Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
"Tycka vad man vill om aborter?" Så cyniskt.
Vore det inte mer cyniskt att snarare inte ha rätt att tycka vad man vill? Just det, glömde nästan bort att ditt gudsrike motsvarar Nordkorea. En totalitär stat (diktatur) där alla ska vara robotar och blint lyda ledaren. När du väl hamnat där kan du inte lämna, som individ räknas du inte utan ingår enbart som en del av något större. Uppgiften är att ständigt lovprisa skaparen, som sett till att din tillvaro är så underbar jämfört med livet på jorden. Du övervakas ständigt av denne skapare, som genom sin kärlek till just dig övervakar på ett snällt sätt. Vill man uppleva hur kristna i himlen kan tänkas ha det, så är troligen Nordkorea det närmsta man kan komma. (Denna syn är framhållen av Hitchens, och jag tycker det är mycket talande beskrivning).
Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Gud är inte och kan inte ens vara ond. Vi kristna diskuterar inte störda gudsbegrepp som hävdar Gud vara ond - det får du göra med någon annan. Vi kan diskutera varför Gud verkar också i olyckan, så att han kvantitativt (men naturligtvis aldrig någonsin kvalitativt) kan sägas orsaka olycka. Ondskan, den från Gud bortvända kvaliteten står djävulen, hans änglar och människor för. Resultatet blir dålig när en i sig god timmerman har en usel yxa i handen. Not his fault!
Alla dessa efterrationaliseringar i hopp om att lösa bibelns självmotsägelser alltså! Vi tar det igen:
""jag är HERREN och eljest ingen, jag som danar ljuset och skapar mörkret, jag som giver lyckan och skapar olyckan. Jag, HERREN, är den som gör allt detta." (Jesaja 45:6-7). Notera det (av mig) fetade i bibeltexten. Det står alltså uttryckligen att han skapar olyckan. Att vifta bort självmotsägelser i termer som
"störda gudsbegrepp" duger inte. Och sen så kan man ju också undra varför en allsmäktig gud skapar änglar (Satan), som han vet kommer göra uppror mot honom, och lura hela mänskligheten i fördärvet? Svårt att se något "gott" i detta. Gud måste således vara orsaken till ondskan.