• 1
  • 2
2019-09-19, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afanitro424
Det är de som är mellanhanden för datan och lexbase

Vad är det som får dig att tro det? Står det någonstans?
Citera
2019-09-19, 14:51
Medlem
johanjosefssons avatar
Lexbase tar betalt för någonting som är helt gratis. Du kan när som helst, hur som helst, helt anonymt begära ut fullständig information i brottmål från både tingsrätten och hovrätten. Gratis.
Citera
2019-09-19, 14:57
Bannlyst
Lexbase bygger på att man har köpt in domar ifrån domstolarna och sedan skanna in dem. Så lexbase är inte 100% perfekt, tvärtom innehåller lexbase massor med fel.. Det finns andra såna här rättsdatabaser som jurister kan komma åt. Vill man ha det gratis, så får man maila runt till domstolarna och fråga efter domar.

Kruxet är att du måste veta vilken domstol någon är dömd vid, så du kan inte ringa första bästa tingsrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag misstänker att afanitro424 är helt rätt ute i tankarna faktiskt. Men i så fall så ligger tråden fel, den borde ligga i Data -> Systemutveckling -> Egna Projekt.

Det Ts egentligen i så fall frågar efter är om det finns ett API som hen kan använda sig av. Det jag vet är att det finns tjänster mycket äldre än Lexbase som säljer såna uppgifter. Använder dom verkligen inte ett API? Det är ju svindåligt om det inte finns för den här typen av information som är allmän.

En anledning till att göra det gratis är att man kan dra in pengar via annonser. Däremot så tror jag att ett API kommer att kräva avgift för sökningar. Så det gäller att ta reda på om man kan ha en sida som har avvägt med annonser tillräckligt för att besökare skall orka med dom samt att det skall ge någon vinst.

Möjligt att det kan gå jämt ut om det är någon som har lite känsla för att saker skall vara lätta att nå för vanligt folk (istället som nu då det är ett jävla jobb att få tag i dessa uppgifter).
Citera
2019-09-19, 15:55
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Lexbase bygger på att man har köpt in domar ifrån domstolarna och sedan skanna in dem. Så lexbase är inte 100% perfekt, tvärtom innehåller lexbase massor med fel.. Det finns andra såna här rättsdatabaser som jurister kan komma åt. Vill man ha det gratis, så får man maila runt till domstolarna och fråga efter domar.

Jo jag vet att Lexbase fungerar på det sättet. Men menar du att dom andra "rättsdatabaserna" för jurister jobbar på samma sätt? Det finns alltså inget API över huvud taget att söka och lista efter olika kriterier.

Citat:
Kruxet är att du måste veta vilken domstol någon är dömd vid, så du kan inte ringa första bästa tingsrätt.

Det är just det som gör att systemet brister stort. Information som är allmän skall tillhandahållas enligt enklaste och smartaste tekniken som är standard på marknaden. Nu är det snarare tvärtom med detta. Det är sånt här som gör samhället rättsosäkert och borde därför fokuseras på för att finna lösning.
Citera
2019-09-19, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Lexbase tar betalt för någonting som är helt gratis. Du kan när som helst, hur som helst, helt anonymt begära ut fullständig information i brottmål från både tingsrätten och hovrätten. Gratis.

Så du menar att jag klockan 03:00, på natten, kan få tag på en dom lika enkelt som hos Lexbase.se?
Citera
2019-09-19, 17:10
Bannlyst
Kanske finns problem med api på den typen av information, eftersom du måste ja ett utgivningsbevis för kunna ha det på webben, utan skydd av grundlagen så kommer folk stå i kö för att stämma skiten ur dej.

Citat:
Jo jag vet att Lexbase fungerar på det sättet. Men menar du att dom andra "rättsdatabaserna" för jurister jobbar på samma sätt? Det finns alltså inget API över huvud taget att söka och lista efter olika kriterier.

Det är just det som gör att systemet brister stort. Information som är allmän skall tillhandahållas enligt enklaste och smartaste tekniken som är standard på marknaden. Nu är det snarare tvärtom med detta. Det är sånt här som gör samhället rättsosäkert och borde därför fokuseras på för att finna lösning.
Citera
2019-09-20, 00:06
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Kanske finns problem med api på den typen av information, eftersom du måste ja ett utgivningsbevis för kunna ha det på webben, utan skydd av grundlagen så kommer folk stå i kö för att stämma skiten ur dej.

Nej nej. Om jag har en webbsida som låter besökare göra slagningar i en databas och sen ladda ned valt resultat från databasen så har jag inte något dokument på min webbsida.

Men om ett utgivningsbevis krävs så borde väl Lexbase ha ett och då borde väl jag också kunna skaffa ett. Så är saken biff.
Citera
2019-09-20, 02:43
Bannlyst
Men du visar innehållet på din domän, vad du hämta data ifrån har mindre betydelse

Citat:
Nej nej. Om jag har en webbsida som låter besökare göra slagningar i en databas och sen ladda ned valt resultat från databasen så har jag inte något dokument på min webbsida.

Men om ett utgivningsbevis krävs så borde väl Lexbase ha ett och då borde väl jag också kunna skaffa ett. Så är saken biff.
Citera
2019-12-12, 13:10
Medlem
varför ska skatteverket vara med i såna typer av lexbase uppgifter vilket är en sida som visar åtal i domstol,hade skatteverket varit med så skulle räntan vara högre i lexbase.

@afanitro424 tänk noga innan du pratar
Citera
2019-12-12, 14:08
Medlem
afanitro424s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smizzy221
varför ska skatteverket vara med i såna typer av lexbase uppgifter vilket är en sida som visar åtal i domstol,hade skatteverket varit med så skulle räntan vara högre i lexbase.

@afanitro424 tänk noga innan du pratar
hahaha. vadå "räntan skulle vara högre" dumma åsna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här