[quote=Timeout|68742537]För rån och bedrägeri får Olafsen inget längre straff och det börjar bli kallt ute och många kriminella, speciellt bostadslösa, sitter gärna inne över vintern så då borde han komma fram frivilligt.
Men OM det är så att Olafsen är skytten så är det troligare att han håller sig undan så länge han kan för då blir det ett långt straff.[/QUOTE
Nej, hata slumpen. Men försök att inte blanda in en massa kringpersoner. Det är svårt ändå att hålla ihop den här historien. Ang Olaf*sen och ett litet land som Sverige, så är det, om du jämför med andra europeiska länder, ganska stort till ytan. Han kan i princip ha brutit sig in i ett övergivet torp mitt ute i skogen. Å andra sidan har polisen folk att snacka med som kan sätta dom på spåren. Svårt att veta när de inte läcker minsta lilla. Men jag tror det bara är en tidsfråga att röka ut honom.
Ja blir det en fup av det här till slut så lär vi få höra hela härliga gängets version av vad som pågått kring huvudpersonerna.
Det bästa sättet allmänheten nu kan hjälpa polisen är väl att hålla utkik efter Freddan och då vore det ju fint med en opixlad bild. Ännu ej misstänkt för mordförsök men ju efterlyst för annat. Så får han ge sin version och har vi fel så vet vi då det.
Hur funkar det i Norge är det samma där att pass- och körkortsfoton är sekretessbelagda?
Om han nu har sådana handlingar från Norge vill säga så kanske nån vill hjälpa till med den saken. Long shot jag vet men ännu har ingen hittat bild i nån fup eller dylikt. Lite intressant vore det att få ett ansikte på honom och FRAMFÖRALLT på KL som också måste finnas med i nån utredning. Kvällspressen har ju foton så kom igen nu! Lite cred blir det väl till den som hittar hoppas jag.
Det gissade jag på för flera dagar sedan. Efternamn08 kanske vet mer. Tror även Fredrik vistats på psyket. Det baserar jag endast på rykten, har inte fakta.
Inget jag kunde se i någon fup men många missbrukare brukar hamna på St:Göran med jämna mellanrum
Ja blir det en fup av det här till slut så lär vi få höra hela härliga gängets version av vad som pågått kring huvudpersonerna.
Det bästa sättet allmänheten nu kan hjälpa polisen är väl att hålla utkik efter Freddan och då vore det ju fint med en opixlad bild. Ännu ej misstänkt för mordförsök men ju efterlyst för annat. Så får han ge sin version och har vi fel så vet vi då det.
Hur funkar det i Norge är det samma där att pass- och körkortsfoton är sekretessbelagda?
Om han nu har sådana handlingar från Norge vill säga så kanske nån vill hjälpa till med den saken. Long shot jag vet men ännu har ingen hittat bild i nån fup eller dylikt. Lite intressant vore det att få ett ansikte på honom och FRAMFÖRALLT på KL som också måste finnas med i nån utredning. Kvällspressen har ju foton så kom igen nu! Lite cred blir det väl till den som hittar hoppas jag.
Pressetiken säger nej. Det är väldigt ovanligt att man lägger ut bilder innan någon är dömd, och inte alltid ens då. Men är killen efterlyst så kommer det nog bli opixlat lite framöver. På KL lär det inte komma nån bild alls, med tanke på att det finns barn att skydda även framöver.
Efterlysningen är kanske med i Efterlyst imorgon kväll?
En sak jag saknar i den här tråden är bilder. Är det verkligen ingen som lyckats skaka fram en bild föreställande KL? Sedan denne FO, har inte heller han fastnat på någon bild?
Är det för övrigt säkert att FO är den person polisen söker, eller är det bara något man tror här i tråden?
Jag blir helt galen på detta och snart beger jag mig ut i Stockholm och letar på plats istället för att använda Google Street som saknar alla vinklar på husen.
Men följande vet vi:
* En del av intervjun hölls på Urban Deli i Sickla. Var två stycken i tråden som pejlade in oljan och sen plats för restaurangen. Jag har kollat på bilder inifrån och håller helt med dem kring detta.
* Om en del av intervjun gjordes i Sickla så tror jag att delen utomhus gjorde i närheten. Jag tror inte KL och Aftonbladet åkt runt en massa.
* Jag tror fortfarande att uteplatsen är nära något allmänt område som skola, kyrka, företag etc. Främst pga hur välskött om omvårdnad den är. Är sällan så i brf föreningar.
* Det är INTE en askkopp vid entrén utan det är en stolpe av nått slag och sen cykelställ.
* Ovanför entrén är det typ ett ”tak”.
* Jag har ändrat mig om byggstilen - tycker den mer påminner om 50-talet (även om det finns liknande hus från nästan alla årtionden...)
* Det finns sjukt mycket röda byggnader med tegelfasad i Sickla centrums närområde.
