2019-09-19, 20:02
Medlem
CrazyWorlds avatar
Höjs räntan så mycket så är många personliga konkurser att vänta, enligt Claes Hemberg.
Många hushåll som inte klarar en höjning på 1000kr.
2019-09-19, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Höjs räntan så mycket så är många personliga konkurser att vänta, enligt Claes Hemberg.

Har inte läst artikeln men han måste väl syfta på "klarar inte en höjning på 1000 kr givet nuvarande konsumtionsvanor"? För tror knappast det är många därute med stora bolån som lever hand ur mun, tvärtom - låneutgiften för Svensson är tack vare källarräntan rekordlåg, trots rekordhöga lånenivåer. Höjs räntan ligger dock många nagelstylister pyrt till och här finns en intressant kedjereaktion som väntar den dagen konjunkturen vänder. Kan bli en snabbspiral ned till belsebubben vid 9:e kretsen.
2019-09-19, 21:15
Medlem
CrazyWorlds avatar

Här är artikeln: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/pqKm6/sma-marginaler-mot-stigande-rantor

Citat:
Var tionde klarar max 500 kronor
Hushållens marginaler för att klara högre räntekostnader är dock små, enligt en mätning från Aftonbladet/Inizio. 20 procent av bolånetagarna svarar att de skulle klara 1 000 kronor eller mindre per månad i ökade boendekostnader. Knappt var tionde skulle klara max 500 kronor.
Oroväckande, anser Claes Hemberg, sparekonom på Avanza.
– Tusen kronor innebär ungefär en räntehöjning på en halv procent.
2019-09-19, 21:30
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Har inte läst artikeln men han måste väl syfta på "klarar inte en höjning på 1000 kr givet nuvarande konsumtionsvanor"? För tror knappast det är många därute med stora bolån som lever hand ur mun, tvärtom - låneutgiften för Svensson är tack vare källarräntan rekordlåg, trots rekordhöga lånenivåer. Höjs räntan ligger dock många nagelstylister pyrt till och här finns en intressant kedjereaktion som väntar den dagen konjunkturen vänder. Kan bli en snabbspiral ned till belsebubben vid 9:e kretsen.

Jag skulle blanka innehavet i Rodamco om det blev lågkonjunktur. Köpcentrumen med deras upplevelseutbud och inte den välbeställda medelklassen är de som verkligen kommer att drabbas.

Det är förmodligen många ekonom- och juristkvinnor som kommer svära över att behöva dra ned på shoppingbudgeten och känna sig hårt drabbade men det är inget mot hur kvinnorna som jobbar i butikerna och salongerna kommer att känna sig.
2019-09-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Medellönen är ett helt ointressant mått i sammanhanget eftersom den inte säger något om fördelningen av löner.

Man ska sedan inte kunna köpa hus i Stockholm med 28311kr i lön eftersom det finns många som tjänar bra mycket mer än det. Huspriserna i Stockholm drivs på av att många höginkomsttagare är intresserade av dem, inget mer, inget mindre. Om ett hus har sålts för 10 miljoner så uppfyller köparna förljanse:

-Minst 15% kontant, vilket är 1,5 miljoner
-Ponera att lånebeloppet är 8 miljoner, köparna behöver då minst en sammanlagd inkomst på minst 1,8 miljoner/år, alltså 150tkr brutto i månaden. Annars ger banken ett blankt nej

Du kan fortsätta leva i din fantasivärld att kreti och pleti får mångmiljonsbelopp av bankerna, vilket du insuerar när du påstår att huspriserna är högre än vad folk kan spara ihop under sina livstider.

Effekterna av att folk har gjort bostadskarriär ska inte heller underskattas. Ofta är det de med bra inkomster som har haft möjligheten att göra detta dock. Då de har haft en bra löneutveckling, men en ännu bättre värdestegring på sina bostäder. Sen de som har bott i en hyresrätt som ombildats till bostadsrätt och haft bra timing har kunnat byta upp sig rejält.
2019-09-20, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Du kan se statistik per skola och då titta dels på medelbetyg i tunga ämnen som matematik, svenska och engelska. Dessutom kan du se på hur många som har svenska som andraspråk.

Om betygen i musik är höga medans det är lågt antal godkända I matematik går man in på Google maps och kollar lite. Det brukar stämma rätt bra.

Man kan även titta på saker som medelinkomst.

Sedan är det nog väldigt få av de som gör sin research dom bryr sig om hudfärg i sig.

