Citat:
Ursprungligen postat av
Mr Monroe
SD överklagade häktningsbeslutet till Göta hovrätt den 12 september i en fyra sidor lång överklagan. Dessvärre är merparten av överklagan maskad:
https://anonfile.com/gci1W956n0/190910_Davidsson_Stefan_verklagande_h_ktning_pdf
Med vändande post avslog hovrätten SD:s begäran:
https://anonfile.com/B9i2Wb5fn1/190912_Davidsson_Stefan_Beslut_h_ktning_G_ta_hovr_ tt_pdf
Samma dag lät SD:s försvarare, advokat Ingvar Backman meddela Örebro tingsrätt, via mejl, att han inte kommer att begära någon förhandling den 27 september när häktningstiden löper ut.
Med andra ord, om/när kammaråklagare Åsa Hiding begär förlängd utredningstid för att väcka åtal har SD redan medgivit detta. Intressant...
JA, detta ÄR intressant.
3 punkter som jag reflekterar över är.
1. Han går med på att sitta häktad som "skäligen misstänkt", varför då ?
Det naturliga vore väl att han skulle blå-neka.
Men, det verkar han inte göra, då han ändå kan tänka sig att vara "skäligen misstänkt".
Har han insett att det VERKLIGEN FINNS viss bevisning mot honom ?
Måste vara väldigt besvärande för honom.
2. Det är bra mycket text som maskas. flera sidor. Där Stefan argumenterar mot den bevisning
som finns och anser att den är felaktig, och därför bör släppas, eller få sänkt misstanke-grad.
I min värld så ser det ut som att det finns ganska mycket som åklagaren har på honom.
Och då har inte försvaret fått del av ALL bevisning än.
Mina vibbar börjar faktiskt känna att Hiding på riktigt har en del bevisning mot Stefan.
3. Det mest naturliga för Stefan att göra, är att ha en ny förhandling den 27:e.
Av någon anledning väljer han att inte ha den förhandlingen.
Det tycker jag är märkligt, för det är exakt DÅ han får chansen att inför domstolen påvisa att
misstanke-graden är fel och han skall sättas på fri fot.
Men han lägger sig platt och går med på häktes-förlängning utan förhandling.
Vad kan han vinna på att göra så ? Varför är han inte längre villig att med näbbar och klor
påvisa att Hiding är helt fel ute och han skall släppas ur häktet.
Lägger man ihop allt detta, så får i alla fall jag vibbar av att Stefans kämpa-glöd börjar slockna.
Stefan kan ju se sig själv som "skäligen misstänkt" vilket borde innebära att han själv ser att
Hidings bevis verkligen finns där. Och mer bevis kommer att presenteras för honom i sinom tid.
Börjar han sakteliga att GE UPP ?