2019-09-21, 16:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Det jag och andra har bevisat är INTE att nano-termit användes för att ta ner byggnaderna i CD’s. Det jag och andra HAR bevisat är att det var fullt möjligt och därmed att NIST’s bortförklaring om att explosionerna från CD’s ”måste ha hörts” = bevis för att byggnaderna inte togs ner med explosiver/termit i CD’s, är helt felaktig.
Var har du/ni bevisat det?
Vad jag sett har en person lyckats kapa en svetsfog 20% så tjock som godset i pelarna - och pelarna bestod av 5 sådana ytor varav en inuti pelarna - som alla måste kapas för att uppnå det ni teoretiserar om. Det är en minst sagt anmärkningsvärd skillnad på de uppgifterna - såhär beskriver NIST det:
while a thermite reaction can cut through large steel columns, many thousands of pounds of thermite would need to have been placed inconspicuously ahead of time, remotely ignited, and somehow held in direct contact with the surface of hundreds of massive structural components to weaken the building. This makes it an unlikely substance for achieving a controlled demolition.
Du håller inte med?

Citat:
Former av termit är dessutom endast ett av motargumenten:
- Sprängningar under markplanet = avsevärt lägre decibelnivåer.
Hur förklarar du det fria fallet (som truthers verkar så upprörda över) om sprängning skedde under mark?

Citat:
- Försvagningar/skärningar innan sprängningar = avsevärt lägre decibelnivåer.
Sådana försvagningar görs normalt vid alla cd's jag läst om - och de av NISTs experter beräknade ljudnivåerna förutsätter också att detta har gjorts, annars talar vi förstås om ännu mer sprängmedel och än högre ljudnivåer..
Och ett sådant förarbete måste alltså ha skett i en fullt bemannad byggnad utan att någon märkte något. Hur tänker du där?

Citat:
- Sprängningar under själva kollapserna = ljuden döljs i larmet.
Så först börjar byggnaden kollapsa av - ja av vad? - och sen spränger man den när den redan rasar? Vad skulle det vara bra för menar du?

Citat:
- Ljuddämpande material, t.ex vanliga sprängmattor = avsevärt lägre decibelnivåer.
Ja du brukar påstå det - en källa vore ju trevligt här och även förklaring och beräkningar hur mycket du anser att en matta skulle dämpa ljudet? Hittills låter det bara som rena fantasier.

Citat:
- Stadsdelen runt WTC 7 var evakuerad vid tiden för kollapsen = större avstånd till ljudkällan.
Och varför evakuerades området? - jo för att man trodde wtc7 skulle kollapsa...
Witness reports show that officials who controlled the streets around WTC 7 evacuated the area in the hour before the 5:20 PM collapse, and that various officials forwarded verbal warnings conveying certainty that the collapse would occur.
130-140 dB 800 meter bort är estimatet av cd-experterna.
Hur många meter runt byggnaden var utrymda? 100? 200?
Citera
2019-09-21, 20:01
Avstängd
Bara en kort reflektion.

Det som enligt försvararna av den officiella konspirationsteorin menar skulle kräva stora bomber och enorma ljudnivåer för att ta ner byggnaderna i CD’s, krävde å andra sidan inget alls, bara lite tysta bränder och initiala mekaniska skador från de instörtande planen.

Motsägelsefullt, minst sagt.
Citera
2019-09-21, 20:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vad jag sett har en person lyckats kapa en svetsfog 20% så tjock som godset i pelarna - och pelarna bestod av 5 sådana ytor varav en inuti pelarna - som alla måste kapas för att uppnå det ni teoretiserar om. Det är en minst sagt anmärkningsvärd skillnad på de uppgifterna - såhär beskriver NIST det:
while a thermite reaction can cut through large steel columns, many thousands of pounds of thermite would need to have been placed inconspicuously ahead of time, remotely ignited, and somehow held in direct contact with the surface of hundreds of massive structural components to weaken the building. This makes it an unlikely substance for achieving a controlled demolition.
Du håller inte med?
Nej. Jag hävdar att videon visar tre saker:

1. Vanlig thermate spränger itu stålbalkar av samma typ som fanns i WTC.

2. Det sker med storleksordningar lägre ljudvolymer än med vanliga sprängmedel.

3. Indikationen från det här ’proof of concept’ blir att vid tiden existerande former av militär nano-termit hade kunnat göra samma sak med betydligt större sprängverkan per volymenhet och med samma låga ljudvolymer.

Det här BEVISAR att NIST teoretiska resonemang de använde som ursäkt för att inte testa den ytterst lilla mängd stål som trots allt fanns tillgänglig för tecken på CD’s är en bortförklaring, en undanflykt för att slippa göra det som en hel värld förväntade sig av utredningen.

Citat:
Hur förklarar du det fria fallet (som truthers verkar så upprörda över) om sprängning skedde under mark?
I största möjliga mån.

- I fallet med med WTC 7 så gick det utmärkt att först spränga de bärande inre kolumnerna under markplanet för att precis därefter spränga de yttre kolumnerna, som förmodligen sprängdes ovanför markplanet. En klassisk ’imploderande’ CD.

- WTC 1-2 sprängdes däremot ner successivt uppifrån, från och med impact-zonerna och nedåt vartefter raset fortsatte neråt. Här räckte det förmodligen med de centrala inre kolumnerna varpå de yttre slets med/föll ut/in vartefter kärnan försvann. Det kan givetvis även här ha förekommit förberedande explosioner och försvagningar under markplanet, något som ett antal överlevande vittnen berättar om.

Citat:
Sådana försvagningar görs normalt vid alla cd's jag läst om - och de av NISTs experter beräknade ljudnivåerna förutsätter också att detta har gjorts, annars talar vi förstås om ännu mer sprängmedel och än högre ljudnivåer..
Hur mycket av sagda kolumn försvagades enligt NIST’s ’experter’? Var i byggnaden placerade de den tänkta sprängladdningen?

