2019-09-16, 15:03
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Jag skulle vilja påstå att de flesta länder har problem med alkohol. Spelar ingen roll om vi pratar om Brasilien, Nigeria eller Thailand. Jag tycker vi har förvånansvärt lite problem med det i detta land.

Mina erfarenheter säger mig att andra länder utan monopolet såsom Grekland, Spanien, Malta och USA inte alls har särskilda problem i paritet med deras tillgång och befolkningar.

Ja du har rätt i ditt påstående, alla länder har det problemet. När du säger i detta land, syftar du på Grekland eller Sverige?

Jag syftade inte riktigt på att dem har särskilda problem i det förståndet. Däremot är det en stor risk att Sverige kan få fler alkoholrelaterade olyckor och problem än vad det är idag.
Men att Spanien är ett land i topp 3 med flest bilolyckor i EU och överlägset är fallen pga alkohol enligt statistik som jag läste 2018. Då vågar jag påstå att det går att dra slutsatsen att det har en nagtiv påverkan i samhället.
Citera
2019-09-16, 15:03
Medlem
Rodjas avatar
Med tanke på hur många andra problem vi har i Sverige idag så tycker jag att man kan ägna sig åt andra viktigare frågor.

Jag gillar Systembolaget och hade väl önskat att ibland kunna gå in en söndag och köpa en flaska vin.
Men det kan jag avstå, jag handlar för det jag vet att jag konsumerar.

Ta ta i det som hotar landet istället, moderater!
Citera
2019-09-16, 16:15
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halgurd
Borde man inte låta läkarna bestämma detta?

Över Systembolagets öppettider?
Citera
2019-09-16, 16:37
Varför inte även passa på att lägga förslag om gårdsförsäljning av vin, samt återinföra försäljningen av mellanöl på Konsum också. Det är liksom 2019 nu.
Senast redigerad av Grus-Olle 2019-09-16 kl. 16:40.
Citera
2019-09-16, 16:39
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Tror nog systembolaget har slagit sönder fler liv än de "räddar".

Samma med det statliga svenska spel som står för "ett ansvarsfullt" spelande..

Finns väl få människor som undgått massiv reklam från Svenska spel... Plötsligt händer det.... Vill du va riktigt lyckad individ i samhället så ska du tydligen ha tippat 13 rätt på stryktipset..det ger RESPEKT!!! (att utbilda sig till läkare ger ingen nämnvärd respekt men att tipsa rätt, det du!...

Exakt!
Citera
2019-09-16, 18:29
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Över Systembolagets öppettider?

Eller BRÅ med Polisen/kvinnojourer. Det är kvinnor som drabbas värst och barn liksom. Våldet eskalerar ju för att män inte kan kontrollera alkoholen ju. Hade män insett det typ och slutat med våld och övergrepp hade vi inte behövt reglering av öppetider ju.
Citera
2019-09-16, 18:48
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Eller BRÅ med Polisen/kvinnojourer. Det är kvinnor som drabbas värst och barn liksom. Våldet eskalerar ju för att män inte kan kontrollera alkoholen ju. Hade män insett det typ och slutat med våld och övergrepp hade vi inte behövt reglering av öppetider ju.

Tror du vi har alkoholmonopol för att vissa män slår barn på fyllan?
Citera
2019-09-16, 18:52
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Tror du vi har alkoholmonopol för att vissa män slår barn på fyllan?

Nu är det ju män som misshandlar och ställer till med jävelskap liksom. Förnekar du det? Gubbslem som utnyttjar flickor. Män som står bakom skit. Tänk på kostnaderna av hälsan, leverproblem.
Citera
2019-09-16, 18:59
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Nu är det ju män som misshandlar och ställer till med jävelskap liksom. Förnekar du det? Gubbslem som utnyttjar flickor. Män som står bakom skit. Tänk på kostnaderna av hälsan, leverproblem.

Vad har babbars sexuella utnyttjande med Systembolagets öppettider att göra?
Citera
2019-09-16, 22:10
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Har alltid varit mot EU. Skulle inte ändra mig bara för att jag får lite makt eller polare som är för EU.

För att släppa på alkoholmonopolet krävs att man tar en stor funderare på vad det innebär å om man ska vara sann mot att vuxna kan avgöra själva måste man släppa på ett ton av andra lagar som samhället har satt för att sätta stopp för total misär.

Om du öppnar ögonen och ser dig om i världen lite, så märker du snart att nästan alla andra länder redan har utrönt vad det innebär och vilka andra lagar de varit tvugna att släppa, och de har allihopa klarat omställningen galant. Sen kan det finnas misär länderna för det men det har inget som helt med deras alkoholpolitik att göra.
Citera
2019-09-16, 22:14
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
En vild jämförelse med apoteksavregleringen talar för motsatsen.

Trams. Apoteken är idag betydligt fler och mer tillgängliga än de var före avregleringen.

Du pratar möjligtvis om receptbelagda mediciner. Något motsvarande finns inte vad gäller alkohol. Dessutom är kunder avseende alkohol inte tvungna att skaffa sig ett visst märke eller typ av dricka utan kan fritt välja ett annat.

Med andra ord påvisar alla erfarenheter från apoteksbranchen att ett slopande av alkoholmonopolet skulle vara win win över hela brädan.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2019-09-16 kl. 22:53.
Citera
2019-09-16, 22:16
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Tänk om alla bara säljer heineken, foster och Carlsberg då?

Då kan du själv öppna en ölshop som säljer något annat och bli miljonär på köpet. Tusentals skulle hoppat på den möjligheten. Dock lär det inte hända då ingen skulle sälja endast Heiniken, Fosters och Carlsberg. Detaljhandeln är inte dumma i huvudet. Utbudet kommer att explodera jämfört med idag.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2019-09-16 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in