2019-09-20, 21:32
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Har ni poängterat det ordentligt att det var just att ni inte visste. För Soc och alla som betalar skatt för försörjningsstöd vore det givetvis bättre att ordna det här och att ni inte vräks. Vad är det Soc hävdar? Ibland kan det vara ens skyldighet att höra av sig även om man inte nås av kallelsen. Om det var så att det var plan om en sysselsättning. Annars surt läge men som sagt det är ju bättre för alla inblandande att det inte går så långt som till vräkning.

Det är alltid så att man är betalningsskyldig oavsett om ex räkningar försvunnit med posten. Har bekanta som varit med om liknande för ett gäng år sen när alla lägenhetsnummer skulle registreras nånstans och trots att de meddelande att de inte fått någon avi så är det deras skyldighet att hålla koll. Det ironiska var att de meddelade olika bolag om att de inte fick några räkningar så skickade de ut en påminnelse till samma adress som aldrig kom. Det löste sig tillslut men 6-7 månader senare så kom det en jäkla drös med räkningar/påminnelser och annat till dem. Posten förnekade att de hade haft problem men hade ingen förklaring till varför 6 månaders post kommer i brevlådan en dag
Citera
2019-09-20, 21:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är alltid så att man är betalningsskyldig oavsett om ex räkningar försvunnit med posten. Har bekanta som varit med om liknande för ett gäng år sen när alla lägenhetsnummer skulle registreras nånstans och trots att de meddelande att de inte fått någon avi så är det deras skyldighet att hålla koll. Det ironiska var att de meddelade olika bolag om att de inte fick några räkningar så skickade de ut en påminnelse till samma adress som aldrig kom. Det löste sig tillslut men 6-7 månader senare så kom det en jäkla drös med räkningar/påminnelser och annat till dem. Posten förnekade att de hade haft problem men hade ingen förklaring till varför 6 månaders post kommer i brevlådan en dag

Så är det. Det går inte att säga att fan vilken lycka jag fick ingen hyresavi = slipper betala hyran, fick ingen elräkning = slipper betala elräkningen. Eller som i TS fall fick ingen kallelse = slipper göra sysselsättning. I just det här fallet handlar det inte om betalningsskyldig men Soc går nog efter att TS skulle hört sig för eftersom det var just något som var avtalat. Tror dock det bör finnas bra möjlighet att ordna upp det.
Citera
2019-09-20, 22:57
Medlem
Otippat att det alltid är någon annans fel, i detta fall PostNord. Lär vara en röd tråd genom era liv, att saker som upplevs vara utanför er kontroll ställer till det.

50/50 att detta är en trolltråd.
Citera
2019-09-21, 02:37
Skaffa ett jobb kanske? Jävla socfall.
Citera
2019-09-21, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemony88
Jag och min fru har hamnat i ett oväntat läge. Postnord strula till det, avregistrera min fru från adressen, på den lägenhet hon står skriven på. Soc tyckte att det var vårt fel, att vi inte dök upp på den sysselsättning vi hade blivit kallad till, utan vår vetskap. Så vi blev nekad försörjningsstöd, avslagen överklagan till förvaltningsrätten. Nu väntar kammarrätten, tror jag det heter.

Så vi fick avbetalningsplan av intrum på två avbetalningar. Ena är betald av kyrkans hus, så min fråga är, finns det fler sätt att få hjälp att betala sista delen?

Och nu tänker ni, sluta vara så snål. Men med försörjningsstöd, räkningar, mat, katt som går på specialfoder, personliga skulder, en hyra, el, bredband, transport kostnad (buss) och allt annat så är det svårt. Ursäkta för en lååång tråd, tacksam för svar.
Fy faan.. skaffa jobb och betala ER hyra själva..
Citera
2019-09-21, 05:35
Medlem
Monkeyspanks avatar
Kanske är läge att börja dra in stålar på riktigt din vidriga jävla kommunist?
Citera
2019-09-21, 10:59
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Jag och min fru har hamnat i ett oväntat läge. Postnord strula till det, avregistrera min fru från adressen, på den lägenhet hon står skriven på. Soc tyckte att det var vårt fel, att vi inte dök upp på den sysselsättning vi hade blivit kallad till, utan vår vetskap. Så vi blev nekad försörjningsstöd, avslagen överklagan till förvaltningsrätten. Nu väntar kammarrätten, tror jag det heter.

Så vi fick avbetalningsplan av intrum på två avbetalningar. Ena är betald av kyrkans hus, så min fråga är, finns det fler sätt att få hjälp att betala sista delen?

Och nu tänker ni, sluta vara så snål. Men med försörjningsstöd, räkningar, mat, katt som går på specialfoder, personliga skulder, en hyra, el, bredband, transport kostnad (buss) och allt annat så är det svårt. Ursäkta för en lååång tråd, tacksam för svar.

