2019-09-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ja utredningen lades ned då Christer Pettersson blev anhållen.

Nej Kauklija hade även kontor i samma byggnad där den polack som hyrde galleriet bor i nu. Möjligt att han äger fastigheten?
Inte mkt att gå på för stackars PU.

Det låter inte bra. En utredning tycker jag inte skall läggas ner för att en anhållan har gjorts. CP blev ju sedermera frikänd.

Med det sagt så vet jag inte hur mycket substans det fanns i misstankarna mot gangstern och utredningen kan ju tas upp igen om nya omständigheter blir kända.
Citera
2019-09-13, 23:08
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det låter inte bra. En utredning tycker jag inte skall läggas ner för att en anhållan har gjorts. CP blev ju sedermera frikänd.

Med det sagt så vet jag inte hur mycket substans det fanns i misstankarna mot gangstern och utredningen kan ju tas upp igen om nya omständigheter blir kända.
Hur han kunde gå fri från sprängningen av La Fountainblue är även en gåta.
Skandia skötte utredningen med några fd poliser som gärna byter till den branschen ibland.
Jobbade inte Tommy Lindström för Skandia med just bedrägerier?
Vad hette den fd polisen i Skandiahuset?
Anette K. Vem var mer i bilen?
Hennes pappa arbetade på CONTRA.

Kauklijas namn förekommer ofta i pressen hela 70-talet och en bit in på 80-talet. Svindleri och ekonomisk brottslighet. Konkurser av olika företag i restaurangbranschen. Sedan blir det tyst. Knäpptyst.

Han måste ha fått jackpott eller nåt.
Så mycket pengar som helt plötsligt rullade in.
Inga fler skandaler heller.
Vissa har tur.

O hur var det med vittnet Roger Östlund?
Är han släkt med Kauklijas fru?
Senast redigerad av Gothus 2019-09-13 kl. 23:40.
Citera
2019-09-13, 23:43
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med dig i mångt och mycket, särskilt att det inte går att påstå att SE är mördaren, åtminstone inte med trovärdighet. Dock är det lika galet att avfärda SE med de omständigheter som är kända, tycker jag.

EDIT;

Och om SE var mördaren måste inte det betyda att han lånade en revolver av en vapenhandlare. SE kan lika gärna ha ingått i en konspiration, fått låna ett vapen av någon annan, till exempel en pistol, vi vet inte.

Inget utesluter att SE eventuellt hade ett tjänstevapen. Kan ha varit med i någon ljusskygg försvarsorganisation som så många andra.

Det finns inga bevis för ovanstående, dock borde det vara självklart att ta i beaktande att det mycket väl kan vara så det förhöll sig och också forska vidare, SE befann sig trots allt nära händelsen och hans berättelse är inte ett klockrent alibi.

Jag tror att den enda framkomliga vägen för att hitta den som höll i vapnet är att finna den, de eller det som bestämde att OP skulle mördas. Jag tror inte på en ensam mördare, varken galning eller Palmehatare.

Den som mördade OP gjorde det åt någon annan, tror jag.

Beträffande alkohol och reumatism kan man kanske fundera lite på vad som egentligen hände, första skottet bör vara det som nuddade LP, enligt vittnen föll OP till marken efter det andra skottet såvitt jag kan läsa mig till.

Varför nuddade kulan LP, var den avsedd för henne eller OP?

Varför en kula som endast nuddar, var skytten inte riktigt nykter, eller var mördaren ostadig på handen på grund av hälsoskäl(Reumatism)?

Vi är eniga. Så länge vi kan föra en nykter (!) diskussion om SE är jag med. Som jag har skrivit flera gånger så tycker jag Lars Larssons bok var ett utmärkt inlägg i Palmedebatten. Åtminstone jag blev mycket intresserad av hans resonemang.

Tyvärr är läget efter 33 år i stort sett detsamma. Vi är varken närmare eller längre ifrån de basfakta vi alla känner till från mordkvällen. Ingen GM i sikte.

SE och alla andra uppslag rörande GM:s identitet måste verifieras med fakta och bevis innan man kan basunera ut att man löst mordgåtan.