Citat:
Och ett sådant förarbete måste alltså ha skett i en fullt bemannad byggnad utan att någon märkte något. Hur tänker du där?
Det vet du redan, men vi tar det igen. Om byggnaderna togs ner med CD’s så måste det mycket riktigt ha varit ett inside job. Då kontrollerar man byggnaderna och säkerhetsarrangemang fullt ut. Det pågick ständigt ombyggnader och servicearbeten och hade därmed varit enkelt för de som placerade ut apteringarna att smälta in i miljön. Dessutom så hade de tillgång till säkerhetsklassade utrymmen som inga andra hade tillträde till, inkluderat alla hiss-schakt som ju genomgick stora arbeten månaderna innan attackerná.

Och nej, byggjobbarna hade förmodligen inte ”Terrorist Inc” tryckt på jobbaroverallerna.

Det går också att använda nano-termit i formen av sol-gel som sprutmålas på stålbalkarna innan det nya asbestfria brandskyddet applicerades. Här behöver inte ens jobbarna veta vad det egentligen handlar om.

Citat:
Så först börjar byggnaden kollapsa av - ja av vad? - och sen spränger man den när den redan rasar? Vad skulle det vara bra för menar du?
Givetvis kan varken jag eller någon annan exakt återge vad som verkligen skedde eller hur det skedde, men om successiva försvagningar når critical mass för att det hela initialt ska börja röra på sig så är sprängningar under färden neråt (WTC 1-2) ett sätt att dölja ljudvolymer.

Citat:
Ja du brukar påstå det - en källa vore ju trevligt här och även förklaring och beräkningar hur mycket du anser att en matta skulle dämpa ljudet? Hittills låter det bara som rena fantasier.
Nej, jag har inga exakta beräkningar på exakt hur mycket ljud som absorberas, men det torde bli en hel del: https://www.sprangmattor.se/

Citat:
Halmdocka. Jag hävdar inte att evakueringen bevisar att det var en CD. Jag hävdar att mängden potentiella vittnen minskar dramatiskt med avseende på ljuden från sprängningarna. Trots det så finns/fanns det ju vittnen, både inne i WTC 7 och utanför, som berättar om kraftiga explosioner både innan kollapsen och i direkt anslutning till den.

Citat:
Witness reports show that officials who controlled the streets around WTC 7 evacuated the area in the hour before the 5:20 PM collapse, and that various officials forwarded verbal warnings conveying certainty that the collapse would occur.
Det fanns även vittnen som berättade att de blev tillsagda att byggnaden skulle kollapsa eller bli ”brought down”.

Citat:
130-140 dB 800 meter bort är estimatet av cd-experterna.
Hur många meter runt byggnaden var utrymda? 100? 200?
Vet ej, men det är en möjlig faktor till att inte fler har trätt fram och berättat om explosioner.
Citera
2019-09-21, 22:49
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Du håller inte med?

Det som NIST refererar till är föreställningen att termit bara kan användas genom att hälla ut det i en hög. Det är det som ”debunkers” har hävdat som motargument mot användningen av termit.

Den videon vi tjatar om hela tiden motbevisar ju exakt detta. Det är alltså INTE ett problem att bygga anordningar som kan kapa balkar med termit, och man behöver INTE ha det i ”direkt contact” som NIST skriver.

Kan du inte bara acceptera att du har fel i just den här frågan? Det betyder ju inte vare sig att termit användes eller egentligen något annat är att det skulle gå att göra (OM det också går att hantera temperaturen).
Citera
2019-09-21, 23:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej. Jag hävdar att videon visar tre saker:

1. Vanlig thermate spränger itu stålbalkar av samma typ som fanns i WTC.
Fast det är ju en ren lögn.
Jag säger inte att det ör omöjligt (och det gör i te nist heller), men det ör R.N. ren lögn att filmen visar det du påstår.

Citat:
2. Det sker med storleksordningar lägre ljudvolymer än med vanliga sprängmedel.
Det sker med helt andra förytsättningar på helt andra dimensioner. Det är som att påstå att man kan släcka solen med en isbit för att kan visar att man kan släcka en tändsticka. (Ja det var en överdrift men ändå...)

Citat:
3. Indikationen från det här ’proof of concept’ blir att vid tiden existerande former av militär nano-termit hade kunnat göra samma sak med betydligt större sprängverkan per volymenhet och med samma låga ljudvolymer.
Vi (i alla fall jag) väntar fortfarande på lite mer än prat här. Du låter ju väldigt självsäker på detta så det kan väl knappast vara några problem för dig att lägga fram dina bevis?

Citat:
Det här BEVISAR att NIST teoretiska resonemang de använde som ursäkt för att inte testa den ytterst lilla mängd stål som trots allt fanns tillgänglig för tecken på CD’s är en bortförklaring, en undanflykt för att slippa göra det som en hel värld förväntade sig av utredningen.
Vad bevisar vad?

Citat:
I största möjliga mån.

- I fallet med med WTC 7 så gick det utmärkt att först spränga de bärande inre kolumnerna under markplanet för att precis därefter spränga de yttre kolumnerna, som förmodligen sprängdes ovanför markplanet. En klassisk ’imploderande’ CD.
Då är du tillbaks vid samma ljudnivåer - dvs hela ditt argument faller.

Citat:
WTC 1-2 sprängdes däremot ner successivt uppifrån, från och med impact-zonerna och nedåt vartefter raset fortsatte neråt. Här räckte det förmodligen med de centrala inre kolumnerna varpå de yttre slets med/föll ut/in vartefter kärnan försvann. Det kan givetvis även här ha förekommit förberedande explosioner och försvagningar under markplanet, något som ett antal överlevande vittnen berättar om.
Jösses, tror du detta själv eller försöker du bara bråka? Och om du verkligen tror det - varför så självsäker? Var är bevisen?

Citat:
Hur mycket av sagda kolumn försvagades enligt NIST’s ’experter’? Var i byggnaden placerade de den tänkta sprängladdningen
Nist har inte framfört någon hypotes om en sprängladdning - du får själv fantisera ihop sådana bevis.

