2019-09-13, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Peter Springare har fått mycket kritik både i media och här i tråden för hur utredningen har skötts. Jag vet inte exakt vad han skall ha gjort för fel, men av någon anledning verkar man ha velat göra just honom till syndabock.

Har för mig att han inte var på tårna i börja.
Tog ju ett par dagar innan dom hittade Lena i princip utanför dörren, samt att Springare drog på semester under den perioden.
Rätta mig om jag har fel...…..har för mig att det var ungefär så.

Nu utreder han tydligen Arbetsmiljöbrott.
ha ha ha
Citera
2019-09-13, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
När hen yrade om avgångar med buss. Hen hade missat att det var en privat buss som dom använda och helt egna resplaner med massa cacher innan dom kom fram till eventet i Norge.

Sen svamlade hen om inbrytningen, att det var insatsstyrkan och att dom gick in via dörr och garage (och på så sätt "glömde" altanen, som leder ut och iväg från gatan, om SD nu ville fly).

Rent svammel och hittepå i båda fallen! Sen övrigt svammel kan jag inte bemöta, då jag inte har den fakta, men ovanstående vet jag.

Fast enligt media var det en stor insats som agerade på morgonen då sd greps. Grannarna vittnade om hur de upplevt det, allt tyder på att det var just insatsstyrkan som slog till. Så det var inte två poliser som var där och ringde på dörren och bad snällt att han skulle följa med.
Citera
2019-09-13, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Detta har jag påtalat och länkat till för över ett år sedan.
Personligen skulle jag inte satt mig i samma bil/buss och tillbringat en hel dag med en jag just anmält och känt mig hotat och kränkt av.
Åt andra hållet skulle jag inte tillbringa tid med en som anmält mig.

Fram till denna tidpunkt fanns en kärlek till LW från SD:s sida. Det som började med bara sex, växte till något mer. Sedan kom HD mer och mer tillbaka efter depressionen och då inträffade detta. SD ville bryta då han kände att hans kärlek till HD var starkare än förälskelsen han kände för LW.

Vart detta landade i och vilka beteenden som var värst vet vi nog inte. Den känslan jag fått, utan att faktiskt veta, är att LW spelade mot SD ganska hårt, alternativt att dom båda var med på spelplanen. Att LW "beklagade" sig är kanske ett för svagt ord, så andra sagt att hon kände sig hotad, men jag tror att det var mer ett spel för galleriet. Detta finns det minst två vittnen som oberoende säger samma sak.

Så varför skickade då SD hot till LW på temat ”jag vill bestämma och kontrollera dig”?

Jo vi har nog alla märkt att det finns en sfär runt SD som han lurat rätt grovt med sitt dubbelspel. Att hjärntvättade personer är samstämmiga är såklart inget märkligt.

Och ja jag kan tänka mig att SD ville ha tillbaka HD när han blivit dumpad utav båda kvinnorna. LW ville slita sig loss och HD ansöka om skilsmässa. Hon plockade av sig ringen, han behöll den på. Efter mordet på LW blev de tajta igen.
Citera
2019-09-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Har för mig att han inte var på tårna i börja.
Tog ju ett par dagar innan dom hittade Lena i princip utanför dörren, samt att Springare drog på semester under den perioden.
Rätta mig om jag har fel...…..har för mig att det var ungefär så.

Nu utreder han tydligen Arbetsmiljöbrott.
ha ha ha

Jag tror han spelade Poker dessutom, låter seriöst, med Poker alltså haha

Ja hur fasen kunde de missa lena där hennes kropp var inom räckhåll?
Tänk när de står där alla poliser, fullt pådrag och de står utomhus...och inte en enda polis ser sig omkring för att se någon tänkbar skymd plats???
Va de bakis en tisdag allihop eller har de bara Poker i skallen i Örebro?
Är fasen pinsamt att ingen ens tänkte på att kolla bakom planket som är det första synliga stället som har en skymd plats!
Citera
2019-09-13, 11:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Efter att rätten sagt sitt är det lätt för en försvarare att hävda att han inte trott det skulle räcka till sannolika skäl, men egentligen tror jag försvararen varit rätt säker på att åklagaren skulle få igenom detta. - Han uteslöt inte att åklagaren skulle lyckas men förstod samtidigt komplexiteten i det hela.Ja, och även typiskt en försvarare att gardera sig mot olika utfall.Tänkte närmast på att han ogärna bekräftade att LW och SD haft en kärleksrelation; han syntes själv osäker på hur det egentligen förhöll sig med den saken, eller vad man ska innefatta i begreppet ”kärleksrelation”: Sexuell relation eller kärleksfull relation med/utan sex?. - Han bekräftade att de haft en relation och att denna relation tidigare varit starkare än den på senare tid varit.Ja, precis så låter det: Hon bedömde att hennes situation skulle förvärras om inte utredningen lades ned; det kan ha förekommit mer eller mindre förtäckta hot, både mot henne själv och hennes barn.

