2019-09-16, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Klippte ihop två oberoende observationer från respektive jordhalva.

Resultatet?
Spegelvänd bild??? Definitivt inte upp och ned.

Referens för ögat: De två stora kratrarna och den mörka cirkeln bildar en triangel. Triangeln blir spegelvänd (pekar nordväst på ena och nordöst på andra)

https://imgur.com/a/yA2TzUt

Kan det innebära att månen är ett hologram??? Nu får vi gnugga hjärngetterna tillsammans. Varför är det spegelvänt? När det ska vara upp och ner?

Dessutom.. Hur kan det vara kratrar på den sida vi ser när den ligger skyddad i lä av jorden?

Roterad, inte spegelvänd.
Citera
2019-09-16, 14:31
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gargamel-2k
Roterad, inte spegelvänd.

Du hann före, jag editerade till 90 graders rotation.

Någonting här är fishy..

Borde vara exakt 180 grader skillnad.

Men det är klart... Står man på en platt jord och kollar upp på månen så får man olika vinkel baserat på var på skivan man står.

Nu ska jag gräva vidare, hoppas jag hittar några 180 graders skillnader så kan man somma om till blue-pill-zombie mode
Senast redigerad av studenten777 2019-09-16 kl. 14:34.
Citera
2019-09-16, 14:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Någonting här är fishy..

Men det är klart... Står man på en platt jord och kollar upp på månen så får man olika vinkel baserat på var på skivan man står
Om observatörerna befinner sig på 45 grader nord respektive syd så bör bilderna bli som de visas.
Citera
2019-09-16, 14:38
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Källa på att man ser månen upp å ner södra halvklot vs norra?

MSM/Nasa duger inte som källa. Oberoende observationer ska det vara

Räcker alla individer som bor på södra sidan av jorden? Eller alla vi som rest utanför staden man bor i?
Jag har varit utomlands och med egna ögon set hur halvmånen ligger ner vid ekvatorn.

Du är medveten om att du ifrågasätter saker som är sådan nivå av vedertagen kunskap att du lika gärna kan ifrågasätta om människan har två ben och två armar

Citat:

Någonting här är fishy..

Varför borde det vara exakt 180 graders skillnad? Berätta med EGNA ord.
Senast redigerad av Jazzil 2019-09-16 kl. 14:49.
Citera
2019-09-16, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Javisst, Arkimedes princip gäller även gaser.

Om objekten i planet är tyngdlösa, då faller planet fritt.

Nej. Luften i kabinen pressas lika mycket åt alla håll hela tiden (luftens densitet beroende på höjden inuti planet är försumbar).

Ja, enda skillnaden är att gravitation är ersatt av en annan kraft. Densiteten ändras inte.

Ja, fjädern dras ihop med samma acceleration som gravitationen. Vad tror du drog ut fjädern?

EDIT: Enligt dig borde detta inte kunna hända, eftersom fjädern har högre densitet än luften.

Hur mäter man ballongens ”vikt” med hjälp av Arkimedes princip?

Men objekten i planet är inte tyngdlösa. En fallskärmshoppare vars fallskärm inte öppnar sig faller ju fritt, men han kommer ju naturligtvis att notera att han har, trots allt, vikt när han slår i marken.

Vad är det för kraft som påverkar heliumballongen när bilen accelererar och bromsar?
Citera
2019-09-16, 14:55
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Räcker alla individer som bor på södra sidan av jorden? Eller alla vi som rest utanför staden man bor i?
Jag har varit utomlands och med egna ögon set hur halvmånen ligger ner vid ekvatorn.

Du är medveten om att du ifrågasätter saker som är sådan nivå av vedertagen kunskap att du lika gärna kan ifrågasätta om människan har två ben och två armar

Varför borde det vara exakt 180 graders skillnad? Berätta med EGNA ord.

Om man står upp å ner så är det 180 graders skillnad.

Nu har jag grävt vidare och eftersom jag är en ärlig typ så kan jag meddela att den mörka ringen uppvisar sig från "kl 11" till "kl17" Det är 180 grader.

Frågan är... Kan detta förklaras med FE logik? Var ärliga nu.

Om man kollar upp och ser på upp upplyst fullmåne på från en skiva.. Borde man inte se 180 graders skillnad baserat på var i cirkeln man står?

Om inte.. Ja då kan jorden faktiskt vara rund.. Om det inte är någon sorts hologram då.
Citera
2019-09-16, 15:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Nu har jag grävt vidare och eftersom jag är en ärlig typ så kan jag meddela att den mörka ringen uppvisar sig från "kl 11" till "kl17" Det är 180 grader.

Om man kollar upp och ser på upp upplyst fullmåne på från en skiva.. Borde man inte se 180 graders skillnad baserat på var i cirkeln man står?

Om inte.. Ja då kan jorden faktiskt vara rund.. Om det inte är någon sorts hologram då.

Varför skulle det behövas 'förklaras med FE-logik'? Det är ju helt förryckt. Det räcker med att bevittna en solnedgång så är den eventuellla frågan besvarad.

När man märker att man behöver ljuga för att argumentera för sin ståndpunkt så borde man inse att man har något att dölja, eller helt enkelt fel.
Citera
2019-09-16, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDenStore78
Om du inte ens känner till Arkimedes princip, hur ex skepp av stål kan flyta i vatten så kan du omöjligt ha gått ens högstadiet. Måste vara redlöst efterbliven.

Men det är roligt att trolla dig.

Hur var det nu GPS fungerar på en platt jord?

Var finns det bilder på vakterna som vaktar kanten? Var kommer de ifrån?

