Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-09-19, 11:02
  #1
Medlem
afanitro424s avatar
Tjena! Jag söker ett verktyg där man kan se människors brottsmål och åtal i detalj. Nu vill jag ha ett verktyg där allt indexeras direkt på skärm. Vill inte ringa jävla Skatteverket eller domaren och vänta till julen därpå. Tack
Citera
2019-09-19, 11:13
  #2
Medlem
Vad har Skatteverket med saken att göra?
Citera
2019-09-19, 11:13
  #3
Medlem
kodsnickrarns avatar
Och jag vill ha en miljard kronor. Tack.
Citera
2019-09-19, 11:16
  #4
Medlem
afanitro424s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Vad har Skatteverket med saken att göra?
Det är de som är mellanhanden för datan och lexbase
Citera
2019-09-19, 11:20
  #5
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afanitro424
Tjena! Jag söker ett verktyg där man kan se människors brottsmål och åtal i detalj. Nu vill jag ha ett verktyg där allt indexeras direkt på skärm. Vill inte ringa jävla Skatteverket eller domaren och vänta till julen därpå. Tack
Varför skulle detta verktyget finnas?
Ingen vill ge ut utgifter gratis så du får antingen slanta till mrkoll, lexbase eller kontakta respektive domstol för att få ut uppgifterna den vägen.
Citera
2019-09-19, 11:21
  #6
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afanitro424
Det är de som är mellanhanden för datan och lexbase

Nej det stämmer inte.
Visserligen kommer adresser och viss data från skatteverket men domar har lexbase själva begärt ut från domstolar och sparar datan i ett eget arkiv.
Citera
2019-09-19, 11:52
  #7
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afanitro424
Tjena! Jag söker ett verktyg där man kan se människors brottsmål och åtal i detalj. Nu vill jag ha ett verktyg där allt indexeras direkt på skärm. Vill inte ringa jävla Skatteverket eller domaren och vänta till julen därpå. Tack

Det du beskriver finns inte (som gratistjänst). Domstolarna brukar f.ö skicka efterfrågade dokument inom typ en dag.
Citera
2019-09-19, 12:35
  #8
Medlem
HC47s avatar
Varför i helvete skulle någon lägga ner tid och pengar på att ge den typen av service utan att ta betalt? Skulle du göra det?
Citera
2019-09-19, 12:36
  #9
Medlem
afanitro424s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Varför i helvete skulle någon lägga ner tid och pengar på att ge den typen av service utan att ta betalt? Skulle du göra det?
Javisst! Om bara linjer av kod kunde göra jobbet för mig, varför fan skulle jag inte ha gjort det?
Citera
2019-09-19, 12:39
  #10
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afanitro424
Javisst! Om bara linjer av kod kunde göra jobbet för mig, varför fan skulle jag inte ha gjort det?
Hur ska linjer och kod ge dig alla handlingar, menar du?
Citera
2019-09-19, 13:06
  #11
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Hur ska linjer och kod ge dig alla handlingar, menar du?

Jag misstänker att afanitro424 är helt rätt ute i tankarna faktiskt. Men i så fall så ligger tråden fel, den borde ligga i Data -> Systemutveckling -> Egna Projekt.

Det Ts egentligen i så fall frågar efter är om det finns ett API som hen kan använda sig av. Det jag vet är att det finns tjänster mycket äldre än Lexbase som säljer såna uppgifter. Använder dom verkligen inte ett API? Det är ju svindåligt om det inte finns för den här typen av information som är allmän.

En anledning till att göra det gratis är att man kan dra in pengar via annonser. Däremot så tror jag att ett API kommer att kräva avgift för sökningar. Så det gäller att ta reda på om man kan ha en sida som har avvägt med annonser tillräckligt för att besökare skall orka med dom samt att det skall ge någon vinst.

Möjligt att det kan gå jämt ut om det är någon som har lite känsla för att saker skall vara lätta att nå för vanligt folk (istället som nu då det är ett jävla jobb att få tag i dessa uppgifter).
Citera
2019-09-19, 13:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afanitro424
Det är de som är mellanhanden för datan och lexbase


Varför skulle skatteverket sitta på domar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback