2019-09-10, 11:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygandeJesus
Exakt. Jag försöker som sagt varna kidsen som läser här i tråden: Juristprogrammet ger ingen spetskompetens, trots många års slit. Utbildningen fungerar inte heller internationellt. Man går back ca 1 000 000 kronor på förlorad inkomst och studielån. Man förlorar också 5-6 år av de viktigaste åren i sitt liv, då man borde förvärvsarbeta, sakta men säkert bygga upp en förmögenhet, utveckla sin karaktär och skaffa sig ett liv i allmänhet. Fördelarna överväger inte nackdelarna idag (kanske var det annorlunda för 15-20 år sedan).

Fast samtidigt ger ju i princip ingen utbildning en spetskompetens, en högskoleutbildning är i första hand akademiskt inriktad och man lär sig då att skriva rapporter, göra opponeringar, granska källor osv. vilken i regel har ett mkt lågt värde på arbetsmarknaden. Oavsett vilken utbildning man väljer kommer man inte att ses som en expert bara för att du har ett examensbevis med en universitetslogga på, alla seriösa arbetsgivare kommer att se dig som en nybörjare.

Att man inte kan jobba internationellt som jurist stämmer inte, jag vet flera som har jobbat i Bryssel, UK, andra nordiska länder osv. med svensk juristexamen, i o för sig med internationell inriktning (i första hand mot ekonomisk rätt). Men visst, vissa områden (t.ex. straffrätt) är såklart mer begränsat.

Och din beräkning att man under de "viktigaste åren i livet" bör satsa på (outbildade) arbeten framför att gå jurist, vilket är en utbildning med både god arbetsmarknad och en hög medellön för utexade, känns inte så realistisk. Att hatta runt på ManPower-förmedlade jobb inom butik, café mm. ger inte sådär jättemkt framtid för en ung person.

Citat:
Ursprungligen postat av SmygandeJesus
Jag kommer rekommendera mina barn att gå en praktiskt inriktad utbildning på gymnasiet eller en tekniskt inriktad utbildning (max tre år) på högskola/universitet. Har man något bakom pannbenet och lite stake så kommer man i så fall ändå upp i betydligt högre lönenivåer och får vara med i en roligare arbetsmarknad än vad en typisk jurist får uppleva. För övrigt så har vi en omfattande utbildningsbubbla inom humaniora (där juridik ingår). Debatten om detta har knappt kommit igång i vårt land (jfr debatten om college just nu i USA).

Fast samma logik gäller ju för alla yrken, om du är smart och driftig lyckas du. Med samma tänk behöver dina barn inte ens gå klart grundskolan. Du är säkert med på att sannolikheten att lyckas ökar markant med en bra utbildning.

Juridik ingår inte i humaniora, så vad snackar du om?
Citera
2019-09-10, 18:22
Medlem
Ni med erfarenhet från SU, hur är de första 1-3 åren? Hur är tempot första terminen/året, har man ett liv på helger? Finns det möjlighet att extrajobba på helger?
Citera
2019-09-10, 19:10
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunshine200
Ni med erfarenhet från SU, hur är de första 1-3 åren? Hur är tempot första terminen/året, har man ett liv på helger? Finns det möjlighet att extrajobba på helger?

Många har tid att extrajobba på vardagar. Det är inget dygnet-runt-plugg för den stora majoriteten. Vissa kurser kan vara tyngre än andra, och i tentsperioder eller inför en stor inlämning lägger du antagligen mer tid än annars.
Citera
2019-09-13, 19:02
Medlem
Är det någon som har koll vad som gäller för praktik vid SU numera? De har ju ändrat upplägget så att det knappt är möjligt att praktisera under uppsatskursen (man får max jobba 120h totalt och bara med uppgifter som är direkt relaterade till examensarbetet.) De har förvisso en fristående kurs som man kan söka, men den får inte räknas in i examen. Lite problematiskt då många praktikplatser bara erbjuder praktik under en hel termin och kräver att praktiken är ett led i utbildningen som leder till examen. Förstår inte riktigt om det innebär att man som SU student i princip inte har möjlighet att delta i sådan praktik längre? Är det någon annan vid SU som lyckats praktisera sedan de ändrade reglerna?
Citera
2019-09-13, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenaide
Är det någon som har koll vad som gäller för praktik vid SU numera? De har ju ändrat upplägget så att det knappt är möjligt att praktisera under uppsatskursen (man får max jobba 120h totalt och bara med uppgifter som är direkt relaterade till examensarbetet.) De har förvisso en fristående kurs som man kan söka, men den får inte räknas in i examen. Lite problematiskt då många praktikplatser bara erbjuder praktik under en hel termin och kräver att praktiken är ett led i utbildningen som leder till examen. Förstår inte riktigt om det innebär att man som SU student i princip inte har möjlighet att delta i sådan praktik längre? Är det någon annan vid SU som lyckats praktisera sedan de ändrade reglerna?

