Citat:
Ursprungligen postat av
Sobofied
Du har rätt. I praktiken är det få som kan något alls när de gått ut programmet.
Det blir väl en definitionsfråga vad som är att anse som spetskompetens. Ingen har ju särskild lång erfarenhet av GDPR exempelvis. Om du menar att lönen avgör frågan vill jag mena att man ganska snabbt når en hög nivå på affärsjuridiska byråer.
Exakt. Jag försöker som sagt varna kidsen som läser här i tråden: Juristprogrammet ger ingen spetskompetens, trots många års slit. Utbildningen fungerar inte heller internationellt. Man går back ca 1 000 000 kronor på förlorad inkomst och studielån. Man förlorar också 5-6 år av de viktigaste åren i sitt liv, då man borde förvärvsarbeta, sakta men säkert bygga upp en förmögenhet, utveckla sin karaktär och skaffa sig ett liv i allmänhet. Fördelarna överväger inte nackdelarna idag (kanske var det annorlunda för 15-20 år sedan).
Delägare på framgångsrika affärsbyråer i stora städer med ovanligt höga provisioner är inte representativa för den genomsnittliga yrkeskåren. En stor andel jurister arbetar inte ens med juridik.
Jag kommer rekommendera mina barn att gå en praktiskt inriktad utbildning på gymnasiet eller en tekniskt inriktad utbildning (max tre år) på högskola/universitet. Har man något bakom pannbenet och lite stake så kommer man i så fall ändå upp i betydligt högre lönenivåer och får vara med i en roligare arbetsmarknad än vad en typisk jurist får uppleva. För övrigt så har vi en omfattande utbildningsbubbla inom humaniora (där juridik ingår). Debatten om detta har knappt kommit igång i vårt land (jfr debatten om college just nu i USA).