2019-09-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Då tolkas detta som att tiderna på de tre bankomaterna inte avvek mer än två minuter åt något hållfrån centralen. Det måste ju betyda att bankomaterna kan gå 3:58 fel i förhållande till varandra
Ja, och i förhållande till fröken ur vet man inte mer än att bankomat 3232 Tunnelgatan gick knappt tre minuter fel mot fröken ut. Hur mycket den avvek mot centralklockan vet man inte.
Den kunde max avvika med två minuter åt något håll, så vi kan gissa oss till att centralklockan gick minst en minut sent i förhållande till fröken ur.

När det gäller Götabankens bankomat 4168-40 vet vi bara att den låg inom spannet för två minuters felmarginal mot en styrklocka som gick minst en minut för sakta....

Hade utredarna varit lite på hugget hade de säkert kunnat klara ut detta, men kvittotiderna på götabanken säger oss inte mycket om verkligheten.
Senast redigerad av MacMackay 2019-09-15 kl. 20:36.
Citera
2019-09-15, 20:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Anders borde ha varit hemma före midnatt, men han kanske stannade till och tog en stänkare någonstans?
Nej det tror jag inte, men en traumatiserad person kan förmodligen upplevas som berusad då han är osammanhängande. Förhöret hölls i hemmet kl 02.25 och då hade han nog varit hemma ett par timmar.

Vore konstigt om det var utrett att han väntat kvar fler minuter, när han sitter i tings och hovrätt och ger versionen att han gått omedelbart, och att något tidsutrymme för någon väntan inte fanns
Även för Helin borde det ha varit lite över gränsen för vad som kan tillåtas.

Jag tror inte att dom vet mer än oss andra om detta.

Frågan är relevant eftersom den handlar om det viktigaste av allt i hela utredningen. Sekunderna strax innan mordet.
Vi måste få en klar bild av hur det såg ut runt mordplatsen och vilka människor som befann sig längs Palmes sista 30 meters promenad.
Tyvärr vet vi ingenting om detta, och därför måste vi sitta här och gissa.

Mötesscenariot är ett exempel på det.

My bad, jag kom ihåg klockslaget på förhöret, men inte att det skedde i hemmet.

Jag menar att polisen kan ha räknat ut att AB väntade flera minuter. Antingen efter rättsärendet mot CP, eller innan. Kan ju vara i andra spår eller i nåns förhör som varken åklagare eller försvaret lyfte vid rättegången.

Om inte AB riktigt kom ihåg det 1986, så lär han inte komma ihåg det 1989.

Det måste finnas fler förhör med AB som inte är släppta. Annars är det tjänstefel å det grövsta.

Jag tror inte polisen och förundersökningsledarna på 80-talet var så jätteintresserade av att fastslå AB:s exakta förehavanden. Tyder förhören på att man verkligen försöker förklara varje sekund?

Det är privatspanarna som dyker. Vi har ingen aning om vad PU kom fram till på 90 talet när de började utgå från mordplatsen igen innan resningsansökan tog all tid eller när de började utgå från mordplatsen igen på 2000talet.
Citera
2019-09-15, 20:50
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Anders borde ha varit hemma före midnatt, men han kanske stannade till och tog en stänkare någonstans?
Nej det tror jag inte, men en traumatiserad person kan förmodligen upplevas som berusad då han är osammanhängande. Förhöret hölls i hemmet kl 02.25 och då hade han nog varit hemma ett par timmar.

Vore konstigt om det var utrett att han väntat kvar fler minuter, när han sitter i tings och hovrätt och ger versionen att han gått omedelbart, och att något tidsutrymme för någon väntan inte fanns
Även för Helin borde det ha varit lite över gränsen för vad som kan tillåtas.

Jag tror inte att dom vet mer än oss andra om detta.

Frågan är relevant eftersom den handlar om det viktigaste av allt i hela utredningen. Sekunderna strax innan mordet.
Vi måste få en klar bild av hur det såg ut runt mordplatsen och vilka människor som befann sig längs Palmes sista 30 meters promenad.
Tyvärr vet vi ingenting om detta, och därför måste vi sitta här och gissa.

Mötesscenariot är ett exempel på det.
Ann-Marie Åsheden som inifrån fick följa Hans Holmérs arbete med mordutredningen, berättar hur fel PU tänkte långfredagen 28 mars 1986

https://i.ibb.co/StjPftj/HOLMERSERIEN.png
Citera
2019-09-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
My bad, jag kom ihåg klockslaget på förhöret, men inte att det skedde i hemmet.

