Citat:
Ursprungligen postat av
nightbeast
Nej. Det enda det bevisar är ju att även troende kan ha intresse för vetenskap. Även påvens astronom, George Coyne tror ju på Big Bang ;-). Han hävdar ju även, helt korrekt att intelligent design inte är vetenskap utan en religiös övertygelse. Och som sådan bör den inte undervisas i de amerikanska skolorna, vilket även fastslagits juridiskt.
https://fof.se/tidning/2009/5/artikel/pavens-astronom-tror-pa-big-bang
Ja, det betvivlar jag inte. Det ingår väl i begreppet teist?
Nej, skapelseberättelser varierar mellan jordens folk och förändras även över tid. Att världen uppkommit ur kaos eller från ingenting genom gudomligt agerande är ett återkommande tema i många folks myter. Det gudomliga agerandet kan som i Bibeln och inom islam och bahá'í inskränka sig till en guds befallningar. Det kan också handla om en skapelse som framskrider och blir allt mer komplex i takt med att nya och fler gudar avlas från en ursprunglig urgud, som exempelvis Atum i det forna Egypten. Folk i Sydvästasien har haft många myter om att världen och allt liv har skapats av kropparna av urvarelser (vidunder, monster, titaner, etc) som besegrats och dödats av en yngre och mer människoliknande generation gudar. Vidare förekommer berättelser om världsägg. Källa: Wikipedia
Nu tycker jag faktiskt att du borde förkovra dig ;-)
Nej, de vetenskapliga data är korrekta. Inga brott mot naturlagarna kan observeras, vilket borde vara rimligt att förvänta sig om en gud inverkade i vår värld. Du pratar i nattmössan, som vanligt.
Vilka lögner?
Bara om man har livlig fantasi.
Nu fick jag nästan en tår i ögat (ironi). Jesus håller inte med dig. Hur ska vi behandla våra fiender?
"Är din fiende hungrig, ge honom bröd, är han törstig, ge honom vatten" (Ords 25:21).
"Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner." (Matt 5:44-45).
Det är mycket du inte förstår och på vilken nivå jag ska hålla det vet jag inte riktigt för att du ska förstå någorlunda bra. Han som kom på tanken om big bang var/är religiös, således påverkade ¨vetenskapen¨ inte hans tro och övertygelse, således är big bang en bekräftelse på Gudomligt ingripande än motsatsen. Det säger sig självt att om denna tanken hade stridigt emot tro och religionen så hade vederbörande övergett sin tro. Använder du inte alls ditt förstånd`?
Du påstår att jag ljuger och att du talar sanning och jag säger, låt oss nedkalla universums, Guds förbannelse över den som ljuger i diskussionen mellan mig och dig gällande Gud. Istället för att dra in Jesus och kärlek här bör du, om du talar sanning, anta detta och nedkalla universums förbannelse över den av dig och mig som ljuger om Gud.