Beträffande SE:s eventuella tillgång till vapen så gäller detsamma en mängd misstänkta personer i utredningen. Hur fick de personer som lyfts fram som intressanta tag i sitt mordvapen?

En helt annan sak. Såg att frågan kom upp i tråden i går: Finns namnet på Palmes mördare i utredningsmaterialet?

Inte en aning naturligtvis. Men om jag ska gissa så kan det göra det med tanke på de tusentals personer som finns i materialet. Något/några av de uppslag som tröskats genom åren bör kunna leda till mördaren.

Men om nu GM:s namn finns i listorna så har polisen troligen inte alls kopplat samman denne person med mördaren. Tror jag. Det fattas fortfarande avgörande pusselbitar.
Citera
2019-09-13, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Kopplingen till Ebbe Carlsson är intressant som i sin tur kan kopplas till Tomas Fischer (finansiär av buggnings utrustningen) och som kan kopplas till Erik Penser det vill säga Bofors vapenindustrier.

Givetvis kan dessa personer vara med i samma frimärksamlarklubb eller så...
Här finns i allafall en klar kopplingsmöjlighet mellan Bofors och skumma poliser vid Norrmalm och kretsen kring Holmer.

Jag lyfter ett gammalt inlägg mest för att namnet Fischer dök upp.
Undrar varför han var så välvillig att stötta Ebbe med rum och pengar för att fortsätta att spana efter Olof Palmes mördare?
Citera
2019-09-14, 00:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men nu är det ju så att DU får mothugg från många här för DU säger det är omöjligt att SE är mördaren. Man kan inte slå fast SE är mördaren, men man kan inte heller slå fast att han inte är mördaren, så är det.

1. Reumatism betyder inte invaliditet.

2. Nej, men kan inte heller slå fast de hade olika huvudbonader.

3. En liten handlovsväska får plats i rockficka. Om man bestämmer sig att dra revolver mot någon så vill man ha händerna fria för revolver, så man trycker handlovsväskan i fickan.

4. AB noterar inte att LOP passerar honom, är det då inte ganska troligt att han missar ytterligare någon i samma veva?

5. SE kan ha gått före LOP och väntat ett antal sekunder vid Dekorima.

6. Ja vapnet är det avgörande, där behöver man ha mer på fötterna än en bekant med vapen.

7. Jag vet inte varför SE hade glasögon. Kan det ha varit läsglasögon? Kan det ha varit ett lätt synfel så glasögon inte alltid behövs? Vet själv hur obekvämt det är att ha glasögon i minusgrader. Kanske han tog av dom för han är översynt, ser bra på långt håll utan glasögon?

8. Massor av vittnen i denna historia har större fel i sina vittnesmål än om Henry tar fel på samtalet med SE. Nämner SE samtalet med Henry?

9. Tiderna får ett eget inlägg. Jag har visat förut att det funkar tidsmässigt

10. Kan man inte mörda när man druckit? SE har inte sagt han var packad.

Nja, vid motsvarande diskussion i samma ämne för en tid sedan försökte jag vara lika stelbent som dem som med emfas hävdar att mordgåtan är löst och att SE är mördaren. För att visa hur absurt det blir. Det berättade jag då och det kan jag berätta igen.

Orsaken till min inställning tycker jag att jag redovisat nu. Det finns en hel del frågor/luckor i teorin och dessa frågor/luckor måste lösas. Det måste finnas trovärdighet, logik och bevis.

Man kan inte vara tvärsäker i ett påstående om påståendet helt bygger på antaganden. Det krävs alltså i fallet SE att man kan bevisa detta med Skandia-tiderna, vapnet, handlovsväskan, glasögonen, huvudbonaden etc.

Så länge mordplatsvittnenas utsagor - det är ju dem vi får gå på eller hur? - strider mot SE-teorin så ser väl ingen någon anledning att blint köpa påståendet att SE var mördaren?

Frågan "ja men SE kan ju ha mördat Palme" är rätt meningslös eftersom man kan ställa samma fråga om en massa olika personer som ansetts/anses vara misstänkta gärningsmän.

