2019-09-13, 06:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Att jag kunde ha högre aktning för karln. Men det funkar. Tack, kamrat.

Någon betalade hela 3 miljonder dollar för det brevet på auktion för 7 år sedan.
Mer finns om det finns här:
https://www.huffpost.com/entry/einstein-god-letter-sold-for-just-over-3-million-anonymous-buyer_n_2012282

I det utdrag som presenteras skriver han också vad han anser om judendom och judarna som utvalt folk ...

Handskriften som visas i bilden är naturligtvis på tyska.
Citera
2019-09-13, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Någon betalade hela 3 miljonder dollar för det brevet på auktion för 7 år sedan.
Mer finns om det finns här:
https://www.huffpost.com/entry/einstein-god-letter-sold-for-just-over-3-million-anonymous-buyer_n_2012282

I det utdrag som presenteras skriver han också vad han anser om judendom och judarna som utvalt folk ...

Handskriften som visas i bilden är naturligtvis på tyska.

Så kan det gå
Citera
2019-09-13, 13:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jaså, var det så du menade. Då förstår jag. Farbror Gud har jag aldrig bett om något.
Många påstår att Einstein var troende, men det var han inte. Einstein var snarare ateist med en stark vördnad inför universums komplexitet, vilket tydligt framgår av formuleringar som Einstein skrev i ett brev till filosofen Eric Gutkind:
"För mig är Gud inget annat än ett uttryck för och en produkt av människans svagheter."
"Bibeln är en samling aktningsvärda men ändå primitiva legender och hur som helst tämligen barnsliga, för mig kan ingen tolkning, hur subtil den än är, ändra på det".
Så ETT brev skulle bevisa vad en människa stod för under hela sitt liv? Det hoppas jag iaf inte är sant om mig själv. Förhoppningsvis har man egna erfarenheter, och lär sig iaf något då och då från diskussioner och vad man läser, etc, som även får konsekvenser för vad man tänker, tycker och tror.

Iaf vill jag göra helt klart att något enda brev eller inlägg från MIG aldrig bör tolkas som något jag stod för hela livet. Är t ex betydligt mer tolerant nu om religion, bl a efter att lärt känna flera djupt religiösa.

Betr Einstein och religion finns det en hel del material. En bra bok är Einstein and Religion av fysikern Max Jammer -- som har dykt ned i MÅNGA brev osv. Kort, var nog Einstein iaf inte inte entydigt negativ till religion, och dagens nyateister ska nog inte ta för givet att han skulle ha känt sig hemma i deras läger.
Senast redigerad av nerdnerd 2019-09-13 kl. 13:58.
Citera
2019-09-13, 15:21
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredenJesus
våra vägar inte Herrens vägar, och våra tankar är inte Herrens tankar. för så långt som himmelen är ifrån jorden, så långt är Herrens vägar och tankar långt ifrån våra vägar och tankar. - Isaiah 55
Nej, "Herrens väga äro outgrundliga" är inget gudsbevis. Vi tar det igen. Bibeln är ett cirkelbevis, inget gudsbevis.
Citera
2019-09-13, 19:40
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Nej, "Herrens väga äro outgrundliga" är inget gudsbevis. Vi tar det igen. Bibeln är ett cirkelbevis, inget gudsbevis.
Citera
2019-09-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Historiken finns kvar. Om du hade haft några som helst fakta eller belägg hade du kunnat hänvisa till det exakta inlägget. Det kan du inte. Lögnare.
Jag har påpekat dina lögner. Jag tror inte du kan göra det samma.
Varför ljuger du? Du vet inte om någon av oss suttit här hela tiden utan uppehåll. Jag har det inte.
Som sagt, du måste hitta på saker om oss för att må bra. Hur sorgligt är det?

Du menar att du blir bortskrämd när du periodiskt inser hur självmotsägande du är i din argumentation och hur oärlig du måste vara för att upprätthålla dina fantasier?

Du fantiserar lille vän.
Jag är en självförsörjande väljusterad individ. Svider det extra mycket när dina illusioner krossas?

Men lilla idiot! Det kan du eller vem som helst som är medlem här se. Tryck på ditt eget smeknamn här och se vad du har presterat och hur länge du har ägnat åt dina upprepningar. Det är enkelt att följa upp detta.

Om du är en självförsörjande väljusterad individ så är helvetet gjort av is.
Citera
2019-09-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Haha, hysteriskt roligt. Tack för dagens gapskratt.
Utan judendomen, ingen kristendom. Väldigt enkelt. Utan judendomen, ingen Jesus.

Åh, jag har förkovrat mig. Dock har jag läst annat än sagoböcker.
Den enda guden uppfanns av mänskligheten. Innan han uppfanns fanns andra gudar som inte har något gemensamt med honom.

Du snackar massa bull utan att använda ditt förstånd. Kristendomen hade funnits även utan judendomen. Religionerna är inte beroende av varandra för att händelser och fenomen återberättas i både. Du är en riktigt dum idiot.

Nej, Gud fanns före människan, finns nu och kommer att finnas efter människan. Din dödskamp kommer att låta dig se denna sanning tids nog.
Citera
2019-09-14, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Vem har sagt att saker måste ske i kronologisk ordning?
Spiritz påstår det i sin förvirring.
Citera
2019-09-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Trovärdigheten.
Trovärdighet förloras inte i en diskussion. Motståndaren vinner eller förlorar inte trovärdigheten. Du och dina gelikar kommer att vara emot sanningen oavsett hur trovärdig sanningen är.
Citera
2019-09-14, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det finns inget att inse angående dina fantasier.

Du är blind och fantasilös. Dina hjärnceller är borta.
Citera
2019-09-14, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag förstår. Du ignorerar allt som inte bekräftar din på förhand bestämda tro.
Du tror att du förstår och din falska tro låter dig vara kvar i mörkret.
Citera
2019-09-14, 14:48
Medlem
Citat:
Nu ljuger du igen. Kan du inte sluta att fantisera och ljuga?
Är du senil också? Du pratade om kristendomen i en tråd som behandlar Gud och inte religion. Du är inte bara dum utan glömsk också. Inte konstigt att du lurades in i en sekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in