2019-09-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemag
Yes du har helt klart rätt. Ser inte alkoholiserad ut i mina ögon.
Bilden är tre år gammal. Tror dock inte att enbart alkoholen tagit hennes liv.
Citera
2019-09-13, 21:34
Medlem
Dags att återvända till själva brottet.

I korta drag vet vi följande väsentligt ( eller tror oss veta)
En advokat har blivit skjuten i sin trappuppgång. Han är relativt allvarligt skadad, men överlever.

På grundval av Bl a hans egen utsaga, omedelbart efter dådet, finns två huvudspår på gärningsman.

1. En lejd GM på anstiftan av hans exhustru.
2. En annan person, kanske en klient, som agerat på egen hand, eller via lejd GM

En tredje, enligt mig, mindre trolig, är att BO själv tillskansat sig skadorna, eller beställt dådet.

Exhustrun omedelbart gripen, men släppt efter några dagar.

Så långt vet vi.

Eftersom Exhustrun släpptes kan man anta att det inte finns mycket som tyder på hennes inblandning. Alla indicier till trots. Samtidigt är hon inte avförd, vad vi vet.

Men Alltså är spår två mer intressant ur utredningsperspektiv f n. Exhustru spåret är s a s uttjatat.
( sen är det ju mycket roligare att snacka om den märkliga relationen mellan makarna)

Då frågar vi oss.
Vilka är det 5 mest troliga personerna som hyser agg till Advokaten?
Klienter som han misslyckats med?
Klienter som han har nära relation med? ( beroendeställning eller liknande )
Långivare
Otrohetsaffärer eller liknande.
Osv.
Citera
2019-09-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Tja, det är ju rätt lättsamt att kunna använda "barnets bästa" som en sköld också. Och själv välja/bestämma VAD som ska publiceras här i tråden ifrån domen, de delar som passar ens egna agenda. Och sedan tolka så det passar agendan också.

Det rikemansliv som HOL verkar gilla är det ju lite konstigt att han inte har ungarna på internatskola, i Sverige eller utomlands. Staten betalar ju en stor del av kostnaden ändå, via skolpengen.

Det där var ett hypotetiskt resonemang. "konstigt att han inte..."

Ett bottennapp bland andra idag.
Citera
2019-09-13, 21:41
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Dagens Juridik skrev om det i referat av Thomas Olsson, men dom verkar redigerat sin artikel.
Men Expressen (?) skrev något annat.
Kanske inte var så smart att skriva att han var utskriven från sjukhuset? Och hade livvakt?
Citera
2019-09-13, 21:43
Medlem
Finns det någon bild på KL i tråden?
Citera
2019-09-13, 21:43
Medlem
Citat:
Tja, det är ju rätt lättsamt att kunna använda "barnets bästa" som en sköld också. Och själv välja/bestämma VAD som ska publiceras här i tråden ifrån domen, de delar som passar ens egna agenda. Och sedan tolka så det passar agendan också.

Det rikemansliv som HOL verkar gilla är det ju lite konstigt att han inte har ungarna på internatskola, i Sverige eller utomlands. Staten betalar ju en stor del av kostnaden ändå, via skolpengen.

Jag vet inte om du är lat, snål eller spelar dryg, men du vet väl att alla domar är offentliga? Finns några domar med sekretess men denna dom är alltså inte en sådan.

Om du vill granska personens klipp och klistrande från domen så är det fritt fram att begära en egen kopia. Ibland får man den i pdf-format gratis och ibland måste man betala lite för att de skickar en papperskopia.

Nu behöver du inte gnälla mer och kan sluta tjata om att få den publicerad här.

Varsågod för informationen.
Citera
2019-09-13, 21:44
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Bra sammanfattning.
Paret levde i många år, inga direkta problem vad jag förstår. De blir sambos, skaffar barn 1 och 2. Sen dör KLs mor och far inom ett halvår. Det verkar utlösa en kris och sorg hos henne, samma år blir hon våldsam. Varför, egentligen? Lyssnar maken inte på henne? Tar hon sprit till hjälp för att dämpa sorgen (det är mycket vanligt).

Min fråga är... fanns det inga tecken på våld eller äktenskapliga problem före sorgeåret? Knappt ett år efter dödsfallen begär maken skilsmässa. Så allt var ok med relationen tills en av dem hamnar i kris? Stöttepelaren H? Måste allt vara perfekt?

Okej, hon har ljugit, manipulerat med mera. Hon tycks vilja sätta dit maken, å det grövsta. Vad bottnar det i? Är det pengar, lägenhet? Tror jag inte. Detta är kanske ett kärlekssvek med stort K. (Vilket inte rättfärdigar någon handling, utan kanske avslöjar någon med latent borderline/narcissism.)

Det är rätt uppenbart att KL blev sviken av HOL, men hur sörjde hon egentligen... vilken hjälp fick hon? Interventionen med släkten, troligen barn och make, när var den? Började supandet i anslutning till moderns död?

2012_01 KL mor död.
2012_07 KL far död.
2012_10 Utredning orosanmälan från polis ang våld i hemmet.
2013_09 KL händelsedatum dom B633-14 T-rätt.
2013_10 Ansökan äktenskapsskillnad.