Vi har ju alla sett att även till synes harmlösa personer som NF här i tråden plötsligt misstänkts för mordet. Eller AB. Eller LJ. De var där. En del tror att LP var inblandad i komplotten.

Men var är bevisen? Man kan inte vara tvärsäker om man inte har bevisning. Vi får helt enkelt avvakta utvecklingen.

Jag har inte utnämnt någon gärningsman vilket gör att jag heller inte behöver bevisa någonting. Det enda jag gjort är att jag kritiskt granskat SE-teorin och hittat en mängd obesvarade frågor som kan tyda på att SE-teorin är felaktig.

Hur det ligger till i verkligheten får KP och hans mannar berätta om de så småningom kan berätta det.
Senast redigerad av Basfakta 2019-09-14 kl. 00:20.
Citera
2019-09-14, 00:03
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Undrar varför han var så välvillig att stötta Ebbe med rum och pengar för att fortsätta att spana efter Olof Palmes mördare?
Som inlägget antyder så finns ju kopplingen till vapenhandeln.
Jag försöker visa just detta även. Kauklija var inblandad i detta och jag vet att mkt gick på export från Sverige via Kauklijas hemland, Jugoslavien.

Mannen som sedemera blev dömd för bedrägeri satt på samma kontor som Kauklija, Sten Söderberg, född 1941*i*Karlskoga, är en*svensk*före detta*politiker*(nydemokrat) och*riksdagsledamot. Han var*kriminalinspektör*till yrket.
Och som jag skrev tidigare, så är hans kontakter med Birger Elmér redan kända.

Var det inte Elmér som lät Lingärde läsa igenom allt "hemligstämplat" material för att sedan avslöja att nästan alla i hela Sverige är inblandade i konspirationen?
Polis. Försvarsmakten. Mm..
Ungefär som de två andra fd IB-gubbarna. Forsberg och "Bertil".
Inte så troligt.
Och föresten så hade ju Elmér redan slutat för många år sedan..
Det är något som inte stämmer.

Men det är klart. Det gamla IB-gänget sattes på fötter igen 1987.
Det ser ut som om de var aktiva straxt innan även dock.
Senast redigerad av Gothus 2019-09-14 kl. 00:26.
Citera
2019-09-14, 00:14
Bannlyst
Citat:
Han ville väl att Ebbe skulle stå i skuld till honom, eller kanske betala igen på annat sätt. Hur som helst känns Fischer väldigt långt från tunnelgatan.
Citera
2019-09-14, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Konstig bild där. Ser ut som korvkiosken, men det ser också ut som om busshållplatsen låg mellan övergångsstället och kiosken. Det gjorde den ju inte. Stämmer bilden? AF kyrkogata ser man inte ens. Bilden måste vara ordentligt ihoptryckt.

Nej, när det gäller Anders B är vi nog på sätt och vis överens. Jag tror Åsgård/Olsson och de andra har fel när de tror att han gick där uppe.
Det vi är oense om är om det faktiskt var Anders B han såg. Jag tror inte det.

Den bilden stämmer inte. Förmodligen en annan kiosk på Sveavägen. Eller utefter linje där buss 52 körde
Citera
2019-09-14, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Han ville väl att Ebbe skulle stå i skuld till honom, eller kanske betala igen på annat sätt. Hur som helst känns Fischer väldigt långt från tunnelgatan.

Jag vill bara försöka förstå Ebbes roll i Palmemordet bättre.
Finns ju en tänkbar koppling till Iran-Irak konflikten som OP var medlare i .
I vissa kretsar ansåg man att Pierre Schori skulle vara Sovjetisk spion och gå deras ärenden.
Strax före mordet hade ju OP ett möte med Iraks ambassadör den nu välkände Bagdad Bob.

"Han menar att de förövare som låg bakom Palme-mordet hade dirigerats från Sovjetunionen – och hade haft medhjälpare på högsta nivå i den svenska statsförvaltningen.
Ett motiv till Ebbe Carlssons påståenden var en påstådd buggning av en sovjetisk diplomat, som skulle ha avslöjat att Moskva hade förkunskaper om mordet på statsministern.
Berättelsen gör ett starkt intryck på tingsrätten, som konstaterar att både ministrar och rikspolischef "uppenbarligen bedömt saken så att det fanns mycket allvarlig risk för attentat i Sverige mot olika personer"."

