Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Och jag fortsätter skriva att detär så långt ifrån de dimensioner som bar upp WTC 7 (och även en annan konstruktion - förutom högt upp i byggnaden där I-balkar faktiskt användes. Nedtill var det grova I-balkar (500% grövre material än i din film) med påsvetsade sidor så det bildades som en rör-konstruktion runt "I-et.)
Var svetsfogar och bultar 5 ggr större än i videon?
Citat:
Nej, låt oss - som NIST - säga 50 kg thermate
Var säger NIST det och varför? Mängden thermate i videon kan inte ha varit mer än 1 kilo. 50 ggr mer?
Citat:
som ska sitta kvar och konstant tryckas mot balken under hela processen - hur går det til menar du?
På samma sätt som i videon? Vad är problemet om laddningarna är fler eller större, menar du?
Citat:
Troligen inte men jag väntar fortfarande på att du ska visa/förklara hur det ens skulle gått till.
Jag vet inte vad du syftar på nu - jag frågade "vad bevisar vad" - det väntar fortfarande på en förklaring.
Igen. Exakt VAD är det du vill att jag bevisar just här?
Citat:
1). Fanns det ens perimeterbalkar under jord menar du - det låter ytterst osannolikt..
Vet ej, men varför är det ”ytterst osannolikt”, menar du?
Citat:
2) Det spelar ingen roll eftersom det endast fanns 5 källarvåningar och du konsekvent hävdat att "här är det minst 8 våningar som är puts väck på bråkdelen av en sekund"
Så då är vi tillbaks vid att din teori innebär sprängning av perimeterkolumner över mark..
Det innebär givetvis att det mesta går att spränga under marknivån. Att mindre resurser behöver läggas på decibelsänkande åtgärder i den mån sprängningar behöver göras ovanför markplanet.
Citat:
Jag tror inte man tittat på sprängmattor i källaren (men det spelar nog ingen roll eftersom det inte ens fanns tillräckligt många källarvåningar för att möjliggöra din teori)..,
Sprängmattor är EN fullt möjlig åtgärd att sänka ljudvolymer. Varför tittade inte NIST på det innan de med 100% säkerhet konstaterade att ljudvolymerna måste ha varit av en storleksordning på minst 130dB minst 800 meter från byggnaden?
Citat:
däremot har de tittat på, och uteslutit, thermit som trolig orsak..
Vilka former av ”thermit” ”tittade man på” innan man uteslöt dem som MÖJLIG orsak?
Citat:
Jag vet inte - jag vet inte ens vad en officialdom är för något.
Google ...
Citat:
T.ex eftersom stora delar av kärnorna i WTC1 och 2 stod kvar sist av hela byggnaderna..
Bevisar det att inte helt avgörande delar av kärnan sprängdes successivt neråt innan rasmassorna hamnade i en hög på marken, menar Du?
Citat:
Såhär skriver NIST om det (i NIST NCSTAR 1-9, sid 357)
Preparations for a blast scenario would have been almost impossible to carry out on any floor in the building without detection. While the selected blast scenario considered one column, demolition with explosive charges usually requires the preparation of many columns in a building. Preparations would have included removal of column enclosures or walls, use of weld torches to cut column sections, installation of charges, and placement of wires for detonation. Occupants, support staff, and visitors would have noticed evidence of such activities, particularly since they likely would have occurred around more than one column.
sid 694:
Det pågick hela tiden ombyggnationer, reparationer och underhållsarbeten. Självklart användes inte kablar. Hisschakt och andra utrymmen var inte tillgängliga för personal eller allmänhet. Våningar/delar av våningar hade perioder utan hyresgäster. Det går utmärkt att genomföra arbetet nattetid när byggnaden är tom.
Att något är lite svårt/omständigt innebär inte att det var ”almost impossible”. Här ljuger NIST rakt upp och ner.
Citat:
This hypothetical blast scenario included preliminary cutting of the column or truss section, which required a smaller mass of explosive than an uncut section
sid 695:
Då är som sagt frågan, vad innebär ”preliminary cutting” i det här specifika hypotetiska fallet? Hur mycket och varför inte mer?
Citat:
It would have taken a skilled burner with an oxy-propane torch about 15 minutes to make the cuts necessary to install the required linear charges of RDX.
Är det det enda möjliga sättet att genomföra förberedande skärningar/försvagningar i kolumnen i fråga, menar du? Hemmasnickraren i videon klarade det på sekunder med thermate-apteringar? Och om det NIST skriver stämmer, är i så fall 15 minuter en tid som på något sätt är ohanterlig?
Citat:
Men om du menar i mm eller % hur mycket kolumnerna försvagades i beräkningarna Controlled Demolition INc's experter utförde för att beräkna ljudnivåer så kan jag inte svara med någon exakt siffra - de utgick givetvis från hur de själva skulle burit sig åt för att kollapsa byggnaden. Jag föreslår att du hör av dig till Mark Loixeaux eller någon annan på firman och frågar om du undrar om exakta procent eller liknande.
http://www.controlled-demolition.com
Menar du att inte heller den här studien bifogar det underlag man grundar slutsatserna på?
