"Enligt Aftonbladets uppgifter var mannen på väg till jobbet när han överrumplades och besköts – skottlossningen ska ha ägt rum då han larmade och låste lägenheten."
"Mannen kunde dock själv ta sig ut på gatan, enligt källor till Aftonbladet, och ska ha kunnat ge polisen ledtrådar om dådet. "
"I trapphuset ligger enligt uppgifter fullt med tomhylsor – samt mannens portfölj. En granne berättar hur det är blodigt i trappuppgången.
– Jag låg i sovrummet och efter det hörde jag en smäll och någon som skrek ”hjälp mig, hjälp mig, jag har blivit skjuten”. Sedan när jag gick ut i trapphuset såg jag en väska som låg där, och en massa blod, säger grannen."
"En gärningsman ska ha setts fly från platsen till fots."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rala-stockholm
" Flera personer blev vittnen till händelsen på Norr Mälarstrand på fredagsmorgonen. En av dem berättar att Henrik Olsson Lilja brottades stående med en person i ett trapphus på Norr Mälarstrand, varefter han blev skjuten."
"En granne i huset hörde skotten och öppnade dörren – då möttes hon av advokaten som
lånade en telefon och larmade polisen innan han sprang vidare ner på gatan för att möta upp polisen.
En kvinna som var ute och joggade fick syn på den skjutne advokaten på trottoaren och ringde SOS Alarm.
– Han låg då på marken och blödde från ett hål i magen. En annan person höll för hålet, berättar hon."
" Till ett vittne sa han att det antingen är kvinnan – hon som nu anhållits – som ”lejt” någon, eller att det är en klient som ligger bakom.
Ett vittne säger:
– Det var väldigt blodigt. Personer som bodde i porten kom ner och berättade att han blivit skjuten i trapphuset, där det också låg hylsor på marken."
"Advokatsamfundets generalsekreterare Mia Edwall Insulander säger att det är ”oerhört allvarligt” att en advokat skjutits.
– Det är klart att det här är otroligt allvarligt och jag och många av mina kolleger sitter som på nålar får att få reda på vad det handlar om, säger hon.
– Vi gjorde en undersökning 2018 som visade att ungefär var fjärde advokat utsatts av hot. Bland de som arbetar med humanjuridik, alltså familjejuridik och brottmål, är andelen högre, det vet vi."
https://www.expressen.se/nyheter/kri...la-stockholm1/
Kan HOL ha ringt någon annan polis än SOS Alarm första gången?
Advokatförbundet lämnar statistik.
En kvinna som var ute och joggade fick syn på den skjutne advokaten på trottoaren och ringde SOS Alarm.
– Han låg då på marken och blödde från ett hål i magen. En annan person höll för hålet, berättar hon."
" Till ett vittne sa han att det antingen är kvinnan – hon som nu anhållits – som ”lejt” någon, eller att det är en klient som ligger bakom.
Ett vittne säger:
– Det var väldigt blodigt. Personer som bodde i porten kom ner och berättade att han blivit skjuten i trapphuset, där det också låg hylsor på marken."
"Advokatsamfundets generalsekreterare Mia Edwall Insulander säger att det är ”oerhört allvarligt” att en advokat skjutits.
– Det är klart att det här är otroligt allvarligt och jag och många av mina kolleger sitter som på nålar får att få reda på vad det handlar om, säger hon.
– Vi gjorde en undersökning 2018 som visade att ungefär var fjärde advokat utsatts av hot. Bland de som arbetar med humanjuridik, alltså familjejuridik och brottmål, är andelen högre, det vet vi."
https://www.expressen.se/nyheter/kri...la-stockholm1/
Igår, 23:09