2019-09-16, 09:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Från NA 13/5:

"Spaningsledningen byttes av olika anledningar ut. Kan det ha trasslat till utredningen?

– Nej, säger båda samtidigt och ruskar på huvudet.

– Jag har varit förundersökningsledare hela tiden, den 16 maj landade det på mitt bord och att man bytte spaningsledning har inte påverkat utredningen på något sätt, säger Åsa Hiding bestämt.
"

https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast
[/quote]

Det blev fel på länken, artikeln är dock låst.
Här är den riktiga länken:
https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-fortfarande-olost-fem-poliser-arbetar-heltid-med-fallet-en-del-tror-vi-kort-fast
Citera
2019-09-16, 09:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du bör nog inte blanda ihop antal cacher med antal ev sexuella möten. Egentligen tycker jag det är rätt osmakligt att någon annans ens har insikt i, om nu någon de facto har det, när andra människor väljer att ha sex med varandra. Det om något är väl en ytterst privat angelägenhet.

Jag är förvånad. Vem av dessa två har haft intresse av att offentliggöra det privataste? Och inte minst varför?

Eller är det antydningar? Som växt till ryktet för att i slutänden bli en sanning?

Jag vet inte. Vet Du?

Det ska väl ha blivit offentligt, eller åtminstone känt för några som JG och HD, efter bilincidenten?
Citera
2019-09-16, 09:18
Medlem
Citat:
Du bör nog inte blanda ihop antal cacher med antal ev sexuella möten. Egentligen tycker jag det är rätt osmakligt att någon annans ens har insikt i, om nu någon de facto har det, när andra människor väljer att ha sex med varandra. Det om något är väl en ytterst privat angelägenhet.

Jag är förvånad. Vem av dessa två har haft intresse av att offentliggöra det privataste? Och inte minst varför?

Eller är det antydningar? Som växt till ryktet för att i slutänden bli en sanning?

Jag vet inte. Vet Du?

Antal sexuella möten var många och på olika platser. SD och LW hade varandra på livetrack så de kunde se när den andra var ute.
Om HD vetat om en bråkdel av det som de gjorde tillsammams skulle hon aldrig umgåtts ens en sekund med SD mer.
Citera
2019-09-16, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Springare säger att "försvinnandet sköttes av en annan organisation", det låter som om
det är något han inte har kontroll över.
Tråkigt nog så fick han aldrig frågan om vad han menade, inte i
skrift i alla fall.

Då är frågan om det kan ha något å göra med att UW va säkerhetsklassad.
En tanke bara.

Den första insatsen ansvarade nog vakthavande befäl för.
Kan vara så att Springare kallar "vakthavande befäl" för annan organisation.
Ett larm om ett försvinnande, vakthavande skickar ut patrull, patrullen gör förhör och ser rent fysiskt att nåt inte stämmer, hundpatrull skickas ut och sök i närområdet SKALL utföras.
Polisen bör misstänka att Lena inte försvann frivilligt, utan ett grövre brott har begåtts.
Då bör vakthavande polis överlämna ärendet till en Förundersökningsledare (Springare)
Då bör FU-Ledaren dra igång sin apparat och en av dom första åtgärderna borde ju vara att kolla med centralen om det kommit in nåt "konstigt larm" i området.
Efter det skall massor med saker göras, och FU-Ledaren samordnar det arbetet.

Vakthavande befäl kan hålla lite längre i utredningen i vissa fall, men eftersom Springare direkt i början har fått kritik så anser jag att han bör ha varit inblandad från början.
Tyvärr hade Springare viktigare saker på sin agenda, så polisens inledande arbete sket sig.
Lena borde ha hittats den 15:e
Citera
2019-09-16, 09:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet knappt själv vad jag menar.
Min tanke var snarast att det kan ha varit något som liknade de efterloggningar med Nordsjön som verkar konstruerade och även det man kan ana, att personer i hans omgivning har blivit serverade versioner som passar hans historia, och kanske de även fått agera efter det på hans uppdrag (obs spekulation).

