Citat:
Ursprungligen postat av
ducell
Någon som kollat Lenas sons cashe som Stefan fixade(var det inte på sonens födelsedag? Alltså lenas dödsdag året innan.)
Men inte kan väll någon vara så sjuk..eller är den i USA eller på något event uppåt i landet, där det blev bråk? Eller har han gett något till någon helt annans cashe?
Jag är inte insatt i GC men tror att det diskuterats tidigare i tråden om cachar i närheten (i relation till om GM kunnat lura ut LW med hjälp av en FTF eller något i den stilen) och man har kommit fram till att det inte varit något udda med någon cache kring mordet. Men vet inte om någon kontrollerat dem i efterhand. Får hoppas polisen, med tanke på vem de har häktad, har undersökt alla sådana spår noga nu.
Från början har det känts som bara "för mycket" att fallet skulle bära ett slags "tema" från geocaching. Lite för mycket galen förening a la Morden i Midsomer, men ju mer man följt tråden och läst om hur cachingen fortgått trots död och häktningar som om inget hänt, desto mer börjar man ju undra om dikten som överträffar verkligheten och om då motiv och tillvägagångssätt, samt undanröjande av bevis kan vara influerat av hobbyn som verkar så central i allt för de involverade.
Ifall något togs med till USA... De som är insatta i geocaching kan gärna få berätta mer om hur s k travel bugs fungerar då jag minns att det nämnts några gånger liksom att det upprepats om smycken samt att HD tog med sig något med avsikt att ta det till USA (trolig spekulation, någon föreslog Uppsala utifrån förkortningen US men det känns mindre troligt med redan till USA så nära inpå) från LWs barndomstrakter strax innan mordet. Sedan har det väl debatterats om när HD verkligen skrev den loggen då även den kan ha bakdaterats? Kring HDs USA-resa är det ju bara motsägelsefulla uppgifter och konstigheter så det är svårt att veta vad man ska tro på i det som postats om denna.
Utöver eventet i Sundsvall så har ju (ex-)makarna D rest tämligen frekvent sedan mordet. De resor som nämnts i tråden är utöver flertalet GC-resor inrikes både i norr och söder, USA, England (i samband med USA-resan ej bekräftat), Nederländerna/Amsterdam, Danmark (minns jag rätt?) och nu allra senast Island. Om de inte haft span på sig så har de med andra ord haft flera tillfällen att göra sig av med mindre föremål långt bort. Samtidigt, varför ta något från offret om det blir ett bevis de sedan måste anstränga sig för att bli av med inkluderat alla risker det medför att bli upptäckta? Enda anledningen jag kan komma på då är att det rör sig om föremål med stort symbolvärde, föremål som rent av kunnat trigga mordet, för någon eller båda av MGMs. Exempelvis, ifall SD gett något till LW som HD ansett borde varit hennes. Alternativt att de är så insnöade på geocaching att de skulle "gilla" att arrangera ett mord som en del i en GC-lek. Den ultimata mysten. Men har svårt att tro att två tillsynes normalfungerande människor skulle fungera så sjukt. Å andra sidan så kanske det är ett problematiskt grundantagande att göra om de nu är mördare, dvs att de är normalfungerande?