2019-09-19, 15:00
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
"Peter Springare, polis och frimurare"
https://civilkurage.org/2017/03/05/peter-springare-polis-och-frimurare/

Där satt den! Fallet är löst!
Citera
2019-09-19, 15:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vilka bekräftade uppgifter har vi?
Det har ju för sjutton inte kommit ut några bekräftade uppgifter nästan.

Och eftersom detta är ett anonymt forum, får vi uppgifter från tråden som man annars inte kan få via media.
Flera personer som har anknytning till de berörda och några som har källor som har insyn i utredningen. Några säger sig ha både och.

Hur ska vi göra?

Tycker du att vi ska spekulera med enbart det vi fått från media?
Min tro är att tråden då hade varit död för länge sedan.
Det är ett forum där vi har rätt att spekulera.

Eller kan man få spekulera utifrån det som vi fått till tråden, men då genom att visa varifrån man har fått sina uppgifter?
Det finns egentligen ganska omfattande faktauppgifter nu som rör omständigheter kring LW:s försvinnande och död, och det finns också en stor mängd säkra och bekräftade uppgifter om olika personer som diskuteras här.

Men det jag tror att du syftar på när du beklagar dig över att det saknas bekräftade uppgifter är väl sådant som skulle kunna tänkas visa på en koppling mellan SD och mordet på LW. Det finns dock en del sådant också:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Draifos 2019-09-19 kl. 15:43.
Citera
2019-09-19, 15:10
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, jag känner igen den diskussionen. Men jag minns inte något om ursprunget.
Nu har Sh.Holmes skrivit en mängd inlägg, så jag vet inte om det går att finna så lätt.

Tror att hen skrev det för ungefär ett år sedan redan men håller med dig, tråden är lång nu och i det närmaste omöjlig att blicka över för att finna enskilda inlägg från de som postat mycket. Och som jag minns det så skrev hen inte mer utförligt än så heller. Jag själv har stött mina spekulationer på det uttalandet några gånger men har inte heller haft något mer konkret att gå efter.
Citera
2019-09-19, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Nej,SD hade inte HD.Det handlade om allt han byggt upp.Hus ekonomi m m.Det yttre.
(Sen om de sov i separata sovrum och aldrig kramades är en helt annan sak )En sådan man tänker ju så.Lw anmälde ofredande osv Hon anmälde så klart inte otrohet.Vet inte vad tanken med det var..Kanske att HD skulle få reda på deras kontakt då via brev från polisen?Bara för at LW anmält Sd betyder det inte att det är ett enkelt beslut att sluta träffas.Det tar tid.Därför skedde inte mordet tidigare.Så tror jag.

Skrev just det du svarade på...LW anmälde inte för att HD skulle få veta..hon anmälde ofredande och misshandel!!!
LW uppgav dessutom att hon var orolig att det skulle bli värre!!! Så varför skriver du att hon anmälde för att HD skulle få veta, det är långsökt, hade LW velat att HD skulle veta hade hon garanterat gjort det tidigare när hon fortfarande planerade en framtid med SD, ELLER HUR,!!!
Vid tiden för anmälningarna var LW rädd att det skulle bli värre...DÅ hade hon tröttnat redan, hajjaru??
LW var 45, inte 15 år...en idiot vill man bli av med...hon behövde inte kasta ut honom, de levde inte ihop och han var gift dessutom..och HD var inte till någon hjälp trots att hon visste om allt....!!!
Det borde räckt att HD visste och allt borde då logiskt upphört.......
Jag får en känsla av att HD faktiskt inte brydde sig, på det sättet att hon ens var svartsjuk, det finns inga uppgifter om att hon varit svartsjuk i tråden vad jag minns...bara att hon BORDE vara det, inte sant?
Citera
2019-09-19, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo som jag har uppfattat det så svalnade Lenas känslor självklart för SD efter ofredande anmälan och ännu mer efter bilincidenten. Men som så många andra kvinnor i nära relationer kunde hon inte bryta sig loss från honom direkt efteråt. De fortsatte träffas ett tag till efter anmälningarna tror jag eftersom det har framkommit uppgifter från bekanta till Lena att hon skämdes över att hon inte kunde lämna honom trots hans våldsamma och hotfulla beteende.

LW kan ha känt att hon ville ha svar på vissa frågor för att sedan kunna bryta sig loss från SD med ro i själen. Det var antagligen därför hon vägrade lämna bilen då han ville kasta ut henne därifrån - med påföljande misshandel i denna. Men SD KUNDE inte ge henne svar. Ville inte. Det blev en maktkamp som slutade på det mest tragiska sätt med flera inblandade, på ena eller andra sättet. Att detta ens kunde leda till mord är obegripligt. Iaf i mina ögon.