Jag menar att polisen kan ha räknat ut att AB väntade flera minuter. Antingen efter rättsärendet mot CP, eller innan. Kan ju vara i andra spår eller i nåns förhör som varken åklagare eller försvaret lyfte vid rättegången.

Om inte AB riktigt kom ihåg det 1986, så lär han inte komma ihåg det 1989.

Det måste finnas fler förhör med AB som inte är släppta. Annars är det tjänstefel å det grövsta.

Jag tror inte polisen och förundersökningsledarna på 80-talet var så jätteintresserade av att fastslå AB:s exakta förehavanden. Tyder förhören på att man verkligen försöker förklara varje sekund?

Det är privatspanarna som dyker. Vi har ingen aning om vad PU kom fram till på 90 talet när de började utgå från mordplatsen igen innan resningsansökan tog all tid eller när de började utgå från mordplatsen igen på 2000talet.
Fokus låg på att fånga en mördare, och då var alla vittnen som sett en skymt av honom prio ett.
Man kunde nog inte i det läget ens föreställa sig att sådana sidodiskussioner vi just nu för skulle komma att spela någon roll. Man satte bokstavligen allt på ett kort.
Men när utredningen så småningom gick in i en ny fas, blev ju dessa frågor av stor vikt. Då var det redan för sent att söka svar.
Citera
2019-09-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ann-Marie Åsheden som inifrån fick följa Hans Holmérs arbete med mordutredningen, berättar hur fel PU tänkte långfredagen 28 mars 1986

https://i.ibb.co/StjPftj/HOLMERSERIEN.png
Haha, ja tack för den! Det är ju på pricken samma frågeställningar vi har att brottas med idag.
Dock tror jag att korvhandlaren såg någon annan, och förmodligen också ”italienaren F”, men den kan man ju inte vara lika säker på.
Citera
2019-09-15, 21:32
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Haha, ja tack för den! Det är ju på pricken samma frågeställningar vi har att brottas med idag.
Dock tror jag att korvhandlaren såg någon annan, och förmodligen också ”italienaren F”, men den kan man ju inte vara lika säker på.
Haha, ja och svaret är;

herr B skildjes från sina vänner utanför Götabanken,

italienaren F såg att herr B började gå efter paret Palme, eftersom han själv var utanför Dekorima butiken
Citera
2019-09-15, 21:32
Medlem
Gunnar Wall tror att det finns förhör från Lisbet Palme gjorda på mordnatten som inte är släppta.

"Förhören med Lisbet Palme direkt efter mordet hålls hemliga av polisen och Palmegruppen.

De avvisade en begäran från en privatspanare om att se förhören - trots att det har gått 30 år sedan mordet på Olof Palme.

- Det verkar finnas okända förhör. Jag förstår annars inte vad de försöker hemlighålla, säger Gunnar Wall, författare och expert på Palmemordet.

För snart 30 år sedan sköts statsminister Olof Palme till döds i korsningen Sveavägen och Tunnelgatan i Stockholm.

Och ända sedan den dagen har vittnesuppgifterna från hans hustru Lisbet Palme, som promenerade med sin make och också blev skjuten, stått i centrum.

Hon har länge sagt att hon är helt säker på att Christer Pettersson är mördaren, men uppgifter om motstridiga uppgifter från de första förhören med henne har länge förekommit.

Nu har ett avslag från polismyndigheten avslöjat att det kan finnas okända förhör med Lisbet Palme från natten för mordet på hennes make. Men Palmegruppen håller dem hemliga.

Begärde ut "samtliga förhör"
Författaren och tidigare journalisten Sven Anér står bakom den avvisade begäran om att ta del av "samtliga förhör som hölls i besöksrummet med Lisbet Palme" och förhör med besättningen i den så kallade Sollentuna-ambulansen från mordnatten.

- Efter 30 år kan ju ingenting behöva vara hemligt i en olöst mordfråga. Det blir viktigare för varje år att allting kommer fram, säger han.

I veckan avvisade kammarrätten i Stockholm överklagandet av beslutet, vilket Dagens juridik rapporterat om. Polisens avslag motiveras av förundersökningssekretess.