Citat:
Det vet du redan, men vi tar det igen. Om byggnaderna togs ner med CD’s så måste det mycket riktigt ha varit ett inside job. Då kontrollerar man byggnaderna och säkerhetsarrangemang fullt ut. Det pågick ständigt ombyggnader och servicearbeten och hade därmed varit enkelt för de som placerade ut apteringarna att smälta in i miljön. Dessutom så hade de tillgång till säkerhetsklassade utrymmen som inga andra hade tillträde till, inkluderat alla hiss-schakt som ju genomgick stora arbeten månaderna innan attackerná.
Vilka byggnader talar du om nu?

Citat:
Och nej, byggjobbarna hade förmodligen inte ”Terrorist Inc” tryckt på jobbaroverallerna.
?

Citat:
Det går också att använda nano-termit i formen av sol-gel som sprutmålas på stålbalkarna innan det nya asbestfria brandskyddet applicerades. Här behöver inte ens jobbarna veta vad det egentligen handlar om.
Källa på att detta fanns tillgängligt när etc7 byggdes/brandskyddades?

Citat:
Givetvis kan varken jag eller någon annan exakt återge vad som verkligen skedde eller hur det skedde, men om successiva försvagningar når critical mass för att det hela initialt ska börja röra på sig så är sprängningar under färden neråt (WTC 1-2) ett sätt att dölja ljudvolymer.
Typ som nist beskrev det fast utan de inledande sprängningarna som du nu försöker förbigå eftersom de inte fanns?

Citat:
Nej, jag har inga exakta beräkningar på exakt hur mycket ljud som absorberas, men det torde bli en hel del: https://www.sprangmattor.se/
Så klart du inte gör...

Citat:
Halmdocka. Jag hävdar inte att evakueringen bevisar att det var en CD. Jag hävdar att mängden potentiella vittnen minskar dramatiskt med avseende på ljuden från sprängningarna. Trots det så finns/fanns det ju vittnen, både inne i WTC 7 och utanför, som berättar om kraftiga explosioner både innan kollapsen och i direkt anslutning till den.
Man skulle ju tro att du visste vad en halmdocka är efter alla dessa år.. men nä.. inte alls tydligen.

Citat:
Det fanns även vittnen som berättade att de blev tillsagda att byggnaden skulle kollapsa eller bli ”brought down”.

Vet ej, men det är en möjlig faktor till att inte fler har trätt fram och berättat om explosioner.
Ok, jag är inte förvånad men det är ju bra att du erkänner.
Citera
2019-09-21, 23:27
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Det som NIST refererar till är föreställningen att termit bara kan användas genom att hälla ut det i en hög. Det är det som ”debunkers” har hävdat som motargument mot användningen av termit
Va? Nej.
Var får du den idén ifrån?
Citera
2019-09-22, 00:59
Avstängd
Citat:
Fast det är ju en ren lögn.
Jag säger inte att det ör omöjligt (och det gör i te nist heller), men det ör R.N. ren lögn att filmen visar det du påstår.
Det stämmer att han spränger itu svetsfogarna och bultarna som håller ihop balkarna. Något som givetvis även kan ha gjorts i WTC. Han visar även hur man enkelt skär itu själva balkarna även om hans laddning verkar ha varit för ’kort’ (osäker) för att skära igenom hela. En lite längre stålhylsa och han hade skurit igenom hela balken. Likadant med de rörformade laddningarna som blåste stora hål i balkarna. Lite större laddningar och balken hade gått itu. Osäker på om han även spränger bort överdelen på den uppresta balken. Det verkar så.

Jag påstår inte att WTC-tornen togs ner med thermate, enbart. Jag påstår att videon visar att även med thermate så går det att både spränga och skära balkar på sätt som inte kräver ohanterligt stora mängder och att om istället/också nano-termit hade använts, så hade mängden blivit dramatiskt mycket mindre, med bibehållna ljudvolymer.

Citat:
Det sker med helt andra förytsättningar på helt andra dimensioner. Det är som att påstå att man kan släcka solen med en isbit för att kan visar att man kan släcka en tändsticka. (Ja det var en överdrift men ändå...)
Du glömde att peta in ditt ”gem” här. Varför är dimensionerna så avgörande menar du?

- Svetsfogar och bultar: same same.

- Skära igenom hela balken: låt säga dubbelt så större laddning än den han använder.

Är vi då uppe i de ljudvolymer som vanliga sprängmedel orsakar menar du?

Citat:
Vi (i alla fall jag) väntar fortfarande på lite mer än prat här. Du låter ju väldigt självsäker på detta så det kan väl knappast vara några problem för dig att lägga fram dina bevis?
Exakt VAD vill du att jag bevisar?

Citat:
Vad bevisar vad?
Det är ju Du som hela tiden hänvisar till NIST’s argument att explosionerna ”måste ha hörts” och det med hänvisning till teoretiska resonemang avseende minsta möjliga sprängladdning för att fälla en viss kolumn i WTC 7.

Citat:
Då är du tillbaks vid samma ljudnivåer - dvs hela ditt argument faller.
Att ca 90% av alla sprängningarna sker under jord torde göra det mycket enklare och mindre resurskrävande att med låga ljudvolymer spränga det som måste sprängas över jord.

Dvs, jag vet inte om även de yttre kolumnerna gick att kapa i källarplanen, men om inte så var det i så fall avsevärt färre än de inre. Försvagningar. Sprängmattor. Nano-termit.

Har NIST tittat på det här som möjliga alternativ, menar du?

Citat:
Jösses, tror du detta själv eller försöker du bara bråka? Och om du verkligen tror det - varför så självsäker? Var är bevisen?
Hur många år till tror du att du kan spela dum på ett offentligt forum utan att ens den mest inbitne försvararen av 9/11 officialdom tror på dig längre?

Bemöt istället mitt påstående och förklara vad som brister.

