2019-09-01, 00:43
Medlem
Philomenas avatar
Trist att se tråden så hätsk och full av tjafs igen. Såklart är vänner till HD och SD besvikna och upprörda idag men för oss andra vill jag nog ändå tro att vi mest glädjer oss över att rättslig process går framåt kring ett fruktansvärt mord där offrets anhöriga svävat i ovisshet nog länge redan. Det tas steg framåt mot något slags början på avslut.

Om Team Davidsson är oskyldiga så kommer det väl nu om inte annat att bevisas då åklagare har att börja lägga upp alla korten på bordet. Om de är skyldiga så kan LW och hennes familj till sist få upprättelse.

Angående hot så är mitt intryck samstämmigt med T34Panzers, dvs att det finns saker som hänt så pass allvarliga att polis tagit detta på allvar. Oavsett vem detta drabbat och om man delar eller inte delar hens åsikt om mordet så vore det respektfullt att åtminstone vara överens om principen att det är illa med mordhot. Särskilt relaterat till att det begåtts ett brutalt mord som vissa i tråden lever nära IRL. Sedan är det ju ifall personer ej vågar skärmdumpa dessa hot, upp till var och en att avgöra om man tror att dessa hot existerat eller ej. Själv tror jag mer på uppgifterna om vissa hot än på uppgifterna om andra hot jag hört om.

Har f ö svårt för personkulten i tråden nu oavsett om någon är insatt eller trollar och påminner om att hur nyfikna vi än är att veta och se vem som ”haft rätt” och ”hur” och ”varför”.... så är ju utredningen ännu i ett känsligt läge. Jag hoppas att tråden inte får läckor från utredningen som skadar den eller förminskar värdet av vittnesmål eller bevis ifall alla involverade inte är hörda än. De som verkligen vet saker hoppas jag hellre delger polisen detta än oss i tråden och beaktar sekretess.

Gissar att det kan ta lång tid innan någon är dömd och vi får svar på det vi undrat. Kommer nog själv att ta en paus från tråden tills det lugnat ner sig eller fallet förts framåt i nästa steg. Lång dag idag men vill ändå ta med mig den positiva känslan av att utredningen iaf rör på sig nu! Vila i frid Lena och hoppas dina barn, föräldrar och andra anhöriga kan känna att rättvisan till slut vinner.
Citera
2019-09-01, 00:46
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller absolut med!
Det finns inga men i den frågan.

Kartläggning och hot av användare på flashback är mycket allvarligt med tanke på det i detta fall handlar det om ett mord.
För dessa personer som på ett eller annat sätt är i kontakt med de inblandade blir ju hoten inte bara ett tomt hot på ett anonymt forum.

Och som sagt, eftersom jag själv har råkat ut för en obegriplig sak, har jag blivit väldigt misstänksam. Och försiktigare. Och undrar, kan jag eller det andra kontot ha blivit kapade?

Vågar man skriva vad man vill?

Nu känns det lite lugnare i tråden..

.

Kanske är det lättare att förstå om man själv blivit utsatt för eller kommit i kontakt med någon som blivit direkt hotad. Att bli påhoppad i en tråd eller få ett otrevligt pm är en sak.

Men att få ett pm från en anonym avsändare, ja vi är ju alls bara anonyma nick här på fb, med uppgifter som visar att denne känner till din faktiska bostadsadress det är nåt helt annat. Dessutom i en tråd som länge handlade om ett olöst mord, med en GM som var på fri fot. Jag förstår inte hur det kan tolkas som nåt man s.a.s får räkna med.
Citera
2019-09-01, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo då det handlar om JG, en oskyldig som kontaktar sina vänner för att fråga varför de skriver som de gör. Knappast olaga hot eller vari ligger hotet att vilja veta varför människor beter sig på ett visst sätt?

Du vet bättre än så vad hot innebär. Och att JG inte är häktad. Påståendet handlade om att JG skulle hotat! Håller du verkligen med?

Du har missat "pointen", men orkar inte förklara.
Citera
2019-09-01, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
why123 håller med dig tydligen:

Jag tycker inte det är ok att leta upp och hota folk utanför FB.
Om det nu kan uppfattas som ett hot eller inte, är väl mer den som blir drabbad som kan avgöra det, alltså om hen känner sig hotad... Om det sedan kan räknas som hot i juridisk mening... Ingen aning... Jag tycker det ser lite klent ut...

Sedan håller jag i övrig med, ingen ska behöva bli hotad och ”skrämd” till tystnad här... Men blir ni verkligen rädda på allvar? Jag menar, folk som hotar är sällan dom man behöver vara rädd för, ofta mycket snack och lite verkstad... Sen när man vet vem det är som ”hotar” en med... Beroende på hur långt personen hade bott ifrån där jag bor, så hade jag inte haft några problem och åka och konfrontera människan... Det är fega människor som hotar...

Hot från anonyma personer däremot... Det kan jag förstå kan kännas väldigt jobbigt!
Citera
2019-09-01, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Patientjournallagen och HD hur det krockar, vill du utveckla ?

