2019-09-17, 17:07
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Budskapet varken säljs eller köps, det är av annan karaktär.
De flesta begriper naturligtvis att "köpa budskapet" är bildligt talat, inte bokstavligt att man betalar pengar för det. Innebörden är snarare anammar, tar till sig budskapet. Men för all del, fortsätt du att raljera.
Citera
2019-09-17, 17:08
Bannlyst
All religion är påhitt.
Citera
2019-09-17, 17:32
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Den här diskussionen har jag inte ens med dig.
Standardmeningen så fort det blir obevämt. Likadant mot kvantlogik. Du står där med rumpan bar, ska du inte dra upp byxan snart och erkänna att du hart fel och är en notorisk lögnare? Du kan inte överhuvudtaget backa upp dina påståenden, därför är de tomma och hänger i luften. Det enda du har att komma med är en religiös bok. Jag upprepar därför kvantlogiks fråga: Förklara varför vi måste anta dina myter som sanning?
Citera
2019-09-17, 18:20
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Och mer än hundra dör varje dag av fostermord. Vad då skäms? För vad? Gud är inte skyldig att hålla människor vid fysiskt liv en enda sekund - och förblir god i evighet, oföränderligt!
Tycka vad man vill om aborter, men du jämför alltså mitt exempel på plötslig fosterdöd (perinatal död) med medveten handling som abort där modern gör ett val att avbryta graviditeten? Jag antar att du som kristen anser abort är mord med tanke på hur du formulerar dig (och då blir ju modern mördaren), men vem är mördaren i fallet plötslig fosterdöd? Ändå har du mage att sitta här och hävda att "Gud är Gud och bara god". Du kan aldrig få detta att stämma både utifrån naturen och självaste bibeln. Det är lätt att motbevisa dig (naturen vet man ju hur den fungerar och ter sig), men även med din egen heliga skrift.
"jag är HERREN och eljest ingen, jag som danar ljuset och skapar mörkret, jag som giver lyckan och skapar olyckan. Jag, HERREN, är den som gör allt detta." (Jesaja 45:6-7). Som vi ser, så utgår alltså även olyckor från gud (enligt bibeln). Ajdå!
Citera
2019-09-18, 08:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
De flesta begriper naturligtvis att "köpa budskapet" är bildligt talat, inte bokstavligt att man betalar pengar för det. Innebörden är snarare anammar, tar till sig budskapet. Men för all del, fortsätt du att raljera.
Det är inte bara ordet "köpa", utan också hur du talar om kristendomen, som om det vore en filosofi man väljer att ansluta sig till, eller en produkt man inhandlar, och inte ett levande ord med evigt liv.
Citera
2019-09-18, 08:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Tycka vad man vill om aborter, ...
"jag är HERREN och eljest ingen, jag som danar ljuset och skapar mörkret, jag som giver lyckan och skapar olyckan. Jag, HERREN, är den som gör allt detta." (Jesaja 45:6-7). Som vi ser, så utgår alltså även olyckor från gud (enligt bibeln). Ajdå!
"Tycka vad man vill om aborter?" Så cyniskt.
Gud är inte och kan inte ens vara ond. Vi kristna diskuterar inte störda gudsbegrepp som hävdar Gud vara ond - det får du göra med någon annan. Vi kan diskutera varför Gud verkar också i olyckan, så att han kvantitativt (men naturligtvis aldrig någonsin kvalitativt) kan sägas orsaka olycka. Ondskan, den från Gud bortvända kvaliteten står djävulen, hans änglar och människor för. Resultatet blir dålig när en i sig god timmerman har en usel yxa i handen. Not his fault!
Ps 5:5-6:
"Du är inte en Gud
som älskar ogudaktighet,
den som är ond får ej bo hos dig.
De övermodiga består inte
inför dina ögon,
du hatar alla ogärningsmän.
Du förgör dem som talar lögn,
HERREN avskyr de blodtörstiga och falska."
Citera
2019-09-18, 08:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Standardmeningen så fort det blir obevämt. Likadant mot kvantlogik. Du står där med rumpan bar, ska du inte dra upp byxan snart och erkänna att du hart fel och är en notorisk lögnare? Du kan inte överhuvudtaget backa upp dina påståenden, därför är de tomma och hänger i luften. Det enda du har att komma med är en religiös bok. Jag upprepar därför kvantlogiks fråga: Förklara varför vi måste anta dina myter som sanning?
Det handlar om en vanlig reaktion när jag diskuterar något med en person och en annan person klampar in i den diskussionen.
Varför måste jag anta er tanke att Bibeln skulle vara osann som sanning? Peka ut var Bibeln lär osanning, bok, kapitel och vers, i stället för att spy ut hat mot den, tack.
Senast redigerad av Calovius 2019-09-18 kl. 08:30.
Citera
2019-09-18, 08:24
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det är inte bara ordet "köpa", utan också hur du talar om kristendomen, som om det vore en filosofi man väljer att ansluta sig till, eller en produkt man inhandlar, och inte ett levande ord med evigt liv.
Men så är det ju enl just kristen syn: Vi har fri vilja. Vi VÄLJER hur vi ska leva. T ex om vi ska vara kristna eller ej. Och väljer vi rätt så belönas vi med det eviga livet. Eller missar jag något?
Citera
2019-09-18, 08:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men så är det ju enl just kristen syn: Vi har fri vilja. Vi VÄLJER hur vi ska leva. T ex om vi ska vara kristna eller ej. Och väljer vi rätt så belönas vi med det eviga livet. Eller missar jag något?