Håller med om att tråden är ensidig och tyvärr även obalanserad – det är en "vi mot dom"-mentalitet mellan två läger som antingen supportar HOL eller KL, vilket inte främjar diskussionen utan gör tråden ganska dryg att plöja igenom. Det är ytterst få inlägg på dessa otroliga 600+ sidor som diskuterar nyanserat och ännu färre som framför intressanta vinklar och tankegångar (även om det är bättre i perioder). Om man hade raderat alla redundanta inlägg hade tråden nog kortats ned med minst hälften.
Ett tips är att högerklicka på citera-knappen och välja öppna i ny flik. Då kan du låta fliken ligga öppen och vänta tills du läst ikapp, vilket betyder att du kan bespara dig själv mödan att skriva, och bespara tråden fler redundanta inlägg.
OM det är han som är skytten, OM är någon som pekat ut honom och OM denna någon är Karin, ja då kanske han kvittrar. Ser dock inget som tyder på att detta skulle vara fallet? Videon i din länk presenterar (än en gång) att KL i polisförhör pratat om en teori om att någon av HOL:s klienter skulle vara skyldig, och involverad i organiserad brottslighet. Menar du (som användaren Castorchamp framför) att FO är denna klient, via att han har förbindelse till de inblandade i mejl-fallet? Finns det något som tyder på att FO skulle ha kopplingar till organiserad brottslighet, utöver att han begått kriminella handlingar?
"vi mot dom"-mentalitet mellan två läger som antingen supportar HOL eller KL handlar det INTE om.
För min del så har jag sökt och sökt och inget hittat på HOL men mycket på Karin.
Om Vi ska stå för dom som håller sig till dom fakta som har kommit fram i tråden som antingen är trovärdiga eller kan befästas med länkar till domar och annat så är jag en Vi.
Dom handlar för min del om dom som spekulerar på ett sånt sätt så att deras inlägg tas för sanningar och dom är totalt faktaresistenta om bl.a hur HOL fick vårdnaden eller besittningsrätten till lägenheten, där kommer gång på gång rena lögner.
Som jag skrev tidigare.
"När man spekulerar, lägger upp scenarion och teorier så ska det vara många om, kanske, eventuellt, kan det vara så att, troligen, eller i frågeform.
Jag ser inget sånt varken i den huvudlösas eller ogräsets inlägg. Allt läggs fram som fakta och det lurar nya läsare i tråden som inte har följt den och dom blir lurade till att tro på rent nonsens."
Många går in och svarar på såna inlägg och försöker rätta dom och då blir tråden därefter.
Ett tips är att högerklicka på citera-knappen och det har jag gjort och då kom omedelbart anklagelsen att jag spammade tråden... gissa från vilka...
Har även blivit kallad för "Aktiebolaget Klipp och Klistra"... gissa av vilka... eller nej det vet du ju redan.
OM det är han som är skytten... Ja det vet ju ingen än så länge än kanske polisen.
Med tanke på Karins alla lögner som jag har läst om i domar så tar jag inget hon säger som någon sanning så jag spekulerar inte ens i vad hon menar för jag ser det som lönlöst.
Senast redigerad av Timeout 2019-09-18 kl. 21:59.
Pressetiken säger nej. Det är väldigt ovanligt att man lägger ut bilder innan någon är dömd, och inte alltid ens då. Men är killen efterlyst så kommer det nog bli opixlat lite framöver. På KL lär det inte komma nån bild alls, med tanke på att det finns barn att skydda även framöver.
Ja jag menar bild här till oss inte att pressen skulle kabla ut den. Bara så man får kika lite. Har de bilderna lär vi kunna få fatt på dem menar jag.
Jag blir helt galen på detta och snart beger jag mig ut i Stockholm och letar på plats istället för att använda Google Street som saknar alla vinklar på husen.
Men följande vet vi:
* En del av intervjun hölls på Urban Deli i Sickla. Var två stycken i tråden som pejlade in oljan och sen plats för restaurangen. Jag har kollat på bilder inifrån och håller helt med dem kring detta.
* Om en del av intervjun gjordes i Sickla så tror jag att delen utomhus gjorde i närheten. Jag tror inte KL och Aftonbladet åkt runt en massa.
* Jag tror fortfarande att uteplatsen är nära något allmänt område som skola, kyrka, företag etc. Främst pga hur välskött om omvårdnad den är. Är sällan så i brf föreningar.
* Det är INTE en askkopp vid entrén utan det är en stolpe av nått slag och sen cykelställ.
* Ovanför entrén är det typ ett ”tak”.
* Jag har ändrat mig om byggstilen - tycker den mer påminner om 50-talet (även om det finns liknande hus från nästan alla årtionden...)
* Det finns sjukt mycket röda byggnader med tegelfasad i Sickla centrums närområde.
Skulle nog säga att det mycket väl kan vara en askkopp av följande modell:
Huruvida något är en anklagelse kan visserligen diskuteras, men jag har sett ett flertal påståenden från dig avseende HOL som jag uppfattar ställa HOL i dålig dager.
Vad jag tror att många reagerar på är att du gör detta i väldigt många frågor, dvs vilken vinkel på fallet som än diskuteras så kommer det insinuationer från din sida om inte HOL är en skurk i just det avseendet också.
