2019-09-15, 17:47
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo, jag har förstått att många bara kräks ur sig vad som helst helt ounderbyggt, men det förekommer även seriösa inlägg.

Det finns en klar fara med denna blandning av ounderbyggda inlägg och fakta när det gäller viktiga frågor eftersom några kan tro att allt som skrivs är sant.
Jag tror att de som läser här vet att de befinner sig i Flashbacks skvallerforum. De förstår också att skvaller per definition inte behöver vara sant eller underbyggt. Ett rykte räcker.
Menar du att människor vänder sig till en skvallertråd om Greta Thunberg för att få reda på fakta om klimatet och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?
Det tror inte jag. De som är intresserade söker sig till andra forum.
Jag delar inte din oro. Jag har aldrig träffat någon som litar på allt som skrivs helt anonymt här på FB.

Jag tycker att du ska kontakta modsen och berätta för dem om din oro för att några tror att allt som skrivs i skvallerforumet är sant samt be dem moderera hårdare.

Samtidigt som Greta demonstrerar utanför Vita huset har Trumpadministrationen öppnat för oljeutvinning i de allra känsligaste delarna av Alaska, the Arctic National Wildlife Refuge.
https://www.alaskapublic.org/2019/09/12/trump-administration-rolls-out-final-environmental-review-for-arctic-refuge-oil-leasing/
Så vitt jag vet har president Trump inte ens nämnt hennes närvaro i landet.
2019-09-15, 17:51
Medlem
Citat:
Jo så är det, men
Det gör det väl bara ännu mera angeläget att göra något om vi inte ska börja offra människor som Gary-loomis föreslår som en enkel lösning.

2,2 miljarder människor borde man väl kunna skjuta av rätt fort om man tycker det är en bra lösning. Sprider man ut det på 10 år så blir det väl inte så många hundratusen att ha ihjäl varje dag.

Kanske ska någon fråga GT om vad hon tycker om det, fast nä, jag tror jag redan vet svaret.
"Lyssna på forskarna och agera" och jag kan bara hålla med.

Seriöst hur lågt skall du sjunka, gav svar på ditt dravel samt gav en synonym liknelse?
Du är precis som flockdjur, klarar inte av att tänka logiskt på egen hand, utan behöver vägledning av en 16 år gammal diagnostiserad tonåring.
2019-09-15, 17:52
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Intressant att du oroar dig för att budskapet ska gå förlorat.
Skol.....strejk för klimatet
School strike for climate

Många kan nog även tänkas se skylten som en sorts logotyp.
Du missförstår mig: jag är inte det minsta orolig utan jag gjorde några reflexioner utifrån ett av Gretas inlägg på IG.

Intressant att du tänker på skylten som en sorts logotyp. En symbol.
Det stärker bilden av att bakom Gretas finns ett noga iscensatt PR-maskineri.
Varken skylten eller flätorna är där av en slump.
2019-09-15, 17:54
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Geta missionerar.
Är det nån här som tror att hon har en rimlig chans att påverka - på det sättet hon vill?

Nej, Greta kommer inte att få makthavare att fatta de beslut hon vill.
Ta USA:s president som exempel:

Samtidigt som Greta demonstrerar utanför Vita huset har Trumpadministrationen öppnat för oljeutvinning i de allra känsligaste delarna av Alaska, the Arctic National Wildlife Refuge.
https://www.alaskapublic.org/2019/09/12/trump-administration-rolls-out-final-environmental-review-for-arctic-refuge-oil-leasing/
2019-09-15, 17:55
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Känner du dig själv superkunnig när du håller med Greta.
Jag lär mig mer och mer av den forskning som finns. Forskare kan vara bluff, det är inte ovanligt med fuskexamina, men forskningsresultaten granskas av forskare över hela världen. Det finns i inget sådant som PK inom forskning.

Greta med sin abnorma inlärningsförmåga och intelligens och sina mångåriga studier ligger förstås långt före mig och framför allt före alla uppblåsta blufforskare i tråden.
2019-09-15, 18:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag är förmodligen sist på bollen, men är det inte en smula märkligt att Greta håller upp en skylt skriven på svenska utanför Vita huset. Jo, jag förstår att det är ett statement att återanvända skylten och språket en gimmick. Jag vet också att Greta pratar på engelska.

Men...är det inte meningen att Gretas budskap ska uppmärksammas? Då blir det ju kontraproduktivt om i stort sett ingen förstår vad som står på skylten. Mig veterligen kan gå amerikaner läsa och förstå svenska.
Citat:
Intressant att du oroar dig för att budskapet ska gå förlorat.

