Citat:
Exakt. Jag försöker som sagt varna kidsen som läser här i tråden: Juristprogrammet ger ingen spetskompetens, trots många års slit. Utbildningen fungerar inte heller internationellt. Man går back ca 1 000 000 kronor på förlorad inkomst och studielån. Man förlorar också 5-6 år av de viktigaste åren i sitt liv, då man borde förvärvsarbeta, sakta men säkert bygga upp en förmögenhet, utveckla sin karaktär och skaffa sig ett liv i allmänhet. Fördelarna överväger inte nackdelarna idag (kanske var det annorlunda för 15-20 år sedan).
Fast samtidigt ger ju i princip ingen utbildning en spetskompetens, en högskoleutbildning är i första hand akademiskt inriktad och man lär sig då att skriva rapporter, göra opponeringar, granska källor osv. vilken i regel har ett mkt lågt värde på arbetsmarknaden. Oavsett vilken utbildning man väljer kommer man inte att ses som en expert bara för att du har ett examensbevis med en universitetslogga på, alla seriösa arbetsgivare kommer att se dig som en nybörjare.
Att man inte kan jobba internationellt som jurist stämmer inte, jag vet flera som har jobbat i Bryssel, UK, andra nordiska länder osv. med svensk juristexamen, i o för sig med internationell inriktning (i första hand mot ekonomisk rätt). Men visst, vissa områden (t.ex. straffrätt) är såklart mer begränsat.
Och din beräkning att man under de "viktigaste åren i livet" bör satsa på (outbildade) arbeten framför att gå jurist, vilket är en utbildning med både god arbetsmarknad och en hög medellön för utexade, känns inte så realistisk. Att hatta runt på ManPower-förmedlade jobb inom butik, café mm. ger inte sådär jättemkt framtid för en ung person.
Citat:
Jag kommer rekommendera mina barn att gå en praktiskt inriktad utbildning på gymnasiet eller en tekniskt inriktad utbildning (max tre år) på högskola/universitet. Har man något bakom pannbenet och lite stake så kommer man i så fall ändå upp i betydligt högre lönenivåer och får vara med i en roligare arbetsmarknad än vad en typisk jurist får uppleva. För övrigt så har vi en omfattande utbildningsbubbla inom humaniora (där juridik ingår). Debatten om detta har knappt kommit igång i vårt land (jfr debatten om college just nu i USA).
Fast samma logik gäller ju för alla yrken, om du är smart och driftig lyckas du. Med samma tänk behöver dina barn inte ens gå klart grundskolan. Du är säkert med på att sannolikheten att lyckas ökar markant med en bra utbildning.
Juridik ingår inte i humaniora, så vad snackar du om?