Citat:
Ursprungligen postat av
Kalk-Allan
Det jag funderar över är, vad har dessa klubbar som går upp från Superettan för chanser egentligen?
Det känns som att de är dömda att slåss för att överleva bara..
Känner att Svensk fotboll just nu börjar mer och mer bestå av penningstinna klubbar (vilket jag ser som positivt) som vanligtvis krossar dessa mindre klubbar varje gång.
Vad skulle kunna ske för att en nyuppflyttad klubb att faktiskt hota i toppen? Jo pengar naturligtvis, men dessa mindre klubbar kan ju inte konkurrera i biljett intäkter som de större lagen har, ett undantag från regeln tycker jag är Häcken, inte speciellt många i publiken men lyckas ändå ha ett riktigt bra lag, kanske deras strategi kan vara något att titta på för mindre klubbar?
Sedan Malmö som badar i miljoner, vad tror ni?
Häcken är en av Sveriges rikaste klubbar pga Gothia Cup-miljonerna som rullar in varje säsong. Pengar är viktigt men ändå inte allt. I alla fall inte om man pratar om att vinna Allsvenskan en enskild säsong eller att etablera sig som åtminstone mittenlag. Det finns massor med klubbar som skulle kunna göra "en Leicester" och få ihop en maximal säsong med hjälp av nyförvärvsfynd och maxflyt.
Allt handlar inte om storstäderna i Sverige och det är bara att kika på senaste 10-11 åren. Norrköping, Kalmar och Elfsborg har alla vunnit sedan 2008.
Jönköping är en lika stor stad som Norrköping. Klart J Södra har underlag för att teoretiskt kunna bli lika bra som Norrköping inklusive nån titel. Borlänge är större än Kalmar, så varför skulle inte Brage kunna etablera sig som Kalmar och ta en titel nån gång? Och Mjällby ligger bra till geografiskt och konkurrensmässigt, dvs finns inga andra större klubbar i närheten, så inte helt uteslutet att de skulle kunna bygga sig så starka att de etablerar sig i Allsvenskan.
Så visst kan många lag i Superettan etablera sig i Allsvenskan via bra ungdomsverksamhet i ett stort upptagningsområde och med stöd från lokala företagare. Dock spelar såklart kultur och tradition in. I vissa städer/områden är andra sporter större än vad fotbollen är och det kommer aldrig vara möjligt att skapa ett långsiktigt intresse för ett Allsvenskt fotbollslag. (ex då Östersund, men även Ängelholm är ett bra exempel där Rögle/ishockey är klart störst).