2019-09-21, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Uppfattade inte att du är en tjej. Sorry för det.
Är på mobilen nu, så orkar inte läsa om tråden för att kolla upp om du är den jag svarade på från början. Men ölmage är aldrig bra för hälsan. Betyder mer än längd och vikt.

Magmåttet alltså.
.
Tjej??? Kan du läsa alls? Jag sa att en elithockey-spelare med grymt snygg kropp vägde 7-9kg mer än längden....
Citera
2019-09-21, 02:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Tjej??? Kan du läsa alls? Jag sa att en elithockey-spelare med grymt snygg kropp vägde 7-9kg mer än längden....

Har lite svårt att läsa på små skärmar, men sitter vid normal skärm nu.
Uppfattade inte att du var elithockey-spelare. Men mår du bra med din vikt, så finns det väl inga problem. Men ser också att du är inte den jag svarade. Den jag svarade gav inga mer uppgifter mer än sin längd och vikt, och då måste man svara så gott det går, dvs. generellt.

Möjligen är TS "Hulk Hogan", men detta framgår inte i frågeställningen i TS, och då SKA man köra på "generella" råd om mått/vikt/övervikt mm. Hoppas jag du förstår, trots sen tidpunkt på natten.
Citera
2019-09-21, 02:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har lite svårt att läsa på små skärmar, men sitter vid normal skärm nu.
Uppfattade inte att du var elithockey-spelare. Men mår du bra med din vikt, så finns det väl inga problem. Men ser också att du är inte den jag svarade. Den jag svarade gav inga mer uppgifter mer än sin längd och vikt, och då måste man svara så gott det går, dvs. generellt.

Möjligen är TS "Hulk Hogan", men detta framgår inte i frågeställningen i TS, och då SKA man köra på "generella" råd om mått/vikt/övervikt mm. Hoppas jag du förstår, trots sen tidpunkt på natten.
Haha nu gällde det ju min son! Han och övriga killar väger 6-10kg mer än längden och är extremt vältränade! Om du väger mindre än din vikt (-1m) så är du nog ingen vacker syn utan en lite sparris.
Citera
2019-09-21, 02:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Haha nu gällde det ju min son! Han och övriga killar väger 6-10kg mer än längden och är extremt vältränade! Om du väger mindre än din vikt (-1m) så är du nog ingen vacker syn utan en lite sparris.

Du har inga problem med din sons längd och vikt. Däremot om han är en "soffpotatis" och vikten har lagt sig runt magen, är det bekymmersamt.

MVH
Sparrisen.
Citera
2019-09-21, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoffmaestro90
Tjena!
Vad skulle ni personligen säga att "idealvikten" för en man på 185 centimeter är? Fattar att det är individuellt och beroende på hur mycket muskler man har osv, men vad kan en bra idealvikt vara för min längd?

Väger idag 84kg och ska ner några kilo till. Enligt diverse hemsidor bör min idealvikt ligga på 74-77kg, men det låter jäkligt lite. Är det rimligt? Tränar regelbundet och har väl "normal" muskelmassa.

Har länge trott att min idealvikt låg kring 85kg, men när jag kom ner dit så insåg jag att det finns bra mer att ta av. Så nu är jag inställd på 80kg.

Finns det några här som är 185 centimeter eller där i kring, och vad ligger ni på viktmässigt i sådant fall?

Jag är strax över 185cm och vägde 97 sist jag vägde mig. Kan säga att när jag gick upp från 88 till min nuvarande vikt så hände något med mig. Aldrig varit tryggare med mig själv och har aldrig trivts så bra i min kropp som nu!

Jag började träna och äta rätt, gick nog upp något kilo fett, men det mesta är muskler.

I mina ögon är allt under 85 undernärt! Om du inte är tok rippad... så enligt mig: fyll ut din kropp med muskler på en gång!
Citera
2019-09-21, 18:47
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Om du vill leva upp till följande ja....
Se ut som en tanig tonårspojke/otränad hipster.