Citat:
Nist har inte framfört någon hypotes om en sprängladdning - du får själv fantisera ihop sådana bevis.
Inte? Det är ju den hypotesen som du och NIST hänvisar till som 100% bevis för att inte WTC 7 kan ha tagits ner med sprängmedel i en CD. Minst 130dB minst 800 meter ifrån byggnaden?

Har du ångrat dig nu igen?

Citat:
Vilka byggnader talar du om nu?
WTC 1, 2 och 7. Givetvis.

Citat:
?
Ditt argument går ut på att förberedelserna till CD’s skulle ha ”upptäckts”. Fel. Igen.

Citat:
Källa på att detta fanns tillgängligt när etc7 byggdes/brandskyddades?
Här talar jag om WTC 1 och 2, helt riktigt. Det ena utesluter inte det andra. Tvillingtornen kollapsade uppifrån och ner. WTC 7 av sprängningar längst ner varpå övre delen föll handlöst i fritt fall under ca 2,5 sekunder för att därpå krossas mot ruinhögen.

Citat:
Typ som nist beskrev det fast utan de inledande sprängningarna som du nu försöker förbigå eftersom de inte fanns?
Spela dum. Igen. Läs vad jag skriver innan du postar.

Citat:
Så klart du inte gör...
Här annonserar företaget BERMA om att deras sprängmattor även fungerar utmärkt mot schockvågor och buller: https://youtu.be/TL2w28CdW0E

Så, om nu NIST’s hypotetiska sprängladdning:

- Sprängs under markplanet.

- Sprängs efter ännu mer försvagning/skärning i kolumnen.

- Består av militär nano-termit.

- Är omgärdad av sprängmattor.

Hur många decibel från NIST’s 130dB minst 800 meter ifrån WTC 7 tror du att vi kan kapa då?

I runda slängar?

Citat:
Man skulle ju tro att du visste vad en halmdocka är efter alla dessa år.. men nä.. inte alls tydligen.
Du skrev:
Citat:
Vilket inte är mitt argument. Mitt argument är att evakueringen av den omgivande stadsdelen = färre presumtiva vittnen som kan ha hört explosioner.

Halmdocka = du argumenterar mot något som jag inte hävdar i det citat du argumenterar emot.

Citat:
Ok, jag är inte förvånad men det är ju bra att du erkänner.
Struntprat. Är det INTE en möjlig faktor, menar du?
Senast redigerad av onopono 2019-09-22 kl. 01:17.
Citera
2019-09-22, 11:48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det stämmer att han spränger itu svetsfogarna och bultarna som håller ihop balkarna. Något som givetvis även kan ha gjorts i WTC. ...
Och jag fortsätter skriva att detär så långt ifrån de dimensioner som bar upp WTC 7 (och även en annan konstruktion - förutom högt upp i byggnaden där I-balkar faktiskt användes. Nedtill var det grova I-balkar (500% grövre material än i din film) med påsvetsade sidor så det bildades som en rör-konstruktion runt "I-et.)

Citat:
- Skära igenom hela balken: låt säga dubbelt så större laddning än den han använder.
Nej, låt oss - som NIST - säga 50 kg thermate som ska sitta kvar och konstant tryckas mot balken under hela processen - hur går det til menar du?

Citat:
Är vi då uppe i de ljudvolymer som vanliga sprängmedel orsakar menar du?
Exakt VAD vill du att jag bevisar?
Troligen inte men jag väntar fortfarande på att du ska visa/förklara hur det ens skulle gått till.

Citat:
Det är ju Du som hela tiden hänvisar till NIST’s argument att explosionerna ”måste ha hörts” och det med hänvisning till teoretiska resonemang avseende minsta möjliga sprängladdning för att fälla en viss kolumn i WTC 7.
Jag vet inte vad du syftar på nu - jag frågade "vad bevisar vad" - det väntar fortfarande på en förklaring.

Citat:
Att ca 90% av alla sprängningarna sker under jord torde göra det mycket enklare och mindre resurskrävande att med låga ljudvolymer spränga det som måste sprängas över jord.
1). Fanns det ens perimeterbalkar under jord menar du - det låter ytterst osannolikt..
2) Det spelar ingen roll eftersom det endast fanns 5 källarvåningar och du konsekvent hävdat att "här är det minst 8 våningar som är puts väck på bråkdelen av en sekund"
Så då är vi tillbaks vid att din teori innebär sprängning av perimeterkolumner över mark..

Citat:
Dvs, jag vet inte om även de yttre kolumnerna gick att kapa i källarplanen, men om inte så var det i så fall avsevärt färre än de inre. Försvagningar. Sprängmattor. Nano-termit.
Har NIST tittat på det här som möjliga alternativ, menar du?
Jag tror inte man tittat på sprängmattor i källaren (men det spelar nog ingen roll eftersom det inte ens fanns tillräckligt många källarvåningar för att möjliggöra din teori).., däremot har de tittat på, och uteslutit, thermit som trolig orsak..

Citat:
Hur många år till tror du att du kan spela dum på ett offentligt forum utan att ens den mest inbitne försvararen av 9/11 officialdom tror på dig längre?
Jag vet inte - jag vet inte ens vad en officialdom är för något.

Citat:
Bemöt istället mitt påstående och förklara vad som brister.
T.ex eftersom stora delar av kärnorna i WTC1 och 2 stod kvar sist av hela byggnaderna..

