag förstått det rätt. Då hamnar saken i ett ännu knepigare läge.