- Det är deras standardformulering, den använder de alltid, säger Anér."

https://www.expressen.se/nyheter/hemliga-polisforhor-med-lisbet-palme/

Expressen 30 jan 2016
Citera
2019-09-15, 21:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Gunnar Wall tror att det finns förhör från Lisbet Palme gjorda på mordnatten som inte är släppta.

"Förhören med Lisbet Palme direkt efter mordet hålls hemliga av polisen och Palmegruppen.

De avvisade en begäran från en privatspanare om att se förhören - trots att det har gått 30 år sedan mordet på Olof Palme.

- Det verkar finnas okända förhör. Jag förstår annars inte vad de försöker hemlighålla, säger Gunnar Wall, författare och expert på Palmemordet.

För snart 30 år sedan sköts statsminister Olof Palme till döds i korsningen Sveavägen och Tunnelgatan i Stockholm.

Och ända sedan den dagen har vittnesuppgifterna från hans hustru Lisbet Palme, som promenerade med sin make och också blev skjuten, stått i centrum.

Hon har länge sagt att hon är helt säker på att Christer Pettersson är mördaren, men uppgifter om motstridiga uppgifter från de första förhören med henne har länge förekommit.

Nu har ett avslag från polismyndigheten avslöjat att det kan finnas okända förhör med Lisbet Palme från natten för mordet på hennes make. Men Palmegruppen håller dem hemliga.

Begärde ut "samtliga förhör"
Författaren och tidigare journalisten Sven Anér står bakom den avvisade begäran om att ta del av "samtliga förhör som hölls i besöksrummet med Lisbet Palme" och förhör med besättningen i den så kallade Sollentuna-ambulansen från mordnatten.

- Efter 30 år kan ju ingenting behöva vara hemligt i en olöst mordfråga. Det blir viktigare för varje år att allting kommer fram, säger han.

I veckan avvisade kammarrätten i Stockholm överklagandet av beslutet, vilket Dagens juridik rapporterat om. Polisens avslag motiveras av förundersökningssekretess.

- Det är deras standardformulering, den använder de alltid, säger Anér."

https://www.expressen.se/nyheter/hemliga-polisforhor-med-lisbet-palme/

Expressen 30 jan 2016

Jag tycker det är värre att anteckningarna från förhör som gjordes på plats enligt PU inte finns att tillgå
Citera
2019-09-15, 21:38
Medlem
Citat:
Haha, ja och svaret är;

italienaren F såg att herr B började gå efter paret Palme, eftersom han själv var utanför Dekorima butiken
Jag köper den som ett alternativ. I detta läge bör alla möjligheter tas i beaktande.
Men i så fall är italienaren fortfarande bara ett vittne som av någon anledning inte vill figurera som varande nära mordplatsen.
Sveavägen 56 är definitivt fel.
Citera
2019-09-15, 21:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Haha, ja och svaret är;

Det är en helt ok teori. Men varför kontaktade NF i så fall utredningen? Vad jag förstår så har det gått några dagar. Varför väntade han vid Dekorima? Hade han spanat eller följt efter?

Har inte PU kollat upp honom rejält? Han är ju svartmuskig... Borde vara misstänkt bara det

Om varken min eller din teori stämmer så måste ju den mystiska blåklädda mannen vara mördaren eller ett vittne lika nära som AB som aldrig hört av sig. Eller så hittade NF på att han ens var där
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-09-15 kl. 21:43.
Citera
2019-09-15, 21:52
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Jag köper den som ett alternativ. I detta läge bör alla möjligheter tas i beaktande.
Men i så fall är italienaren fortfarande bara ett vittne som av någon anledning inte vill figurera som varande nära mordplatsen.
Sveavägen 56 är definitivt fel.
Ja det har gått 33 år, kan inte vara så farligt, att utreda det här nu.

Det intressanta med Sveavägen 56 bilden, är att han på bilden står framför en port.
Senast redigerad av 299792458 2019-09-15 kl. 21:58.
Citera
2019-09-15, 22:04
Medlem
Citat:
Ja det har gått 33 år, kan inte vara så farligt, att utreda det här nu.

Det intressanta med Sveavägen 56 bilden, är att han på bilden står framför en port.
Ja, kan man flytta AB fram och tillbaka längs den 100 meter långa trottoaren, och framkasta olika teorier runt honom så ser jag inte varför man inte kan göra likadant med italienaren som inte kan ha varit vid 56:an.

Kanske han stod vid 44:an?
Som vittne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in