Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
En föreläsare återberättar vad som står i rättskällorna. Om en föreläsare skulle gå utanför era givna rättskällor och anföra egna ideér eller annan "viktig kunskap" som inte går att finna, så har hans redogörelser ändå noll värde. Man kan inte underbygga en juridisk slutsats på exv en tenta med "föreläsaren sa den 12/9 att blablabla". Du kommer alltså inte missa någon "viktig kunskap" genom att missa föreläsningarna, om du läser litteraturen. F.ö kan en bra student syna sina kunskapsluckor genom att systematisera och problematisera ett rättsområde snarare än att lyssna på en föreläsare.

Tack!

Tycker du att man kan se föreläsningarna mer som ett komplement till litteraturen? Som jag har förstått kan saker som inte tas upp på föreläsningarna dyka upp på tentorna?
Citera
2019-09-05, 19:24
Medlem
Citat:
En föreläsare återberättar vad som står i rättskällorna. Om en föreläsare skulle gå utanför era givna rättskällor och anföra egna ideér eller annan "viktig kunskap" som inte går att finna, så har hans redogörelser ändå noll värde. Man kan inte underbygga en juridisk slutsats på exv en tenta med "föreläsaren sa den 12/9 att blablabla". Du kommer alltså inte missa någon "viktig kunskap" genom att missa föreläsningarna, om du läser litteraturen. F.ö kan en bra student syna sina kunskapsluckor genom att systematisera och problematisera ett rättsområde snarare än att lyssna på en föreläsare.

Du missar helt att föreläsningen kommer att ge en fingervisning om vad föreläsaren/kursadministrationen anser vara viktigt. Föreläsaren är antagligen också den som skriver tentamensfrågorna och rättningsmallen inom ämnet (om det nu inte är någon gammal svamlande "emeritus").

Visst kan en del onödigt tas upp på en föreläsning beroende på föreläsare men det är knappast bättre att försöka gissa vad som är centralt för din kurs istället för att få höra det på föreläsningen.
Citera
2019-09-05, 20:36
Medlem
Sobofieds avatar
Föreläsningarna var inte min favorit, men jag gick dit oftast. Pluggade ändå bäst i skolan och tyckte om att träffa kursarna. Det varierade lite mellan kurs till kurs om föreläsningarna var givande eller ej. Jag upplevde ibland det henkka beskriver ovan. I vart fall skadar de ju inte, om du inte har ont om tid generellt.
Citera
2019-09-05, 23:55
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:

Nu ska jag inte vara en hycklare då jag går på kanske en fjärdedel av alla föreläsningar men föreläsningarna gör ju emellanåt ett ämne enklare att förstå också. En bra student kan effektivisera sina studier.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2019-09-05 kl. 23:58.
Citera
2019-09-07, 12:33
Medlem
Kan man få tag på gamla tentor samt studentsvar till dessa? I sådana fall, var?

Tack på förhand!
Citera
2019-09-07, 20:43
Medlem
Läser CC på SU och ska börja med uppsatsdelen. Skriver inom familjerätt och behöver ett beslut tagit någon gång mellan 2019-01-01 och 2019-06-30. Förslag?

Tycker det är relativt svårt att leta fram beslut, någon som vet hur man gör det? Kanske Zeteo eller Karnov?
Senast redigerad av N62 2019-09-07 kl. 20:56.
Citera
2019-09-08, 13:41
Medlem
bellaciaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Kan man få tag på gamla tentor samt studentsvar till dessa? I sådana fall, var?

Tack på förhand!

Lättast är väl att besöka juridiska institutionen/fakulteten på det aktuella universitetet.
Citera
2019-09-08, 13:42
Medlem
bellaciaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N62
Läser CC på SU och ska börja med uppsatsdelen. Skriver inom familjerätt och behöver ett beslut tagit någon gång mellan 2019-01-01 och 2019-06-30. Förslag?

Tycker det är relativt svårt att leta fram beslut, någon som vet hur man gör det? Kanske Zeteo eller Karnov?

Vad är det för typ av beslut?
Citera
2019-09-08, 17:46
Medlem
En fråga som sannolikt besvarats tidigare i tråden, ber om ursäkt i sådana fall:

Jag undrar hur mycket som är schemalagt vid juristprogrammet på Stockholm Universitet & ≈ hur mycket tid man bör räkna med att lägga ner totalt sett på studierna?

Anledningen till att jag frågar är för att få lite klarhet i hur realistiskt det är att kombinera andra studier med juridik.

Tack på förhand.
Citera
2019-09-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kliljeqvist
En fråga som sannolikt besvarats tidigare i tråden, ber om ursäkt i sådana fall:

Jag undrar hur mycket som är schemalagt vid juristprogrammet på Stockholm Universitet & ≈ hur mycket tid man bör räkna med att lägga ner totalt sett på studierna?

Anledningen till att jag frågar är för att få lite klarhet i hur realistiskt det är att kombinera andra studier med juridik.

Tack på förhand.

Exempelvis har jag 10h schemalagt med föreläsningar och seminarier nästa vecka. Din andra fråga är väldigt olika från person till person. Vissa behöver bara gå på föreläsningar och anstränga sig minimalt med litteratur och övrigt studiematerial för att klara sig medan somliga kräver repetition x10 för att hinna med i studietakten.
Citera
2019-09-09, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorrevalross
Exempelvis har jag 10h schemalagt med föreläsningar och seminarier nästa vecka. Din andra fråga är väldigt olika från person till person. Vissa behöver bara gå på föreläsningar och anstränga sig minimalt med litteratur och övrigt studiematerial för att klara sig medan somliga kräver repetition x10 för att hinna med i studietakten.

Stort tack!
Citera
2019-09-10, 04:48
Medlem
SmygandeJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Du har rätt. I praktiken är det få som kan något alls när de gått ut programmet.

Det blir väl en definitionsfråga vad som är att anse som spetskompetens. Ingen har ju särskild lång erfarenhet av GDPR exempelvis. Om du menar att lönen avgör frågan vill jag mena att man ganska snabbt når en hög nivå på affärsjuridiska byråer.

Exakt. Jag försöker som sagt varna kidsen som läser här i tråden: Juristprogrammet ger ingen spetskompetens, trots många års slit. Utbildningen fungerar inte heller internationellt. Man går back ca 1 000 000 kronor på förlorad inkomst och studielån. Man förlorar också 5-6 år av de viktigaste åren i sitt liv, då man borde förvärvsarbeta, sakta men säkert bygga upp en förmögenhet, utveckla sin karaktär och skaffa sig ett liv i allmänhet. Fördelarna överväger inte nackdelarna idag (kanske var det annorlunda för 15-20 år sedan).

Delägare på framgångsrika affärsbyråer i stora städer med ovanligt höga provisioner är inte representativa för den genomsnittliga yrkeskåren. En stor andel jurister arbetar inte ens med juridik.

Jag kommer rekommendera mina barn att gå en praktiskt inriktad utbildning på gymnasiet eller en tekniskt inriktad utbildning (max tre år) på högskola/universitet. Har man något bakom pannbenet och lite stake så kommer man i så fall ändå upp i betydligt högre lönenivåer och får vara med i en roligare arbetsmarknad än vad en typisk jurist får uppleva. För övrigt så har vi en omfattande utbildningsbubbla inom humaniora (där juridik ingår). Debatten om detta har knappt kommit igång i vårt land (jfr debatten om college just nu i USA).
Senast redigerad av SmygandeJesus 2019-09-10 kl. 05:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in