Jadå, så gott jag kan! Hojta till om ja är otydlig. Om någon mer juridiskt förståndig person än jag förstår vad jag vill ha sagt och kan förklara det bättre än jag så är det välkommet!
Jag får börja med något tänkbart först;
En utredande polis söker så mycket info som möjligt om en GM eller MGM. Hälsa lär väl vara en naturlig del att undersöka närmare?
Om jag förstått åtminstone en skribent här i tråden så finns det tecken på att HD:s psykiska hälsa påverkades negativt ungefär vid samma tidpunkt som mordet på LW.

Det är ett intressant spår att följa upp, tycker jag. Det kan kanske även vara så att polisen funnit både stämningshöjande (SSRI/SNRI) likväl som lite tyngre ångestdämpare som diazepam (som JM menar att HD använder, även om jag är helt obekant med färgerna som JM menar att de olika styrkorna har på den svenska marknaden). Vid förhör så antar jag att polisen inte litar på vad en misstänkt för ett grovt brott svarar på frågor kring ohälsa och ev. medicinering. Det enda sättet för polisen att få rätt info är att begära ut journalen från sjukvården. Och jag vet att patientjournallagen är "stark" eller hur jag ska beskriva det.
Men finns det en lag som är starkare/trumfar en annan lag så går den före.
Om två lagar krockar med varann så utreds hur respektive lag ska tillämpas. Den ena lagen väger tyngre än den andra, med andra ord.
Så om en utredare verkligen vill veta när man började medicinera så lär journalen vara det säkraste stället att hitta info om förskrivning av läkemedel och måendet.

Om polisen har tillgång till journal och receptregister där det kanske står att den misstänkte uppsökt läkare veckan efter dådet, för nedstämdhet och kanske t.o.m. depression samt ångest, kan de ju ställa frågan om varför hon mådde dåligt just då. Och kanske hela tiden därefter. Eller så kanske en journal visar att den misstänkte haft dessa mediciner av och till i 10 år före dådet.
Jag tänker mig att det är en fråga som polisen kan ställa till HD hur som helst och spinna vidare på så gott det går om det är så att HD för första gången fick hjälp för sitt mående vid ungefär samma tidpunkt som LW blev mördad.

E du med på hur jag menar?
Citera
2019-09-01, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manda96
Bland patienter som sitter intagna på psyket, är det helt andra spelregler som gäller! Där ges stesolid i viss mån, beroende på hur illa läget är... Även en fet dos zyprexa kan bli aktuell om det vill sig illa, även Xanor... Det beror helt på, hur ”sjuk” den intagne är!

Inte en chans att personer med lite ”lätt hypokondri” ordineras stesolid till natten, inte en chans! Och att de senare skulle få detta på recept för fortsatt bruk... Löjligt... Isåfall kommer den läkaren bli av med sin legitimation tillslut... En hypokondriker är nog den sista man vill skriva ut bensodiazepiner till! KBT gäller för dessa, och kanske lite atarax, lergigan och någon SSRI eventuellt...

Du kan påstå hur mycket du vill att du har en ”anhörig”, som jobbar på psyk... Kunde inte bry mig mindre... Det du säger... Det stämmer inte!

Personen är översköterska, vilket är gott nog för mig, jag har aldrig pratat om att vara inbillnings-sjuk, jag skrev ordagrant hypo-kondria et persona immatura och det är en väsentlig skillnad det. Jag tycker att vi från och med nu lämnar flum-snacket åt sidan och fortsätter istället med att diskutera ➡mordet på Lena Wesström och JG samt SD och HD utan Diazepameranden.
Citera
2019-09-01, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är en vedertagen taktik att en åklagare inte avslöjar mer än hen behöver göra till den misstänkte. Det kan förstöra det fortsatta utredningsarbetet nämligen. Därför valde Hiding en häktning på skälig misstanke trots att hon anser att det finns ytterligare bevisning för sannolik misstanke.

Ja att det är en generell 'regel' förstår nog alla och envar: att polis/åkl i möjligaste mån vill behålla sitt kunskapsövertag gentemot den misstänkte pga utredningsmässiga anledningar.
Men att däremot inför häktningar välja att lägga sig på den lägre nivån är ju en lite annorlunda sak.
Om det nu är så 'vedertaget' varför är det då samtidigt så att det vanliga är att en åkl inför häktning anför sannolika skäl?
Som vid förra gången SD var på häktning?
Som vid denna gång?
Undrar bara.🤔
Citera
2019-09-01, 01:01
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Har inte sagt att deras känsla av obehag är fel men jag anser inte det JG gjort vara hot.
Precis som de kartlagda har rätt att känna obehag så har även JG rätt att känna sig kränkt över att hans s.k. vänner svärtar ner hans rykte bakom hans rygg. Han har sin fulla rätt att vilja kommunicera med sina s.k. vänner om varför de backstabbar honom.

Men vissa kan bara se saken ur ett perspektiv tydligen.

Är du rent snurrig?

VAR nånstans i konversationen svärtar någon ner JGs rykte?