Det kan väl till och med vara nyttigt att i vissa fall gräva lite i ett brottsoffers handlingar för att utröna motiv etc., men sättet du fokuserar på HOL i negativt avseende i varenda fråga förefaller snarast tyda på en agenda (tyvärr närmast liknande en hatkampanj) än ett genuint intresse av allsidigt belysande av omständigheter.
Det blir iögonfallande absurt när ovan angivna sätt att insinuera och negativt utmåla helt saknar belägg, och i vissa fall är otroligt långsökta såsom att HOL skulle använt advokatbyråns växeltelefon för att swisha för knark.
Rent psykologiskt kan jag förstå dig om du uppfattar tråden vara orimligt hatisk mot KL och att du då önskar att bilden var mer nyanserad. Så kan jag också känna emellanåt. Jag tycker synd om KL i många avseenden. Då två fel tyvärr emellertid inte blir ett rätt, så skulle jag - förutsatt att min gissning här nu stämmer - råda dig att fokusera på att försöka balansera de inlägg som du uppfattar vara orimliga i förhållande till KL, och alltså inte dikta ihop spekulationer, scenarion och teorier mot HOL.
Det är möjligt att någon av dina spekulationer mot HOL skulle stämma i viss del, på samma sätt som det inte är osannolikt att jag skulle träffa en fågel om jag skjuter med hagelsvärm upp i skyn stup i ett. Det innebär dock inte att det är rimligt eller försvarligt att kasta skit eller skjuta hagel precis överallt.
Två. Fel. Blir. Inte. Ett. Rätt.
Det får snarast motsatt effekt.
Jag skrattade högt åt ditt inlägg om "Aktiebolaget Klipp och Klistra" då jag fann det väldigt roligt uttryckt och jag antar att jag får tacka dig för den komiken. (Utan att ta ställning i sakfrågan huruvida någon otillbörligt klipper och klistrar)
Sen tycker jag att vi övriga kan fundera på tonläget i förhållande till KL, som ibland synes omotiverat uppskruvat.
Ledsen för att detta inlägg måhända är off topic, men det känns viktigt för mig att försöka skapa en något bättre ton här, då jag förmodar att denna tråd läses av folk vars uppfattning av KL och HOL kan riskera återspeglas mot KL respektive HOL någon gång i framtiden.
Tack för ett välbalanserat inlägg värt stor eftertänksamhet.
Nu är inte teknik (datakunskap) "mitt ämne", de som känner mig tycker att jag skulle passa som en suverän happytester . Jag ska försöka svara utan att röra till det allt för mycket.
Det är inte bara jag som vill ha en lite närmare syn på HOL, vi är några stycken i alla fall. Och jag tror att anledningen till det (i alla fall för mig) är att sagan K.L. och HOL, är för bra för att vara sann. Speciellt för HOL som "vinner" hela tiden.
Nej, någon hatkampanj är det absolut inte från min sida. Men vissa här har ju lagt ut åtminstone delar av socialtjänstens bo&vårdnadsutredning (är inte sådant sekretessbelagt), och jag har läst rätt många av andra socialtjänstens "utredningar" och de kan inte tas som fakta. Jag ger ett exempel ur en helt annan socutredning:
"UT upplever hunden som valpig."
Hur tolkar du det? Det ger en insinuation av att hunden är utvecklingsstörd, något är fel på hunden. För om hunden var en vanlig valp, så skriver man det. Nu vet jag att det var en valp, 4 månader gammal. Men jag menar och vet, att man genom text som exemplet mitt, misstänkligör en människa/part i tvisten i sin utredning som lämnas in till domstol.
K.L. har nog aldrig förstått detta förrens hon själv hamnade på fel sida av skranket. Utmålad svart på vitt som en helt annan (hemsk) person. Det måste ha svidit ordentlig. Hon trodde säkert inte att HOL kunde vinna på sådana "lögner" om hennes person. Kanske omvärderar hon även äldre domar som hon dömt i, förd bakom ljuset, av texten "faktan".
Jag har aldrig påstått att HOL använt sitt kontors växeltelefon till knarkköp/swisch. Jag frågade om det kunde vara möjligt. Det kan ju vara lite smart att använda en telefon som flera använder, till sådant, menade jag, försvinna i mängden. Att sedan troligen Picasso gjort om min fråga till att hävda att det var ett påstående får stå för hen. Det är så det gänget för fram sin agenda, i denna tråd och i andra trådar, man förvandlar lite ord här och där, en fråga av en användare från "fel" sida blir vips ett påstående utan belägg. Jag bor i ett land som inte har swicsh, jag vet ingenting om det, bara att det används mycket i Sverige och tydligen både till det ena och andra. Det var en annan användare som tyckte att man skulle kolla knarklistan mot HOL, om du hittar mina sammanställningar av "bra" inlägg, så finns det inlägget där.
Sedan så är det ju rätt ovanligt att man anser sig behöva granska BO. Jag har nog inte sett någon sådan tråd förut.