Efter anmälan om ofredande och strax före FAD 5 nov, åkte LW den 4 nov kl. 06:58 ut för att hinna först till en nyinkommen cache och möjlig FTF. Hon hade då SD tätt efter sig, men han åkte inte som brukligt fram och insisterade på en delad FTF, utan säger sig ha fortsatt till en annan cache (som han inte hittat); mötte på tillbakavägen LW (som inte tycks ha sett honom):
https://coord.info/GLPNDAPT
https://coord.info/GLPNDE4T
Såg LW hans vita bil (vilket förefaller troligt) kan hon ha upplevt detta som ett hot/en varning.Ser heller ingen annan anledning; tvärtom. Hade de inte haft någon kontakt alls hade han inte behövt oroa sig. - Däremot kan han ha behövt ge henne en kram innan hon stack i väg för att måla bullerplanket... Och eftersom han är blodgivare och haft problem med en läckande åder kan han då ha överfört sitt blod-DNA, alt. pga att han nyligen fått en tagg i ena knogen. - Men han vill säkert göra gällande att han och LW "var de närmaste av vänner hela vägen till slutet" (kan vid närmare eftertanke ha träffat henne tidigare under dagen, ev. tillbringat natten tillsammans med henne eftersom hon inom kort skulle åka till Norge).

Jättetack till dina fina analyser!

Ja "hack i häl" som du skrev förut.
Inte konstigt att han åker till den nya cachen, men som du säger anmärkningsvärt att han avstår att försöka dela en FTF.

Nästan ännu märkligare är att han inte ens ger sig till känna. Om de nu var så goda och nära "vänner"

" [...]När jag tar sista svängen ser jag en svarthårig bekant precis resa sig med något i handen. Tar ett snabbt beslut att inte åka fram och tjata mig till en delad FTF. Hon var ju först där. Far iväg ner mot Närkes kil istället och söker efter en gammal burk jag letat efter tidigare. Hittar inte idag heller trots minst sagt seriöst sök. Åker uppåt Vrilen igen och möter FTFaren som verkar vara på väg hemåt.[...] "
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=e8bb0254-dd29-499d-a4c0-49d198c9874b
Citera
2019-09-13, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Så varför skickade då SD hot till LW på temat ”jag vill bestämma och kontrollera dig”?

Jo vi har nog alla märkt att det finns en sfär runt SD som han lurat rätt grovt med sitt dubbelspel. Att hjärntvättade personer är samstämmiga är såklart inget märkligt.

Och ja jag kan tänka mig att SD ville ha tillbaka HD när han blivit dumpad utav båda kvinnorna. LW ville slita sig loss och HD ansöka om skilsmässa. Hon plockade av sig ringen, han behöll den på. Efter mordet på LW blev de tajta igen.

Absolut är nått fel, LW är ju död!

Men som jag skrev tidigare och syftade på här, så är det inte via SD, utan via LW. : Vart detta landade i och vilka beteenden som var värst vet vi nog inte. Den känslan jag fått, utan att faktiskt veta, är att LW spelade mot SD ganska hårt, alternativt att dom båda var med på spelplanen. Att LW "beklagade" sig är kanske ett för svagt ord, så andra sagt att hon kände sig hotad, men jag tror att det var mer ett spel för galleriet. Detta finns det minst två vittnen som oberoende säger samma sak.
Citera
2019-09-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Fast enligt media var det en stor insats som agerade på morgonen då sd greps. Grannarna vittnade om hur de upplevt det, allt tyder på att det var just insatsstyrkan som slog till. Så det var inte två poliser som var där och ringde på dörren och bad snällt att han skulle följa med.
Är du medvetet dum nu? Är det det jag skriver och bestrider?