Det finns gott om möjligheter för praktik som juriststudent. Ett vanligt upplägg är att praktiken omfattar 10 veckor, finns både på byråer, vid domstol, NGOs, intresseorganisationer osv.
Har aldrig hört om några begränsningar i praktik, du är fri att arbeta hur mycket du vill, om det är oavlönat eller inte spelar ingen roll.
Citera
2019-09-14, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunshine200

Det är olika för alla såklart. Många fastnar i att plugga sporadiskt som på gymnasiet, vilket inte fungerar för alla.
Om du behandlar studierna som ett arbete och faktiskt går på undervisningen och läser relevanta delar är det inget problem att kombinera med extrajobb och fria helger.
Självklart är vissa perioder mer hektiska än andra men generellt inga problem. Många äldre studenter jobbar genom hela utbildningen.

Viktigast är nog att komma in i rytmen och att lära sig göra tillräckligt för att lära sig det relevanta utan att försumma andra delar.
Citera
2019-09-14, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jurstudenten2000
Det finns gott om möjligheter för praktik som juriststudent. Ett vanligt upplägg är att praktiken omfattar 10 veckor, finns både på byråer, vid domstol, NGOs, intresseorganisationer osv.
Har aldrig hört om några begränsningar i praktik, du är fri att arbeta hur mycket du vill, om det är oavlönat eller inte spelar ingen roll.

Jag kanske var lite otydlig. Förstår att universitetet inte direkt begränsar möjligheten praktik, men som jag förstår det är det många ställen som är ovilliga att erbjuda praktik om det inte utgör ett led i utbildningen/kan räknas in i examen. Tror det är utav försäkringsskäl, då en oavlönad praktikant vanligtvis försäkras genom universitetet men så inte är fallet om praktiken inte ingår i någon kurs. Får man lön är man dock försäkrad genom arbetsgivaren, men det får man ju sällan som praktikant. Eftersom praktik inom ramen för uppsatsen numera är väldigt begränsad (står alltså uttryckligen i kursbeskrivningen att max 120h är tillåtet) och de enda två andra kurser som erbjuder praktik är fristående och inte får ingå i examen, uppfattar jag det alltså som att man inte inte kan söka någon längre praktik vid ställen som kräver att praktiken ska utgöra ett led i utbildningen. Eller ja, man kan väl söka men utan att uppfylla kraven för praktiken.

Vet inte om det blev tydligare, tidig lördagsmorgon osv. Också möjligt att jag helt missförstått upplägget.
Citera
2019-09-14, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenaide
Jag kanske var lite otydlig. Förstår att universitetet inte direkt begränsar möjligheten praktik, men som jag förstår det är det många ställen som är ovilliga att erbjuda praktik om det inte utgör ett led i utbildningen/kan räknas in i examen. Tror det är utav försäkringsskäl, då en oavlönad praktikant vanligtvis försäkras genom universitetet men så inte är fallet om praktiken inte ingår i någon kurs. Får man lön är man dock försäkrad genom arbetsgivaren, men det får man ju sällan som praktikant. Eftersom praktik inom ramen för uppsatsen numera är väldigt begränsad (står alltså uttryckligen i kursbeskrivningen att max 120h är tillåtet) och de enda två andra kurser som erbjuder praktik är fristående och inte får ingå i examen, uppfattar jag det alltså som att man inte inte kan söka någon längre praktik vid ställen som kräver att praktiken ska utgöra ett led i utbildningen. Eller ja, man kan väl söka men utan att uppfylla kraven för praktiken.

