Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Du kan se statistik per skola och då titta dels på medelbetyg i tunga ämnen som matematik, svenska och engelska. Dessutom kan du se på hur många som har svenska som andraspråk.
Om betygen i musik är höga medans det är lågt antal godkända I matematik går man in på Google maps och kollar lite. Det brukar stämma rätt bra.
Man kan även titta på saker som medelinkomst.
Sedan är det nog väldigt få av de som gör sin research dom bryr sig om hudfärg i sig.
En kul sak är att Vetenskapsskolan i Angered, den där med islamsk fundamentalism på schemat och där hela skolledningen hämtades av SÄPO, hade utmärkta studieresultat. Har kollat på Siris. Inte ens i Angered har alla skolor dåligt resultat samtidigt som vissa skolor i Hovås/Askim (Göteborgs äckelsnobbdtälle #1) har mediokra resultat. Så man måste verkligen kolla igenom betygsresultaten.
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med äckelsnobbställe... hehe... men hela Hovås/Askim är ju inte vad jag skulle kategorisera som "snobbställe", Hovås sure och t ex Järkholmen i synnerhet... men inte hela Askim. Västra Göteborg är en ganska så klassisk "gräddhylla", och där verkar även den bästa skolan ligga, The English School Gothenburg, inte att förväxla med t ex IES(Internationella Engelska Skolan) skolorna. Har för mig att Blåvitts(IFK Göteborg) skola, Änglagårdskolan ute vid Kviberg har väldigt bra resultat när man justerar för andelen elever med utländsk bakgrund.
Med det sagt, blev nyfiken när jag läste ditt inlägg och det är ju faktiskt lite förvånande att skolor som t ex Lindåsskolan nere i Billdal(typ så långt söderut man kan komma, praktiskt taget Kungsbacka) har så pass mediokra resultat.
Edit: Missade Montessoriskolan Casa, den är bäst, ligger i Örgryte.
Så topp 5 blir då...
Montessoriskolan Casa, Örgryte
The English School Gothenburg, Hagen
Montessoriskolan Elyseum, Vasastaden
Göteborgs Högre Samskola, Stampen/Gårda
Fenestra Nya Hovås, Hovås