Citat:
Inte? Det är ju den hypotesen som du och NIST hänvisar till som 100% bevis för att inte WTC 7 kan ha tagits ner med sprängmedel i en CD. Minst 130dB minst 800 meter ifrån byggnaden?
Såhär skriver NIST om det (i NIST NCSTAR 1-9, sid 357)
Preparations for a blast scenario would have been almost impossible to carry out on any floor in the building without detection. While the selected blast scenario considered one column, demolition with explosive charges usually requires the preparation of many columns in a building. Preparations would have included removal of column enclosures or walls, use of weld torches to cut column sections, installation of charges, and placement of wires for detonation. Occupants, support staff, and visitors would have noticed evidence of such activities, particularly since they likely would have occurred around more than one column.
sid 694:
This hypothetical blast scenario included preliminary cutting of the column or truss section, which required a smaller mass of explosive than an uncut section
sid 695:
It would have taken a skilled burner with an oxy-propane torch about 15 minutes to make the cuts necessary to install the required linear charges of RDX.
Men om du menar i mm eller % hur mycket kolumnerna försvagades i beräkningarna Controlled Demolition INc's experter utförde för att beräkna ljudnivåer så kan jag inte svara med någon exakt siffra - de utgick givetvis från hur de själva skulle burit sig åt för att kollapsa byggnaden. Jag föreslår att du hör av dig till Mark Loixeaux eller någon annan på firman och frågar om du undrar om exakta procent eller liknande.
http://www.controlled-demolition.com

Citat:
Ditt argument går ut på att förberedelserna till CD’s skulle ha ”upptäckts”. Fel. Igen.
Varför är det "fel"?
Även om man hade kunnat börja riva väggar och svetsa i bärande element utan at folk omedelbart misstänkte förberedelser för en cd, så skulle de givetvis kommit ihåg att så skett i efterhand.

Citat:
Här talar jag om WTC 1 och 2, helt riktigt. Det ena utesluter inte det andra. Tvillingtornen kollapsade uppifrån och ner. WTC 7 av sprängningar längst ner varpå övre delen föll handlöst i fritt fall under ca 2,5 sekunder för att därpå krossas mot ruinhögen.
OK: Källa på att detta fanns tillgängligt när byggnaderna byggdes/brandskyddades?

Citat:
Spela dum. Igen. Läs vad jag skriver innan du postar.
Igen då: Typ som nist beskrev det fast utan de inledande sprängningarna som du nu försöker förbigå eftersom de inte fanns?

Citat:
Här annonserar företaget BERMA om att deras sprängmattor även fungerar utmärkt mot schockvågor och buller: https://youtu.be/TL2w28CdW0E
OK, de skriver ordagrant: The weight is sufficient to give effective protection against the debris from the explosions and will also give some reduction of the blasting noise in the neighbourhood.
Men utöver frågan om hur mycket "some reduction of blasting noise" egentligen är, så uppstår en ny liten fråga..
Hur många av dessa stora mattor av bildäck hittades i rasmassorna? Du vet ju också att alla rasmassor först söktes igenom på plats efter överlevande etc och därefter transporterades ut till fresh kill landfill där personal sökte igenom precis allt en gång till. Hur döljer man stora sprängmattor från alla vittnen?

Citat:
Redan uteslutet då detinte fanns tillräckligt många källarplan för din teori.

Citat:
Hur utfördes detta menar du?

-
Citat:
Består av militär nano-termit.
Fanns sådan tillgänglig ens? Hur kundeden appliceras? Hur klarade den bränderna? Hur kunde den hålles kvar genom hela det hypotetiska scenariot?

Citat:
Hur många decibel från NIST’s 130dB minst 800 meter ifrån WTC 7 tror du att vi kan kapa då?
Ingen aning - det är ju dina teorier/fantasier så jag antog du hade en tanke om det?

Citat:
Vilket inte är mitt argument. Mitt argument är att evakueringen av den omgivande stadsdelen = färre presumtiva vittnen som kan ha hört explosioner.
Halmdocka = du argumenterar mot något som jag inte hävdar i det citat du argumenterar emot.
Hur kan det vara en halmdocka när jag inte påstår att du sagt det? Jag citerade en text om varför området utrymdes, den var dessutom på engelska.. Du får nog läsa på om halmdockor.

Citat:
Struntprat. Är det INTE en möjlig faktor, menar du?
Vad är det som är "struntprat"? Jag skrev att det var bra att du erkänner att du inte vet hur stort område som utrymdes - du svarade "Vet ej" så visst var det väl det du menade??
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-09-22 kl. 12:19.
Citera
2019-09-22, 19:01
Avstängd
Citat:
Och jag fortsätter skriva att detär så långt ifrån de dimensioner som bar upp WTC 7 (och även en annan konstruktion - förutom högt upp i byggnaden där I-balkar faktiskt användes. Nedtill var det grova I-balkar (500% grövre material än i din film) med påsvetsade sidor så det bildades som en rör-konstruktion runt "I-et.)
Var svetsfogar och bultar 5 ggr större än i videon?

Citat:
Nej, låt oss - som NIST - säga 50 kg thermate
Var säger NIST det och varför? Mängden thermate i videon kan inte ha varit mer än 1 kilo. 50 ggr mer?

Citat:
som ska sitta kvar och konstant tryckas mot balken under hela processen - hur går det til menar du?
På samma sätt som i videon? Vad är problemet om laddningarna är fler eller större, menar du?

Citat:
Troligen inte men jag väntar fortfarande på att du ska visa/förklara hur det ens skulle gått till.

Jag vet inte vad du syftar på nu - jag frågade "vad bevisar vad" - det väntar fortfarande på en förklaring.
Igen. Exakt VAD är det du vill att jag bevisar just här?

Citat:
1). Fanns det ens perimeterbalkar under jord menar du - det låter ytterst osannolikt..
Vet ej, men varför är det ”ytterst osannolikt”, menar du?

Citat:
2) Det spelar ingen roll eftersom det endast fanns 5 källarvåningar och du konsekvent hävdat att "här är det minst 8 våningar som är puts väck på bråkdelen av en sekund"
Så då är vi tillbaks vid att din teori innebär sprängning av perimeterkolumner över mark..
Det innebär givetvis att det mesta går att spränga under marknivån. Att mindre resurser behöver läggas på decibelsänkande åtgärder i den mån sprängningar behöver göras ovanför markplanet.

Citat:
Jag tror inte man tittat på sprängmattor i källaren (men det spelar nog ingen roll eftersom det inte ens fanns tillräckligt många källarvåningar för att möjliggöra din teori)..,
Sprängmattor är EN fullt möjlig åtgärd att sänka ljudvolymer. Varför tittade inte NIST på det innan de med 100% säkerhet konstaterade att ljudvolymerna måste ha varit av en storleksordning på minst 130dB minst 800 meter från byggnaden?

