2019-09-14, 09:03
Medlem
Inflationen i Sveriges restauranger är nog högre än Ingves inflationsmål

Det jag själv blir mest "irriterad" på är de löjliga priserna på rödvin. 400-500% påslag mot systembolagets priser ? men det är svårt att vara helt säker då vi oftast tar ett glas husets och varumärket döljs. Att de har löjligt hög avans på den produkten är det ingen tvekan om. Ganska normalt nu att betala (typ) 100-120 kr för ett glas husets. Det är för mycket !

Om jag jämför med ölen, för mig personligen är det helt okej att betala dubbelt upp mot systembolaget på de finare ölsorterna. Ett öl som kostar 40-45 kr/flaska på systemet kostar 90-95Kr på finare restaurang...helt okej enligt mig.

Slår man ihop en "normal" måltid på två pers så blir det
Mat 2*250-300 = 500-600 kr
Rödvin 2 glas = 200-250 kr
En bättre öl till mig = 90 kr
Ett glas av "något till desserten" till frun = 100
dessert 2*85-100= 150-200

Så slutnotan blir nästan alltid 1000 kr, och då har man inte köpt mer än ett glas vin och en öl utöver maten.

Är jag på semester i exempelvis Spanien så brukar ett liknande besök på jämförbar restaurang kosta ca hälften, det som främst drar ner priset är att en flaska husets kostar ca 60 svenska kr (räcker till 4 glas) och öl ca 30-40 kr (låt gå att den ölen är enklare massproducerad). Maten ca 150 per person, dessert 40-50 kr.
Citera
2019-09-14, 09:12
Medlem
Varje helg i princip
Citera
2019-09-14, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Till dagens middag gick jag o min parter på restaurang (italiensk). 2 förrätt, 2 huvudrätt, 1 efterrätt. 1 flaska vin, 2 mousserande glas o 2 vit vins glas gick på 1300kr. Vi hade 25% rabatt i det eftersom kampanj tidig middag. Så det var lite dyrare egentligen. Hur ofta betalar ni så för helgmiddag? Det var ok 3.8 på 5 gradig skala men inte hel fullträff.

Det där för 1300:-, trots rabatt, låter ju ”billigt”. Såklart beroende på vad man jämför med, men var ni nöjda med maten, låter det ändå som en billig middag ute.

Själv äter jag sällan för de pengarna. Ser inget nöje med det då det allt som oftast innebär en middag jag med mindre enkelhet kunnat tillaga hemma.
Jag brukar ”spara” de middagarna och några gånger per år istället gå till de riktigt bra ställena. Snart ska jag till SK i Göteborg. Deras avsmakningsmenyer med viner är alltid fullträffar. 28+ är också i en klass för sig.
Franzén har jag som önskemål att besöka inom något år, men det krävs lite planering då det är i fel stad för mig. Franzén ligger väl lite i överkant prismässigt för mig också, men för mig ligger det mer än bara mat bakom ett sådant besök.

Man får betala mer, men jag går hellre en gång till ett sådant ställe där upplevelsen är i en annan dimension, än att gå till ”random”-ställe 2-3 gånger. Men det beror såklart på vad man är ute efter, om man är intresserad av mat, etc. Jag ser matlagning på högre nivå som en konstform.
Senast redigerad av M.J.A 2019-09-14 kl. 09:31.
Citera
2019-09-14, 09:28
Medlem
Pershagen76s avatar
Det händer absolut att det blir över 1000 per person, men det är inte så ofta längre i och med småbarn och allt.

Med jobbet är det oftare men då är det ju inte jag som betalar, vi var och käkade 12st på nya jobbet förra veckan och då landade notan på närmare 18000.
Citera
2019-09-14, 09:31
Bannlyst
Enstaka tillfällen om maten är exceptionell. Särskilt om jag är utomlands t.e.x.

Annars går det bort.
Citera
2019-09-14, 09:34
Medlem
Hemlagat är godare än utemat 19 ggr av 20. Det är en inbillad myt att restaurangsbesök skapar lycka.
Citera
2019-09-14, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hemlagat är godare än utemat 19 ggr av 20. Det är en inbillad myt att restaurangsbesök skapar lycka.
Där har du fel, bland dom lyckligaste stunderna i livet jag haft har varit ute på resturang med vänner. Går främst ut på resturang för det sociala, upplevelsen och atmosfären. Är det bara maten så kan man lära sig laga mat och laga högklassig mat hemma.

Samma sak att gå ut och festa med vänner på nattklubbar och barer. Hade ett vilt äventyr på Stureplan förra helgen. Det är sånt man minns..
Citera
2019-09-14, 09:53
Medlem
Förstår inte hur man kan tycka att de är dyrt med 1000<
När man äter sju rätter och en flaska vin?
Citera
2019-09-14, 10:02
Medlem
Thelonegunmans avatar
Jag gillar att äta på lite exklusivare restauranger, gärna med avsmakningsmeny så en 1000/person är ganska standard för min del. Senare i höst ska jag o frugan äta på Franzén vilket kommer bli min dyraste restaurang någonsin. Vi räknar med att notan för två pers kommer kosta runt 11000.
Senast redigerad av Thelonegunman 2019-09-14 kl. 10:07.
Citera
2019-09-14, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Där har du fel, bland dom lyckligaste stunderna i livet jag haft har varit ute på resturang med vänner. Går främst ut på resturang för det sociala, upplevelsen och atmosfären. Är det bara maten så kan man lära sig laga mat och laga högklassig mat hemma.

Samma sak att gå ut och festa med vänner på nattklubbar och barer. Hade ett vilt äventyr på Stureplan förra helgen. Det är sånt man minns..

Det är så myter funkar. Du har lärt dig att restaurangen, festen, resan skapar lycka.
Citera
2019-09-14, 10:23
Avstängd
Fojoss avatar
Aldrig. Folk som betalar så mycket är antingen rika eller idioter. Eftersom majoriteten av dessa inte är rika så handlar det oftast om idioter. Särskilt då maten inte ens är något speciellt.

Du ser samma idioter bland medelklassen som köper fula märkeskläder för 5000 - 10 000 kr när du kan få exakt samma sak i en normal butik för 100 - 500 kronor.

Inte konstigt att folk klagar på att de inte har råd med det viktiga.
Senast redigerad av Fojos 2019-09-14 kl. 10:27.
Citera
2019-09-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpelaInteTuff
Man ska unna sig en massa gott här i livet, man lever bara en gång!
Vad ska du med pengarna på banken till, pengar som du snart kommer få betala för att dom ska förvara åt dig.

Nu känner jag inte dig men det argumentet får man höra hela tiden. Sen att dom aldrig själva kan åka på semester 6-7 gånger per år som jag gör förstår dom inte.

Prioriteringar helt enkelt.

Jag undviker restauranger som pesten, dyrt och sällan gott. Gör bättre mat hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in