Det var ju hens målande ord på var och hur dom gick in och missade helt altanen.
Citera
2019-09-13, 11:35
Medlem
(Jag var den 2 kvinnan förr)
Jag har följt och följer detta fall sedan mkt länge.
Jag förundras över hur en människa som i samklang med sitt kall valt att verka inom kyrkan och haft en stor förmån att bli många människors föredöme och herde.Hur kan man då helt sonika fullkomligt strunta i sin inre övertygelse och guds tio budord?
Hur kunde hon välja att medverka till att mannen skulle just bli hennes?
Han hade redan en kvinna!
Citera
2019-09-13, 11:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Är det verkligen fakta att dom har missat skorna?
Nog för att dom verkar jävligt lata men det här låter ju nästan sagolikt, kan
det verkligen vara så illa.

Fakta, det vet vi inte.
Men EGT har insinuerat på att de skor som SD hade på fotot från anhållandet 15/5-18 kanske inte skickades in till NFC.

Sedan vet vi ju inte om just de skorna är av någon som helst betydelse för mordet.

Han kanske inte var så dum att han hade dom på sig dagen efter, oavsett om de var tvättade eller inte. <eller oavsett om de var svarta eller inte.

Men man har sett gripande där gärningsmannen sitter i förhör med exakt de skor de hade på sig vid brottet. Kan tyckas idiotiskt om brottet varit blodigt, men det kan också vara så att gm inte tänker på det. En del gm verkar vara lite av risktagare också.
Citera
2019-09-13, 11:39
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jättetack till dina fina analyser!

Ja "hack i häl" som du skrev förut.
Inte konstigt att han åker till den nya cachen, men som du säger anmärkningsvärt att han avstår att försöka dela en FTF.

Nästan ännu märkligare är att han inte ens ger sig till känna. Om de nu var så goda och nära "vänner"

" [...]När jag tar sista svängen ser jag en svarthårig bekant precis resa sig med något i handen. Tar ett snabbt beslut att inte åka fram och tjata mig till en delad FTF. Hon var ju först där. Far iväg ner mot Närkes kil istället och söker efter en gammal burk jag letat efter tidigare. Hittar inte idag heller trots minst sagt seriöst sök. Åker uppåt Vrilen igen och möter FTFaren som verkar vara på väg hemåt.[...] "
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=e8bb0254-dd29-499d-a4c0-49d198c9874b

Han vågade kanske inte närma sig LW och tjata till sig en delad FTF? Dagen innan (3/11 -16) hade ju LW anmält honom för trakasseri och hon hade kanske berättat det för honom?

-----------------

Länk till information för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68641245
Citera
2019-09-13, 11:43
Medlem
(Jag var den 2 kvinnan förr)
En älskarinna kan mycket väl bli behandlad som just älskarinna av mannen.Man har ju visat vad man går för.Vilka värderingar man har.Man medverkar ju till att såra dels partnerns partner och dels partnern.Ingen är lycklig i en otrohetsaffär.Det är bara smärta.
Varför klev inte LW ur bilen när hon blev tillsagd?Det hade bara varit på sin plats att då kliva ur naturligtvis.SD hade ju familj att tänka på.Troligtvis ville han inte ha med LW att göra mer.Han ville säkert värna om sin fru och sina barn naturligtvis.LW var enbart en leksak för honom som han behövde bli av med.En familj en fru är naturligtvis så mycket viktigare än en simpel älskarinna.En människa som bidrar till söndring är bara en grej/leksak.. som man sen kan kasta bort.. och behandla som en skurtrasa.Man har ju visat vilken simpel människa man är som kan göra så mot en familj.Man kan till exempel ha förfört mannen själv från början.
Citera
2019-09-13, 11:46
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Peter Springare har fått mycket kritik både i media och här i tråden för hur utredningen har skötts. Jag vet inte exakt vad han skall ha gjort för fel, men av någon anledning verkar man ha velat göra just honom till syndabock.
De fel som hela tiden uppdagas gjordes under utredningens första dagar.
Då var Springare ansvarig polis.
Sedan planerade han att åka på semester utan att planera in några fler utredningsåtgärder.

Det är klart att poliser också behöver semester men då måste det ligga på deras ansvar att uppdatera någon annan om utredningen och vilka åtgärder som behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in