"Ebbe Carlssons teori fick stöd från tidningar som New York Time Magazine i mars 1987 och i TV-programmet "CBS 60 minutes" i november samma år. Innehållet i reportagen handlade om att Palme först skulle ha stött Bofors hemliga vapenleveranser till Iran, men sedan stoppat dem av rädsla för att de skulle bli en politisk skandal.
I Björn Cederborgs bok "Kamrat Spion: om Sverige i stasiarkiven" avslöjas mycket riktigt att Bofors-kanoner på väg till dåvarande Östtyskland hade fastnat i den svenska tullen knappt två månader före Palme-mordet och att den östtyska säkerhetstjänsten Stasi därför den 3 januari 1986 hade kontaktat Bofors och frågat om anledningen till fördröjningen.
Svaret från Bofors, som finns dokumenterat i Stasi-arkiven, blir undflyende: "Tyvärr måste vi meddela er att järnvägsvagnarna har blivit beslagtagna av den svenska tullen. Tyvärr kan vi inte heller leverera ytterligare kvantiteter som redan är färdiga för avtransport. Vi beklagar verkligen den här incidenten."

Ebbe Carlssons teorier om Palme-mordet fick trovärdighet genom att en regeringschef, en finansminister, en rikspolischef och en säpo-utredare tog till sig hans idéer och gick i god för hans spaningsarbete.

https://www.varldenidag.se/nyheter/ebbe-carlssons-testamente-regering-polisledning-och-domstol-trodde-blint-pa-hans-berattelse/cbbibw!fwHJOXYVl@m4MmlNTDgVEg/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1MGEJ/komiske-alis-okanda-liv
Citera
2019-09-14, 01:18
Bannlyst
Citat:
Jag vill bara försöka förstå Ebbes roll i Palmemordet bättre.
Finns ju en tänkbar koppling till Iran-Irak konflikten som OP var medlare i .
I vissa kretsar ansåg man att Pierre Schori skulle vara Sovjetisk spion och gå deras ärenden.
Strax före mordet hade ju OP ett möte med Iraks ambassadör den nu välkände Bagdad Bob.

"Han menar att de förövare som låg bakom Palme-mordet hade dirigerats från Sovjetunionen – och hade haft medhjälpare på högsta nivå i den svenska statsförvaltningen.
Ett motiv till Ebbe Carlssons påståenden var en påstådd buggning av en sovjetisk diplomat, som skulle ha avslöjat att Moskva hade förkunskaper om mordet på statsministern.
Berättelsen gör ett starkt intryck på tingsrätten, som konstaterar att både ministrar och rikspolischef "uppenbarligen bedömt saken så att det fanns mycket allvarlig risk för attentat i Sverige mot olika personer"."

"Ebbe Carlssons teori fick stöd från tidningar som New York Time Magazine i mars 1987 och i TV-programmet "CBS 60 minutes" i november samma år. Innehållet i reportagen handlade om att Palme först skulle ha stött Bofors hemliga vapenleveranser till Iran, men sedan stoppat dem av rädsla för att de skulle bli en politisk skandal.
I Björn Cederborgs bok "Kamrat Spion: om Sverige i stasiarkiven" avslöjas mycket riktigt att Bofors-kanoner på väg till dåvarande Östtyskland hade fastnat i den svenska tullen knappt två månader före Palme-mordet och att den östtyska säkerhetstjänsten Stasi därför den 3 januari 1986 hade kontaktat Bofors och frågat om anledningen till fördröjningen.
Svaret från Bofors, som finns dokumenterat i Stasi-arkiven, blir undflyende: "Tyvärr måste vi meddela er att järnvägsvagnarna har blivit beslagtagna av den svenska tullen. Tyvärr kan vi inte heller leverera ytterligare kvantiteter som redan är färdiga för avtransport. Vi beklagar verkligen den här incidenten."

