Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
Bra sammanfattning.
Paret levde i många år, inga direkta problem vad jag förstår. De blir sambos, skaffar barn 1 och 2. Sen dör KLs mor och far inom ett halvår. Det verkar utlösa en kris och sorg hos henne, samma år blir hon våldsam. Varför, egentligen? Lyssnar maken inte på henne? Tar hon sprit till hjälp för att dämpa sorgen (det är mycket vanligt).
Min fråga är... fanns det inga tecken på våld eller äktenskapliga problem före sorgeåret? Knappt ett år efter dödsfallen begär maken skilsmässa. Så allt var ok med relationen tills en av dem hamnar i kris? Stöttepelaren H? Måste allt vara perfekt?
Okej, hon har ljugit, manipulerat med mera. Hon tycks vilja sätta dit maken, å det grövsta. Vad bottnar det i? Är det pengar, lägenhet? Tror jag inte. Detta är kanske ett kärlekssvek med stort K. (Vilket inte rättfärdigar någon handling, utan kanske avslöjar någon med latent borderline/narcissism.)
Det är rätt uppenbart att KL blev sviken av HOL, men hur sörjde hon egentligen... vilken hjälp fick hon? Interventionen med släkten, troligen barn och make, när var den? Började supandet i anslutning till moderns död?
2012_01 KL mor död.
2012_07 KL far död.
2012_10 Utredning orosanmälan från polis ang våld i hemmet.
2013_09 KL händelsedatum dom B633-14 T-rätt.
2013_10 Ansökan äktenskapsskillnad.
Det heter ju i nöd och lust. Kanske bara "lust" var ok med HOL. Jag försvarar inte någon av KLs handlingar, men jag försöker förstå. OM hon var normal innan allt rasade. En del n-personer är knäppa redan som barn, men det "sanningsvittnet" har avlidit. Systern kan inte berätta.
Jag tror att kärlekssvek kan göra människor tokiga... men sen hur det tar sig uttryck det beror på vad som finns gömt i själen och som kan hållas i schack när allt är bra.
Har någon, mer störd än KL, lyssnat på hennes sorger, och bestämt sig för att ta lagen i egna händer? Tja, vad vet man. Någon pratade om "Salander", hur lång är skytten? Är det en kvinna...?
Det finns en sak som är talande för ett långvarigt alkoholmissbruk för man sammankallar inte en intervention för att någon har druckit mycket i några månader, då har det pågått i år och påverkat många i hennes omgivning.
Jag la in den i tidslinjen och när HOL troligen har flyttat.
Från domen
I september 2012 gjordes en intervention, där släktingar och vänner samlades till ett möte med Karin angående hennes alkoholvanor. Det blev som att hälla bensin på en eld.
2012_01 KL mor död.
2012_07 KL far död.
2012_09 Intervention om Karins alkoholmissbruk
2012_10 Utredning orosanmälan från polis ang våld i hemmet.
2013_sommaren HOL flyttar till egen lägenhet
2013_09 KL händelsedatum dom B633-14 T-rätt.
2013_10 Ansökan äktenskapsskillnad.