Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Jaså, var det så du menade. Då förstår jag. Farbror Gud har jag aldrig bett om något.
Många påstår att Einstein var troende, men det var han inte. Einstein var snarare ateist med en stark vördnad inför universums komplexitet, vilket tydligt framgår av formuleringar som Einstein skrev i ett brev till filosofen Eric Gutkind:
"För mig är Gud inget annat än ett uttryck för och en produkt av människans svagheter."
"Bibeln är en samling aktningsvärda men ändå primitiva legender och hur som helst tämligen barnsliga, för mig kan ingen tolkning, hur subtil den än är, ändra på det".
Så ETT brev skulle bevisa vad en människa stod för under hela sitt liv? Det hoppas jag iaf inte är sant om mig själv. Förhoppningsvis har man egna erfarenheter, och lär sig iaf något då och då från diskussioner och vad man läser, etc, som även får konsekvenser för vad man tänker, tycker och tror.
Iaf vill jag göra helt klart att något enda brev eller inlägg från MIG aldrig bör tolkas som något jag stod för hela livet. Är t ex betydligt mer tolerant nu om religion, bl a efter att lärt känna flera djupt religiösa.
Betr Einstein och religion finns det en hel del material. En bra bok är
Einstein and Religion av fysikern Max Jammer -- som har dykt ned i MÅNGA brev osv. Kort, var nog Einstein iaf inte inte entydigt negativ till religion, och dagens nyateister ska nog inte ta för givet att han skulle ha känt sig hemma i deras läger.