Eller har jag missat nåt annat viktigt? Vad?
Senast redigerad av zilvereko 2019-09-19 kl. 15:50.
Citera
2019-09-19, 15:18
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Frågan var varför du ljuger om vad Sh.Holmes har skrivit.
Sedan jag ställde frågan till dig om var han har skrivit det så har du svarat på helt andra frågor.
Du kan väl visa inlägget av Sh.Holmes (om det inte var något du bara ljög ihop)

Vad är det du vill veta?
Citera
2019-09-19, 15:23
Medlem
Citat:
Jo som jag har uppfattat det så svalnade Lenas känslor självklart för SD efter ofredande anmälan och ännu mer efter bilincidenten. Men som så många andra kvinnor i nära relationer kunde hon inte bryta sig loss från honom direkt efteråt. De fortsatte träffas ett tag till efter anmälningarna tror jag eftersom det har framkommit uppgifter från bekanta till Lena att hon skämdes över att hon inte kunde lämna honom trots hans våldsamma och hotfulla beteende.

Vilket tyder på att HD inte hade någon större makt över vad som pågick, och förmodligen inte ens brydde sig ett skit...så varför stannade SD hos HD...vägrade han släppa taget om HD?
Såg egentligen HD sin chans att slippa SD när allt uppdagades, tänker på uppgiften att HD pratat flera år innan om att lämna SD?
Handlar allt om SD SD, SD behov, SD vill ha, SD bestämmer? Han bestämde sex år och plötsligt får han inte bestämma något? Båda korthusen föll ?
Citera
2019-09-19, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Skrev just det du svarade på...LW anmälde inte för att HD skulle få veta..hon anmälde ofredande och misshandel!!!
LW uppgav dessutom att hon var orolig att det skulle bli värre!!! Så varför skriver du att hon anmälde för att HD skulle få veta, det är långsökt, hade LW velat att HD skulle veta hade hon garanterat gjort det tidigare när hon fortfarande planerade en framtid med SD, ELLER HUR,!!!
Vid tiden för anmälningarna var LW rädd att det skulle bli värre...DÅ hade hon tröttnat redan, hajjaru??
LW var 45, inte 15 år...en idiot vill man bli av med...hon behövde inte kasta ut honom, de levde inte ihop och han var gift dessutom..och HD var inte till någon hjälp trots att hon visste om allt....!!!
Det borde räckt att HD visste och allt borde då logiskt upphört.......
Jag får en känsla av att HD faktiskt inte brydde sig, på det sättet att hon ens var svartsjuk, det finns inga uppgifter om att hon varit svartsjuk i tråden vad jag minns...bara att hon BORDE vara det, inte sant?
Hon borde ha tänkt på det lite tidigare innan hon gick till en upptagen man.Lätt att vara efterklok.
Citera
2019-09-19, 15:33
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Att HD har angett ett falskt alibi kanske var det som gjorde att utredarna började bli misstänksamma mot henne också därav häktning på skälig nivå efter att de grävt och funnit andra graverande omständigheter?

Absolut kan det vara en av anledningar. Utredarna har med all säkerhet förhört HD tidigt i utredningen och då har också förmodligen HD presenterat ett alibi. Det kan vara uppgifter på att alibit inte stämde med hennes uppgifter i förhör rörande detta, som blev startgropen till HD-vändningen i utredningen.
Citera
2019-09-19, 15:35
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ducell
Någon som kollat Lenas sons cashe som Stefan fixade(var det inte på sonens födelsedag? Alltså lenas dödsdag året innan.)
Men inte kan väll någon vara så sjuk..eller är den i USA eller på något event uppåt i landet, där det blev bråk? Eller har han gett något till någon helt annans cashe?

Jag är inte insatt i GC men tror att det diskuterats tidigare i tråden om cachar i närheten (i relation till om GM kunnat lura ut LW med hjälp av en FTF eller något i den stilen) och man har kommit fram till att det inte varit något udda med någon cache kring mordet. Men vet inte om någon kontrollerat dem i efterhand. Får hoppas polisen, med tanke på vem de har häktad, har undersökt alla sådana spår noga nu.

Från början har det känts som bara "för mycket" att fallet skulle bära ett slags "tema" från geocaching. Lite för mycket galen förening a la Morden i Midsomer, men ju mer man följt tråden och läst om hur cachingen fortgått trots död och häktningar som om inget hänt, desto mer börjar man ju undra om dikten som överträffar verkligheten och om då motiv och tillvägagångssätt, samt undanröjande av bevis kan vara influerat av hobbyn som verkar så central i allt för de involverade.

Ifall något togs med till USA... De som är insatta i geocaching kan gärna få berätta mer om hur s k travel bugs fungerar då jag minns att det nämnts några gånger liksom att det upprepats om smycken samt att HD tog med sig något med avsikt att ta det till USA (trolig spekulation, någon föreslog Uppsala utifrån förkortningen US men det känns mindre troligt med redan till USA så nära inpå) från LWs barndomstrakter strax innan mordet. Sedan har det väl debatterats om när HD verkligen skrev den loggen då även den kan ha bakdaterats? Kring HDs USA-resa är det ju bara motsägelsefulla uppgifter och konstigheter så det är svårt att veta vad man ska tro på i det som postats om denna.