Han skulle kunnat ha t ex i samband med anmälningarna konstruerat påhittade konversationer för att hans vänner ska förstå att L*ena trakasserar honom. Detta är inget jag menar ska ha hänt, men om han gjort några försök att fejka saker, så går det ju att spåra och visa sig just vara fejk.

Min poäng var väl i stort att det kommer säkert att finnas belägg för att L*ena har hotats, och att motsvarigheten till vad L*ena kan ha gjort inte uppväger det hon har utsatts för.

Naturligtvis kan man reagera starkt på att bli hotad, kränkt, förnedrad, misshandlad osv. Man kan om man är tillräckligt stark i den situationen bli arg, kanske själv reagera med aggressioner och bli hotfull.
Man har rätt att få freda sig och hjälper det inte att markera genom ord, då kanske man hotar med att avslöja allt för andra, vänner och bekanta, HD(?), spara konversationer, bilder på skador mm och skicka till betrodda och till sist återstår polisanmälan.

Jag tror att deras digitala kontakt blir offentlig för oss i FUP som det brukar bli med mord där det funnits tidigare hot och misshandel. Då kommer det stå klart vem som hotat och trakasserat vem mest.

Jag tror att båda sårade och trakasserade varandra och att "det är inte ens fel att två träter" uttrycket passar bra på SD:s och LW:s relation.
Citera
2019-09-16, 09:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ducell
VIKTIGT VIKTIGT VIKTIGT
Lyssnar på Spotify och av en slump lyssnade jag på Carola Häggkvist skiva 25år den släpptes den 26 mars..där hon carola en låt som heter 14 maj 😱 letade reda på texten ordentligt.. Och oj oj OJ Oj...VISST GILLAR VÄL SD OCH HD GÅTOR???

ÄR DET NÅGON SOM VET OM DOM BRUKAR LYSSNA PÅ CAROLA?? ELLER LYSSNADE LENA PÅ CAROLA.. Då även carola är troende... Undrar om jag faktiskt löst kopplingen???
https://www.google.com/search?client=ms-android-huawei&sxsrf=ACYBGNQgDts4C8Rfc6Hur-cO3PAeIfAKzw%3A1568584904126&ei=yLR-XfqoB6aSmwWyqojgBg&q=carola+häggkvist+14maj+text&o q=carola+häggkvist+14maj+text&gs_l=mobile-gws-wiz-serp.3..30i10.2680.10042..11034...0.0..0.641.2281. 0j6j3j5-1......0....1......... 0j0i22i30j33i160j0i13i30.ityvaJwxNMc
Först trodde jag att det var någon (ducell) som hade hittat på texten och lagt ut den på nätet, men sedan lyssnade jag på låten och det verkade ju faktiskt stämma. Tänkte då att låten på Youtube måste vara en fakeinspelning som någon hade producerat och lagt ut för att skoja, men hittade sedan andra inspelningar och Carola sjunger samma sak där.
Texten till "14 maj" (det datum då LW försvann):

Så antingen är Carola Häggkvist synsk, eller också är det här ett rent sammanträffande. Jag lutar starkt åt det senare. Lite spännande dock att Carola, som hade kopplingar till Livets Ord, sjunger en låt som i stora drag beskriver (enligt en amatörmässig musikvideo) samma händelseförlopp som den kristna profetissan Dahlström (MD) beskrev efter en syn hon skall ha fått i en bönekedja som anordnades när LW försvann. Även här handlade det alltså om män som i bil för bort en kvinna mot hennes vilja, och även Dahlström sade sig ha (eller åtminstone ha haft) kopplingar till Livets Ord.