Ta en titt på bilden en gång till så ser du att det inte handlar om JG överhuvudtaget.

Det handlar om att JG inte gillar att mirdidjul har en åsikt om SD!
Eller egentligen enbart håller med en annan postare.

Det är en helt annan sak.
En mycket stor skillnad.

Du har helt enkelt inte läst texten på skärmdumpen alls

Ta gärna en titt på bilden igen:

https://forumfiles.com/BdF18041n4/D9A640A7-B1F5-4655-B1E0-B3E708D19A53_jpeg
Senast redigerad av T34Panzer 2019-09-01 kl. 01:29.
Citera
2019-09-01, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Kanske är det lättare att förstå om man själv blivit utsatt för eller kommit i kontakt med någon som blivit direkt hotad. Att bli påhoppad i en tråd eller få ett otrevligt pm är en sak.

Men att få ett pm från en anonym avsändare, ja vi är ju alls bara anonyma nick här på fb, med uppgifter som visar att denne känner till din faktiska bostadsadress det är nåt helt annat. Dessutom i en tråd som länge handlade om ett olöst mord, med en GM som var på fri fot. Jag förstår inte hur det kan tolkas som nåt man s.a.s får räkna med.

Vad många missar, tror jag, att det sk förtäckta hotet består i att man blir kontakta på ett sätt som låter mottagaren förstå att avsändaren vet Exakt vem man är.

Det är subtilt. I klartext står inget.
Citera
2019-09-01, 01:05
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Jadå, så gott jag kan! Hojta till om ja är otydlig. Om någon mer juridiskt förståndig person än jag förstår vad jag vill ha sagt och kan förklara det bättre än jag så är det välkommet!
Jag får börja med något tänkbart först;
En utredande polis söker så mycket info som möjligt om en GM eller MGM. Hälsa lär väl vara en naturlig del att undersöka närmare?
Om jag förstått åtminstone en skribent här i tråden så finns det tecken på att HD:s psykiska hälsa påverkades negativt ungefär vid samma tidpunkt som mordet på LW.

Det är ett intressant spår att följa upp, tycker jag. Det kan kanske även vara så att polisen funnit både stämningshöjande (SSRI/SNRI) likväl som lite tyngre ångestdämpare som diazepam (som JM menar att HD använder, även om jag är helt obekant med färgerna som JM menar att de olika styrkorna har på den svenska marknaden). Vid förhör så antar jag att polisen inte litar på vad en misstänkt för ett grovt brott svarar på frågor kring ohälsa och ev. medicinering. Det enda sättet för polisen att få rätt info är att begära ut journalen från sjukvården. Och jag vet att patientjournallagen är "stark" eller hur jag ska beskriva det.
Om två lagar krockar med varann så utreds hur respektive lag ska tillämpas. Den ena lagen väger tyngre än den andra, med andra ord.
Så om en utredare verkligen vill veta när man började medicinera så lär journalen vara det säkraste stället att hitta info om förskrivning av läkemedel och måendet.

Om polisen har tillgång till journal och receptregister där det kanske står att den misstänkte uppsökt läkare veckan efter dådet, för nedstämdhet och kanske t.o.m. depression samt ångest, kan de ju ställa frågan om varför hon mådde dåligt just då. Och kanske hela tiden därefter. Eller så kanske en journal visar att den misstänkte haft dessa mediciner av och till i 10 år före dådet.
Jag tänker mig att det är en fråga som polisen kan ställa till HD hur som helst och spinna vidare på så gott det går om det är så att HD för första gången fick hjälp för sitt mående vid ungefär samma tidpunkt som LW blev mördad.

E du med på hur jag menar?

Vid mordutredningar får vi lämna ut information om patienter trots sekretessen. Eller vad är din fråga? Jag är så sömnig nu.
Citera
2019-09-01, 01:06
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
. Vid förhör så antar jag att polisen inte litar på vad en misstänkt för ett grovt brott svarar på frågor kring ohälsa och ev. medicinering. Det enda sättet för polisen att få rätt info är att begära ut journalen från sjukvården. Och jag vet att patientjournallagen är "stark" eller hur jag ska beskriva det.

När det gäller misstanke om brott som är så allvarligt att det kan ge straff på minst ett års fängelse har vårdpersonal rätt att bryta mot tystnadsplikten genom att göra en polisanmälan om brottet och svara på frågor från polis, åklagare och domstol. Exempel på sådana brott är mord, våldtäkt och grov misshandel.”

https://www.vardgivarguiden.se/Patientadministration/Patientens-stallning/Tystnadsplikt-och-sekretess/
Citera
2019-09-01, 01:09
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det intressanta är väl mer hur hon tror att det har gått till, eller åtminstone vilken bild hon vill ge av hur det skall ha gått till. Och här är det väl ingen tvekan om att hon har bytt teori nu, från att SD skall ha mördat LW själv, till att SD och HD mördar LW tillsammans. Sedan exakt hur säker hon är på sin sak kanske är svårt att fånga i de här formella misstankegraderna.

Den teorin har Hiding haft länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in