Vet inte om det blev tydligare, tidig lördagsmorgon osv. Också möjligt att jag helt missförstått upplägget.

Du har säkert förstått försäkringsbegränsningarna rätt. Personligen känner jag inte igen din beskrivning, det är som sagt vanligt med s.k. uppsatspraktik under termin nio, vanligtvis utgörs praktiken av tio veckors arbete där du kan räkna med att jobba heltid om du är på byrå. Det skulle så vara ca 400h. Det har dock ingenting med din uppsats att göra mer än att det passar bra att kombinera då det är få obligatorier under uppsatsen.

Det finns inget självändamål i att göra praktik som jurist. Arbetsmarknaden är god och det finns avlönade tjänster att söka. Ser du det som en väg in på t.ex. en byrå är det antagligen fullt tillräckligt med tio veckor, lyckas du inte göra ett gott intryck på den tiden så är problemet kanske ett annat än praktiktiden.
Citera
2019-09-14, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jurstudenten2000
Du har säkert förstått försäkringsbegränsningarna rätt. Personligen känner jag inte igen din beskrivning, det är som sagt vanligt med s.k. uppsatspraktik under termin nio, vanligtvis utgörs praktiken av tio veckors arbete där du kan räkna med att jobba heltid om du är på byrå. Det skulle så vara ca 400h. Det har dock ingenting med din uppsats att göra mer än att det passar bra att kombinera då det är få obligatorier under uppsatsen.

Det finns inget självändamål i att göra praktik som jurist. Arbetsmarknaden är god och det finns avlönade tjänster att söka. Ser du det som en väg in på t.ex. en byrå är det antagligen fullt tillräckligt med tio veckor, lyckas du inte göra ett gott intryck på den tiden så är problemet kanske ett annat än praktiktiden.

Skönt att höra, möjligt att jag helt enkelt övertolkat situationen! Har varit i kontakt mer med offentlig sektor än privata byråer så möjligt att upplägget skiljer sig lite åt. Får höra runt lite mer om vad som gäller rent praktiskt.
Citera
2019-09-17, 01:19
Medlem
Hej!
Jag har sökt juristprogrammet till våren, men har mina funderingar kring om jag ska tacka ja till platsen jag kommer erbjudas eller inte. Jag har väldigt höga meritpoäng från gymnasiet, så det finns inga tvivel om att jag blir antagen. Jag är genuint intresserad av juridik, att utbildningen dessutom medför prestige, status och goda möjligheter till att tjäna bra är bidragande orsaker till att jag vill bli jurist.
Däremot finns det några skäl till att jag tvivlar, på om det är rätt val för mig.

Första skälet är att jag redan studerat 3,5 år på universitet. Jag är utbildad socionom sedan innan och tog examen det här året. Jag har därmed utnyttjat 3,5 år av mina 6 år som jag är berättigad CSN vilket innebär att jag kommer få CSN på juristprogrammet under 5 terminer, och de sista 4 terminerna har jag inte rätt till CSN. Det kan självklart lösa sig genom extrajobb, men det känns otryggt att jag måste hitta ett extrajobb - är orolig för vad som händer om jag helt enkelt när studiemedlet tar slut inte hittar ett extrajobb.

Andra skälet är bostadssituationen. Jag är inte en person som är ämnad för att bo inneboende, att ha en studentlägenhet i korridor där man delar kök med andra skulle vara enormt utmanade för mig bara det. Under hela studietiden har jag bott i två olika förstahandskontrakt här där jag bor nu, har inte bott i studentlägenhet någon gång. Jag har en lägenhet på cirka 50 kvadratmeter med stort kök, och stort badrum där jag även har tvättmaskin så behöver inte ens använda tvättstuga. Att ge upp förstahandskontrakt på en stor och fin lägenhet, för att flytta till en annan stad utan att ha några chanser att få en lägenhet känns svårt, antar att jag måste vara beredd på att bli inneboende då.