Utöver eventet i Sundsvall så har ju (ex-)makarna D rest tämligen frekvent sedan mordet. De resor som nämnts i tråden är utöver flertalet GC-resor inrikes både i norr och söder, USA, England (i samband med USA-resan ej bekräftat), Nederländerna/Amsterdam, Danmark (minns jag rätt?) och nu allra senast Island. Om de inte haft span på sig så har de med andra ord haft flera tillfällen att göra sig av med mindre föremål långt bort. Samtidigt, varför ta något från offret om det blir ett bevis de sedan måste anstränga sig för att bli av med inkluderat alla risker det medför att bli upptäckta? Enda anledningen jag kan komma på då är att det rör sig om föremål med stort symbolvärde, föremål som rent av kunnat trigga mordet, för någon eller båda av MGMs. Exempelvis, ifall SD gett något till LW som HD ansett borde varit hennes. Alternativt att de är så insnöade på geocaching att de skulle "gilla" att arrangera ett mord som en del i en GC-lek. Den ultimata mysten. Men har svårt att tro att två tillsynes normalfungerande människor skulle fungera så sjukt. Å andra sidan så kanske det är ett problematiskt grundantagande att göra om de nu är mördare, dvs att de är normalfungerande?
Citera
2019-09-19, 15:36
Medlem
Vännen J vet garanterat hur detta gått till.
SD har anförtrott sig till honom i förtroende.Han har inte orkat bära det ensam.
J var den förste att "bekräfta" att det var LW de hittat.Anledningen til att J skrev så på sin FB sida var för att han var tvungen att släppa på det inre trycket.Det finns gränser för hur mkt man kan bära på inom sig.
J ville hindra vännerna från eftersök.
På så sätt är han inblandad och det är skyddande av brottsling. Han visste redan om att hon var död när hon var försvunnen.
Amerikaner tänker lite annorlunda.. De är mkt måna om äktenskapet och ogilar otroheter.J ser LW som ett intrång i deras äktenskap.Han tycker LW får skylla sig själv som la sig i deras äktenskap.
Så tror jag
Citera
2019-09-19, 15:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag vet inte hur det förhåller sig men har själv i minne att Holmes ganska tidigt nämnde att JG kände HD först, alternativ stod HD närmre än SD initialt som vän. Detta när tråden diskuterade JGs reaktion kring den uppdagade otroheten vilket gjort mig rejält förvirrad både en och två gånger (hur JG väljer sida och moraliserar tillsynes över bara den ena parten i otroheten men inte den andra).

Här är några inlägg om HD och JG, men dessa ger inget svar vad jag kan se om vem som kände vem först/mest. Det finns så mycket skrivet och det är så många inlägg att leta bland.

Citat:
Ursprungligen postat av crawly
JG och HD var ute på tu man hand (utan SD) dagarna innan mordet. Har det skett en brytning mellan SD och JG i samband med skilsmässan också? Nån som vet? Jag har fått för mig att det var SD och JG som var kompisar, och att HD bara följde med SD vid de tillfällen de var ute.

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nej ingen brytning mellan JG och SD, JG verkar nästan hjärntvättad då han uppträder obrottsligt lojalt trots att han inte kan veta. Eller kan han?
Hade jag en kompis som blivit anmäld för misshandel och ofredande av min tjejkompis hade jag iaf undrat vad f*n han sysslade med och sagt upp bekantskapen. Men inte JG...

Kort svar, JG och HD är lika goda vänner som tidigare

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag ska försöka svara så bra jag kan, utan att spekulera.
1. LW, JG, SD var en trio som åkte ut och cachade och hade roligt. JG fick inget veta om deras affär och kände sig sviken när det kom fram, också att de cachade mycket på tu man hand. Inte kul att känna sig som tredje hjulet. Trion bröts upp.

2. SD´s otrohet var ett svek mot JG då JG var god vän med HD, för vad skulle JG göra nu, berätta för HD eller ljuga för SD´s skull?

3. JG reagerade mycket kraftigt på att LW som pastor och troende betedde sig så omoraliskt. SD var ju inte ansvarig på samma sätt inför sin tro eftersom han inte hade någon, han ljög och bedrog ju bara HD. LW´s beteende var ett grundskott på hela kyrkan och den moraliska värdegrund den ska stå för.

Under en stekande sol, och ovanpå knakande isar loggade jag och Softpocahontas denna serie. Hon hade haft en trasig kropp under vintern, så det var med kryckor, broddar och möda hon tog sig runt, men alla burkar fanns på sina platser och vi kunde även få oss en sista rejäl fika med nybryggt i naturen. Det här kom att bli vårt sista lite större GC-projekt. Hoppas du har det bra där du är nu, Soft. Och tack CO för cachen.

Finner inga spår av att LW loggat dessa, det skulle hon aldrig missa, geocache knarkare som hon var
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in