2019-09-13, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Funderar på hur det fungerar detta med vittnesmål.
Nu hoppar jag in på en parentes i er diskussion.

Många förhör har gjort, tidigare har man sagt över 700.
En del har säkert lämnat sina vittnesmål tidigt i utredningen och några har varit på förhör både en och två gånger.

Allt detta ingår i förundersökningen.
Detta mål har dragit ut på tiden. I ett och ett halvt år har man arbetat.
Nu har något kommit upp som pekar på att en till person kan vara involverad.
Tiden kan förlängas ytterligare, vem vet hur lång tid?

Tänk om det tar månader, ja t o m år för utredningen att komma i hamn till ett åtal.

Det som räknas i en rättegång, är som jag förstått det , är det som presenteras i rättegången.
Så ett vittnesmål i själva rättegången är det som räknas, inte vad vittnet sa för tre år sedan i ett förhör.

Jag vet av egen erfarenhet, att jag har minnen som har förändrats. Av min egen berättelse. Och min berättelse har jag berättat för många, olika till olika personer, lite beroende på vem det är. Ibland detaljerad och ibland stolpig. Med åren har jag kunnat känna att faktiskt har minnet bleknat av händelsen. Det jag minns är mina egna ord. Och tanken har kommit att; ja så har jag berättat det, det borde vara så. Men jag minns inte själva händelsen riktigt, utan enbart min egen berättelse.

Och vittnen berättar för den ena efter den andra om sin upplevelse. Får frågor och nya tankar om händelsen som kan påverka minnesbilden.

Min fråga:
Jag förmodar att vittnen inte får ta med sig sitt eget förhör hem, utan detta förblir kvar i FU och är under sekretess?
Hur ska vittnet kunna behålla sin bild så intakt som möjligt?

Oftast läses aktuellt parti från förhöret upp. Så här sade du då......

Vanligtvis, om lång tid förflutit sedan händelsen är att den tilltalade vidhåller sin tidigare utsaga.
Citera
2019-09-13, 10:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det finns nog en uppsjö av ställen. Och även om SD nu skulle ha haft en mobil med sig, så blir det en enorm mängd ställen och stora arealer att leta på. Många skor säkert också.

Jag kan tänka mig att SD behövt olika typer av skor för sin hobby.
Några mer lämplig i svår terräng, klättring, andra lättare för vanlig terräng. Löparskor, och vardagsskor.
Finns det någon som vet exakt hur många par han har? Någon som har koll på om något par är borta?
Ja, kan Peter Springare ha slarvat bort alla bevis? Inte konstigt att han kritiserades i så fall.
Citera
2019-09-13, 10:38
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, kan Peter Springare ha slarvat bort alla bevis? Inte konstigt att han kritiserades i så fall.
Kan du utveckla "slarvat bort"? Menar du att tappade påsen med DNA toppsarna på väg från brottsplatsen till polishuset eller?
Citera
2019-09-13, 10:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Kan du utveckla "slarvat bort"? Menar du att tappade påsen med DNA toppsarna på väg från brottsplatsen till polishuset eller?
Peter Springare har fått mycket kritik både i media och här i tråden för hur utredningen har skötts. Jag vet inte exakt vad han skall ha gjort för fel, men av någon anledning verkar man ha velat göra just honom till syndabock.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-13 kl. 10:45.
Citera
2019-09-13, 10:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, han har ju en klient han inte blir riktigt klok på. - Och så blev han nog lite förvånad över att klienten inte häktades på sannolika skäl (men när intervjun gjordes hade han facit).
Länken fungerar inte (du kan inte kopiera en länk från andras inlägg och sedan klistra in; länken måste tas från originalkällan) - men det är den här bilden du menar där antagonisterna sitter på en buss - till synes hur sams som helst:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/f87cd804-9a48-498e-9703-839c7d34449f.jpg

