2019-09-18, 01:16
Medlem
Kumabjorns avatar
Har för mig att de har något slags stående order om att de är skyldiga att försvara statens egendom, även till priset av sina egna liv. Men de är nog endast utrustade med småkalibriga vapen.

Att ryssarna gick in så pass offensivt tycker jag nog är en indikation på att Moskva väntat på ett tillfälle att få sätta någon form av press på Pyongyang, men till vilket syfte återstår naturligtvis att se.
Citera
2019-09-18, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Har för mig att de har något slags stående order om att de är skyldiga att försvara statens egendom, även till priset av sina egna liv. Men de är nog endast utrustade med småkalibriga vapen.

Att ryssarna gick in så pass offensivt tycker jag nog är en indikation på att Moskva väntat på ett tillfälle att få sätta någon form av press på Pyongyang, men till vilket syfte återstår naturligtvis att se.

Ryssarna har enligt Tass och Interfax fört ”56 st kriminella Nordkoreaner” och alla båtar, till hamnen i Nakhodka.

Måste varit fråga om handeldvapen, och inte kanoner, då ingen verkar avliden.

Nordkoreas Charge D’affaires lämnade Ryska UD I tysthet - inga kommentarer, men lovade framföra klagomålen till Pyongyang.

Kommer någon officiell förklaring från Pyongyang öht, är det väl lögner och svammel, som vanligt.
Citera
2019-09-18, 03:36
Medlem
Kumabjorns avatar
Intressant är ju att Putin har en helt annan taktik gentemot Pyongyang än Trump. Inte underligt att en massa länder passar på att flytta fram sina positioner när de upptäckt vilken cirkus som råder i Oval Office.
Citera
2019-09-18, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Det osubventionerade priset för 1 kg ris är i runda slängar 5000 nordkoreanska won. 100 won för tre kg är närmast en symbolisk summa. Jämför t ex med att det kostar 5 won (=0,5 öre) att åka tunnelbana i Pyongyang som också är hårt subventionerat.

Sedan antar jag att du refererar till Arcosinus' inlägg om vad det skulle kosta att producera en missil med europeiska löner etc. och att Nordkorea alltså istället skulle ha kunnat köpa ris för motsvarande summa. Arcosinus själv förstod ju aldrig hur korkad denna jämförelse var, men man hade ju hoppats på att andra kanske skulle inse dess orimlighet...

Drar man sedan långtgående slutsatser utifrån detta så står man där fortfarande lika dum som man gjorde innan, som ett offer för simpel propaganda. Och naturligtvis skrockar Lemmor belåtet fast han antagligen egentligen kan räkna betydligt bättre än så...

Jag hajade dessutom till över ditt tidigare inlägg:

Här verkar du istället ha fallit för japansk propaganda. Övningarna runt Dokto sker regelmässigt två gånger per år. Den nu i höst var den största någonsin och uttrycket "liten snabbinkallad flottövning" är alltså direkt falskt. Och naturligtvis skrockade Lemmor belåtet även denna gång...

Uppgifter från nordkoreansk media är ofta hårt vinklad och ibland rent falsk men tro inte att vi i västerländska liberala demokratier är ett dugg bättre! Är ämnet det minsta kontroversiellt faller sanningen vanligen helt platt och får ge plats åt diverse agendor och ren propaganda. Och en av källorna tycks för övrigt vara just Lemmor...

Den skrockande Lemmor, skrockar belåtet vidare!

Fascinerande, att vi nu fått en eminent Nationalekonom med Nordkoreanskt bondförnuft i tråden.

Tillåt mig ställa en så kallad rak fråga:
Vilket av universiteten i Pyongyang har Du avlagt studierna i Juche ekonomi vid?

Det måste vara där Du fått de makalöst snurriga ideerna och nyckeltalen, med självförsörjningskalkyler som skulle göra självaste Joakim Von Anka, både kåt och glad!

Ja jisses, man upphör aldrig att bli förvånad!
Citera
2019-09-18, 04:14
Medlem
Citat:
Intressant är ju att Putin har en helt annan taktik gentemot Pyongyang än Trump. Inte underligt att en massa länder passar på att flytta fram sina positioner när de upptäckt vilken cirkus som råder i Oval Office.

Putin, såsom auktoriserad maffialedare och skoningslös ekobrottsling, vet exakt hur man måste behandla sina gelikar i regionen, nämligen med deras egen medicin och hårda nypor.

