Citat:
Ursprungligen postat av
Paponim
Det osubventionerade priset för 1 kg ris är i runda slängar 5000 nordkoreanska won. 100 won för tre kg är närmast en symbolisk summa. Jämför t ex med att det kostar 5 won (=0,5 öre) att åka tunnelbana i Pyongyang som också är hårt subventionerat.
Sedan antar jag att du refererar till Arcosinus' inlägg om vad det skulle kosta att producera en missil med europeiska löner etc. och att Nordkorea alltså istället skulle ha kunnat köpa ris för motsvarande summa. Arcosinus själv förstod ju aldrig hur korkad denna jämförelse var, men man hade ju hoppats på att andra kanske skulle inse dess orimlighet...
Drar man sedan långtgående slutsatser utifrån detta så står man där fortfarande lika dum som man gjorde innan, som ett offer för simpel propaganda. Och naturligtvis skrockar Lemmor belåtet fast han antagligen egentligen kan räkna betydligt bättre än så...
Jag hajade dessutom till över ditt tidigare inlägg:
Här verkar du istället ha fallit för japansk propaganda. Övningarna runt Dokto sker regelmässigt två gånger per år. Den nu i höst var den största någonsin och uttrycket "liten snabbinkallad flottövning" är alltså direkt falskt. Och naturligtvis skrockade Lemmor belåtet även denna gång...
Uppgifter från nordkoreansk media är ofta hårt vinklad och ibland rent falsk men tro inte att vi i västerländska liberala demokratier är ett dugg bättre! Är ämnet det minsta kontroversiellt faller sanningen vanligen helt platt och får ge plats åt diverse agendor och ren propaganda. Och en av källorna tycks för övrigt vara just Lemmor...
Den skrockande Lemmor, skrockar belåtet vidare!
Fascinerande, att vi nu fått en eminent Nationalekonom med Nordkoreanskt bondförnuft i tråden.
Tillåt mig ställa en så kallad rak fråga:
Vilket av universiteten i Pyongyang har Du avlagt studierna i Juche ekonomi vid?
Det måste vara där Du fått de makalöst snurriga ideerna och nyckeltalen, med självförsörjningskalkyler som skulle göra självaste Joakim Von Anka, både kåt och glad!
Ja jisses, man upphör aldrig att bli förvånad!