Det heter ju i nöd och lust. Kanske bara "lust" var ok med HOL. Jag försvarar inte någon av KLs handlingar, men jag försöker förstå. OM hon var normal innan allt rasade. En del n-personer är knäppa redan som barn, men det "sanningsvittnet" har avlidit. Systern kan inte berätta.

Jag tror att kärlekssvek kan göra människor tokiga... men sen hur det tar sig uttryck det beror på vad som finns gömt i själen och som kan hållas i schack när allt är bra.

Har någon, mer störd än KL, lyssnat på hennes sorger, och bestämt sig för att ta lagen i egna händer? Tja, vad vet man. Någon pratade om "Salander", hur lång är skytten? Är det en kvinna...?
Det finns en sak som är talande för ett långvarigt alkoholmissbruk för man sammankallar inte en intervention för att någon har druckit mycket i några månader, då har det pågått i år och påverkat många i hennes omgivning.
Jag la in den i tidslinjen och när HOL troligen har flyttat.

Från domen
I september 2012 gjordes en intervention, där släktingar och vänner samlades till ett möte med Karin angående hennes alkoholvanor. Det blev som att hälla bensin på en eld.

2012_01 KL mor död.
2012_07 KL far död.
2012_09 Intervention om Karins alkoholmissbruk
2012_10 Utredning orosanmälan från polis ang våld i hemmet.
2013_sommaren HOL flyttar till egen lägenhet
2013_09 KL händelsedatum dom B633-14 T-rätt.
2013_10 Ansökan äktenskapsskillnad.
Citera
2019-09-13, 21:47
Medlem
hejsan07s avatar
Allt i tråden handlar om osämjan och smutskadtningen mellan HOL och KL men har någon hittat några andra som är ovän med HOL.
Knark, älskare, älskarinnor, ?
Citera
2019-09-13, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Kanske inte var så smart att skriva att han var utskriven från sjukhuset? Och hade livvakt?

Det var min spontana tanke också. De kanske uppdaterade artikeln för att det är en stor säkerhetsrisk för BO att skytten/anstiftaren vet om att BO är utskriven från sjukhuset.

Fast det som talar emot är att tidningar inte medvetet skriver faktafel (åsikter, skvaller etc är en annan sak än medvetna faktafel). Jag tänker mig att tidningarna hellre tar bort informationen än att de skriver rent felaktig information.

Alternativet kan i och för sig vara att sjukhuset eller polisen ljuger för journalisterna som ändrar i ”god tro”.
Citera
2019-09-13, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
På You tube finns en K,L vilken sjunger jazz...det svänger bra!
Är det hon ? HOLs fd.?
Citera
2019-09-13, 21:54
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet
Advokaten Henrik Olsson Lilja börjar arbeta igen inom tio dagar
https://www.expressen.se/sport/boxning/varfor-skulle-jag-inte-ta-kokain-ar-mitt-liv/

Skrev Expressen för 5 dagar sedan, vilket då innefattar ett mycket snabbt återhämtande. HOL gick direkt ut i media och delgav sina misstankar om vem som kunde tänkas vara skyldig och hann väl i princip delge informationen på väg till sjukhus.
Inte nog med det han sköts i huvudet och magen men hade änglavakt enligt media.

Sedan undrar jag om den incident 2015 där en sk torped gick till polisen och berättade att han anlitats av K för att döda HOL varför inte drevs vidare och gick till åtal. Det finns inte mycket att välja på där utan det fanns ingenting i bevisväg som kunde koppla K till anstiftan till mord. Så det räckte inte med den sk torpedens uttalande. Mycket oklart vad det har rört sig om och åklagare valde att inte sikta på något åtal.

Apropå besöksförbud finns det ett 2014 noterat i Svea Hovrätt där K är klagande.

Tack för dina brillianta och mycket rättvisa inlägg, ser verkligen fram emot många, många fler.

En användare idag på eftermiddagen (förlåt att jag är så dålig på namn, beror bl.a. på kaos/tidsbrist hemma med ett småbarn som kunde vara 10st i en) nämnde att den första "anstiftan" från år 2015, att den "torpeden" skulle ha ett mycket intressant namn.

Sedan ville jag bara feta det sista.
Citera
2019-09-13, 21:55
Medlem
Citat:
Det var ett långt utlägg på en mycket enkel fråga.

När blir det åtal, och vem ska bli åtalad?

En mycket märklig ordning måste jag säga, målsägarbiträde utsett, men inte försvarsadvokat, och inget åtal, ingen åtalad. Det brukar väl utses försvarsadvokat för den misstänkte först, och målsägarbiträde sedan.

HOL kanke är en Gregory Anton.

KL är misstänkt och hon fick försvarare direkt. Advokat Gunnar Falk ville inte ta uppdraget, men advokat Ola Salomonsson accepterade det. Salomonsson satt med henne vid häktningsförhandlingen. KL blev inte häktad men hon är inte avförd från utredningen. Ingenting konstigt med ordningen.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/han-forsvarar-kvinnan-som-misstanks-for-anstiftan-till-advokatskjutningen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in