Citat:
Tja det gäller ju för kvinnor som är bra mycket mer späda än män.
För en man är det ca 90kg, mer om du är välbyggd.
90 kg är övervikt för en man som inte tränar, inte väldigt stor men övervikt.
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
För en person som tränar är det nog vettigare att inte dra av dom där tio procenten. Jag är 185 cm och väger runt 77 kg, och jag är rätt tunn. Målet är att gå upp till runt 85 kg på lång sikt.
Tunn är väl endast din personliga uppfattning. Vore bra om du går upp till 85 i muskler, inte fett. Eller det kanske är oviktigt för dig som har anammat idealet att män inte får vara smala. Det är inte ett ideal som är särskilt sunt och hetsar killar i onödan. Jag är 180 och väger mellan 63-64. Jag är på riktigt spenslig men inte underviktig.
Citat:
Allvarligt! För en tjej ja! Men hur tunn och klen ser en kille ut som väger så lite???
Jag har en extremt vältränad som spelar hockey på elit-nivå han är 187 och väger ca 95-97kg. Han har en extremt snygg kropp-
Jag vet att många killar är fixerade vid att se stora och biffiga ut. Och livrädda för att vara smala. Ni har en smått sjuklig syn på vikt. En kille som inte elittränar och är 185 cm är normalviktig om han väger 77-80 och kan väga flera kilo mindre utan att se undernärd ut. Dålig kost ger undernäring.
Citera
2019-09-21, 19:03
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Tack för alla svar!
Ligger som sagt just nu på 84kg (gått ner från 101) men det finns en del fett kvar, främst på magen. Har som sagt tidigare tänkt att 85kg (kanske ner mot 80kg) är en bra vikt för min längd, men jag är ju fortfarande "småfet" på 84kg, så förstår inte riktigt hur mycket jag ska behöva gå ner till.

Funderar på om jag ska gå ner till 80kg eller mindre där jag känner att jag är "smal" och har normalt med fett för att sedan börja bygga mer muskler på det. Eller är det bättre att gå ner i vikt fettmässigt samtidigt som jag bygger på med mer muskler? Kanske svårare?

Under 77kg känns orimligt lite för en "rätt lång" man på 185 centimeter, det måste vara för en som knappt har några muskler? Eller finns det människor med den längden som ligger på under 77kg cirkus och ändå är rätt fit med en del muskler? Eller är man bara "slank" och smal med den vikten?
Du fixerar dig på vikten för mkt. Som jag skriver nedan, BMI är en indikation. Skalan är generös. ca 65 kg är den lägsta vikt du kan ha som normalviktig, 64 med men då är du väldigt smal och det är inte alltid sunt. 85 kg är den högsta vikt du kan ha, lite överviktig vid 86 kg. Så det är en indikation att du ligger i farozonen och behöver gå ner i fett då du inte tränar. Sedan är det bäst att kombinera en kalorisnål diet med motion eller mer aktiv träning.Sedan måste du ta hänsyn till om det finns delar av din kropp som samlat på sig för mkt fett, särskilt buken. Idealvikt är olika. Den säger mest att du ligger i mitten, mellan lägsta och högsta normalvikt. Men vad du trivs med är viktigast. Därför tycker jag att du ska motionera och träna så att du blir av med fettet som stör dig och får lite muskler istället samtidigt som du ligger på ett kaloriunderskott men får i dig mkt protein och fibrer tills du har uppnått den kropp och vikt
du trivs med. Sen är det så att muskler väger mer än fett, så därför kan viktfixeringen missgynna dig om du ersätter fettet med muskler.
Citera
2019-09-21, 19:08
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Jasså...
För människor som tränar mkt och har stor muskelmassa är BMI inte tillämpligt men för oss andra kan skalan ge en bra indikation. Skalan är generös. ca 64 kg är den lägsta vikt du kan ha och räknas som normalviktig men då är du väldigt smal och det är inte alltid sunt. 85 kg är den högsta vikt du kan ha. Skrev fel igår, du går över till lite överviktig vid 86 kg men man kan så klart må bra med den vikten med, beroende på var fettet sitter och hur hälsan är i övrigt.