En kul sak är att Vetenskapsskolan i Angered, den där med islamsk fundamentalism på schemat och där hela skolledningen hämtades av SÄPO, hade utmärkta studieresultat. Har kollat på Siris. Inte ens i Angered har alla skolor dåligt resultat samtidigt som vissa skolor i Hovås/Askim (Göteborgs äckelsnobbdtälle #1) har mediokra resultat. Så man måste verkligen kolla igenom betygsresultaten.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med äckelsnobbställe... hehe... men hela Hovås/Askim är ju inte vad jag skulle kategorisera som "snobbställe", Hovås sure och t ex Järkholmen i synnerhet... men inte hela Askim. Västra Göteborg är en ganska så klassisk "gräddhylla", och där verkar även den bästa skolan ligga, The English School Gothenburg, inte att förväxla med t ex IES(Internationella Engelska Skolan) skolorna. Har för mig att Blåvitts(IFK Göteborg) skola, Änglagårdskolan ute vid Kviberg har väldigt bra resultat när man justerar för andelen elever med utländsk bakgrund.

Med det sagt, blev nyfiken när jag läste ditt inlägg och det är ju faktiskt lite förvånande att skolor som t ex Lindåsskolan nere i Billdal(typ så långt söderut man kan komma, praktiskt taget Kungsbacka) har så pass mediokra resultat.

Edit: Missade Montessoriskolan Casa, den är bäst, ligger i Örgryte.

Så topp 5 blir då...

Montessoriskolan Casa, Örgryte
The English School Gothenburg, Hagen
Montessoriskolan Elyseum, Vasastaden
Göteborgs Högre Samskola, Stampen/Gårda
Fenestra Nya Hovås, Hovås
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-09-20 kl. 02:12.
2019-09-20, 10:54
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
De jobbar på ett sätt som tjänar dom 28311 kr/mån.

Detta stämmer inte enligt SCB:
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/

Medellön i Sverige
2018
34 600

Medellön för män
2018
36 500

Dessa siffrorna är dessutom betydligt högre för Stockholm.

Det finns knappt ett enda jobb i Stockholm som någon tar under 29 000 eller vad du försökte skriva som medellön. Den siffran du hänvisar till är Medianinkomst. Det står såhär angående den: I medianinkomst av tjänst ingår förutom löneinkomster också inkomster från pension, sjukpenning och andra skattepliktiga ersättningar från försäkringskassan

Om man istället svarar på frågan som du citerade "Vad jobbar en ”vanlig” anställd i Stockholm med? Knegare? Utvecklare? Ingenjör? Vad är löner?"
Då kan du ju inte ta med pensioner och sjukpenningar... Det rätta svaret är istället:

De jobbar på ett sätt som tjänar dom över 35 000:- per månad i snitt.
2019-09-20, 11:41
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Detta stämmer inte enligt SCB:...
Jag var inte lika noga med källan som dig då det inte var jätteviktigt att det blev helt rätt. Jag kollade medel för Stockholms län på första googlingsresultat. Om du vill reda ut den sajtens siffror så: https://www.google.com/search?q=medelinkomst+stockholm&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-vi&client=safari
2019-09-20, 12:38
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Jag var inte lika noga med källan som dig då det inte var jätteviktigt att det blev helt rätt. Jag kollade medel för Stockholms län på första googlingsresultat. Om du vill reda ut den sajtens siffror så: https://www.google.com/search?q=medelinkomst+stockholm&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-vi&client=safari

Jag förstår, din poäng om att lönen fortsatt är relativt låg med tanke på att priserna ligger flera gånger över andra delar av landet kvarstår dock.
Det gäller att löneutvecklingen får "komma ikapp" uppgången snabbt, annars riskerar det att bli en stor smäll framöver.
2019-09-20, 12:38
Medlem
Medianinkomst är väl ändå ett bättre mått än medel? En medelinkomst kan bli missvisande pga. ett fåtal som har väldigt höga alt. väldigt låga inkomster. Precis som att medelförmögenhet inte är ett bra mått för att beskriva vilken förmögenhet den stora massan har, median är bättre.
2019-09-20, 13:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Väl inskriven bemöttes jag av de cirka 90%-en från Askim och Hovås med kommentarer som "-Tynnered, vad fan gör du hör? Det här är en skola för eliten.". Jag fick också lära mig att den verkliga eliten bodde i Hovås och att Askimsbor var avundsjuka uppkomlingar. Standard för pojkarna var att 18-årsdagen firades med att pappa köpte en BMW 3-serie åt telningen. Att det var få sossar förstås lätt.
Du borde informerat dem om att "Eliten" bor i Stockholm.
2019-09-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld

Lite intressant med tanke hur kalkylen ser ut innan banken beviljar ett lån till kreti och pleti. Vill minnas att banken vill se att du ska kunna betala 7% i ränta innan dom beviljar dig ett bostadslån. Svårt att se att gemene blt inte klarar av att pynta 1000 kr mer. Bara att strukturera om privatekonomin lite för att hitta den tusenlappen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in