Det är det enda språk som har verkan, Trumps flata dagispedagogik funkar inte på Kim.
Citera
2019-09-18, 04:49
Medlem
Nu är det nog extra turbulent för cirkusdirektören i Oval Office.

Efter drönarattacken mot Saudis oljeproduktion, och de beslut som nu måste fattas:

1. Motattack mot Iran eller ej.

2. Gjuta olja (förlåt) på situationens vågor genom fortsatt diplomati.

3. Eller göra ingenting.

Sitta ned med opiumrökarna i Tehran verkar ju uteslutet, dom har ju stängt dörren.

Trump såg inte ut som någon med en klar agenda och förhandlingspappren i ordning vad gäller det nya mötet med Kim och Nordkorea om några veckor, vid intervjun från WH igår. Faktiskt första gången Trump såg lite moloken ut.

Detta kan ha en negativ inverkan på förberedelserna inför mötet med Kim.
Citera
2019-09-18, 11:37
Medlem
Kumabjorns avatar
Ser ut som om Sydkorea drabbats av svinpesten. Vid Paju som ligger tätt till gränsen mot Nordkorea. Biologisk krigföring, eller ren otur?
Senast redigerad av Kumabjorn 2019-09-18 kl. 11:39.
Citera
2019-09-18, 11:55
Medlem
Citat:
Ser ut som om Sydkorea drabbats av svinpesten. Vid Paju som ligger tätt till gränsen mot Nordkorea. Biologisk krigföring, eller ren otur?

Frågar Du ”Dom röda” i tråden, är det naturligtvis ren och skär otur. Alternativt de imperialistiska SVINEN, som med ont uppsåt, själva orsakat utbrottet.
Allt i syfte att eventuellt kunna anklaga Nordkorea.

Frågar Du mig, håller jag ingenting för otroligt, då det gäller den kriminella Nordkoreanska regimen, jag vet vad dom är kapabla till.

Men, då bör man ta hänsyn till, att jag är ”Yrkesskadad” sedan många år!
Citera
2019-09-18, 13:03
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Frågar Du ”Dom röda” i tråden, är det naturligtvis ren och skär otur. Alternativt de imperialistiska SVINEN, som med ont uppsåt, själva orsakat utbrottet.
Allt i syfte att eventuellt kunna anklaga Nordkorea.

Frågar Du mig, håller jag ingenting för otroligt, då det gäller den kriminella Nordkoreanska regimen, jag vet vad dom är kapabla till.

Men, då bör man ta hänsyn till, att jag är ”Yrkesskadad” sedan många år!

Intuitivt tycker jag det är en märklig plats det bryter ut på.
Skall ärligt erkänna att jag har dålig koll på afrikansk svinpest, men hade före mig att det var ett problem avgränsat till Kina. Säljer de fläsk till NK? Eller rättare sagt levande svin? Är det en luftburen smitta? Kan den transporteras långa sträckor? Jag vet helt enkelt för lite.
Citera
2019-09-18, 14:01
Medlem
Citat:
Intuitivt tycker jag det är en märklig plats det bryter ut på.
Skall ärligt erkänna att jag har dålig koll på afrikansk svinpest, men hade före mig att det var ett problem avgränsat till Kina. Säljer de fläsk till NK? Eller rättare sagt levande svin? Är det en luftburen smitta? Kan den transporteras långa sträckor? Jag vet helt enkelt för lite.

Ett enormt problem som spridits från Kaukasus och Ryssland samt Kina.

Följande artikel kan vara upplysande:

www.abc.net.au/news/rural/2019-09-18/one-quarter-of-worlds-pigs-killed-by-swine-fever/11524134

Hoppas de fina svinraserna och besättningarna i Japan - Okinawa samt Australien inte kommer att drabbas!
Citera
2019-09-18, 14:49
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Ett enormt problem som spridits från Kaukasus och Ryssland samt Kina.

Följande artikel kan vara upplysande:

www.abc.net.au/news/rural/2019-09-18/one-quarter-of-worlds-pigs-killed-by-swine-fever/11524134

Hoppas de fina svinraserna och besättningarna i Japan - Okinawa samt Australien inte kommer att drabbas!

I sådana här sammanhang är det ju lite av en tillgång att vara ett örike.
Citera
2019-09-18, 20:07
Medlem
Citat:
I sådana här sammanhang är det ju lite av en tillgång att vara ett örike.
OT: En Islandshäst som lämnar Island får aldrig mer återvända. Man skyddar sina hästar mot alla möjliga hot. Om man åker dit för att rida måste egen medhavd utrustning vara desinficerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in