Citat:
däremot har de tittat på, och uteslutit, thermit som trolig orsak..
Vilka former av ”thermit” ”tittade man på” innan man uteslöt dem som MÖJLIG orsak?

Citat:
Jag vet inte - jag vet inte ens vad en officialdom är för något.
Google ...

Citat:
T.ex eftersom stora delar av kärnorna i WTC1 och 2 stod kvar sist av hela byggnaderna..
Bevisar det att inte helt avgörande delar av kärnan sprängdes successivt neråt innan rasmassorna hamnade i en hög på marken, menar Du?

Citat:
Såhär skriver NIST om det (i NIST NCSTAR 1-9, sid 357)
Preparations for a blast scenario would have been almost impossible to carry out on any floor in the building without detection. While the selected blast scenario considered one column, demolition with explosive charges usually requires the preparation of many columns in a building. Preparations would have included removal of column enclosures or walls, use of weld torches to cut column sections, installation of charges, and placement of wires for detonation. Occupants, support staff, and visitors would have noticed evidence of such activities, particularly since they likely would have occurred around more than one column.
sid 694:
Det pågick hela tiden ombyggnationer, reparationer och underhållsarbeten. Självklart användes inte kablar. Hisschakt och andra utrymmen var inte tillgängliga för personal eller allmänhet. Våningar/delar av våningar hade perioder utan hyresgäster. Det går utmärkt att genomföra arbetet nattetid när byggnaden är tom.

Att något är lite svårt/omständigt innebär inte att det var ”almost impossible”. Här ljuger NIST rakt upp och ner.

Citat:
This hypothetical blast scenario included preliminary cutting of the column or truss section, which required a smaller mass of explosive than an uncut section
sid 695:
Då är som sagt frågan, vad innebär ”preliminary cutting” i det här specifika hypotetiska fallet? Hur mycket och varför inte mer?

Citat:
It would have taken a skilled burner with an oxy-propane torch about 15 minutes to make the cuts necessary to install the required linear charges of RDX.
Är det det enda möjliga sättet att genomföra förberedande skärningar/försvagningar i kolumnen i fråga, menar du? Hemmasnickraren i videon klarade det på sekunder med thermate-apteringar? Och om det NIST skriver stämmer, är i så fall 15 minuter en tid som på något sätt är ohanterlig?

Citat:
Men om du menar i mm eller % hur mycket kolumnerna försvagades i beräkningarna Controlled Demolition INc's experter utförde för att beräkna ljudnivåer så kan jag inte svara med någon exakt siffra - de utgick givetvis från hur de själva skulle burit sig åt för att kollapsa byggnaden. Jag föreslår att du hör av dig till Mark Loixeaux eller någon annan på firman och frågar om du undrar om exakta procent eller liknande.
http://www.controlled-demolition.com
Menar du att inte heller den här studien bifogar det underlag man grundar slutsatserna på?

Just so? Här också?

Citat:
Varför är det "fel"?
Även om man hade kunnat börja riva väggar och svetsa i bärande element utan at folk omedelbart misstänkte förberedelser för en cd, så skulle de givetvis kommit ihåg att så skett i efterhand.
Att lossa en gipspanel och fästa en laddning på en kolumn är inget svårt och kräver inga omfattande arbeten. Vi har ju tidigare diskuterat det här och då kommit fram till att det hade varit enkelt att lägga in laddningar i de ihåliga kolumnerna som utgjorde åtminstone perimeterstålet.

Citat:
OK: Källa på att detta fanns tillgängligt när byggnaderna byggdes/brandskyddades
Jag vet inte hur det var i WTC 7, men 1-2 hade genomgått omfattande asbestsaneringar innan attackerna. Där det gamla brandskyddet byttes ut mot asbestfritt material. Här finns det även uppgifter på att en ny och exotisk ’färg’ = kan ha varit nano-termit i form av sol-gel, sprayades på stålbalkarna innan det nya skyddet applicerades.

Igen. Det kan utgöra EN möjlig delförklaring.

Citat:
Igen då: Typ som nist beskrev det fast utan de inledande sprängningarna som du nu försöker förbigå eftersom de inte fanns?
Nja. Jag menar precis vad jag skriver. Att skärningar och/eller andra försvagningsarbeten pågick fram till att konstruktionen lokalt nådde critical mass och började röra på sig neråt. När det sker så inleds sprängningar i skydda av kollapsen och larmet från den.

Det du och NIST påstår att en lokal partiell kollaps ledde till en global dito i nästan fritt fall/fritt fall UTAN hjälp av skärningar och sprängningar när det sker.

Att hundratusentals ton starka sammansvetsade och sammanbultade stålbalkar föll handlöst rakt ner som om inget hinder fanns i vägen.

Igen.

Bara en kort reflektion.

Det som enligt försvararna av den officiella konspirationsteorin menar skulle kräva stora bomber och enorma ljudnivåer för att ta ner byggnaderna i CD’s, krävde å andra sidan inget alls, bara lite tysta bränder och initiala mekaniska skador från de instörtande planen.

Motsägelsefullt, minst sagt.

Citat:
OK, de skriver ordagrant: The weight is sufficient to give effective protection against the debris from the explosions and will also give some reduction of the blasting noise in the neighbourhood.
Men utöver frågan om hur mycket "some reduction of blasting noise" egentligen är, så uppstår en ny liten fråga..
Hur många av dessa stora mattor av bildäck hittades i rasmassorna? Du vet ju också att alla rasmassor först söktes igenom på plats efter överlevande etc och därefter transporterades ut till fresh kill landfill där personal sökte igenom precis allt en gång till. Hur döljer man stora sprängmattor från alla vittnen?
Vem ”sökte igenom” vad? Folk? Vem?

Citat:
Redan uteslutet då detinte fanns tillräckligt många källarplan för din teori.
Fem källarplan är bättre än noll. Du hävdar ju att det inte behövdes några sprängningar eller förberedande försvagningar alls?

