2019-08-30, 13:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
... Så blir konspirationsteorierna många,när vi ser
men ingen förklarar...

Du har fått massor med förklaringar.

Men vi kan ta det igen:
Vattenånga är en restprodukt vid förbränning av flygbränsle.
Om omgivande luft är kall och fuktig så kommer vattenångan i avgaserna att kondensera, bilda iskristaller som i sin tur skapar strimmor. Flygplanet har skapat kondensationsstrimmor.

K-strimmorna kommer ibland att förångas och försvinna inom någon minut men ibland kommer de att ligga kvar en längre tid. Hur snabbt k-strimmorna försvinner avgörs om den omgivande luften, om det är kallt och fuktigt kan de ligga kvar under en längre tid, de kan till och med sprida ut sig och bilda slöjliknande moln.

K-strimmor, kvardröjande k-strimmor och att k-strimmor kan sprida ut sig är ett fenomen som är känt långt innan "chemtrails" hittades på, det finns massor med böcker och filmer som beskriver fenomenet.

Så här står det t.ex i boken "Field Guide to the Atmosphere" från 1981:
Sometimes [contrails] are ephemeral and dissipate as quickly as they form; other times they persist and grow wide enough to cover a substantial portion of the sky with a sheet of cirrostratus“
Citera
2019-08-30, 13:54
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Planet som skapade strimman dök ju inte utan flög rakt fram. Ljudet som hördes kom knappast från detta plan då strimman verkade vara på långt högre höjd än vad propellerplan kan gå och det hördes tydligt att ljudet kom från ett propellerplan. Fanns ju ingenting på filmen som dök.
Jag var ute,hörde tydligt ett propellerplan som dök som det lät
gick in hämtade tel och filmade
Mao hade planet gjprt nedstigningen
en stund innan jag påbörjade inspelningen.
Citera
2019-08-30, 14:04
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det blir så himla tjatigt när varje ny användare tror att han/hon kommit på något nytt och häftigt fastän vi redan har diskuterat fenomenet åtskilliga gånger och sedan åratal tillbaka.

De mörka strecken är inget annat än skuggan av kondensstrimman, se http://contrailscience.com/contrails-dark-lines-chemtrails/
Egentligen hade jag inte tänkt
att diskutera detta.
Svarta strecket var först
absolut inget plan i sikte
efter en liten stund efter jag
uppmärksammat strecket
kommer planet.
Om du tittar från början
ser du att kvardröjande strimman
blåser ngt ifrån strecket o är allt annat än rak.
Det svarta strecket är spikrakt .
Jag har inte kommit på ngt häftigt
Jag endast observerar o filmar
Fler än mig har fotat filmat samma sak
Jag vet att det förhåller sig som jag beskrivit..
Pga att jag höll i kameran.
Vad du tror är iaf för mig fullständigt irrelevant..
Citera
2019-08-30, 14:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Tycker inte det lät som om något plan dök. Att ljudets frekvens ändrades beror snarare på dopplereffekten dvs att ljudets frekvens minskar då planet är på väg bort från dig jämför med då det är på väg mot dig.
Planet som gjorde strimman dök ju dock definitivt inte och det var knappast heller det planet som ljudet kom.
Sedan om ett plan dyker. Hur ökar det chansen att det skulle vara chemtrails. Strimman på filmen såg precis likadan ut som dom jag såg som barn på 70-talet. Ända skillnaden jag kan se är att det naturligtvis är betydligt mer strimmor idag vilket är naturligt då det går mycket mera plan idag än på 70-talet.
Citera
2019-08-31, 20:27
Medlem
Citat:
Men du såg ju k-strimmorna på hög höjd från ett flygplan. Och hörde ljudet från ett annat på en annan höjd. Det låter som det på lägre höjd var ett flygplan som drivs av propellrar från en jetmotor.
Citera
2019-09-16, 20:41
Medlem
studenten777s avatar
Var finns det chemtrailfria zoner?
Citera
2019-09-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Var finns det chemtrailfria zoner?
Om man bortser från kemikalierna divätemonooxid, koldioxid och sot är alla platser på den runda/platta jorden chemtrailfri.
Senast redigerad av rayjoh 2019-09-16 kl. 21:43.
Citera
2019-09-16, 23:49
Medlem
Hur var manifestationen på Hötorget, någon som vet?
Citera
2019-09-17, 04:57
Medlem
Ebetyls avatar
Finns det något härligare än kemikalie spår, känslan när man kliver ut på daggig gräsmatta & så bränner det i ansiktet av massa konstiga moln, de borde öka på så man slipper känna sig som en kokt medvurst.
Citera
2019-09-17, 05:06
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Om man bortser från kemikalierna divätemonooxid, koldioxid och sot är alla platser på den runda/platta jorden chemtrailfri.

Hoppas inte du är seriös och faktaresistent. Chemtrails finns det starka belägg för
Citera
2019-09-17, 08:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Chemtrails finns det starka belägg för

Det råder det väldigt delade uppfattningar om.
De flesta, inklusive branschfolk, forskare och miljöorganisationer, delar inte din uppfattning.

Så här säger t.ex Greenpeace:
As far as we are concerned, chemtrails are an urban myth – a conspiracy theory with no conspiracy.
https://storage.googleapis.com/gpuk-old-wp-site/greenpeaces-view-chem-trails-20150313-0/index.html

Och det genomfördes nyligen en studie där 77 olika forskare granskade "bevisen" för chemtrails och deras slutsats var väldigt entydig:
Sammanlagt 77 forskare – med inriktning på atmosfärisk kemi och geokemi och med expertkunskap om atmosfärisk utsättning av damm och föroreningar – fick i studien utvärdera om det finns belägg för konspirationsteorin. 76 av forskarna uppgav att de inte fann några belägg för detta alls.
https://www.nyteknik.se/miljo/forskare-avlivar-myten-om-chemtrails-6777821
Citera
2019-09-17, 13:35
Medlem
Citat:
Hoppas inte du är seriös och faktaresistent. Chemtrails finns det starka belägg för
Varken jag eller andra som inte tror på "chemtrails" är faktaresistenta. Det handlar i stället om att vi är normalt kritiskt tänkande människor. Exempelvis vet vi att avgaserna innehåller vattenånga. Vi vet också att vattenånga kondenseras till vattendroppar, alternativt iskristaller, i kall luft.

Den här tråden har funnits i snart tretton år. Över 1000 sidor med över 12000 inlägg. Trots detta har ingen, absolut ingen kunnat presentera ett enda evidens för, eller ens något tecken på att "chemtrails" existerar.
Senast redigerad av pewana 2019-09-17 kl. 13:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in