edit. för nån som är 185 cm alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Fettprocent stämmer alltid, det är mycket vettigare att gå på i alla åldrar. Att enbart använda längd och vikt tar inte hänsyn till ens fysik öht, vilket gör det till ett värdelöst verktyg. Liksom BMI, som är ett skrattretande dåligt mått.
Håller inte med, om man ser BMI som en indikation på vad som är sund eller osund vikt och inser att den inte fungerar på de som tränar mycket och har stor muskelmassa. BMI kan framförallt tala om ifall man är i farozonen. Dietister och kunniga inom vården tar alltid hänsyn till faktorer som t ex. bukfetma, som är farlig även om man är normalviktig och vet att BMI inte funkar på de med stor muskelmassa.
Senast redigerad av Ziaya 2019-09-21 kl. 19:10.
Citera
2019-09-21, 20:14
Medlem
Citat:

Under 77kg känns orimligt lite för en "rätt lång" man på 185 centimeter, det måste vara för en som knappt har några muskler? Eller finns det människor med den längden som ligger på under 77kg cirkus och ändå är rätt fit med en del muskler? Eller är man bara "slank" och smal med den vikten?

Hmm… Är 190 cm. När jag vägde 74 häromåret fick jag höra att mina blodfettvärden var för höga. Gick ner 5 kg och värdena rättade till sig. Väger 67 nu. Vill minnas att jag vägde 63-64 när jag tränade som mest. Men det är klart, det är väl kanske skillnad på om man tränar löpning eller tyngdlyftning... Är en bit över 50 år.
Citera
2019-09-21, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Hmm… Är 190 cm. När jag vägde 74 häromåret fick jag höra att mina blodfettvärden var för höga. Gick ner 5 kg och värdena rättade till sig. Väger 67 nu. Vill minnas att jag vägde 63-64 när jag tränade som mest. Men det är klart, det är väl kanske skillnad på om man tränar löpning eller tyngdlyftning... Är en bit över 50 år.

Du har koll.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-09-21 kl. 20:26.
Citera
2019-09-21, 20:33
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Tjena!
Vad skulle ni personligen säga att "idealvikten" för en man på 185 centimeter är? Fattar att det är individuellt och beroende på hur mycket muskler man har osv, men vad kan en bra idealvikt vara för min längd?

Väger idag 84kg och ska ner några kilo till. Enligt diverse hemsidor bör min idealvikt ligga på 74-77kg, men det låter jäkligt lite. Är det rimligt? Tränar regelbundet och har väl "normal" muskelmassa.

Har länge trott att min idealvikt låg kring 85kg, men när jag kom ner dit så insåg jag att det finns bra mer att ta av. Så nu är jag inställd på 80kg.

Finns det några här som är 185 centimeter eller där i kring, och vad ligger ni på viktmässigt i sådant fall?

Det låter lite alltså, jag är några cm längre och väger nu 92 kg, har lite mer muskler än "normal". Min idealvikt (i spegeln) är strax under 90 kg, säg 89 kg, men då finns det fan inte mycket mer att ta av utan att se spinkig ut. Jag håller helt med om att din idealvikt kan vara 85kg (med lite mer muskler än "average Joe").
Citera
2019-09-21, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
90 kg är övervikt för en man som inte tränar, inte väldigt stor men övervikt.

Tunn är väl endast din personliga uppfattning. Vore bra om du går upp till 85 i muskler, inte fett. Eller det kanske är oviktigt för dig som har anammat idealet att män inte får vara smala. Det är inte ett ideal som är särskilt sunt och hetsar killar i onödan. Jag är 180 och väger mellan 63-64. Jag är på riktigt spenslig men inte underviktig.

Jag vet att många killar är fixerade vid att se stora och biffiga ut. Och livrädda för att vara smala. Ni har en smått sjuklig syn på vikt. En kille som inte elittränar och är 185 cm är normalviktig om han väger 77-80 och kan väga flera kilo mindre utan att se undernärd ut. Dålig kost ger undernäring.
En kille som elit-tränar och väger 77kg (185cm) finns inte....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in