Det mesta kan ha sprängts i källarplanet = mindre resurser krävs för att få ner ljudvolymerna från de sprängningar som måste göras över markplanet.

Citat:
Förapterade chape-charges.

Citat:
Fanns sådan tillgänglig ens? Hur kundeden appliceras? Hur klarade den bränderna? Hur kunde den hålles kvar genom hela det hypotetiska scenariot?
Om den beskrivs i ett mötesprotokoll från sent 90-tal så ja, sådan fanns 2001.

Citat:
Ingen aning - det är ju dina teorier/fantasier så jag antog du hade en tanke om det?
Men du håller med om att det inte längre handlar om minst 130dB minst 800 meter ifrån?

Citat:
Hur kan det vara en halmdocka när jag inte påstår att du sagt det? Jag citerade en text om varför området utrymdes, den var dessutom på engelska.. Du får nog läsa på om halmdockor.
Du citerade ett textavsnitt från mig och argumenterade mot en helt annan frågeställning som jag INTE nämner i textavsnittet, som om det är det jag skriver.

Solklar halmdocka.

Citat:
Vad är det som är "struntprat"? Jag skrev att det var bra att du erkänner att du inte vet hur stort område som utrymdes - du svarade "Vet ej" så visst var det väl det du menade??
Att du kreativt läser in lite av varje i det jag skriver är just, struntprat. Jag hävdar att evakueringen av stadsdelen där WTC 7 stod kan ha utgjort en EN MÖJLIG förklaring till att inte fler vittnen rapporterar kraftiga explosioner innan och under kollapsen.

Du menar att det här är en helt omöjlig förklaring?
Citera
2019-09-22, 20:11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Var svetsfogar och bultar 5 ggr större än i videon?
Stålet var 5 ggr tjockare - ska man kapa pelarna måste man kapa stålet i dem - eller hur? Dessutom var det 5 sådana ytor i stålet - inte bara en ute i det öppna som i "din" video.

Citat:
Var säger NIST det och varför? Mängden thermate i videon kan inte ha varit mer än 1 kilo. 50 ggr mer?
FAQ'n:
To apply thermite to a large steel column, approximately 0.13 lb. of thermite would be needed to heat and melt each pound of steel. For a steel column that weighs approximately 1,000 lbs. per foot, at least 100 lbs. of thermite would need to be placed around the column, ignited, and remain in contact with the vertical steel surface as the thermite reaction took place. This is for one column; presumably, more than one column would have been prepared with thermite, if this approach were to be used.
It is unlikely that 100 lbs. of thermite, or more, could have been carried into WTC 7 and placed around columns without being detected, either prior to Sept. 11, 2001, or during that day.
Citat:
På samma sätt som i videon? Vad är problemet om laddningarna är fler eller större, menar du?
Du ser inte några problem med att applicera 45-50 kg thermate så det ligger emot ytorna man vill kapa under hela förbränningen? 4 ytor runtom plus en yta inne i pelarna?

Citat:
Igen. Exakt VAD är det du vill att jag bevisar just här?
Att man kan kapa en stående balk av samma konstruktion som pelarna i wtc7 hade.

Citat:
Vet ej, men varför är det ”ytterst osannolikt”, menar du?
Jag tycker det låter osannolikt att man skulle ha samma konstruktion under mark som över när det finns helt andra mljkligheter att få stöd i omgivande mark.

Citat:
Det innebär givetvis att det mesta går att spränga under marknivån. Att mindre resurser behöver läggas på decibelsänkande åtgärder i den mån sprängningar behöver göras ovanför markplanet.
Jag får en "lätt" känsla av att du bara freestylar här - men det gör inget eftersom NISTs dB-nivå utgörs av nivån från en enda sprängning över mark - och hur har du tänkt komma undan det om du ska spränga minst 3 hela våningsplan som du påstår?

Citat:
Sprängmattor är EN fullt möjlig åtgärd att sänka ljudvolymer. Varför tittade inte NIST på det innan de med 100% säkerhet konstaterade att ljudvolymerna måste ha varit av en storleksordning på minst 130dB minst 800 meter från byggnaden?
De kanske kände till hur enormt lite ljuddämpning sprängmattor utgör?
Har du frågat dem?

Citat:
Vilka former av ”thermit” ”tittade man på” innan man uteslöt dem som MÖJLIG orsak?
Har du frågat dem?

Citat:
Google ...
Eller så kan du ju skriva på svenska. men visst, och då uppstår istället frågan - vad menar du med:
Hur många år till tror du att du kan spela dum på ett offentligt forum utan att ens den mest inbitne försvararen av 9/11 tjänstemannavälde/byråkrati tror på dig längre?
Förutom att du har antagligen menar exakta motsatsen till det du skriver (annars tackar jag för din tilltro till mig som auktoritet), så är ju 9/11 tjänstemannavälde/byråkrati ren gallimatias.

Citat:
Bevisar det att inte helt avgörande delar av kärnan sprängdes successivt neråt innan rasmassorna hamnade i en hög på marken, menar Du?
Det bevisar att det inte kan ha varit en klassisk cd. Men det har ju redan t.ex. Danny Jowenko uteslutit på andra sätt också.

Citat:
Det pågick hela tiden ombyggnationer, reparationer och underhållsarbeten. Självklart användes inte kablar. Hisschakt och andra utrymmen var inte tillgängliga för personal eller allmänhet. Våningar/delar av våningar hade perioder utan hyresgäster. Det går utmärkt att genomföra arbetet nattetid när byggnaden är tom.
Så man valde ännu branndkänsligare lösningar än kablar? Mottagare med batterier och kopplingar (med kablar) internt som ska utlösa en sprängsats? I en brinnande byggnad? Inne i pelare av avskärmande tjockt stål?

Citat:
Att något är lite svårt/omständigt innebär inte att det var ”almost impossible”. Här ljuger NIST rakt upp och ner.
lite svårt??? Jag undrar vem som ljuger eller om du bara är okunnig..