Tredje skälet som är det jag oroar mig mest över är betygshetsen och konkurrensen på arbetsmarknaden. Att det råder en betygshets på juristprogrammet som knappt existerar på andra program är ren fakta, och det tyder ju på att det som sägs stämmer - att dina betyg avgör vilka jobb du får efter programmet. Jag har depressiva perioder som kommer och går, i dessa perioder får jag problem med ångest. Jag klarar av att arbeta och prestera bra på arbetet, det är mer när jag är hemma som jag går sönder emotionellt under dessa perioder. När jag har haft dessa perioder på universitetet har jag generellt alltid fått G, inte VG - så det har påverkat mina betyg negativt när jag mått dåligt psykiskt. Nu spelar dina roll som socionom absolut ingen roll, och det är ingen arbetsgivare som ens kollar på ens betyg - de bryr sig enbart om man har tagit examen eller inte. Men som jurist har jag förstått att betygen faktiskt spelar roll, i synnerhet om man vill sitta ting som verkar mer eller mindre obligatoriskt för att kunna få en bra karriär. Jag skulle antingen vilja bli åklagare, advokat eller arbeta som affärsjurist - kanske hellre något av de två sistnämnda då man tjänar bättre inom dessa områden.

Om man söker jobb på affärsjuridisk byrå, advokatbyrå eller kvalificerade juristjobb i allmänhet. Hur viktiga är betygen? Är det svårt att få AB rakt igenom? Är det svårt att få kvalificerade jobb efter programmet generellt? Då menar jag inte handläggare på ex Migrationsverket eller Försäkringskassan för det är jobb jag kan få nu, med min socionomexamen.
Gällande CSN står det att man kan få förlängd rätt till studiemedel, om man har synnerliga skäl, finns det någon som har fått det godkänt? Jag gissar att CSN som vanligt är hemska att ha att göra med, liksom Försäkringskassan så skulle tro att det är väldigt restriktivt.
Citera
2019-09-17, 20:20
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lash123
Hej!

Tredje skälet som är det jag oroar mig mest över är betygshetsen och konkurrensen på arbetsmarknaden. Att det råder en betygshets på juristprogrammet som knappt existerar på andra program är ren fakta, och det tyder ju på att det som sägs stämmer - att dina betyg avgör vilka jobb du får efter programmet.

Det är inte så svartvitt, men bra betyg hjälper.

Citat:
Men som jurist har jag förstått att betygen faktiskt spelar roll, i synnerhet om man vill sitta ting

Det beror på. Ting i mindre städer eller på förvaltningsrätt ha lägre antagningspoäng. Det pågår dessutom ett arbete för att göra om tingsantagningen (eg. tester, intervjuer). Om det blir av bör det bli inom ett par år, dvs i tid till din examen.

Citat:
som verkar mer eller mindre obligatoriskt för att kunna få en bra karriär.

Nej.

Justitieråd, inget ting: https://www.domstol.se/hogsta-domsto...ad/Petter-Asp/
MSA-delägare, M&A, inget ting: https://www.mannheimerswartling.se/m...re/tom-wehtje/
Sveriges bäste försvarsadvokat, inget ting: https://www.forsvar.se/bjorn-sandin-1

+ tusentals exempel till.

Citat:
Om man söker jobb på affärsjuridisk byrå, advokatbyrå eller kvalificerade juristjobb i allmänhet. Hur viktiga är betygen?

Det beror på den enskilda arbetsplatsen, konkurrensen och vad du definierar som kvalificerade juristjobb i allmänhet.

Det är bra om du har bra betyg. Det är inte det enda avgörande.

Citat:
Är det svårt att få AB rakt igenom?

Jag är av uppfattningen att i princip alla är en underdog att få raka AB och att de som får det oftast har haft lite tur (men också varit väldigt duktiga).

Citat:
Är det svårt att få kvalificerade jobb efter programmet generellt?

Det beror lite på vad du menar med kvalificerade jobb. Juristbranschen är bred.

Om du vill jobba som jurist ska du välja juristprogrammet. Välj inte bort det för att du fått en negativ bild av betygshets och konkurrens.
Citera
2019-09-17, 21:33
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Till alla er som läst JIK:en på SU, hur viktigt anser ni att det är att läsa litteraturen som är kursfodran. Jag tänker framförallt på boken "Finna rätt" som lärare varmt rekommenderar men som är ett skämt bland äldre elever. Hur ser ni på saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in