Kanske en dum idé, men ni kanske ska ta och börja jobba? Då får man pengar varje månad och kan betala sina räkningar.
Citera
2019-09-21, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnjoiMullen
Du kan ju börja med att kränga katt-kräket så har du ju en utgift mindre om du nu ska vara socialfall, så ska du inte ha pengar att röra dig med heller.

Rena jävla kissblattefasonerna.

Två personer som för stunden befinner sig i ett utsatt läge, där ensamhet, ekonomiska problem, eventuella depressioner och stress är en del sv problembilden ska naturligtvis inte göra sig av med sin katt. Katt och hund ses av väldigt många som familjemedlemmar som skänker glädje, lugn som ro. Vore kontraproduktivt att försöka spara in ett par hundringar i månaden på den typen av åtgärder.

Kanske svårt att förstå dock, för någon som uttrycker sig på ett sådant sätt som du gör. Osympatiskt och genomgående oklokt och långt från en rimlig analys av läget. Har du tex missat att det blir allt vanligare med katt som hund inom vård och omsorg, inte minst i USA och Sverige, och att det givit enorma resultat åt det positivs hållet? Bland annat genom ökad livsglädje, mindre depression/ångest och mindre medicinanvändning.

Och då har jag inte ens husdjur och inte haft på egen hand. Däremot en del av vardagen under min uppväxt på 60-talet. Det behöver inte vara så för att kunna göra en enkel analys av situation. Att man är djurvän och djurägare, alltså.
Citera
2019-09-21, 11:29
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Så vi blev nekad försörjningsstöd, avslagen överklagan till förvaltningsrätten. Nu väntar kammarrätten, tror jag det heter.

Börja jobba då istället för att leva på andra, din jävla samhällsparasit. Är trött på att betala skatt för sådana som du. Att köpa ett Playstation 4 pro gick ju dock bra för dig, samma sak att hålla på med sportskytte.

Dessutom är det skitsnack att Postnord "avregistrerade" din fru från din adress, det är Skatteverket som sköter folkbokföringen. Postnord levererar bara brev.
Citera
2019-09-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Börja jobba då istället för att leva på andra, din jävla samhällsparasit. Är trött på att betala skatt för sådana som du. Att köpa ett Playstation 4 pro gick ju dock bra för dig, samma sak att hålla på med sportskytte.

Dessutom är det skitsnack att Postnord "avregistrerade" din fru från din adress, det är Skatteverket som sköter folkbokföringen. Postnord levererar bara brev.

För det första så köpte jag ps4 för en summa arv pengar, har inte börjat med pistol skytte, postnord har medgivit att en miss från deras sida har skett det har jag papper på. Går på sysselsättning nu, ska plugga till våren såvida inte jag och min fru får det jobb vi sökt till. Vilket det dessutom verkar som att vi kommer att få.
Citera
2019-09-21, 12:23
Medlem
datalogs avatar
Citat:
För det första så köpte jag ps4 för en summa arv pengar
Och? Att pengarna kommer från ett arv gör dem inte magiskt mer lämpade att spendera på en spelkonsoll. Speciellt inte när hyran inte är betald.

Citat:
Postnord har medgivit att en miss från deras sida har skett det har jag papper på.
Vad exakt var det för miss de hade genomfört, i så fall?

Citat:
Ska plugga till våren såvida inte jag och min fru får det jobb vi sökt till.
"Det jobb" är singular. Ni har alltså enbart sökt ett enda jobb (var?), stämmer det? Trots att ni sitter och inte ens kan betala hyran eller mat?

Du är 30+ för guds skull, ta dig i kragen och väx upp.
Citera
2019-09-21, 12:51
Medlem
Citat:
För det första så köpte jag ps4 för en summa arv pengar, har inte börjat med pistol skytte, postnord har medgivit att en miss från deras sida har skett det har jag papper på. Går på sysselsättning nu, ska plugga till våren såvida inte jag och min fru får det jobb vi sökt till. Vilket det dessutom verkar som att vi kommer att få.

Ursäkter verka komma naturligt.

Det roligaste är dock ”det jobb vi sökt”. Singular, visar vilken drivkraft och motivation som finns. Och på det hänger om du ”ska plugga”, inte särskilt långsiktigt planerat. Kan se framför mig hur ni löst skickar in en ansökan till någon arbetsgivare och känner att ah, nu har vi tagit tag i detta och kan med gott samvete släppa det under ett par månader.

Era problem härstammar ifrån att det alltid är någon annan som är ansvarig för nästa steg. PostNord, kommunen, en arbetsgivare man sökt jobb hos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in