Citat:
Ursprungligen postat av
Faronstream
Förutom att resten av landet hade en medioker sommar och bara skåne som hade en överskott skapat av något fler högsommardagar än normalt. Överskottet blev knappt 1- 1,5 grader över normalt och skapades till stor del av 2 enstaka värmeböljor sett över en sommar med få varma perioder.Även milda nätter kan ge överskott för en månad trots låga dagstemperaturer men ni klimatalarmister vill ju inte förstå sådant enkelt resonemang. Sen 4 dagar med +30 istället för runt 1-2 vad är det som är så extremt med det?
Det var inga extrema temperaturer eller rekord, vi hade kring 33°C som mest denna sommar, sånt händer. Däremot har vi haft flera isolerade dagar med temperaturer över 30°C, det tycker jag är anmärkningsvärt.
Men visst, det beror på vad vi jämför med, sommaren 2018 var extrem, 1992, 1994, 1997, 2002, 2006 hade inga extremvärden men medeltemperaturen var hög, det är vad jag åsyftar på. Extremvärden slås sällan, däremot var medeltemperaturen nästan rekordhög i Skåne denna sommar. Två nätter körde jag komfortkylan hela natten då temperaturen inte sjönk tillräckligt för att kyla ner lägenheten.
Min f.d. granne, numera bortgången, bodde i huset från 1972 fram till ett par år sedan. Hans lägenhet är den samma som min, en etta i västerläge, gubben satt under trädet på gården under dagarna när det var som varmast.
Jag frågade grannen om somrarna blivit varmare och refererade till sommaren 1972, 1982 m.fl. Svaret var kort: ja
Saker började hända på 1990-talet enligt grannen.
Förhoppningsvis får vi en svensk sommar nästa år, någon värmebölja med en dag kring 30°C, men med temperaturer kring 20-25°C och regnskurar.