Jag försöker läsa ikapp i tråden men har inte sett att detta har varit uppe tidigare så utförligt som i den här krönikan. Citerar delar av den långa artikeln som handlar mycket om jäv.
Toppjuristen släpptes av domare hon jobbat med
Publicerad 10 sep 2019
Två av häktningsdomarna som beslutat att toppjuristen ska släppas efter skottlossningen mot advokat Henrik Olsson Lilja har jobbat med henne på samma domstol.
En av domarna har avgjort en stor rättstvist tillsammans med henne för sex år sedan.
Jag anklagar inte domarna för jäv – men risken för att misstanken uppstår gör att domstolarna skulle valt en annan lösning i detta delikata fall som skakar juristvärlden.
I tidigare polisutredningar har toppjuristen hänvisat till sin bakgrund som domare och i Stockholms tingsrätt kom hon med ett udda krav på särbehandling när hon ställdes inför häktningsdomaren: Hon ville inte komma in i salen förrän alla åhörare körts ut. Det kravet avvisade tingsrätten.
Fallet med Henrik Olsson Lilja och toppjuristen är ett fall som har skakat om den svenska juristeliten.
Risken för jäv har varit uppenbar och hennes förstaval av försvarare, advokat Gunnar Falk, förklarade direkt på fredagen att han inte kunde ta uppdraget.
Därför noterar jag förvånat att två av domarna – en i hovrätten och en i tingsrätten – har arbetat tillsammans med den kvinnliga toppjuristen som åklagaren ville ha häktad för att ha anstiftat attacken mot advokaten.
Hovrättsdomaren har arbetat på samma domstol som hon i flera år. För sex år sedan avgjorde de två tillsammans som domare en stor tvist i tiomiljonersklassen.
Även tingsrättsdomaren har under en tid varit domarkollega med kvinnan på samma domstol men tycker att hon ”aldrig har jobbat med personen”.
Jag påstår inte att domarna varit jäviga. Men i en tid när konspirationsteorier frodas på nätet och en del av mytbildningen går ut på att de som tillhör samhällets toppskikt håller varandra om ryggen hade det varit bättre med domare som helt saknade koppling till kvinnan som misstänkts ha lejt en torped för mordförsöket.
Det är varje domares egen skyldighet att anmäla jäv och lämna ett mål vidare till en annan domare. Det händer ibland och det händer till och med att alla domare på en domstol kan anses vara jäviga.
Då kan domstolen välja att låna in en domare från en annan hovrätt eller tingsrätt. Så gjordes inte i det här fallet.
Han konstaterar att kvinnan fortfarande är misstänkt för att ha lejt torpeden i utredningen.
Åklagare Eriksson fruktar att toppjuristen kan förstöra utredningen om hon inte är häktad, inte minst med tanke på att det ska finnas en lejd torped på fri fot.
Läs resten här
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/toppjuristen-slapptes-av-domare-hon-jobbat-med/