Jo, jag känner till Arkimedes princip. Alla fall den ursprungliga versionen, som skiljer sig något från den moderna bearbetade versionen på kosherpedia.
http://runeberg.org/nfaa/0985.html

Om man läser om Arkimedes öden och äventyr i det gamla uppslagsverket jag länkade till, så är det ju ganska uppenbart, alla fall för mig, att historien är påhittad, troligen av Peyrard som påstås ha översatt Arkimedes, 2000 år gamla originalverk, från grekiska till franska.

GPS är markbaserat, mobilen t.ex. får koordinatinformation från mobilmaster som är utplacerade på bestämda koordinater. Ju fler master desto bättre positionering, ca. hundra år gammal hederlig triangulering.

Om du på egen hand vill resa till Antarktis, bortom den 60:e breddgraden söder om ekvatorn, så måste du ha tillstånd från regeringens Polarforskningssekretariat.
https://polar.se/besoka-antarktis/tillstand-att-besoka-antarktis/

Det finns militärbaser i Antarktis, de kallas forskningsstationer. Men varför skulle det behövas vakter runt hela antarktiska ringen och varifrån skulle invällarna i gummibåtar komma? Har känsla av att ni rundissar har tyvärr tappat all kontakt med verkligheten.
Citera
2019-09-16, 15:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Jo, jag känner till Arkimedes princip. Alla fall den ursprungliga versionen, som skiljer sig något från den moderna bearbetade versionen på kosherpedia.
http://runeberg.org/nfaa/0985.html

Om man läser om Arkimedes öden och äventyr i det gamla uppslagsverket jag länkade till, så är det ju ganska uppenbart, alla fall för mig, att historien är påhittad, troligen av Peyrard som påstås ha översatt Arkimedes, 2000 år gamla originalverk, från grekiska till franska.

GPS är markbaserat, mobilen t.ex. får koordinatinformation från mobilmaster som är utplacerade på bestämda koordinater. Ju fler master desto bättre positionering, ca. hundra år gammal hederlig triangulering.

Om du på egen hand vill resa till Antarktis, bortom den 60:e breddgraden söder om ekvatorn, så måste du ha tillstånd från regeringens Polarforskningssekretariat.
https://polar.se/besoka-antarktis/tillstand-att-besoka-antarktis/

Det finns militärbaser i Antarktis, de kallas forskningsstationer. Men varför skulle det behövas vakter runt hela antarktiska ringen och varifrån skulle invällarna i gummibåtar komma? Har känsla av att ni rundissar har tyvärr tappat all kontakt med verkligheten.

Bla bla bla, lite antisemitism och uppenbara felaktigheter igen, men hittills ännu inte ett enda indicium att jorden skulle vara platt. Ett foto på kanten/ostkupan kanske vore på sin plats? Något som förklarar att solen 'går ner' bakom jordens horisont? Hallå?
Citera
2019-09-16, 15:24
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Förklara vad klockan/tiden har med detta att göra!

Du ser månens olika ”vinklar” beroende vart på jordklotet du står.

Står du på nordpolen ser du månens nordpol rakt upp och månen sydpol rakt ner.

Står du däremot på sydpolen så ser du månens nordpol rakt ner och månens sydpol rakt upp.

Står du på ekvatorn har du månens nord- och sydpol helt horisontalt.

Står du på 45 grader nordlig riktgt så lutar månens nordpol 45 grader.

Citat:
Ursprungligen postat av Sebban

Hur fungerar GPS på haven där du inte får någon mobiltäckning?

Du är medveten om att du själv kan programmera en mjukvara för GPD, du kan själv bygga en GPS mottagare.
Du kan alltså SJÄLV på EGEN hand se att det inte är samma typ av radiosignaler i GSM-nätet som i GPS.
Du kan även lätt se att hela systemet bygger på ett klot.

Men det är klart, nu ber jag ju att en plattskalle ska göra något själv
Senast redigerad av Jazzil 2019-09-16 kl. 15:31.
Citera
2019-09-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComplicatedMan
Den här tråden är alldeles för lång för att jag skall palla sitta och läsa från start, därför ber jag om ursäkt redan nu om någon tidigare har tagit upp min frågeställning.

Jag undrar hur plattjordingarna ser på detta med väderstreck, ni vet Norr, Söder, Väster och Öster?
Accepterar ni de olika väderstrecken?
Om ni accepterar det, hur ser ni då på möjligheterna att ta sig från exempelvis USA:s västkust till Japan, Ryssland och Kina m.fl genom att åka i västlig kurs, går det eller är det omöjligt?
Om det går, hur förklarar ni det då?
Om det inte går, hur förklarar ni att folk gör det då, är det endast bedrägeri att påstå att man gjort det?

Kompassen pekar alltid mot norr, vad som finns i söder varierar på den platta jorden och likaså på globen, beroende på var i världen du befinner dig. Om du färdas mot väster eller öster, så färdas du i en cirkel runt nordpolen oavsett om jorden är platt eller en glob.
Citera
2019-09-16, 15:31
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Förklara vad klockan/tiden har med detta att göra!

Du ser månens olika ”vinklar” beroende vart på jordklotet du står.

Står du på nordpolen ser du månens nordpol rakt upp och månen sydpol rakt ner.

Står du däremot på sydpolen så ser du månens nordpol rakt ner och månens sydpol rakt upp.

Står du på ekvatorn har du månens nord- och sydpol helt horisontalt.

Står du på 45 grader nordlig riktgt så lutar månens nordpol 45 grader.

Klockan = referenspunkt.. Kunde lika gärna snackat grader på en skiva.

Chill out jag är nästan på väg att konvertera till GE.

Ska grubbla lite till men det känns som en rimlig debunk att man ser månen med 180 graders variation beroende på var man är på jorden.

Det enda skulle vara om månen rullade på något sätt 180 grader.. Men det känns långsökt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in