Skol.....strejk för klimatet
School strike for climate

Många kan nog även tänkas se skylten som en sorts logotyp.

Jag tror att de flesta människor fattar ganska väl vad som står på skylten. Likheterna med engelskan är ganska stora här.

Man kan även se detta som något som sticker ut lite. En enkel gåta. Detta fastnar bättre i minnet än en engelsk dussintext i mängden, eftersom man (om man inte är en svensk) får tänka lite. Och är man helt osäker så kan man googla svaret. Då minns man detta ännu bättre.

Logotyp skrev Surtruten. Ja, så kan man nog se på skylten.

Citat:
Varken skylten eller flätorna är där av en slump.

Flätorna är inte där av en slump nej (förutom möjligtvis i början). Greta tog upp flätorna en gång i en intervju. Flätorna har blivit ett "varumärke" för henne. Hon är medveten om flätornas betydelse:

Citat:
Hur tänker du kring dina flätor?

– Det var en slump att jag hade det från början, för jag gillar inte att ha utsläppt hår, håret är i vägen då. Någon vecka in i klimatstrejken funderade jag på att byta frisyr, men jag fortsatte med flätor. Det har blivit mitt signum. När jag har flätorna blir jag igenkänd, men när jag inte har flätorna blir jag inte lika igenkänd. Det är en metod att kunna vara lite mer privat. Det är också lite roligt med jämförelserna med Pippi.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/greta-thunberg-jag-har-alltid-varit-annorlunda-/
2019-09-15, 18:02
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist

Greta med sin abnorma inlärningsförmåga och intelligens och sina mångåriga studier ligger förstås långt före mig och framför allt före alla uppblåsta blufforskare i tråden.
Vad vet du om hennes IQ? Har du sett hennes resultat från ett IQ-test?
Sen nämner du mångåriga studier, är det grundskolan du tänker på då?
2019-09-15, 18:03
Medlem
Felpostat
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-09-15 kl. 18:08.
2019-09-15, 18:03
Medlem
jardins avatar
Har kanske postats tidigare, men jag tycker att lilla Greta börjar se väldigt trött ut!
Vilka rutiner har hon numera? Var bor hon och pappan? Har dom ett normalt liv? Vad gör egentligen pappan? Organiserar Gretas framträdanden? Vilka pengar lever dom pa just nu. Mammans?
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/932290-greta-thunberg-oppnar-upp-sig-jag-saknar-skolan?fbclid=IwAR3YAnU-kv2LeNibAWWW9hEFBIZDn2aKW1T1 25R5Qlgw8HlQlBJCHsLSg6c
2019-09-15, 18:06
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Nej, Greta kommer inte att få makthavare att fatta de beslut hon vill.
Ta USA:s president som exempel:

Nej det kan han inte göra. Han måste låtsas som att han inte vet vem hon är, fastän hon utnämndes som 3:a efter Trump i Times lista på världens mest inflytelserika ledare.

Lite synd att de inte kan mötas under informella former, världens mest barnsliga åldring och världens mest vuxna barn. De skulle kunna ha något att säga varandra. Jag betraktar Trumps okunskap som hans mest värdefulla tillgång.
2019-09-15, 18:06
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Geta missionerar.
Är det nån här som tror att hon har en rimlig chans att påverka - på det sättet hon vill?

Oberoende om ni haters eller lovers. Oberoende om ni tror på hennes budskap eller inte.

Tror NI att hon kommer lyckas påverka - på det sätt hon vill?

Min fråga rör alltså TOPIC Greta, och hennes ev framgång.
2019-09-15, 18:09
Medlem
Citat:
Jag tror att de som läser här vet att de befinner sig i Flashbacks skvallerforum. De förstår också att skvaller per definition inte behöver vara sant eller underbyggt. Ett rykte räcker.
Menar du att människor vänder sig till en skvallertråd om Greta Thunberg för att få reda på fakta om klimatet och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?
Det tror inte jag. De som är intresserade söker sig till andra forum.
Jag delar inte din oro. Jag har aldrig träffat någon som litar på allt som skrivs helt anonymt här på FB.

Jag tycker att du ska kontakta modsen och berätta för dem om din oro för att några tror att allt som skrivs i skvallerforumet är sant samt be dem moderera hårdare.

Det är sådant här, som får en ledsen tjej att säga i en av de senaste intervjuerna, "-Jag hoppas inte på någonting, för jag vill inte bli besviken!"

Skydd av ömtålig vildmark är särskilt viktigt för Greta! Hon tycker mycket om fjällvandringar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in