Ja, SD vill nu ut på Storhjälmaren och föreslår LW att han ska plocka upp henne i gryningen. All packning kan de medföra i hans vita bil, namngiven efter snögubben i Frost och med de passande bokstäverna OOH på reg.plåten. - LW - som inte var den som var den - var tydligen beredd att gräva ned stridsyxan och tackade ja till utfärden.
https://coord.info/GLQ6TMRV
https://coord.info/GLQ6RV0A

Endast 11 dgr efter LW:s anmälan om misshandel 10 jan åker HD och LW 170121 i väg till ett par FTF-cacher (SD medverkar också på ett hörn). - Ett gemytligt frukost-event och fler gemensamma FTF-jakter följer:
Hur ska detta tolkas? - SD visste att han var anmäld för misshandel. - Kan LW ha trott att han var djupt ångerfull och ville ge honom syndernas förlåtelse? - Kan HD ha börjat tro på likhet inför FTF:er..?

Tack för alla länkar som blir en bra inblick i tidslinjen.

Det första fetade:
Så kan det naturligtvis vara. Försvarsadvokaten visste att det fanns belägg för misstankarna och han var kanske inte alls säker på att sannolika kunde avfärdas.

Det andra fetade:
Jag funderar på hur det låg till med anmälningen.
Visste SD att anmälan var gjord?
Det kanske han visste?
Men kan han ha krävt att hon skulle ta tillbaka den?

Hon ringde väl och ville ta tillbaka den först. Sedan ringde hon igen och bad att få byta till ett kvinnligt ombud. Och enligt Backman i den intervju du länkade till, kan hon delvis tagit tillbaka en del (om jag fattade det rätt?).
Om misshandeln hände i bilen, borde det handla om allmänt åtal. Tyvärr är det så att om anmälaren inte står fast vid sina första uppgifter, då kan det vara svårt att utreda händelsen.

@pampom 18/5-18:

"[...]Den 24 mars 2017
(rätt häpnadsväckande) är datumet som S för sista gången gillade en bild av BO.
[...]"
https://www.flashback.org/p64087433#p64087433

Kanske SD trodde att hon (efter hot från honom?) dragit tillbaka sin anmälan? Vilket hon kanske försökt att göra? Det gick inte?

För den 24 mars, då blir det en tydlig defriending på sociala media.
När blev det klart för SD att utredningen ändå pågick?
Kanske fick han ett brev hem?
Var det då HD krävde något av SD?
Citera
2019-09-13, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Vad har JM haft fel om?
När hen yrade om avgångar med buss. Hen hade missat att det var en privat buss som dom använda och helt egna resplaner med massa cacher innan dom kom fram till eventet i Norge.

Sen svamlade hen om inbrytningen, att det var insatsstyrkan och att dom gick in via dörr och garage (och på så sätt "glömde" altanen, som leder ut och iväg från gatan, om SD nu ville fly).

Rent svammel och hittepå i båda fallen! Sen övrigt svammel kan jag inte bemöta, då jag inte har den fakta, men ovanstående vet jag.
Citera
2019-09-13, 10:55
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Orsaken till separationen var, enligt tråden,
att hon inte kunde lita på SD längre.
Hon hoppades, enligt tråden, att han
skulle uppvakta henne och att de skulle
bli nykära igen.
Efter år av lögner, nya löften och nya lögner.

En del anklagar LW för att vara naiv som trodde på en gift man.
Jag vill snarare påstå att det var HD som var naiv om hon trodde på SD efter alla svek.
Citera
2019-09-13, 10:57
Medlem
Jag har själv varit "den andra kvinnan" tidigare.
Jag anser att det är bådas fel naturligtvis.
Man kan inte enbart skylla på att en part är gift och den andra singel tycker jag.
Den som är med i en otrohetsaffär bidrar till mycket smärta både hos den man är otrogen med och samtidigt dess partner.Så klart finns ingen egentlig glädje i att vara den andra kvinnan heller.Allt är bara ett spel.Det är att vara väldigt naiv att tro på fagra löften om en skilsmässa.
Den andra kvinnan är bara ett redskap,en grej, i rent sexuellt syfte.Där finns inga kärlekskänslor.Det är naivt att tro.Dessa människor är ju inte heller tonåringar utan vuxna människor och borde förstå bättre vad konsekvenserna kunde bli.
Själv har jag bett en bedragen fru om mitt djupaste förlåt.