Just so? Här också?
Citat:
Varför är det "fel"?
Även om man hade kunnat börja riva väggar och svetsa i bärande element utan at folk omedelbart misstänkte förberedelser för en cd, så skulle de givetvis kommit ihåg att så skett i efterhand.
Att lossa en gipspanel och fästa en laddning på en kolumn är inget svårt och kräver inga omfattande arbeten. Vi har ju tidigare diskuterat det här och då kommit fram till att det hade varit enkelt att lägga in laddningar i de ihåliga kolumnerna som utgjorde åtminstone perimeterstålet.
Citat:
OK: Källa på att detta fanns tillgängligt när byggnaderna byggdes/brandskyddades
Jag vet inte hur det var i WTC 7, men 1-2 hade genomgått omfattande asbestsaneringar innan attackerna. Där det gamla brandskyddet byttes ut mot asbestfritt material. Här finns det även uppgifter på att en ny och exotisk ’färg’ = kan ha varit nano-termit i form av sol-gel, sprayades på stålbalkarna innan det nya skyddet applicerades.
Igen. Det kan utgöra EN möjlig delförklaring.
Citat:
Igen då: Typ som nist beskrev det fast utan de inledande sprängningarna som du nu försöker förbigå eftersom de inte fanns?
Nja. Jag menar precis vad jag skriver. Att skärningar och/eller andra försvagningsarbeten pågick fram till att konstruktionen lokalt nådde critical mass och började röra på sig neråt. När det sker så inleds sprängningar i skydda av kollapsen och larmet från den.
Det du och NIST påstår att en lokal partiell kollaps ledde till en global dito i nästan fritt fall/fritt fall UTAN hjälp av skärningar och sprängningar när det sker.
Att hundratusentals ton starka sammansvetsade och sammanbultade stålbalkar föll handlöst rakt ner som om inget hinder fanns i vägen.
Igen.
Bara en kort reflektion.
Det som enligt försvararna av den officiella konspirationsteorin menar skulle kräva stora bomber och enorma ljudnivåer för att ta ner byggnaderna i CD’s, krävde å andra sidan inget alls, bara lite tysta bränder och initiala mekaniska skador från de instörtande planen.
Motsägelsefullt, minst sagt.
Citat:
OK, de skriver ordagrant: The weight is sufficient to give effective protection against the debris from the explosions and will also give some reduction of the blasting noise in the neighbourhood.
Men utöver frågan om hur mycket "some reduction of blasting noise" egentligen är, så uppstår en ny liten fråga..
Hur många av dessa stora mattor av bildäck hittades i rasmassorna? Du vet ju också att alla rasmassor först söktes igenom på plats efter överlevande etc och därefter transporterades ut till fresh kill landfill där personal sökte igenom precis allt en gång till. Hur döljer man stora sprängmattor från alla vittnen?
Vem ”sökte igenom” vad? Folk? Vem?
Citat:
Redan uteslutet då detinte fanns tillräckligt många källarplan för din teori.
Fem källarplan är bättre än noll. Du hävdar ju att det inte behövdes några sprängningar eller förberedande försvagningar alls?
Det mesta kan ha sprängts i källarplanet = mindre resurser krävs för att få ner ljudvolymerna från de sprängningar som måste göras över markplanet.
Citat:
Hur utfördes detta menar du?
Förapterade chape-charges.
Citat:
Fanns sådan tillgänglig ens? Hur kundeden appliceras? Hur klarade den bränderna? Hur kunde den hålles kvar genom hela det hypotetiska scenariot?
Om den beskrivs i ett mötesprotokoll från sent 90-tal så ja, sådan fanns 2001.
Citat:
Ingen aning - det är ju dina teorier/fantasier så jag antog du hade en tanke om det?
Men du håller med om att det inte längre handlar om minst 130dB minst 800 meter ifrån?
Citat:
Hur kan det vara en halmdocka när jag inte påstår att du sagt det? Jag citerade en text om varför området utrymdes, den var dessutom på engelska.. Du får nog läsa på om halmdockor.
Du citerade ett textavsnitt från mig och argumenterade mot en helt annan frågeställning som jag INTE nämner i textavsnittet, som om det är det jag skriver.
Solklar halmdocka.
Citat:
Vad är det som är "struntprat"? Jag skrev att det var bra att du erkänner att du inte vet hur stort område som utrymdes - du svarade "Vet ej" så visst var det väl det du menade??
Att du kreativt läser in lite av varje i det jag skriver är just, struntprat. Jag hävdar att evakueringen av stadsdelen där WTC 7 stod kan ha utgjort en EN MÖJLIG förklaring till att inte fler vittnen rapporterar kraftiga explosioner innan och under kollapsen.
Du menar att det här är en helt omöjlig förklaring?