Citat:
Då är som sagt frågan, vad innebär ”preliminary cutting” i det här specifika hypotetiska fallet? Hur mycket och varför inte mer?
Kan det vara så att de som gör snitten inte gärna riskerar att få byggnaden över sig?

Citat:
Är det det enda möjliga sättet att genomföra förberedande skärningar/försvagningar i kolumnen i fråga, menar du? Hemmasnickraren i videon klarade det på sekunder med thermate-apteringar? Och om det NIST skriver stämmer, är i så fall 15 minuter en tid som på något sätt är ohanterlig?
Hur var belastningen på hemmasnickarens pelare? Noll?

Citat:
Menar du att inte heller den här studien bifogar det underlag man grundar slutsatserna på?
Jag tror inte man bifogat underlagen för hur mycket man beräknade att skära, nej. Som vi diskuterat tidigare är det ju lite praktiskt att publicera en rapport med allt i slasken, allt underlag, alla data, all programkod till alla program man använde, alla intervjuers fulla utskrifter etc - det skulle bli ganska många miljoner sidor med tanke på hur många tusen personer som jobbade i många år med rapporten..

Citat:
Att lossa en gipspanel och fästa en laddning på en kolumn är inget svårt och kräver inga omfattande arbeten. Vi har ju tidigare diskuterat det här och då kommit fram till att det hade varit enkelt att lägga in laddningar i de ihåliga kolumnerna som utgjorde åtminstone perimeterstålet.
Inte? Om vi nu låtsas att det faktiskt var gipspaneler och att någon sprang runt och lossade dessa - för att återställa så det inte syns måste man både sätta tillbaks gipsplattan, spackla och måla. Och ingen märkte nånting... Dessutom skulle man alltså svetsa i 15 minuter per pelare med allt av gaser och kraftig rökutveckling det innebär, och sen fästa dynamit eller thermate, radiomottagare och anordningar för att hålla kvar laddningarna, enligt dig hade man tydligen sprängmattor av bildäck och kraftig wire stora som en normal uteplats som skulle viras runt hela klabbarpet när det var klart. (Vi får hoppas det var extremt luftigt där innanför gipsskivorna..

Citat:
Jag vet inte hur det var i WTC 7, men 1-2 hade genomgått omfattande asbestsaneringar innan attackerna. Där det gamla brandskyddet byttes ut mot asbestfritt material. Här finns det även uppgifter på att en ny och exotisk ’färg’ = kan ha varit nano-termit i form av sol-gel, sprayades på stålbalkarna innan det nya skyddet applicerades.
Inte helt sant va? Man höll på och sanerade men det var långt ifrån klart.
Flagorna som analyserades har visat sig vara grundfärg av ett i tiden redan identifierat och angivet märke, sluta fantisera.

Citat:
Igen. Det kan utgöra EN möjlig delförklaring.
Nja. Jag menar precis vad jag skriver. Att skärningar och/eller andra försvagningsarbeten pågick fram till att konstruktionen lokalt nådde critical mass och började röra på sig neråt. När det sker så inleds sprängningar i skydda av kollapsen och larmet från den.
Jag tror jag slutar här - det här måste vara det dummaste jag någonsin läst! Snälla säg att jag missförstår dig för det ser precis ut som om du beskriver ett scenario där människor alltså osedda ska ha gett sig in i den brinnande byggnaden som misstänktes stå inför en omedelbar kollaps och börja kapa pelare och sen fortsatte med detta svetsande/skärande tills byggnaden började röra sig nedåt??
Var det självmordskandidaternas årsmöte eller vad i hela friden menar du?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-09-22 kl. 20:20.
Citera
2019-09-22, 20:48
Medlem
Citat:

- Består av militär nano-termit.

Citat:

Citat:
Citat:
Citat:
Förapterade chape-charges.

Nu har målat in dig rejält..

Du undrar hur mycket ljudnivån från NISTs hypotetiska sprängladdningar på kolumnerna minskar om laddningarna består av militär nano-termit omgärdad av sprängmattor som bränns av först efter att kolumnerna försvagats ännu mer med hjälp av förapterade chape-charges
För det första går det inte aptera termiten mot stålet om det sitter chape-charges i vägen apterade på samma ställe. För det andra skulle termitladdningarna och (den optiska kapeln till den fjärrstyrda/laserstyrda?) tändningsanordningen riskera skadas av sprängkraften från chape-charges om den monterats nära intill dessa förapterade chape-charges och sedan täckts in av sprängmattor som avses ska innesluta ljudet och därmed kraften från detonationen.

Eller tänker du att kolumnerna som den 11 september kapas med militär nano-termit redan vid ett tidigare tillfälle försvagats ännu mer med hjälp av chape-charges och därefter försetts med nano-termit och sprängmattor?
Citera
2019-09-22, 21:37
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nu har målat in dig rejält..

Du undrar hur mycket ljudnivån från NISTs hypotetiska sprängladdningar på kolumnerna minskar om laddningarna består av militär nano-termit omgärdad av sprängmattor som bränns av först efter att kolumnerna försvagats ännu mer med hjälp av förapterade chape-charges
För det första går det inte aptera termiten mot stålet om det sitter chape-charges i vägen apterade på samma ställe. För det andra skulle termitladdningarna och (den optiska kapeln till den fjärrstyrda/laserstyrda?) tändningsanordningen riskera skadas av sprängkraften från chape-charges om den monterats nära intill dessa förapterade chape-charges och sedan täckts in av sprängmattor som avses ska innesluta ljudet och därmed kraften från detonationen.

Eller tänker du att kolumnerna som den 11 september kapas med militär nano-termit redan vid ett tidigare tillfälle försvagats ännu mer med hjälp av chape-charges och därefter försetts med nano-termit och sprängmattor?

Jag tror att han menade att chape-charges med nano-termit kan ha använts. Eller kanske att man använde olika tekniker på olika ställen. Vad nu det skulle spela för roll.

Nu har du målat in dig rejält! 😂

Mupp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in