2019-09-15, 18:10
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Nej det kan han inte göra. Han måste låtsas som att han inte vet vem hon är, fastän hon utnämndes som 3:a efter Trump i Times lista på världens mest inflytelserika ledare.

Lite synd att de inte kan mötas under informella former, världens mest barnsliga åldring och världens mest vuxna barn. De skulle kunna ha något att säga varandra. Jag betraktar Trumps okunskap som hans mest värdefulla tillgång.
Världens mest vuxna barn???
2019-09-15, 18:11
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Vad vet du om hennes IQ? Har du sett hennes resultat från ett IQ-test?
Sen nämner du mångåriga studier, är det grundskolan du tänker på då?
Jag struntar i IQ-tester och menar något mer med intelligence. Att vara välunderrättad.

Visst är det imponerande med någon som aldrig har sett ett IQ-test och som gör optimalt resultat, men det ligger i testets logiska karaktär att det finns en algoritm som man kan lära sig.
2019-09-15, 18:12
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Oberoende om ni haters eller lovers. Oberoende om ni tror på hennes budskap eller inte.

Tror NI att hon kommer lyckas påverka - på det sätt hon vill?

Min fråga rör alltså TOPIC Greta, och hennes ev framgång.
Vad är det exakt hon vill?
2019-09-15, 18:14
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Jag struntar i IQ-tester och menar något mer med intelligence. Att vara välunderrättad.

Visst är det imponerande med någon som aldrig har sett ett IQ-test och som gör optimalt resultat, men det ligger i testets logiska karaktär att det finns en algoritm som man kan lära sig.
Men Gretas mångåriga studier du nämnde, är det grundskolan du menar?
2019-09-15, 18:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag hoppas att du lärde dig något av rapporten jag länkade till. Den innehåller ju de svar du efterfrågade, eller vill du ha sidhänvisningar också?
Jag såg att du undervisar på universitetet och kallar dina elever för "studentjävel". Intressant pedagogik.
Du kanske får undervisa studetjäveln GT en dag, eller så blir det KTH för henne, kanske med mig som lärare. Vi får se.

GT har naturligtvis rätt när hon anser att politiker och makthavare måste agera.
Det visar ju även ditt utkast/arbetsmaterial från IVA som du länkade till.

Fortsätt med Ritalina tycker jag, så blir dina utbrott kanske lite färre. Blir också bra för GT i framtiden, om du ska undervisa henne vill säga.
2019-09-15, 18:20
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tror att de flesta människor fattar ganska väl vad som står på skylten. Likheterna med engelskan är ganska stora här.

Man kan även se detta som något som sticker ut lite. En enkel gåta. Detta fastnar bättre i minnet än en engelsk dussintext i mängden, eftersom man (om man inte är en svensk) får tänka lite. Och är man helt osäker så kan man googla svaret. Då minns man detta ännu bättre.

Logotyp skrev Surtruten. Ja, så kan man nog se på skylten.

Flätorna är inte där av en slump nej (förutom möjligtvis i början). Greta tog upp flätorna en gång i en intervju. Flätorna har blivit ett "varumärke" för henne. Hon är medveten om flätornas betydelse:
Precis. Skylten med svensk text och flätorna är en medveten del av Gretas varumärke. Det handlar om genomtänkt PR.
Gretas framgångar har inte kommit till av en händelse.

Citat:
Nej det kan han inte göra. Han måste låtsas som att han inte vet vem hon är, fastän hon utnämndes som 3:a efter Trump i Times lista på världens mest inflytelserika ledare.

Lite synd att de inte kan mötas under informella former, världens mest barnsliga åldring och världens mest vuxna barn. De skulle kunna ha något att säga varandra. Jag betraktar Trumps okunskap som hans mest värdefulla tillgång.
Utan reellt inflytande har inte Greta vunnit. Själv säger hon att hon vunnit.
Det är meningslöst att ha rätt om det inte leder till förändring i den önskade riktningen.
Senast redigerad av DoraF 2019-09-15 kl. 18:24.
2019-09-15, 18:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Geta missionerar.
Är det nån här som tror att hon har en rimlig chans att påverka - på det sättet hon vill?
Tveksamt om det blir som hon vill, men någon påverkan mot ett mer klimatanpassat liv på jorden kommer det nog att bli. Om det blir enskilda insatser eller mera fokus världspolitiskt eller både ock återstår att se.

Det blir nog tyvärr svårt att bromsa utsläppen tillräckligt om GT bara uppnår enskilda insatser.
2019-09-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Precis. Skylten med svensk text och flätorna är en medveten del av Gretas varumärke. Det handlar om genomtänkt PR.
Gretas framgångar har inte kommit till av en händelse.

Jovisst en sminkad tjej i urringat och kortkort osv hade inte haft framgång på det viset. Hade hon håret utsläppt innan hon började skolstrejka?
Men det hindrar inte att hon gör bra grejer.
2019-09-15, 18:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag tror att de som läser här vet att de befinner sig i Flashbacks skvallerforum. De förstår också att skvaller per definition inte behöver vara sant eller underbyggt. Ett rykte räcker.
Menar du att människor vänder sig till en skvallertråd om Greta Thunberg för att få reda på fakta om klimatet och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?
Det tror inte jag. De som är intresserade söker sig till andra forum.
Jag delar inte din oro. Jag har aldrig träffat någon som litar på allt som skrivs helt anonymt här på FB.
Okej, jag håller med.
2019-09-15, 18:32
Medlem
Citat:
Oberoende om ni haters eller lovers. Oberoende om ni tror på hennes budskap eller inte.

Tror NI att hon kommer lyckas påverka - på det sätt hon vill?

Min fråga rör alltså TOPIC Greta, och hennes ev framgång.

Det är gigantiska ekonomiska intressen det handlar om samt att de flesta är bekväma av sig/inte tror att klimatkrisen är så allvarlig osv. Hon kan få med sig rätt många privatpersoner och en del politiker men aldrig Trump, oljeindustrin, rika oljeproducerande arabländer osv.
Mitt svar är att jag inte vet, men jag skulle dock tro att hon påverkar marginellt och det är bättre än inget alls.
2019-09-15, 18:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Du missförstår mig: jag är inte det minsta orolig utan jag gjorde några reflexioner utifrån ett av Gretas inlägg på IG.

Intressant att du tänker på skylten som en sorts logotyp. En symbol.
Det stärker bilden av att bakom Gretas finns ett noga iscensatt PR-maskineri.
Varken skylten eller flätorna är där av en slump.
Sorry, det blev kanske onödigt tillspetsat.

Jag tror absolut skylten blir någon form av PR-symbol för GT.
Samtidigt kan den kanske bidra till någon form av kontinuitet och trygghet.
Det kanske hen med Asperger och ADHD barnen kan utveckla.
2019-09-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Men Gretas mångåriga studier du nämnde, är det grundskolan du menar?
Greta har läst DN och sett på tv under flera år, det är många årsstudier i trollens värld

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in