Hur skulle en andligt död kunna väcka upp sig själv till andlig levande? Not gonna happen.

Ef 2:1-10:
Också er har Gud gjort levande, ni som var döda genom era överträdelser och synder. Tidigare levde ni i dem på den här världens vis och följde härskaren över luftens välde, den ande som nu är verksam i olydnadens söner. Bland dem var vi alla en gång, när vi följde våra syndiga begär och gjorde vad köttet och sinnet ville. Av naturen var vi vredens barn, vi liksom de andra. Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek, också när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nåd är ni frälsta. Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus, för att i kommande tider visa sin överväldigande rika nåd genom godhet mot oss i Kristus Jesus. Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem.

Så går omvändelsen från icke-kristen till kristen till.
Citera
2019-09-18, 09:00
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Hur skulle en andligt död kunna väcka upp sig själv till andlig levande? Not gonna happen.

Ef 2:1-10:
Också er har Gud gjort levande, ni som var döda genom era överträdelser och synder. Tidigare levde ni i dem på den här världens vis och följde härskaren över luftens välde, den ande som nu är verksam i olydnadens söner. Bland dem var vi alla en gång, när vi följde våra syndiga begär och gjorde vad köttet och sinnet ville. Av naturen var vi vredens barn, vi liksom de andra. Men Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek, också när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nåd är ni frälsta. Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus, för att i kommande tider visa sin överväldigande rika nåd genom godhet mot oss i Kristus Jesus. Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem.

Så går omvändelsen från icke-kristen till kristen till.
Ok. Så varför får då inte alla människor denna nåd? Uppenbarligen är ju inte alla kristna. Och enl dig är detta på inget sätt alls deras eget fel.
Citera
2019-09-18, 11:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ok. Så varför får då inte alla människor denna nåd? Uppenbarligen är ju inte alla kristna. Och enl dig är detta på inget sätt alls deras eget fel.
1. Alla är inte kristna, men de som är kristna har blivit det på det ovan citerade sättet.
2. Enligt mig är går de som går förlorade förlorade på grund av egen skuld, vilket Bibeln lär.
Synden, ett fördärv som människan har, är inget människan måste vara fäst vid - hon är det ändå och hålls också ansvarig av Gud för det. Sett ur Guds lags perspektiv är människan en fördömd varelse. Bara om en försoning kommer emellan kan hon komma undan fördömelsen. Försoningen är evangeliets innehåll. Bibeln lär att försoningen, uppenbarad i evangeliet, måste tros för att vara till personlig nytta (frälsning).
Citera
2019-09-18, 11:39
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
1. Alla är inte kristna, men de som är kristna har blivit det på det ovan citerade sättet.
2. Enligt mig är går de som går förlorade förlorade på grund av egen skuld, vilket Bibeln lär.
Synden, ett fördärv som människan har, är inget människan måste vara fäst vid - hon är det ändå och hålls också ansvarig av Gud för det. Sett ur Guds lags perspektiv är människan en fördömd varelse. Bara om en försoning kommer emellan kan hon komma undan fördömelsen. Försoningen är evangeliets innehåll. Bibeln lär att försoningen, uppenbarad i evangeliet, måste tros för att vara till personlig nytta (frälsning).
Hur kan det vara egen skuld om man inte har valt själv i någon grad? Förstår inte din logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in