Någon som vet om Carola någon gång har gjort anspråk på att ha profetiska gåvor?
Senast redigerad av Draifos 2019-09-16 kl. 10:19.
Citera
2019-09-16, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det stämmer det du skriver.
Bara för att Åkl fick detta på sitt bord under den 16:e och övertog som Förundersökningsledare, så påbörjades och fortsatte polisens arbete med dom inledande åtgärderna.
OM polisen hade gjort sitt jobb, så borde Åklagaren haft en död kropp att jobba med redan den 15:e
Åklagaren påbörjar sitt arbete mer övergripande, och försöker se vilka insatser som skall göras EFTER att polisen har gjort dom inledande åtgärderna, samt utse en Undersöknings-Ledare från polisen.
Åklagare Hiding gjorde nog inga fel, utan polisen får nog ansvara helt för sina misstag.
Vid ett försvinnande av en person, så SKALL närområdet sökas av ordentligt. Personen kan befinna sig i källare, garage, på tomten, hos grannen mm, och det är ta mej fan en skam att dom inte kollade bakom planket. För just planket är en sån uppenbar skyld plats, och har man även haft larm om panik-skrik i området under natten så finns det INGA ursäkter.
En vända dit ner med en hud, och kroppen hade hittats.
Hiding skall inte få nån skit, utan polisen är själva ansvariga för denna fatala miss, anser jag.

Polisen skall självklart ansvara för den rent polisiära utredningen och har till sin hjälp en handbok att följa PUG. De missar som gjorts hänför sig till just det arbetet. Åklagaren skall bedöma/värdera det som av polisen insamlade uppgifterna som diskuteras/värderas gemensamt dels vad de betyder ur polisiär men även juridisk synvinkel. Hur går man vidare? Polisen skall givetvis lösa brottet och åklagaren vet vad denne behöver för typ av uppgifter för att kunna gå vidare med den juridiska delen. Dom arbetar parallellt och gemensamt.
Citera
2019-09-16, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det ska väl ha blivit offentligt, eller åtminstone känt för några som JG och HD, efter bilincidenten?

På vad sätt har bilincidenten med sex att göra?
Citera
2019-09-16, 09:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
På vad sätt har bilincidenten med sex att göra?

Deras relation blev känt d.v.s. att de hade samlag och inte bara geocachade i all vänskaplighet.
Citera
2019-09-16, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ville47
Antal sexuella möten var många och på olika platser. SD och LW hade varandra på livetrack så de kunde se när den andra var ute.
Om HD vetat om en bråkdel av det som de gjorde tillsammams skulle hon aldrig umgåtts ens en sekund med SD mer.

Hur vet du vad dom gjorde vid sina ev möten, dessutom hur vet du att dom ens hade möten? Vad jag vet var det många som jagade just nysläppta cacher samtidigt varpå ett antal möten måste skett ute i naturen. Både vid dylika tillfällen samt vid andra. Jag trodde målet med sporten var att hitta en burk, inte att ha sexuella möten?
Citera
2019-09-16, 09:37
Medlem
( Om LW ansökt om skyddde personuppgifter och då UW ansökt om enskild vårdnad av barnen..
Då hade MUST (Försvarets egen säkerhetspolis ) synat UW och med all sannolikhet inte sett honom kvar (som högre befäl?)inom organisationen. Då MUST lider av förföljelsemani och är sjukligt misstänksamma)
Citera
2019-09-16, 09:38
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det var sent när polisen lämnade LW men... kan ha tagit svängen förbi hos SD och sett att han var vaken/tänt i huset.
Eller ev tagit kontakt med honom dagen efter och då blev han förbannad/besviken på LW som anmält honom... pga det valde han att skriva på sin geo att han sett den "svarthåriga" och valde att inte ge sig tillkänna där och då.

Att de hade en sårig relation tycker jag framkommer av SD:s logg (inte rasistisk som någon föreslagit i tråden).

Hur kan Du vara säker på att polisen inte var där som Du bestämt skriver (din punkt 2)?

Förmodar du menar att polisen skulle åka/gå den lilla biten till SD för att rycka honom i örat eller på förhör mitt i natta?
Så går det inte till. Den utpekade våldsverkaren kan vad konstaplarna anbelangar sitta med en Ak 4 i knät och vänta på dom om dom inte kollar upp vad han (och LW) är för filurer innan ett ev, förhör.

Det är också så att det finns uppgifter om att SD var ovetande om anmälan en lång tid efter anmälan vill jag minnas. Kan vara en trådsanning iofs. Det kanske t.o.m är så att han fick han vetskap om anmälan först via delgivning?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-16 kl. 09:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in