Det finns ju faktiskt lediga män att leka av sig med kan jag tycka!
Citera
2019-09-13, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, han har ju en klient han inte blir riktigt klok på. - Och så blev han nog lite förvånad över att klienten inte häktades på sannolika skäl (men när intervjun gjordes hade han facit).
Länken fungerar inte (du kan inte kopiera en länk från andras inlägg och sedan klistra in; länken måste tas från originalkällan) - men det är den här bilden du menar där antagonisterna sitter på en buss - till synes hur sams som helst:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/f87cd804-9a48-498e-9703-839c7d34449f.jpg

Ja, SD vill nu ut på Storhjälmaren och föreslår LW att han ska plocka upp henne i gryningen. All packning kan de medföra i hans vita bil, namngiven efter snögubben i Frost och med de passande bokstäverna OOH på reg.plåten. - LW - som inte var den som var den - var tydligen beredd att gräva ned stridsyxan och tackade ja till utfärden.
https://coord.info/GLQ6TMRV
https://coord.info/GLQ6RV0A

Endast 11 dgr efter LW:s anmälan om misshandel 10 jan åker HD och LW 170121 i väg till ett par FTF-cacher (SD medverkar också på ett hörn). - Ett gemytligt frukost-event och fler gemensamma FTF-jakter följer:
Hur ska detta tolkas? - SD visste att han var anmäld för misshandel. - Kan LW ha trott att han var djupt ångerfull och ville ge honom syndernas förlåtelse? - Kan HD ha börjat tro på likhet inför FTF:er..?

Detta har jag påtalat och länkat till för över ett år sedan.
Personligen skulle jag inte satt mig i samma bil/buss och tillbringat en hel dag med en jag just anmält och känt mig hotat och kränkt av.
Åt andra hållet skulle jag inte tillbringa tid med en som anmält mig.

Fram till denna tidpunkt fanns en kärlek till LW från SD:s sida. Det som började med bara sex, växte till något mer. Sedan kom HD mer och mer tillbaka efter depressionen och då inträffade detta. SD ville bryta då han kände att hans kärlek till HD var starkare än förälskelsen han kände för LW.

Vart detta landade i och vilka beteenden som var värst vet vi nog inte. Den känslan jag fått, utan att faktiskt veta, är att LW spelade mot SD ganska hårt, alternativt att dom båda var med på spelplanen. Att LW "beklagade" sig är kanske ett för svagt ord, så andra sagt att hon kände sig hotad, men jag tror att det var mer ett spel för galleriet. Detta finns det minst två vittnen som oberoende säger samma sak.
Citera
2019-09-13, 11:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Naturligtvis är det intressant att försöka förstå hur polis och åklagare tänker, men flera här tycks ju ha som uttalad ambition att hitta lösningen på själva mordgåtan. Och i just den strävan tror jag inte att det är en särskilt framgångsrik strategi att ta rygg på åklagaren. Den som vill förstå vad LW råkade ut för är nog mer betjänt av att hålla sig till kända fakta, och att försöka tänka själv.

Edit: Angående hundfrågan:
I din spoiler, "tränade för att söka efter ... ", kanske även fotsvett borde ingått med tanke på att ett par skor (eventuellt) saknas.
Citera
2019-09-13, 11:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Tack för information Cloudedcrystalbeam. Det här ger ytterligare stöd åt en hypotes om att kvinnor är mer benägna än män att misstänka SD för att vara gärningsmannen.
Eller också är bevisen så övertygande att det inte skulle spela någon roll om domaren var man eller kvinna.
Citera
2019-09-13, 11:05
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det verkar som om Springare faktiskt har slarvat bort bevis på flera sätt i utredningen.
Kände han SD?
Skulle boken ge Springare upprättelse?
Kommer boken någonsin ut?
Jag gissar att det nu har uppenbarats att den innehåller alltför många felaktigheter och inte kommer ut överhuvudtaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in