Ebbe Carlssons teorier om Palme-mordet fick trovärdighet genom att en regeringschef, en finansminister, en rikspolischef och en säpo-utredare tog till sig hans idéer och gick i god för hans spaningsarbete.

https://www.varldenidag.se/nyheter/ebbe-carlssons-testamente-regering-polisledning-och-domstol-trodde-blint-pa-hans-berattelse/cbbibw!fwHJOXYVl@m4MmlNTDgVEg/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1MGEJ/komiske-alis-okanda-liv
Var inte det mötet typ dagen innan MOP? Eller på onsdagen. Det är lite oklart varför Ebbe saluför såna teorier (förhållandevis seriösa i jämförelse) och istället intresserar sig för kurder.

Helt klart hade EC ett stort kontaktnät, gissningsvis också en del 'skit' på folk i högre position vilket gjorde att han fick igenom sina idéer. Schori och Carl Lidbom hade en del ljusskygga förehavanden. Det hade varit intressant att veta vad de hade kokat ihop med EC. Och vad var det som fick CgÖ, vapenfetischist och polisinstruktör att göra tjänster åt riksbögen EC? Mycket märkligt.
Senast redigerad av Dekorima 2019-09-14 kl. 01:20.
Citera
2019-09-14, 01:43
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Var inte det mötet typ dagen innan MOP? Eller på onsdagen. Det är lite oklart varför Ebbe saluför såna teorier (förhållandevis seriösa i jämförelse) och istället intresserar sig för kurder.

Helt klart hade EC ett stort kontaktnät, gissningsvis också en del 'skit' på folk i högre position vilket gjorde att han fick igenom sina idéer. Schori och Carl Lidbom hade en del ljusskygga förehavanden. Det hade varit intressant att veta vad de hade kokat ihop med EC. Och vad var det som fick CgÖ, vapenfetischist och polisinstruktör att göra tjänster åt riksbögen EC? Mycket märkligt.
Enligt SUMERS inlägg så ser det ut som om Ebbe var på rätt spår.
Men han sa ju även att sånt här kan inte skötas som en normal utredning. Därav PKK-spåret får jag förmoda.
Det som tidigare var uppe om Svarta Rosen och Röda Rosen kan ju placera HH, Ebbe och CGÖ i det röda laget. Vilka som är i det Svarta vet ni.
Citera
2019-09-14, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Vi är eniga. Så länge vi kan föra en nykter (!) diskussion om SE är jag med. Som jag har skrivit flera gånger så tycker jag Lars Larssons bok var ett utmärkt inlägg i Palmedebatten. Åtminstone jag blev mycket intresserad av hans resonemang.

Tyvärr är läget efter 33 år i stort sett detsamma. Vi är varken närmare eller längre ifrån de basfakta vi alla känner till från mordkvällen. Ingen GM i sikte.

SE och alla andra uppslag rörande GM:s identitet måste verifieras med fakta och bevis innan man kan basunera ut att man löst mordgåtan.

Beträffande SE:s eventuella tillgång till vapen så gäller detsamma en mängd misstänkta personer i utredningen. Hur fick de personer som lyfts fram som intressanta tag i sitt mordvapen?

En helt annan sak. Såg att frågan kom upp i tråden i går: Finns namnet på Palmes mördare i utredningsmaterialet?

Inte en aning naturligtvis. Men om jag ska gissa så kan det göra det med tanke på de tusentals personer som finns i materialet. Något/några av de uppslag som tröskats genom åren bör kunna leda till mördaren.

Men om nu GM:s namn finns i listorna så har polisen troligen inte alls kopplat samman denne person med mördaren. Tror jag. Det fattas fortfarande avgörande pusselbitar.

Basfakta:

I thought this was the most interesting comment you made: "Hur fick de personer som lyfts fram som intressanta tag i sitt mordvapen?"

My answer - it was given to him in 1980/81! the person who gave it to him in my opinion - probably looked back around 1986/87 and had deep regrets. Such regret that he was depressed for a long time.
S&W plus ammo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in